Fabriksbesök hos Harbeth

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Fabriksbesök hos Harbeth

Inläggav Kraniet » 2017-12-06 11:51

Lite annorlunda, kanske lite mer personligt (?) besök hos Harbeth.
Ganska annorlunda firma i HiFi-världen. Extrem fokusering på de minsta detaljerna. Alan Shaw spelar till och med musik baklänges ibland för att kunna utvärdera ljudkvalitén objektivt.

https://www.youtube.com/watch?v=Ja9BJn0 ... L&index=63

Någon här som lyssnat på Harbeth? Hur upplevde du ljudet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Re: Fabriksbesök hos Harbeth

Inläggav ErikAndersson » 2017-12-06 12:40

Mja, Delningsfiltren uppbyggda på kretskort,det har jag mindre god erfarenhet av.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-06 12:52

ErikAndersson skrev:Mja, Delningsfiltren uppbyggda på kretskort,det har jag mindre god erfarenhet av.

Om kretskorten har tillräcklig tjocklek hos ledarbanorna vad är då de tekniska problemen menar du?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-12-06 14:00

Jag har aldrig nämnt några "tekniska problem" Däremot har jag uppfattat en hörbar försämring jämfört med luftkopplade förbindelser. Du kan läsa om mina erfarenheter på min hemsida ang DQ 10 högtalarna.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-06 14:05

ErikAndersson skrev:Jag har aldrig nämnt några "tekniska problem" Däremot har jag uppfattat en hörbar försämring jämfört med luftkopplade förbindelser.

Finns det en hörbar försämring måste ju denna bero på tekniska problem eller vad menar du? :?
Class only looks like arrogance from below.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-12-06 14:35

Med tanke på hur Shaw beskriver utvecklingsprocessen så skulle jag bli förvånad om det skulle falla på användandet av kretskort. Gissar att han undersökt skillnaderna mellan hårdtrådat och kretskort rätt så uttömmande.. Men det är klart det vet jag ju inte.
Mvh
Magnus

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-12-06 16:46

Harbeth har väldigt bra mellanregister, välbalanserad diskant dessutom. Att de har tunna väggar ger ett lite annorlunda ljud, men de har kört samma koncept väldigt länge så det verkar fungera bra i detta fall.
Basen har jag inte tänkt så mycket på, det går väl kanske inte superdjupt med tanke på att många av deras modeller är rätt små. Väl värda att prova då röster låter bra, något de verkar anstränga sig extra för att få till.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-12-06 19:00

Kraniet skrev:Någon här som lyssnat på Harbeth? Hur upplevde du ljudet?

Varken bu eller bä av det lilla man hört på mässa då inget sticker ut, något som brukar vara bra i längden. Men skulle vilja ha tyngre basåtergivning, men icke lyssnat på den största.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-06 20:31

Däremot har jag lyssnat på den största, hemma hos en kollega. :) Ja det var ju två högtalare förstås... Jag är ju van med högtalare som spelar hela det hörbara frekvensområdet i basregistret. Här var det inte så. Jag uppfattade det som att de gick ned till ungefär 40 Hz. Det kändes som att högtalarna lät som att de var små fast de är stora. Man kunde spela hyggligt starkt, förstås inte alls på de nivåer jag är van vid, men bättre än många mindre burkar. Mellanregister och diskant tyckte jag var ganska bra. Ljudbilden var inte så tydlig, men här kunde lyssningsrummets akustiska egenskaper också ha varit bättre, så egentligen är det svårt att uttala sig. Som helhet tyckte jag de har karaktär av "högtalarsound".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2017-12-07 18:41

Säkert bra skit, har för mig att Harbeth vann en "GÖK"-tävling för nåt år sedan.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-12-07 19:01

faema skrev:Säkert bra skit, har för mig att Harbeth vann en "GÖK"-tävling för nåt år sedan.

Tror att det stämmer.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-07 21:11

Har bara hört dem i Dirty Music-butiken... och dessutom med utrustning som jag inte vet om de hittar på något eller inte... och ganska speciell kringmiljö. Det gick alldeles utmärkt att lyssna på musik och ha trevligt ihop med andra. Om man tittade på dem så upplevdes de som klumpiga mot vad de presterade, dessutom känns det lite konstigt att när man bygger en högtalare så stor och den behöver stativ av rätt udda höjd - varför gör man inte en golvare direkt - det är nästan ingenstans man har något i just den höjden att ställa dem på kan jag tycka... och annars borde de komma för högt... MEN, man har ju skaffat sig en lite egen stil...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-12-08 11:06

Nattlorden skrev:Har bara hört dem i Dirty Music-butiken... och dessutom med utrustning som jag inte vet om de hittar på något eller inte... och ganska speciell kringmiljö. Det gick alldeles utmärkt att lyssna på musik och ha trevligt ihop med andra. Om man tittade på dem så upplevdes de som klumpiga mot vad de presterade, dessutom känns det lite konstigt att när man bygger en högtalare så stor och den behöver stativ av rätt udda höjd - varför gör man inte en golvare direkt - det är nästan ingenstans man har något i just den höjden att ställa dem på kan jag tycka... och annars borde de komma för högt... MEN, man har ju skaffat sig en lite egen stil...

Men det är väl rätt vanligt att sk monitorer har såna udda storlekar. Den japanska marknaden verkar viktig och där är det ju rätt så vanligt med vintage JBL monitorer och dylikt.
Kan dock inte annat än hålla med att det känns lite konstigt att inte göra en golvare direkt. Men det kan ändå se rätt snyggt ut med det låga stativet. Tycker jag :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2017-12-08 11:18

Stativet är väl till för att ljudet ska komma i öronhöjd till lyssnaren, har inget med golvare att göra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-12-08 12:00

faema skrev:Stativet är väl till för att ljudet ska komma i öronhöjd till lyssnaren, har inget med golvare att göra.

Ja självfallet. Men vi pratar om deras största högtalare som nästan är golvare. Monitor 40 är alltså 75 cm hög. Lägg till 20cm och den hade kunnat stå direkt på golvet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-08 12:11

Det var inte förrän man började läsa på Internetforum om stativare som jag stötte på termen. Vad jag kommer ihåg var det ingen term som används under den stora hifivågen på 70-80-talet. Då pratade man mera om bokhyllehögtalare resp. golvplacerade högtalare. Jag har inte riktigt förstått vitsen med att göra "nästan på golvet-högtalare". Det sparas ju inget golvutrymme med högtalare på stativ. Visuellt blir de möjligen inte lika dominanta på stativ men det ser då mera "tekniskt" ut i mina ögon.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2017-12-08 13:51

Man kanske har basreflexporten riktad nedåt.
En golvare med höga fötter/spikes, varför gjorde man inte en stativare istället? 8)

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-12-08 14:15

Har lyssnat på två Harbeth för ca tio år sen. På en HiFi-mässa. Då var det just Harbeth och Pip som gjorde störst intryck på mig.

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2017-12-08 22:58

Den udda storleken på M40 kommer av att den ska kunna fungera som ersättare till BBC LS5/8 (dvs passa in i gamla studios). Enligt det här bbc-dokumentet från 79 designades LS5/8 av Harwood som sen grundade Harbeth. http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1979-22.pdf
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Återgå till Generellt om hifi