Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Hur många skivor kan man få ut av en gravering?

Inläggav darkg » 2017-11-10 10:10

Belker skrev:Är faderform vekligen ett vedertaget begrepp? Inom konstgjutning och keramik har jag aldrig hört talas om begreppet fader. Moderform däremot är originalet till den skulptur eller kaffekopp man vill gjuta. Ev några procent för stor pga krympning och tillverkad av gips eller vax t.ex. Av moderformen gör man en gjutform, ur vilken koppen/skulpturen hoppar ut. Det har alltså ingenting med utstickande lemmar att göra. Det låter som en hittepåkonstruktion.

Ja, googla vinylskivtillverkning. Fader & moder dyker upp i de flesta träffarna. Ibland kallas fadern istället metal master eller dylikt.
Senast redigerad av darkg 2017-11-10 10:25, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-11-10 10:22

Det verkar tråkigt! Jag spekulerar här istället. Så analogt med gjutning borde då de positiva delarna (lack, form och vinyl) motsvara moder (respektive "kaffekopp"). De negativa delarna (master och stamper) blir då fader. Men jag tror inte namnet fader beror på att spåren "sticker ut" i negativen. Det är nog snarare ett arv från traditionell gjutning med form där man har en moder som man klonar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-10 10:34

Belker skrev:Det verkar tråkigt! Jag spekulerar här istället. Så analogt med gjutning borde då de positiva delarna (lack, form och vinyl) motsvara moder (respektive "kaffekopp"). De negativa delarna (master och stamper) blir då fader. Men jag tror inte namnet fader beror på att spåren "sticker ut" i negativen. Det är nog snarare ett arv från traditionell gjutning med form där man har en moder som man klonar.

Ja, så är det nog. Intressant nog är skivans moder hennes halvsyster också, fast ändå inte, och allt blir en himla röra. Fadern är morfar. Skivans biologiska förälder Stampe är inte ens bjuden. Vad är det här för manus?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-11-10 10:38

Det här börjar kännas olagligt!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-10 10:50

Belker skrev:Det här börjar kännas olagligt!

Det har i alla tider varit en osund business :lol:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-10 10:54

Japp, förbjud tillverkningen av vinyl pronto, förtutsingen . . .typer. :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-11-10 10:55

Klockren sammanfattning! :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-10 13:32

Belker skrev:Det verkar tråkigt! Jag spekulerar här istället. Så analogt med gjutning borde då de positiva delarna (lack, form och vinyl) motsvara moder (respektive "kaffekopp"). De negativa delarna (master och stamper) blir då fader. Men jag tror inte namnet fader beror på att spåren "sticker ut" i negativen. Det är nog snarare ett arv från traditionell gjutning med form där man har en moder som man klonar.

Tja, det är förstås svårt att veta, men det du skriver stämmer med den biologiska analogin. Och tänker man på han- och honkontakt är det inte så långsökt. Iofs verkar inte engelskspråkiga associera till kön.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-10 15:27

Belker skrev:Är faderform vekligen ett vedertaget begrepp? Inom konstgjutning och keramik har jag aldrig hört talas om begreppet fader. Moderform däremot är originalet till den skulptur eller kaffekopp man vill gjuta. Ev några procent för stor pga krympning och tillverkad av gips eller vax t.ex. Av moderformen gör man en gjutform, ur vilken koppen/skulpturen hoppar ut. Det har alltså ingenting med utstickande lemmar att göra. Det låter som en hittepåkonstruktion.

Då jag på 70-talet besökte presserier för LP (vinyl) så användes uttrycken; lack (graverlack) och fadermatris (fader) som var inversen till graverlacket och utifrån fadermatrisen tillverkades modermatris/er (moder) som var inversen till fadern och därmed lika graverlacken.

Modern kan man således inte pressa LP med, utan det krävs en invers till graverlacket.

