HEM 2018

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-02-18 14:14

I hifiklubbens rum trodde vi att något var trasigt, men säljaren satt lugnt kvar och spelade vidare, så det ska väl låta så... brrr...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: HEM 2018

Inläggav Fostex » 2018-02-18 14:25

Tycker också att Genelec presterade bäst, och det lilla jag hörde av Buchardt var trevligt. Även Martin Logan var till belåtelse, vilket jag inte tyckte förra året. Tror att de stod i ett annat rum då.

Roligast var att lyssna på Line Magnetic LM 812, trots märkligt säljsnack: "de låter ännu bättre när man driver dem med lägre effekt!".

En högtalare vars ljud jag inte förstod mig på alls var Lukase RAW 12.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: HEM 2018

Inläggav DVD-ai » 2018-02-18 14:27

@ HiFikg
Ja det var verkligen inget vidare, klart i nivå med det absolut sämsta på mässan pga just diskanten... det skq ej göra ont att lyssna på musik ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: HEM 2018

Inläggav jonasp » 2018-02-18 15:56

Fostex skrev:En högtalare vars ljud jag inte förstod mig på alls var Lukase RAW 12.


8O Vilken egenartad tingest!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: HEM 2018

Inläggav petersteindl » 2018-02-18 16:03

:D Herr jonasp har blivit Redaktör! :) Kul.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: HEM 2018

Inläggav shifts » 2018-02-18 16:11

Gillade också Genelecs ljudpresentation, men det var en av flera presentatörer som inte kunde hålla sig från att säga något om vad fruar kan och inte kan acceptera i hemmet. Var på mässan med en kvinnlig kamrat som är en av de största skivsamlare jag träffat, samt i allra högsta grad lika drivande i uppbyggnaden av hemmets hifianläggning, som hennes partner. Hon blev både förbannad och trött på att behöva stå och lyssna på sådan dravel. Hon är potentiell kund precis som alla andra på mässan, men känner sig inte helt välkommen. Mycket synd.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: HEM 2018

Inläggav jonasp » 2018-02-18 16:13

petersteindl skrev::D Herr jonasp har blivit Redaktör! :) Kul.


Tack Peter!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: HEM 2018

Inläggav DVD-ai » 2018-02-18 17:57

shifts skrev:Gillade också Genelecs ljudpresentation, men det var en av flera presentatörer som inte kunde hålla sig från att säga något om vad fruar kan och inte kan acceptera i hemmet. Var på mässan med en kvinnlig kamrat som är en av de största skivsamlare jag träffat, samt i allra högsta grad lika drivande i uppbyggnaden av hemmets hifianläggning, som hennes partner. Hon blev både förbannad och trött på att behöva stå och lyssna på sådan dravel. Hon är potentiell kund precis som alla andra på mässan, men känner sig inte helt välkommen. Mycket synd.



Håller med om att det är väääääldigt förlegat och larvigt !
Men än dock en "gammal goding" detta med WAF och det tjatas ju om det löpande (om än mindre och mindre verkar det som) på diverse forum.
Så helt oväntat är det inte !
Men ändå störde jag mig på det rätt mycket, mins inte att det varit sådan tjat om WAF på mässor tidigare ?
Nu var det i ett gäng olika rum som det helt spontant kom sådana slängar från dom dom demade, vad har hänt?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: HEM 2018

Inläggav Conan » 2018-02-18 18:22

Sådär, då var det avklarat. Vi hann aldrig bort till konferenslokalerna vid Klaraberg, utan det fick räcka med Sheraton & Coor.

Bästa ljudet tyckte jag var Focals dyraste system. Där låter det som mycket pengar är inblandade och ett ljud jag skulle kunna leva med. PMC också OK men ljudbilden var knas. KEF´s "blad" lät OK på elektroniskt blipp-blopp men klappade igenom på nästa låt (nån rock/pop).

Det mesta andra lät från "tja..." till "men va´f..." men det är ju mässljud...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: HEM 2018

Inläggav jonasp » 2018-02-18 18:26

shifts skrev:Gillade också Genelecs ljudpresentation, men det var en av flera presentatörer som inte kunde hålla sig från att säga något om vad fruar kan och inte kan acceptera i hemmet. Var på mässan med en kvinnlig kamrat som är en av de största skivsamlare jag träffat, samt i allra högsta grad lika drivande i uppbyggnaden av hemmets hifianläggning, som hennes partner. Hon blev både förbannad och trött på att behöva stå och lyssna på sådan dravel. Hon är potentiell kund precis som alla andra på mässan, men känner sig inte helt välkommen. Mycket synd.


Det är ju lite tragiskt, att inte alienera sig med potentiella kunder är ju marknadsföring 101 kan man tycka.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: HEM 2018

Inläggav Nattlorden » 2018-02-18 18:28

jonasp skrev:
Fostex skrev:En högtalare vars ljud jag inte förstod mig på alls var Lukase RAW 12.


8O Vilken egenartad tingest!


8O Ja... ser så ut...

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-02-18 18:30

Conan skrev:Sådär, då var det avklarat. Vi hann aldrig bort till konferenslokalerna vid Klaraberg, utan det fick räcka med Sheraton & Coor.

Bästa ljudet tyckte jag var Focals dyraste system. Där låter det som mycket pengar är inblandade och ett ljud jag skulle kunna leva med. ...


Beror så klart på kabellyftarna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Micke23
 
Inlägg: 786
Blev medlem: 2008-04-09
Ort: hoacoustic

Re: HEM 2018

Inläggav Micke23 » 2018-02-18 18:33

Och berylliumdiskanterna!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-02-18 18:35

Micke23 skrev:Och berylliumdiskanterna!


I det lite mindre Focal-systemet som de hade i rummet intill tillskrev man någon slags strömrenare allt välljud, så det där med högtalare är nog inte så viktigt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: HEM 2018

Inläggav shifts » 2018-02-18 18:58

jonasp skrev:Det är ju lite tragiskt, att inte alienera sig med potentiella kunder är ju marknadsföring 101 kan man tycka.


Ja, håller med. Vi var i det rummet för att hon just var spekulant på ett par större Genelec-monitorer. Nu vet jag inte om personen som demade där var anställd hos Genelec eller om det var en återförsäljare, men när vi lämnade rummet var hon inte längre intresserad av att lägga pengarna där.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2018

Inläggav distad » 2018-02-18 19:02

DVD-ai skrev:
shifts skrev:Gillade också Genelecs ljudpresentation, men det var en av flera presentatörer som inte kunde hålla sig från att säga något om vad fruar kan och inte kan acceptera i hemmet. Var på mässan med en kvinnlig kamrat som är en av de största skivsamlare jag träffat, samt i allra högsta grad lika drivande i uppbyggnaden av hemmets hifianläggning, som hennes partner. Hon blev både förbannad och trött på att behöva stå och lyssna på sådan dravel. Hon är potentiell kund precis som alla andra på mässan, men känner sig inte helt välkommen. Mycket synd.



Håller med om att det är väääääldigt förlegat och larvigt !
Men än dock en "gammal goding" detta med WAF och det tjatas ju om det löpande (om än mindre och mindre verkar det som) på diverse forum.
Så helt oväntat är det inte !
Men ändå störde jag mig på det rätt mycket, mins inte att det varit sådan tjat om WAF på mässor tidigare ?
Nu var det i ett gäng olika rum som det helt spontant kom sådana slängar från dom dom demade, vad har hänt?!

Inget konstigt, det är ju viktigare med WAF än någonsin. Folk har ju blivit inredningsfanatiker mer eller mindre. Det måste vara snyggt och sladdlöst osv. , har ju blivit viktigare än ljudet får man intrycket av. :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: HEM 2018

Inläggav distad » 2018-02-18 19:08

3: HiFi klubben (B&W) - diskanten ver verkligen ingen höjdare på deras nya flaggskepp... vad har dom gjort med den tidigare klart vettiga diskanten i äldre 800 modeller... ?!
Den nya upplevdes som både vass, liteessig och med för mycket energi i 4000Hz området.

Så blir det i jakten på det mer detaljerade ljudet som numera är inne. (och som inte finns i min värld) Mycket synd på en tillverkare som gjort en hel del bra burkar genom åren som du ovan påtalar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-02-18 19:22

shifts skrev:
jonasp skrev:Det är ju lite tragiskt, att inte alienera sig med potentiella kunder är ju marknadsföring 101 kan man tycka.


Ja, håller med. Vi var i det rummet för att hon just var spekulant på ett par större Genelec-monitorer. Nu vet jag inte om personen som demade där var anställd hos Genelec eller om det var en återförsäljare, men när vi lämnade rummet var hon inte längre intresserad av att lägga pengarna där.


Det behöver inte tolkas ordagrant och de får väl lära sig att kalla de för PAF istället, Partner Acceptance Factor, typ. De flesta som bor tillsammans med någon behöver ta hänsyn till sin partner/barn/tillgängligt utrymme/livet i övrigt osv osv. Så visst har både storlek och design betydelse för vad man får/kan släpa hem. Har man ett dedicerat lyssningsrum, eller liknande, som man själv bestämmer över blir det en annan sak :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: HEM 2018

Inläggav Conan » 2018-02-18 21:16

hifikg skrev:
Conan skrev:Sådär, då var det avklarat. Vi hann aldrig bort till konferenslokalerna vid Klaraberg, utan det fick räcka med Sheraton & Coor.

Bästa ljudet tyckte jag var Focals dyraste system. Där låter det som mycket pengar är inblandade och ett ljud jag skulle kunna leva med. ...


Beror så klart på kabellyftarna!


Måste väl vara det. Bra lät det i vart fall, och det har det gjort om de stora Focal även på tidigare mässor.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: HEM 2018

Inläggav Conan » 2018-02-18 21:17

hifikg skrev:
Micke23 skrev:Och berylliumdiskanterna!


I det lite mindre Focal-systemet som de hade i rummet intill tillskrev man någon slags strömrenare allt välljud, så det där med högtalare är nog inte så viktigt.


Måste varit väldigt skitig ström, för det systemet lät inte i närheten som det dyrade i rummet bredvid.

Användarvisningsbild
Waxxarn
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2005-04-10
Ort: Vadstena

Re: HEM 2018

Inläggav Waxxarn » 2018-02-18 21:56

Vi får börja använda PAF istället för WAF! :D
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: HEM 2018

Inläggav Panelguy » 2018-02-18 22:03

hifikg skrev:
Conan skrev:Sådär, då var det avklarat. Vi hann aldrig bort till konferenslokalerna vid Klaraberg, utan det fick räcka med Sheraton & Coor.

Bästa ljudet tyckte jag var Focals dyraste system. Där låter det som mycket pengar är inblandade och ett ljud jag skulle kunna leva med. ...


Beror så klart på kabellyftarna!


Jag skulle snarare tro att det berodde på Pass-elektroniken. Makalöst fina byggen.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: HEM 2018

Inläggav Panelguy » 2018-02-18 22:05

hifikg skrev:
Micke23 skrev:Och berylliumdiskanterna!


I det lite mindre Focal-systemet som de hade i rummet intill tillskrev man någon slags strömrenare allt välljud, så det där med högtalare är nog inte så viktigt.


Nej man kunde ju nästan tro det i vissa fall där en Stromtank kostade mer än högtalarna.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: HEM 2018

Inläggav Zeeall » 2018-02-18 23:46

Väldigt med snack om Voxativ på Facebook. Hyllas oerhört mycket.

Personligen så var det nog inget för mig.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-02-18 23:58

Zeeall skrev:Väldigt med snack om Voxativ på Facebook. Hyllas oerhört mycket.

Personligen så var det nog inget för mig.


Feta rör räcker inte alltid... Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: HEM 2018

Inläggav Zeeall » 2018-02-19 00:21

Kan iaf konstatera (igen) att det är svårt att vara hårdrockare och audiofil i Sverige. Iaf om man ska gå på mässa. :P
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: HEM 2018

Inläggav KarlXII » 2018-02-19 02:15

Jag lyssnade på lördagens bästa ljud. På Operan. Tosca.
Orkestern var helt fantastisk.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: HEM 2018

Inläggav Laila » 2018-02-19 02:34

Vicka högisar körde de mä ...typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HEM 2018

Inläggav Bill50x » 2018-02-19 03:38

hifikg skrev:Vinet heter Vivaldi för övrigt. Ska nog riva av Våren också.

Vad för vin är Våren?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: HEM 2018

Inläggav Bill50x » 2018-02-19 03:49

Zeeall skrev:Kan iaf konstatera (igen) att det är svårt att vara hårdrockare och audiofil i Sverige. Iaf om man ska gå på mässa. :P

Den enda rock jag hörde var inne hos de estniska högtalartillverkarna, de med guldöverdragna högtalarlådor. Minns ej namnet dock. I övrigt var det samma skitmusikmusik nästan överallt, samma tröttsamma plingplong och mässjazz som ju låter likadant överallt. Som jag skrev på annat ställe, tom i JBL-rummet föll man i fällan och spelade detta dravel. Med hänvisning att detta var en mässa och folk förväntade sig detta. Ville man spela musik ombads man att besöka en återförsäljare!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 14 gäster