Jag har en Emotiva XMC-1 som använder Dirac och jag kan inte få min 2 subbar att funka ihop med Dirac. Det är stora lådor (500 ltr styck med 2 tolvtummare i varje) basreflex och SoundEasy simulerar -3dB vid 17Hz. Utan Dirac och med manuellt justerade avstånd etc så låter det "normalt".
Det är samma avstånd till båda basarna från lyssningsplatsen men när jag kör Dirac så ser man att det justerade impuls svaret/tidsjustering är runt 8ms senare än den andra basen. Lyssningsmässigt är basen "borta" efter Dirac. Det är dock tydligt att elementen får massor med signal.
Jag testade att flytta mätplatsen 1.5 meter mot mitten av rummet och då får jag samma impuls svar från båda basarna och det blir riktigt bra ljudmässigt i basen förutom att avstånden som helhet inte längre stämmer.
Problembasen är i ett hörn och lyssningsplatsen vid bakre vägg så min tanke just nu är att Dirac klarar inte skilja på direkt och indirekt ljud från den ena basen och justerar tid/avstånd baserat på indirekt ljud.
Dirac gör bra ifrån sig i övrigt och jag skulle vilja få det att funka även med basarna.
Min fråga, har någon av er nån ide om hur jag kan hantera detta (lura dirac att mäta/justera direkt ljud?) och få en vettig tid/avstånds justering genom Dirac med basen som och där den är?