Då gör man söner som även kallades pressmatriser. Processen anpassas till beställningens antal LP. På varje pressmatris som på engelska kallades stamper kunde man i genomsnitt pressa ungefär 5 000 st. LP-skivor. Ofta kasserades stampern innan. Beroende på kvalitetskrav och antal i beställningen så pressades olika mängd LP på varje stamper. 10 000 skivor på en stamper gällde möjligen singlar eller EP? Kanske även LP men med avsevärt lägre kvalitet på de sista 5 000 LP-skivorna. På väldigt stora upplagor är det möjligt att man tillverkade större mängd matriser och kanske i 2 led till. Det var nog olika för olika presserier.

Ett litet dammkorn på matrisen och en hel omgång skivor var förstörd. Ibland kasserades tusentals skivor på en gång. Varje LP hade en processtid på 20 sekunder. 3 st LP i minuten. 180 st LP i timmen. Beroende på 2-skift eller 3 skift kunde man pressa 3 000 till 4 000 LP per dag/press.

I en gjutprocess har man fasta kostnader som är oberoende av antal samt rörliga kostnader som är proportionellt mot antalet pressade LP. Det gäller även framtagning av konvolutet. Säg att det grafiska kostar 30 000 kr på konvolutet och pressar 1 000 LP, då är priset enkom för den grafiska framställningen på konvolutet 30 kr/LP. Med tanke på att en LP kostade kring 30 kr till konsument på 70-talet så var nog serier under 5000 st LP en förlustaffär och 10 000 LP och uppåt kunde ge vinst. OPUS-3 på den tiden ville inte lägga ned någon merkostnad på det grafiska på konvoluten. Allt krut lades på inspelning/ljud. Det är många enskilda kostnader som räknas in i framställning av en LP.

Vad jag minns var lägsta antalet LP som det presseriet tog som order 5 000 LP. Det var på 70-talet. På 80-talet var minimumorder mindre antal, men pris per LP blev då högt. Andra presserier kunde pressa mindre antal per order.

Sonopress i Österrike och Tyskland hade på den tiden det begav sig betydligt större upplagor än presserierna i Sverige, dock var svenskarna marknadsledande i att tillverka själva pressverktygen för LP och sedermera för CD.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-10 16:07

Intressanta siffror! På ett enda annat ställe har jag stött på 10000 skivor på en stamper, annars råder samstämmighet kring ~1000. Möjligen använder många sajter samma ursprungliga informationskälla, dvs skriver av varandra...

Det vanliga bör hur som helst inte ha varit att man pressade så pass många. Men det kan ha varierat mer än jag har framhållit.

Dock ser jag uppgiften om å ena sidan 100000 skivor per mastering enligt den arbetsgång vi mest har pratat om i tråden, dvs 1 fader ca 10 mödrar ca 10x10 stampers ca 10x10x1000 skivor, å andra sidan 11000 skivor med den kortare processen. Var den siffran kommer ifrån förstår jag inte riktigt. Är fadern, som väl blir stamper i det fallet, så mycket bättre?

Edit med DMM är "lacken" så hållbar att man får ut flera fäder (som blir stampers).
Senast redigerad av darkg 2017-11-10 16:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-11-10 16:11

Jag hittade ett intressant inlägg på reddit:

bee_ver skrev:Hi, I'm someone who ACTUALLY knows!

I work mostly in inspection and quality control but I'm trained to work with and replace/remount stampers on presses.

Our unofficial motto is "run it till it dies" inre stampers. That being said, "till it dies" does not usually make it much past 1000 records. We consider any stamper that still turns out a quality record after 1700 presses a "miracle stamper." What you're working with in a stamper is an extremely thin, precision molded, almost completely pure piece of nickel that is repeatedly having tons of pressure applied to it over and over, so there comes a time when either a piece of the nickel tears or creases or the repeat pressure raises the noise floor of the record to unacceptable levels.

