Dölja högtalardelen med ett svart draperi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Dölja högtalardelen med ett svart draperi?

Inläggav E » 2006-02-01 23:26

Hej!

Existerar det tyg som kan dölja hela högtalardelen i en fonografsalong (#), utan att påverka återgivningen (okorrigerbart)? Vad kostar sådant? Kan tyget hänga plant eller bör det hänga som i en halvcirkel?

#) Alltså inte i en "hemmafono" - utan i en riktig fonografsalong. :lol: Men det kanske har mindre betydelse... :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Dölja högtalardelen med ett svart draperi?

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-02-02 11:55

Ja det finns, fast bara nästan. Jag tycker mig kunna höra att mitt eget tyg är fördraget, men jag har inte orkat bemöda mig med att mäta upp frekvenssvarsförändringen. Kan förmodligen hänga plant. Hos en tyggrossist hittade jag mitt tyg, men det är svart med ränder som jag vänt mot högtalarna, så nästan svart är det. Men man kan även tänka sig att ha ljust tyg om biolokalen i övrigt har mörka väggar. Blir ej så stor kontrast mot bilden då, vilket kan vara mer vilsamt för synen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-02 13:26

Tack Johan!

Tror du att den eventuella frekvenssvarsförändringen i alla fall är korrigeringsbar (i högtalarens filter eller med EQ)? Det kan ju vara skönt att slippa se högtalarna - även när lokalen inte är helt mörklagd.

Berätta också gärna mer om du minns vad tyget och grossisten hette. Ungefärligt pris?

Ja, tyget skulle förstås kunna vara ljusare. Lokalen kommer kanske ändå vara mörklagd just under lyssning. Framtida komplettering med bildvisning är förstås inte dumt att tänka på...

Mvh E*

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-02-02 15:12

Jag var lite skeptisk till tyg förut men icke numera. Har lajat med tubsockor och badhanddukar framför olika register på en prototyp och kan inte direkt säga att det är av ondo. Dvs. det man hör (eller inte hör snarare) kan man lätt fixa till uppströms.

Den inverkan ett tunt tyg har lär vara i det närmaste helt oproblematiskt

/Peter

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-02 16:12

Ja, kanske har du rätt, Piotr. Jag tänkte att det kunde bli okorrigerbara fel, i det fall att högtalarens direktljud påverkas annorlunda än det totala ljudet (energin), eller i alla fall att tyget är olika färgande i olika infallsvinklar. Var också därför jag tänkte att det kanske kunde vara en fördel att hänga tyget lite svängt/halvcirkligt...

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-02 22:13

På biografer har de ju "tyg" framför högtalarna, dvs filmduken. Fast där eqar de rätt friskt och de får problem med resonanser mellan baffel och duk.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-03 02:47

Man kan säkert använda ett mycket glest tyg och därefter lämplig belysning. Prata med folk som fixar scener på teatrar, dom vet hur man gör.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-03 09:04

Hmm, jag funderar, antingen kan man välja ett tyg som släpper igenom ljudet, eller så kan man använda ett mycket tunt och lätt men tätt material. Undrar om tex frysfolie skulle fungera. Jag har inte provat det, men jag kan tänka mig att ljudet går igenom det rätt bra. Hmm.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-03 19:15

Ja, detta med folie måste ju utredas... Inte för att det är så praktiskt, men för att jag bara måste få veta. :lol:

Jag la min wellpapphögtalare på golvet så här:

Bild

och mätte upp denna tonkurva:

Bild

Sen höll jag en bit frysfolie emellan högtalare och mikrofon så här:

Bild

och då blev kurvorna såna här med bara en liten förflyttning av folien

Bild
Bild

Nu är ju inte detta som ett draperi någon meter ifrån väggen, precis, men det är iaf tydligt att höga frekvenser reflekteras rätt rejält av folien man verkar tappa 5-10 dB vid de högsta frekvenserna i detta fall iaf.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-03 19:17

svante häng på nå tyg där å provmät också är du snäll :D

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-02-03 19:32

Ja, något tunnt sidentyg kanske.

Eller varför inte prova med plastfolie :D
Den borde väl ha lägre massa än aluminiumfolie.

Inte för att jag vill ha draperier av plastfolie, men det vore intressant att se resultatet 8)

Vh :P

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-02-03 20:35

Svante,
Med "lite" större avstånd mellan mik och högtalare och en skiva glasfiber bakom aluminiumfolien får du kanske samma resultat som Ethan fick: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9643 :) :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-03 20:37

Hehe, det här gillade ni visst...! :wink: Helt seriöst är det väl inte, men ok då.

Ett lager isärklippt teknikmagasinet-påse får gå som plastfolie. Jag fick staga upp dem med en tumstock och en bit elrör som jag hade till hands eftersom påsen var så sladdrig:

Bild

Den blev ganska lik aluminiumfolien, tycker jag. (Man ska ha klart för sig att om jag flyttar folien 5cm så ser det väldigt annorlunda ut.)

Bild

Sen hittade jag en gammal köksgardin i en byrålåda, den är ganska tunn:

Bild

Intressant! Inte alls lika stor påverkan!
Bild

Kanske beror det på att den absorberar i stället för att reflektera och att reflexionerna ger interferenser som i sin tur ger de vådliga groparna i tonkurvan. Det i sin tur betyder att det kanske blir helt annorlunda om man sätter folierna som en "gardin" med en hysat absorberande vägg bakom. Vilket i sin tur betyder att mätningen kan vara helt värdelös. Och eftersom den kan vara det så är den det, man vet ju inte.

Nåja, kul är det att mäta iaf, alltid lär man sig nåt!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-03 22:18

Det är vällan bara stålgaller som gäller. åtminstone enligt salig Stig ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-03 22:44

Bara för att understryka seriositeten på experimentet kontrollerar vi hur färgande LTS är... :D

Bild

Helt klart färgande...

Bild

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-03 22:53

hahaha underbart svante! finns det nån möjlighet att mäta med gardiner framför dina högtalare i lyssningsposition?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-03 23:23

Haakan_W skrev:hahaha underbart svante! finns det nån möjlighet att mäta med gardiner framför dina högtalare i lyssningsposition?

Jobbigt, då måste jag ju släpa dit en dator med linjeingång. :? Nä, inte nu.

Återgå till Generellt om hifi