Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Går vi tillbaka 20-30 år så lät de allra bästa grejorna alldeles utmärkt. Och skräpet lät som skräp. Lägstanivån har höjts idag, men jag är ganska tveksam till om det allra bästa idag egentligen är bättre än det allra bästa för 20 år sedan.... Men det är svårt att jämföra eftersom fonogrammen var bättre förr.....
/ B
Morello skrev:Återgivningen (anläggning och fonogram) hemma hos folk vill jag påstå har sjunkit dramatiskt i takt med mer MP3-junk (som kaskadkodats tusen ggr), sunkiga ljudkort och datorbaserade skräpanläggningar.Plastbiopaketen från City Skrotmarknad är inte heller något som bidrar till högre kvalitet.
Svante skrev:Morello skrev:Återgivningen (anläggning och fonogram) hemma hos folk vill jag påstå har sjunkit dramatiskt i takt med mer MP3-junk (som kaskadkodats tusen ggr), sunkiga ljudkort och datorbaserade skräpanläggningar.Plastbiopaketen från City Skrotmarknad är inte heller något som bidrar till högre kvalitet.
Nja, jag vill påstå att MP3 i rimlig bitrate är bättre än vinyl som medium. Plastbiopaketen nu är nog inte så mycket sämre än plaststereorna förr. Men mellannivån tror jag är bättre, det finns mer halvdyrt som låter bra.
Och för 20 år sen fanns det knappast någonting med bas under 50 Hz, vare sig fonogram eller högtalare.
Svante skrev:Och för 20 år sen fanns det knappast någonting med bas under 50 Hz, vare sig fonogram eller högtalare.
Morello skrev:Svante skrev:Och för 20 år sen fanns det knappast någonting med bas under 50 Hz, vare sig fonogram eller högtalare.
Det håller jag verkligen inte med om. Populärmusiken lät mycket mer bredbandigt och dynamiskt för 20 år sedan än vad den gör idag och jazzen samt den klassiska musiken har haft ett adekvat basregister sedan 1950-talet.
Martin skrev:
Stereoanläggning har blivit omodernt i ett hem. Men en krompläterad papphögtalare med fake piezo-element bakom soffan och en uppe ovanpå bokhyllan i samma hörn (kopplad ur fas) är inte särskillt mycket bättre än de hembiopaket som finns idag. Ofta låter dessa bättre faktiskt än gemene mans stereouppsättningar förr.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster