Har återgivningen blivit bättre ur ett historiskt persepkti?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
regent8

Har återgivningen blivit bättre ur ett historiskt persepkti?

Inläggav regent8 » 2006-02-07 22:35

Har återgivningen blivit bättre genom åren?

Kan det sägas att ett fullblods HighEnd system i ett akustiskt väl anpassat rum låter bättre nu än för l10 år sedan, eller för den delen 20 år sedan?

kompression o elände på media (fonogram) är ett otyg - men om man går förbi detta och tar välgjorda fonogram. låter det verkligen bättre idag?

Jag undrar eftersom jag inte har erfarenheter av detta. Jag har gamla grejor (inte Vintage)

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Har återgivningen blivit bättre ur ett historiskt persep

Inläggav Jocke » 2006-02-07 23:12

[quote="regent8"]Har återgivningen blivit bättre genom åren?quote]

Näää! Inte bättre - bara mera!

/J

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-07 23:34

Går vi tillbaka 20-30 år så lät de allra bästa grejorna alldeles utmärkt. Och skräpet lät som skräp. Lägstanivån har höjts idag, men jag är ganska tveksam till om det allra bästa idag egentligen är bättre än det allra bästa för 20 år sedan.... Men det är svårt att jämföra eftersom fonogrammen var bättre förr.....

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-07 23:40

Bill50x skrev:Går vi tillbaka 20-30 år så lät de allra bästa grejorna alldeles utmärkt. Och skräpet lät som skräp. Lägstanivån har höjts idag, men jag är ganska tveksam till om det allra bästa idag egentligen är bättre än det allra bästa för 20 år sedan.... Men det är svårt att jämföra eftersom fonogrammen var bättre förr.....

/ B

Det är väl bara att spela gamla skivor då?

Annars tror jag inte att lägstanivån har blivit bättre heller. Däremot har nog mellannivån blivit det. Vissa aspekter på de bästa prylarna har nog blivit bättre, djupbas tex. Annars tror jag att tillverkarna av mellanivåprylar famlar mindre i mörkret idag tack vare datorhjälp och billigare mätprylar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-07 23:43

Återgivningen (anläggning och fonogram) hemma hos folk vill jag påstå har sjunkit dramatiskt i takt med mer MP3-junk (som kaskadkodats tusen ggr), sunkiga ljudkort och datorbaserade skräpanläggningar. 8) Plastbiopaketen från City Skrotmarknad är inte heller något som bidrar till högre kvalitet. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-02-07 23:47

Ja. definitivt!
Iaf var mans återgivning.

1*100000
är mindre än
½*10^7
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-02-07 23:54

Nog lät det bättre förr, i alla fall på 70-talet och förmodligen även på 60-talet. Mycket av det som var riktigt bra då står sig än i dag. Tillverkarna satsade mer då, tror jag. Hifi var i utveckling och man ville flytta gränser framåt, mot allt bättre återgivning. Att folks intresse för hifi var större då än nu, bidrog naturligtvis och det blev en sorts "god" cirkel.
Här är några få ex på produkter som jag anser står sig än i dag:
Dayton Wright SPS Mk III (försteg)
Stax SRA 12 S (försteg)
Gas effektförstärkarserie
HKs förstärkare och receivers
Quads elektrostatiska högtalare
Flera olika receivers från de "stora" tillverkarna.
Yamaha CT 7000 och andra high end tuners
Så gott som alla Technics direktdrivna skivspelare
Alla Thorens spelare
Listan kan göras ännu längre.

En väl komponerad vintageanläggning är inte "kattskit", men inte heller billig. Det går knappast att göra några fynd numera, kännedomen om dessa apparaters värde är för stor för det.
Bif en bild på det förstnämnda försteget, samtidigt som jag undrar om någon äger ett sådant. Det importerades tre ex till vårt land.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-08 00:24

Morello skrev:Återgivningen (anläggning och fonogram) hemma hos folk vill jag påstå har sjunkit dramatiskt i takt med mer MP3-junk (som kaskadkodats tusen ggr), sunkiga ljudkort och datorbaserade skräpanläggningar. 8) Plastbiopaketen från City Skrotmarknad är inte heller något som bidrar till högre kvalitet. :)

Nja, jag vill påstå att MP3 i rimlig bitrate är bättre än vinyl som medium. Plastbiopaketen nu är nog inte så mycket sämre än plaststereorna förr. Men mellannivån tror jag är bättre, det finns mer halvdyrt som låter bra.

CD-skivor (rys, jag vet inte nån riktigt bra term för dem) har nog blivit mer spridda; de bästa blivit bättre, tycker jag, samtidigt som det sämsta har blivit sämre.