The sticker on your record is all hype though; I know United will run stampers into the ground and really only spot-checks different projects every 500-800 records produced. But yeah, a lot of vinyl marketing now is gratuitous hype (Mad Men style if you will.) Re-grind makes more solid records than virgin vinyl, a heavier record is not a better record, and unless your stamper actually blew or folded, it's not going to sound noticably worse (to most) after 1200 presses vs after 500.

Jag känner inte denne bee_ver, så jag kan tyvärr inte gå i god för detta inlägg, men det låter trovärdigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-10 17:17

PerStromgren skrev:Jag hittade ett intressant inlägg på reddit:

bee_ver skrev:Hi, I'm someone who ACTUALLY knows!

I work mostly in inspection and quality control but I'm trained to work with and replace/remount stampers on presses.

Our unofficial motto is "run it till it dies" inre stampers. That being said, "till it dies" does not usually make it much past 1000 records. We consider any stamper that still turns out a quality record after 1700 presses a "miracle stamper." What you're working with in a stamper is an extremely thin, precision molded, almost completely pure piece of nickel that is repeatedly having tons of pressure applied to it over and over, so there comes a time when either a piece of the nickel tears or creases or the repeat pressure raises the noise floor of the record to unacceptable levels.

The sticker on your record is all hype though; I know United will run stampers into the ground and really only spot-checks different projects every 500-800 records produced. But yeah, a lot of vinyl marketing now is gratuitous hype (Mad Men style if you will.) Re-grind makes more solid records than virgin vinyl, a heavier record is not a better record, and unless your stamper actually blew or folded, it's not going to sound noticably worse (to most) after 1200 presses vs after 500.

Jag känner inte denne bee_ver, så jag kan tyvärr inte gå i god för detta inlägg, men det låter trovärdigt.

De byter således stamper efter 5½ timme. Allt hänger på kvalitetskrav + vilken grade på vinylen som används. Jag tror kraven idag är högre än de var på 70-talet.

Decca hade annan vinyl än DG som var annorlunda än Philips och amerikanska Columbia hade betydligt hårdare vinyl med grövre korn och mer knaster.

Att tidiga pressningar på varje stamper lät bättre var en självklarhet på den tiden det begav sig och det var också en självklarhet för mig att skaffa LP med första matriser. Texten på spegeln hade matrisnummer. Jag samlade på -1A som var Deccas första gravering och första matrisering. De hade i stort sett alltid bäst ljud.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-10 17:25

darkg skrev:Intressanta siffror! På ett enda annat ställe har jag stött på 10000 skivor på en stamper, annars råder samstämmighet kring ~1000. Möjligen använder många sajter samma ursprungliga informationskälla, dvs skriver av varandra...

Det vanliga bör hur som helst inte ha varit att man pressade så pass många. Men det kan ha varierat mer än jag har framhållit.

Dock ser jag uppgiften om å ena sidan 100000 skivor per mastering enligt den arbetsgång vi mest har pratat om i tråden, dvs 1 fader ca 10 mödrar ca 10x10 stampers ca 10x10x1000 skivor, å andra sidan 11000 skivor med den kortare processen. Var den siffran kommer ifrån förstår jag inte riktigt. Är fadern, som väl blir stamper i det fallet, så mycket bättre?

Edit med DMM är "lacken" så hållbar att man får ut flera fäder (som blir stampers).

Jag har aldrig sett att man använder fadern som stamper. Det är alldeles för riskabelt. Ibland händer det att man måste skrota stampern i princip direkt. Då måste man gravera ånyå. Det är ingen som gör i professionell industri. Inte då det begav sig i alla fall.

Vad menar du med "per mastering"? Menar du själva masteringprocessen före gravering? Den behöver väl inte göras om, eller?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-10 18:37

petersteindl skrev:
darkg skrev:Intressanta siffror! På ett enda annat ställe har jag stött på 10000 skivor på en stamper, annars råder samstämmighet kring ~1000. Möjligen använder många sajter samma ursprungliga informationskälla, dvs skriver av varandra...

Jag har aldrig sett att man använder fadern som stamper. Det är alldeles för riskabelt. Ibland händer det att man måste skrota stampern i princip direkt. Då måste man gravera ånyå. Det är ingen som gör i professionell industri. Inte då det begav sig i alla fall.

Vad menar du med "per mastering"? Menar du själva masteringprocessen före gravering? Den behöver väl inte göras om, eller?

Med vänlig hälsning
Peter

Jag menade mastering som i "framtagning av (metal-)master" dvs fader. Att igen från band skapa en sådan.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-10 18:38

Laila skrev:Normalt sett så graverar man ett "lack" av en inspelning(digital eller analog) . . . av "lacket" görs sedan en "fadermatris" . . . som det sedan tillverkas "modermatriser"
av . . . som det i sin tur tillverkas "pressmatriser"( s.k. "stampers") av.
Som jag har förstått saken så degenereras ljudet mer å mer ju senare i kedjan som
pressen är gjord.

En skivhandlare som jag hade i närheten av mitt dåvarande boende berättade att en viss
herr Carlsson alltid läste av fader å moder-matris innan han överhuvudtaget ides lyssna
på, å än mindre köpa, en skiva som inte var pressad av "fadermatris 1" samt "modermatris 1".

Man kan inte(tyvärr) pressa hur många vinyler som helst av samma "moder" med
bibehållen kvalitet samtidigt som att man inte kan göra hur många "stampers" som helst
av samma "modermatris . . . osv. :( Med CD är det såklart annorlunda.

Att det är skillnad på en tidig eller sen press kan ju jag som "råkat ut" för båda ta gift på
. . . typer. :)

Ovan är en redigering av mitt första inlägg i tråden där jag blandade ihop "metallmatris-fader-pressmatris-stamper" i en salig röra . . . i.ö. så var nog inlägget med sanningen överensstämmande typ. :oops: :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-11 01:13

När man läser om hur vinylskivor tillverkas så kan man förundras över att det överhuvudtaget blir nåt ljud. Analog mekanisk kopiering i fyra led, och dessförinnan kopia från masterband, som är en kopia från mångkanalaren, som innehåller nermixade spår...

Digital produktion har nog sina fördelar ändå, även om den alltför ofta missbrukas.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-11-11 01:20

Svante skrev:När man läser om hur vinylskivor tillverkas så kan man förundras över att det överhuvudtaget blir nåt ljud. Analog mekanisk kopiering i fyra led, och dessförinnan kopia från masterband, som är en kopia från mångkanalaren, som innehåller nermixade spår...

Digital produktion har nog sina fördelar ändå, även om den alltför ofta missbrukas.

För den som är uppvuxen med digital produktion är den analoga nästan helt obegriplig. Ett liknande scenario råkade jag ut på en mässa för Grafik för ett antal år sedan. Varenda apparat, inklusive enkla kopiatorer osv hade en skärm plus en massa knappar under.

Det som drog mest publik var en pappersvändare för ett lass tryckta papper som kommit ur en tryckpress, ett enkelt sätt att att vända en bal med papper som vägde typ 150 kg!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-11 01:25

Bill50x skrev:
Svante skrev:När man läser om hur vinylskivor tillverkas så kan man förundras över att det överhuvudtaget blir nåt ljud. Analog mekanisk kopiering i fyra led, och dessförinnan kopia från masterband, som är en kopia från mångkanalaren, som innehåller nermixade spår...

För den som är uppvuxen med digital produktion är den analoga nästan helt obegriplig. Ett liknande scenario råkade jag ut på en mässa för Grafik för ett antal år sedan. Varenda apparat, inklusive enkla kopiatorer osv hade en skärm plus en massa knappar under.

Det som drog mest publik var en pappersvändare för ett lass tryckta papper som kommit ur en tryckpress, ett enkelt sätt att att vända en bal med papper som vägde typ 150 kg!

/ B

Vojne vojne, ska nu maskinerna ta över även pappersvändarnas jobb.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-11 02:22

Kommer tyvärrer aldrig att ske . . . typ. 8)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi