DAB händer NU!!! :P

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

DAB händer NU!!! :P

Inläggav IngOehman » 2003-12-13 23:08

...för att låna ett uttryck från LTS registrator.

Har ni hunnit märka det kuliga - HiFi-klubben har börjat sälja DAB-mottagare!

Nu är det inte bara LTS-medlemmar som kan lyssna till DAB, utan vem som helst som gillar att söka ny musik med ljudkvalitet på "bättre än FM-nivå".

Exempelvis finns Cambridge för 3000:- och bordsmodellen Evoke 1 från Pure.

Vore det inte roligt om DAB-användningen kunde domineras av ljudkvalitetsmedvetna människor som hade förstånd att ställa ljudkvalitetskrav på SR och Teracom (som t ex Faktiskt-folket) således att hög bithastighet genom lyssnarnas krav, kunde garanteras?

Själv köper jag nog ta mig tusan en apparat i mellandagarna...

Hej hopp allihopa!

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-14 02:42

Viken apparat ska du köpa ? och var tänker du handla ?

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2003-12-14 13:19

Bara SR och Telecom får igång sändningarna igen så kommer det nog ta fart. Jag har en Arcam DAB-tuner stående i garderoben, vore väldigt roligt att äntligen damma av den och testa. 8)
Redaktör på Faktiskt.io

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-14 14:57

Jag förstår inte vad du snackar om. SR vill inget hellre än att sända DAB. Det är radiohandeln i Sverige som inte är speciellt intresserad av att ta in apparater, och dom som ändå har gjort det tar alldeles för mycket betalt. Det har funnits apparater i England för en dryg tusenlapp i flera år, men radiohandeln har inte visat något intresse. Ett annat problem är ju också att det handlar om att byta ut flera miljoner apparater i landet. Teracom är också ett problem eftersom politikerna ställer marknadsmässiga krav på alla statliga företag (jmf. SJ och Banverket). Teracom går ju otroligt dåligt och är på konkursens rand samtidigt som man är i ett uppbyggnadsskede av digital-TVn. Både SVT, SR och UR ska producera mer men med färre människor och på kortare tid. Detta är beslutat av våra kära folkvalda. Det här är en ekvation som svårligen kan gå ihop. Mängd och kvalitet går sällan hand i hand. Siffernissarna är ett fördärv i vårat samhälle på många håll. Självklart ska man inte slösa pengar i onödan, men siffernissarna har ingen som helst aning om teknik och kulturellt ansvar och vi alla sitter tyvärr i deras knän och ingen vågar säga ifrån mot detta nya frälse. Till sist DAB, det fungerar inte med DAB-mottagningen på andra platser än i dom tre stora städerna. Inte ens i Stockholm fungerar det till 100%. Jag har själv testat DAB för flera år sedan, och trots att jag ser Nacka-sändaren från mitt fönster, och det utan att jag har några höghus i vägen, ändå är det svårt med mottagningen. Till skillnad från en vanlig FM-radio som börjar brusa när det blir svårt så mute:ar DAB radion signalen och det blir tvärtyst. Men nu för första gången har man ett frekvensomfång upp till 20 KHz och en dynamik på kanske 80 dB om än snålkodat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-20 16:09

Mnjae...

Det där stämmer inte riktigt, även om det mesta är korrekt.

1. DAB sänds inte i tre, utan i fyra "städer" - Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå. Det är dock lite vilseledande att tala om "städer", när sändningsområdet runt varje ort är typ 5-10 mil i diameter.

2. Mottagningsförhållanden är ofta faktiskt sämre i städer än utanför. Det beror på de problem som ivägenliggande bebyggelse ställer till med. När det gällde närradiosändningarna för många år sedan fick sändarna bara vara på några tiotal watt, men det fungerade inte alls i städerna så de fick dispens att sända med mycket högre effekt, jag har för mig att det handlade om 10-100 ggr högre.

3. Kanske din DAB-sändaren sitter i Nackamasten, men är du helt säker? DAB sänds även ifrån Hammarbytornet, kaknästornet och flera till.
Det är lika vilktigt som med FM-radio att ha en bra antenn, på sätt och vis viktigare. Helst skall antennen vara optimerad för just DAB. Även om man har en bra antenn blir det inte bra om den inte är rätt riktad, och lika viktigt är att den inte är placerad i en fältsvacka. Prova att flytta runt antennen inom att en eller ett par meter stort område. Min erfarenhet är att det alltid brukar gå att få utmärkt mottagning.

4. Ungefär 35% av Sveriges befolkning kan lyssna på DAB.

5. Vi kommer med största sannolikhet att få svar på vad som kommer att hända med DAB-utbyggnaden inom en MYCKET snar framtid. Utredningen är betämd att vara färdig i år, och rapport skall utkomma före årets slut. Det är inte mycket kvar ännu...

Vänliga hälsningar, Ing. Öhman

PS.
Den som har några specifika undringar i denna fråga kan säkert få svar från Johan Lindroos, som så vitt jag vet är registrerad här på Faktiskt.

Johan - kom med en kommentar! :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-20 18:43

Jag trodde att man sände DAB från Nacka. Kaknäs och Hammarby ligger inte heller så långt bort från mig. Lite förvånande är jag att man valt Hammarby som faktiskt ligger ganska lågt jämförelsevis med Kaknäs eller Nacka. Jag bor 14 km söder om Stockholm och är ändå lite förvånad över resultatet. Jag har testat med antenn på mitt tak och då fungerade mottagningen till och från. En annan sak som förvånar mig är att Comhem som jag är ansluten till inte leverera DAB i väggen vilket synes mig vara ganska dåligt eftersom man samtidigt vill lancera den digitalaradion. Efter att man har ändrat lite på maskeringströsklarna så tycker jag numera att DAB låter väldigt bra i jämförelse med vanlig FM mottagning som vid en analys består av väldigt mycket modulationsbrus från S-signalen och THD. Till sist, nu har man stött och blött DAB så länge och jag hoppas att det äntligen blir något av detta innan man dör för sen är det för sent. :(

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-21 03:24

För dig ja!

Fast du har förstås rätt. Alla är hela tiden så sega att en massa saker aldrig hinner hända.

Euron t'xempel. Himla trist. Å varför har vi t'xempel te inte varit på Mars ännu? Kan någon svara på det varför, VARFÖR???

Planerna fanns ju klara redan 1966 eller nå't. Allt hade bra fart tills alla tråkiga 40-talister tog över och förstörde allting. Eller?

Vh, iö

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-28 01:43

Hörru Oehman jag skulle tro att det idag är tämligen många 50-talister och i viss mån 60 talister som fattar felaktiga beslut som förstör betingelserna för oss vanliga människor. Jag är själv en s.k. jäkla 40-talist och jag tycker nog inte själv att jag kan ta något ansvar för det som du och faktiskt jag också irriteras över.
Jag är inte heller speciellt intresserad av att man lägger pengar på resor till mars så länge vi har människor i världen som far illa. Däremot tycker jag att lanceringen av DAB är bettydligt viktigare än införandet av digital TV:n. Den enda skillnaden mellan vanlig TV och digital d.o är att man kan sända 5.1. Hur många har nytta av det? Du jaa och några till ...men medge att det inte är sädeles viktigt. När det gäller ljud så är det många nördar som tycker att stereo är bättre än 5.1. Jag för min del tycker att det är trevligt med 5.1 men jag tycker att stereo duger bra det också.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-28 01:48

Nagrania: Det finns faktiskt rymdnördar också, som blir besvikna för att vi inte åker till Mars 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-28 02:39

Nagrania skrev:Hörru Oehman jag skulle tro att det idag är tämligen många 50-talister och i viss mån 60 talister som fattar felaktiga beslut som förstör betingelserna för oss vanliga människor. Jag är själv en s.k. jäkla 40-talist och jag tycker nog inte själv att jag kan ta något ansvar för det som du och faktiskt jag också irriteras över.

:) När jag skriver "dom jäkla 40-talisterna" så menar jag förstås inte att det inbegriper "dom snälla 40-talisterna"! :wink:

Nagrania skrev:Jag är inte heller speciellt intresserad av att man lägger pengar på resor till mars så länge vi har människor i världen som far illa.

Aha, se där! Du är inte ansvarig, eftersom du inte varit i bestämmandeställning, men hade du varit det - så hade du det! Stoppat marsplanerna alltså. :wink:

Nagrania skrev:Däremot tycker jag att lanceringen av DAB är bettydligt viktigare än införandet av digital TV:n. Den enda skillnaden mellan vanlig TV och digital d.o är att man kan sända 5.1. Hur många har nytta av det?

Jag känner inte till antalet, men om de blir glada av det så är jag för!

Jag är för allting som gör någon glad, och ingen alltför ledsen.

Jag tror att en marsfärd skulle göra flera miljarder människor glada.

Kanske har jag helt fel, men jag tror att det finns fler potentiella "rymdgalningar" än vad kanske du tror? Jag tror att en marsfärd vore fantastiskt värdefull för hela jordens befolkning. Man gör ofta fel när man räknar resurser i pengar. Det tycks för ekonomer ofta vara förvånansvärt svårt att se skillnad på "förbrukade" pengar och på förflyttade pengar (nu får jag väl alla ekonomer på mig också... :wink: ).

Sistnämnda är ju nationalekonomiskt inte en förlust alls, även om NASA-budgeten kanske verkar enorm. Ser man på insatsen i mer relevant arbete ser man att det faktiskt inte kostar just någon något.

Jag tycker Columbus gjorde rätt också, och även det initiativrika gäng afrikaner som lämnade Afrika för 35-40 kiloår sedan, för att bli resten av världen människor.

Synd att de kanske tog död på Neanderthalarna, men eftersom Afrikarymlingarna var våra förfäder skall man kanske inte klaga ändå... Hade Neanderthalarna vunnit skulle vi definitivt inte kunna klaga. :wink:

Fast nog hade man velat att de fanns kvar allt. Det är ju lite trist att det bara finns en enda mänsklig underart. Nämligen alla människor på jorden.

Den enda skillnaden mellan vanlig TV och digital d.o är att man kan sända 5.1. Hur många har nytta av det? Du jaa och några till...men medge att det inte är sädeles viktigt.

"Viktigt"? Hur menar du då? Vad är viktigt, mer än kärlek och glädje?

När det gäller ljud så är det många nördar som tycker att stereo är bättre än 5.1. Jag för min del tycker att det är trevligt med 5.1 men jag tycker att stereo duger bra det också.
¨
Ållrajt! Bra att veta.

Vh, Ing. Öhman

Återgå till Generellt om hifi