Och för 20 år sen fanns det knappast någonting med bas under 50 Hz, vare sig fonogram eller högtalare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2006-02-08 00:52

Svante skrev:
Morello skrev:Återgivningen (anläggning och fonogram) hemma hos folk vill jag påstå har sjunkit dramatiskt i takt med mer MP3-junk (som kaskadkodats tusen ggr), sunkiga ljudkort och datorbaserade skräpanläggningar. 8) Plastbiopaketen från City Skrotmarknad är inte heller något som bidrar till högre kvalitet. :)

Nja, jag vill påstå att MP3 i rimlig bitrate är bättre än vinyl som medium. Plastbiopaketen nu är nog inte så mycket sämre än plaststereorna förr. Men mellannivån tror jag är bättre, det finns mer halvdyrt som låter bra.

Och för 20 år sen fanns det knappast någonting med bas under 50 Hz, vare sig fonogram eller högtalare.

Fanns massvis av både högtalare och fonogram som hade bas under 50 hz för 20 år sedan, hört talas om maxisinglar=12"are?
Håller inte heller med om att mp3or låter bättre än vinyl, mp3fieringen lämnar ju tyvärr ett ganska otrevligt biljud på det mesta som passerar därigenom oavsett bitrate, även om effekten är mer hörbar på lägre bitrates. Sen finns det ju såklart många dåliga vinylpressningar, men de bra låter ju oftast mycket bättre än mp3or.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-08 02:01

Otrevligt biljud? Det håller jag inte med om.
Common sense is not that common.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-02-08 08:15

Hur är det med utvecklingen på cdspelare ?
D/A omvndlarna har utvecklats en del (prestanda) de senaste 15 åren, väl? Hur har utvecklingen gått på den analoga sidan (i cdspelare)?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-02-08 08:19

De stereoanläggningar som var vanliga i svenska hem för 20-30 år sen lät mycket bättre än vad folk vanligen köper i dag, dvs mikrostereo och enklare hembio.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-02-08 10:23

Håller med Mapem i senaste inlägget.
Det som upplevs som bra, bland det som är "gammalt" är det som inte bjuds ut på beg-marknaderna. Vill du få en uppfattning om vad av det gamla som är bra - titta på vad som inte finns till salu på t ex Hifimagasinet och Tradera. Ett högt pris på det som bjuds ut där, behöver nödvändigtvis inte betyda att prylarna är bra, mera att de har fått någon sorts kultstatus av en eller annan anledning. Ett ex är Bang/Olufsen.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-02-08 11:01

Största boven som gör att många har sämre ljud idag är att "svensson" vill ha en anläggning med pyttesmå nästan osynliga högtalare som helst skall vara väldigt billiga. Ur sådanna högtalare gör det inte att få ut välljud.
Trotts tillgång på massor med lättillgänglig kunskap idag så är svensson nog ännu mindre okunnig, och det hjälper inte direkt.

När det gäller dyrare system för de fåtal som brytt sig om att lära sig lite (t.ex. läsare av detta forum) så finns det förutsättningar att faktiskt få bättre resultat nu än för 10 eller 20 år sedan.
Främst är det kunskap om vad som är bra respektive dåligt som går att komma över mycket lättare. Dessutom ökar kunskapen (mycket långsamt) över tiden.
Elektronikutvecklingen gör att det finns flera bra apparater och att de är mer överkommliga i pris idag.
CD-spelare och multispelare har gått mycket frammåt, övriga delar var ganska mogna produkter redan för 20 år sedan.
Högtalare har inte utvecklats så mycket, och möjligen går utvecklingen frammåt i snigelfart. Dessa har länge varit en mogen produkt.
Rumsakustik och dess inverkan är ett område där utvecklingen har gått frammåt, tyvärr är dock många vanliga hem mindre lämpliga för att få välljud i idag. Det gäller dels billiga tveksamma väggkonstruktioner och dels användandet av öppnare planlösningar och större fönster.

Så, tillbaks till urspruingsfrågan.
Redan för 20 år sedan fanns möjligheten att få till ett nästan optimalt system för återgivning av vinyl, men idag är det lättare att nå den nivån samt att dagen system kan nå lite längre då digital lagring kan användas som medium.
Jag anser att dagens system kan nå lite närmare perfektion, men troligen så lite att skillnaden knappt märks.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-08 11:10

Svante skrev:Och för 20 år sen fanns det knappast någonting med bas under 50 Hz, vare sig fonogram eller högtalare.

Det håller jag verkligen inte med om. Populärmusiken lät mycket mer bredbandigt och dynamiskt för 20 år sedan än vad den gör idag och jazzen samt den klassiska musiken har haft ett adekvat basregister sedan 1950-talet. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-08 11:26

Morello skrev:
Svante skrev:Och för 20 år sen fanns det knappast någonting med bas under 50 Hz, vare sig fonogram eller högtalare.

Det håller jag verkligen inte med om. Populärmusiken lät mycket mer bredbandigt och dynamiskt för 20 år sedan än vad den gör idag och jazzen samt den klassiska musiken har haft ett adekvat basregister sedan 1950-talet. 8)

Tja, då får jag väl ge mig då. Jag hade väl fel prylar, musiksmak och umgänge då, kanske. :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-08 11:45

Jag har iofs bara levt sedan 1982 men av det jag kan se har det i huvudsak hänt två saker.

1. Stereoanläggning har blivit omodernt i ett hem. Men en krompläterad papphögtalare med fake piezo-element bakom soffan och en uppe ovanpå bokhyllan i samma hörn (kopplad ur fas) är inte särskillt mycket bättre än de hembiopaket som finns idag. Ofta låter dessa bättre faktiskt än gemene mans stereouppsättningar förr.

2. De som har hållit sig kvar vid ett aktivt stereolyssnande har fått en klart bättre återgivning sedan 80/90-talet.

3. Skivorna låter annorlunda idag än förr, bättre på vissa punkter, sämre på andra.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-08 12:12

jämfört med för 30 år sedan..

mastringen är sämre
media är bättre (CD vs LP)
förstärkarna är klart bättre
högtalarna är en aning bättre
lyssnarna är sämre :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-02-08 12:20

Martin skrev:
Stereoanläggning har blivit omodernt i ett hem. Men en krompläterad papphögtalare med fake piezo-element bakom soffan och en uppe ovanpå bokhyllan i samma hörn (kopplad ur fas) är inte särskillt mycket bättre än de hembiopaket som finns idag. Ofta låter dessa bättre faktiskt än gemene mans stereouppsättningar förr.

Jovisst, man blir ibland ledsen när man kommer hem till folk som har gamla fina apparater och högtalare men möblerar på ett sätt som fullständigt tar bort all potential. Man ser ofta två högtalare tätt tillsammans, eller högt uppe i en bokhylla, eller på golvet bakom soffan, eller någon annan möbleringsprincip som visar att ljudet är inte det man prioriterar i första eller ens tredje hand.

Men det är inte lätt att möblera med plasmaskärm och fem silvriga pelarhögtalare och en sub heller. Undrar hur det ser ut efter ett par år när nyhetens behag försvunnit och man tröttnat på alla sladdar och det hitechiga utseendet.

Det som är mest lättmöblerat och har förutsättningarna att låta bäst för en måttligt intresserad allmänhet är nånting typ kompaktstereo eller Tivoli eller nåt annat kompakt lifestyleaktigt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-02-08 12:26

För 20 år sedan fanns CD-spelare som mycket knappt går att skilja från dagens, med normalt CD-material.

För 20 år sedan fanns t.ex. mina högtalare, Quad ESL-63.

För 20 år sedan fanns gott om CD.ar med full bandbredd.

För 20 år sedan fanns hyggliga och billiga NAD-apparater.

Vad har då tillkommit sedan dess?

Elektronik har blivit oerhört billigt, och därmed kan man nu konstruera billiga, rätt hyggliga apparater. Som exempel kan nämnas biomottagare i 2000-koronrsklassen.

Dessutom kan (nästan) vem som helst lätt konstruera hyggliga högtalare med hjälp av herrar Thiele, Small samt ett lämpligt gratis program till datorn. Huruvida det som kan köpas på Siba är "konstruerat" kan man kanske undra.

Bara mina två ören.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-08 12:51

Då är det extra trevligt att Audio pro har kommit ut med en kompaktanläggning som spelar lusen av de anläggningar som kommer från City skrotmarknad :D Obs har bara hört att den skall vara bra från andra.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-08 12:58

hmm gott om cd för 20 år sen.....1986.......nä då fanns inte ens allt utgivet matrial på cd, det vara fortfarande vinyl som gällde, sen så vet jag väl inte om cd spelare var lika bra, dom var deffinitivt mycket dyrare.....men i stort sätt så är det nog mest kosmetiskt och funktioner som blivit annorlunda(bättre?)..och så har det ju blivit billigare med motsvarande apparat(högtalare) många gånger
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-02-08 17:19

Finns det någon som kan redogöra för utvecklingen hos cdspelare de senaste 20 åren? Jag menar då hur "prestandagränsen" flyttats framåt och vad de medfört ljudmässigt.
Ni behöver inte dra upp mellanklassen osv.

thanks

Återgå till Generellt om hifi