Att jobba med hifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Att jobba med hifi

Inläggav Bongo » 2018-02-19 23:45

Ja, hur gör man det egentligen?
Jag har ju alltid gillat musik, ljud och ljudteknik och hela min utbildning så gjorde jag mängder av aktiva val för att jag när jag kom ut på andra sidan skulle vara någorlunda utformad för att kunna jobba inom just ljud och hifivärlden, men något dylikt jobb ramlade inte ner i knät på mig och i min ungdomliga okunnighet så tog jag det som bjöds istället, så nu har jag jobbat med autonoma system och forskat inom robotik och datavetenskap, men inte kommit någonstans i närheten av något som har med hifi och ljud att göra.
Och det stör mig.
Jag vill ju jobba med det jag brinner för ju!

Så jag tänkte jag börjar med att fråga här, hur gör man? Hur kommer man in i hifivärlden? Hur blir man högtalarkonstruktör eller inspelningsingenjör eller något annat som har med ljud och hifi att göra? Viljan finns men jag vet inte var jag ska leta. Nån här som vet var jag ska leta efter ett spännande ljudrelaterat jobb åt en teknisk fysiker med elektroteknik och (nästan) en doktorshatt inom datavetenskap?
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Att jobba med hifi

Inläggav Perfector » 2018-02-20 00:14

Bongo skrev:Ja, hur gör man det egentligen?
Jag har ju alltid gillat musik, ljud och ljudteknik och hela min utbildning så gjorde jag mängder av aktiva val för att jag när jag kom ut på andra sidan skulle vara någorlunda utformad för att kunna jobba inom just ljud och hifivärlden, men något dylikt jobb ramlade inte ner i knät på mig och i min ungdomliga okunnighet så tog jag det som bjöds istället, så nu har jag jobbat med autonoma system och forskat inom robotik och datavetenskap, men inte kommit någonstans i närheten av något som har med hifi och ljud att göra.
Och det stör mig.
Jag vill ju jobba med det jag brinner för ju!

Så jag tänkte jag börjar med att fråga här, hur gör man? Hur kommer man in i hifivärlden? Hur blir man högtalarkonstruktör eller inspelningsingenjör eller något annat som har med ljud och hifi att göra? Viljan finns men jag vet inte var jag ska leta. Nån här som vet var jag ska leta efter ett spännande ljudrelaterat jobb åt en teknisk fysiker med elektroteknik och (nästan) en doktorshatt inom datavetenskap?

Börja med litteratur i de ämnen du vill förkovra dig i.
Där finns mycket matnyttigt för den som tänker ge sig på högtalarbyggnation eller förstärkarteknik.
Högtalare kan man leka med billiga element och enkla lådor, bara för att se vad som händer.
Se'n kan man börja fundera i egna banor över vad man vill åstadkomma och bygga något som inte kostar skjortan.
Elementen kan man ju flytta till annan låda om man inte blir nöjd.
Så länge det är roligt så är det trevligt.
Ha kul och lycka till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Att jobba med hifi

Inläggav matssvensson » 2018-02-20 00:18

lejonklou skrev:
Matteo skrev:Besides a streamer, it could be interesting a Lejonklou headphone amp in a Slipsik case or a Slipsik with an headphone out ...

Yes, you're right.

In fact I already have two designs ready. One made several years ago, the second one expensive and probably much better - but I haven't yet built it so I don't know for sure.

My problem is lack of time. I can only manage one major project at a time. I need help! I have a trainee, but he's not yet skilled in drawing circuit boards, soldering prototypes or tuning circuits. I need someone with a decent understanding of electronics, who's a quick learner and most importantly understands the purpose of our work: Giving people a thrill when they listen to music with our gear. He or she doesn't have to live in Uppsala or even Sweden.

Anyone who's interested should send me an email now!


Det här postade Fredik Lejonklou i en forumtråd på sin hemsida för typ en vecka sen.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Att jobba med hifi

Inläggav peterh » 2018-02-20 00:30

Bongo skrev:Ja, hur gör man det egentligen?
Jag har ju alltid gillat musik, ljud och ljudteknik och hela min utbildning så gjorde jag mängder av aktiva val för att jag när jag kom ut på andra sidan skulle vara någorlunda utformad för att kunna jobba inom just ljud och hifivärlden, men något dylikt jobb ramlade inte ner i knät på mig och i min ungdomliga okunnighet så tog jag det som bjöds istället, så nu har jag jobbat med autonoma system och forskat inom robotik och datavetenskap, men inte kommit någonstans i närheten av något som har med hifi och ljud att göra.
Och det stör mig.
Jag vill ju jobba med det jag brinner för ju!

Så jag tänkte jag börjar med att fråga här, hur gör man? Hur kommer man in i hifivärlden? Hur blir man högtalarkonstruktör eller inspelningsingenjör eller något annat som har med ljud och hifi att göra? Viljan finns men jag vet inte var jag ska leta. Nån här som vet var jag ska leta efter ett spännande ljudrelaterat jobb åt en teknisk fysiker med elektroteknik och (nästan) en doktorshatt inom datavetenskap?


Se det så här :
Om du jobbade med, och slet med att få ekonomin att gå ihop, inom hifi, och du så småningom tröttnade , då skulle
du inte ha någonting kvar.
Att ha andra intressen är arbetet är en tillgång, och det kan dessutom ge dig ett ekonomiskt oberoende ( nåja) så
att du kan ägna dig åt din hobby ( hifi).

Så småningom när du är ekonomiskt oberoende kan du glida in på hifi .

Det är ingen dans på rosor att få ett hifi företag att fungera, och ingen tackar dig ! Du får bara slita ensam mot
skattefogden och tokiga kunder.

Du behöver inte tro mig, du behöver inte ens hålla med. Men ingen skall säga att du inte blev varnad !

Vad du än beslutar så önskar jag dig lycka till!
Peter h
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Att jobba med hifi

Inläggav music4ever » 2018-02-20 00:38

Jag har nyligen sett några intervjuer med olika masteringskillar och stort sett ingen av dem orkar lyssna på musik i hemmet efter jobbet. Och det är nog inte ovanligt.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Att jobba med hifi

Inläggav ante_77 » 2018-02-20 07:22

Det finns folk som både är äldre och visare än mig, så jag kan mycket väl ha väldigt fel rent generellt.
Folk säger att man ska jobba med det man trivs med.
Själv menar jag att man bör välja ett jobb som man tjänar pengar på och inte misstrivdes på.
Den dagen hobbyn blir ett jobb så kommer det roliga, sakta men säkert, övergå till ett tvång och i slutändan är det då bara ett jobb och förhoppningsvis en inkomstkälla.

Det är väldigt få förunnat att jobba med sin hobby och faktiskt ha roligt utan att jobbmejlen tar över.
Som någon skrev så är ekonomiskt oberoende en bra förutsättning.

Jag gillar att åka karuseller. Men vette fan om jag skulle orka bo på Grönalund.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Att jobba med hifi

Inläggav sprudel » 2018-02-20 08:38

music4ever skrev:Jag har nyligen sett några intervjuer med olika masteringskillar och stort sett ingen av dem orkar lyssna på musik i hemmet efter jobbet. Och det är nog inte ovanligt.


En vän till mig spelar blåsinstrument professionellt. Han älskar musiken. Efter många års uppehåll med HiFi pga just det du skriver så har han börjat ta upp intresset igen, och då beroende på att han delvis hittat annan försörjning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Att jobba med hifi

Inläggav Emanuelgbg » 2018-02-20 08:54

Jag tror inte du skall förvänta dig att något trillar ner i knät. Vill du verkligen pyssla med detta med hifi på heltid behöver du visa upp dig och då menar jag inte bara som nu utan visa vad du kan eller vill lära dig! Du behöver skaffa erfarenhet i att bygga högtalare, förstärkare eller vad det nu är du vill göra så att folk i branchen får upp ögonen för dig alt något du kan påvisa om du skickar in ett CV till ett företag.

Ta reda på vad det är du eg vill göra och sätt sedan upp en plan för hur du ska nå dit.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Att jobba med hifi

Inläggav joakimfors » 2018-02-20 10:25

music4ever skrev:Jag har nyligen sett några intervjuer med olika masteringskillar och stort sett ingen av dem orkar lyssna på musik i hemmet efter jobbet. Och det är nog inte ovanligt.


Klart de inte orkar lyssna på tokkomprimerat mög även hemma.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Att jobba med hifi

Inläggav hifikg » 2018-02-20 10:27

music4ever skrev:Jag har nyligen sett några intervjuer med olika masteringskillar och stort sett ingen av dem orkar lyssna på musik i hemmet efter jobbet. Och det är nog inte ovanligt.


Det kan förklara ett och annat...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perka
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2013-02-13

Re: Att jobba med hifi

Inläggav Perka » 2018-02-20 10:44

Hej,

Tycker definitivt du ska ta ett snack med Fredrik L. Han är, förutom en sjukt trevlig kille, en galet kompetent hifibyggare, enligt mig. Lycka till!!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Att jobba med hifi

Inläggav music4ever » 2018-02-20 12:31

sprudel skrev:
music4ever skrev:Jag har nyligen sett några intervjuer med olika masteringskillar och stort sett ingen av dem orkar lyssna på musik i hemmet efter jobbet. Och det är nog inte ovanligt.


En vän till mig spelar blåsinstrument professionellt. Han älskar musiken. Efter många års uppehåll med HiFi pga just det du skriver så har han börjat ta upp intresset igen, och då beroende på att han delvis hittat annan försörjning.


Ja, det är lätt att tro att får man möjlighet att jobba med sitt intresse så har man helt plötsligt 16 timmar per dag som man kan ägna sig åt intresset. Men risken är stor att man blir mättad av arbetet och i värsta fall, så förstör man intresset om det mentalt kopplas ihop med stressen att få ihop till månadens lön.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Att jobba med hifi

Inläggav ante_77 » 2018-02-20 13:52

music4ever skrev:
sprudel skrev:
music4ever skrev:Jag har nyligen sett några intervjuer med olika masteringskillar och stort sett ingen av dem orkar lyssna på musik i hemmet efter jobbet. Och det är nog inte ovanligt.


En vän till mig spelar blåsinstrument professionellt. Han älskar musiken. Efter många års uppehåll med HiFi pga just det du skriver så har han börjat ta upp intresset igen, och då beroende på att han delvis hittat annan försörjning.


Ja, det är lätt att tro att får man möjlighet att jobba med sitt intresse så har man helt plötsligt 16 timmar per dag som man kan ägna sig åt intresset. Men risken är stor att man blir mättad av arbetet och i värsta fall, så förstör man intresset om det mentalt kopplas ihop med stressen att få ihop till månadens lön.


Precis!

Sedan har man ett dåligt avlönat jobb och ingen hobby längre.

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Re: Att jobba med hifi

Inläggav Bongo » 2018-02-20 16:35

Kul att så många skriver något i tråden! Jo att det är svårt att slå sig in i hifi och ljudbranschen som ny aktör och egenföretagare har jag också konstaterat är minst sagt svårt. Egentligen så kretsar mina tankar i dagsläget mer kring möjligheterna att vara anställd inom branschen på ett eller annat sätt. Jag misstänker att det inte finns alltför många arbetstillfällen men det kan också vara så att jag bortsett från något.
Det är bra att ni som skrivit i tråden påminner mig om riskerna med att jobba med sin hobby, men samtidigt så har jag nu jobbat många år med något som jag inte känner så värst mycket för men får drägligt betalt för, och det börjar kännas bra segt, i varje fall just nu. Jag kommer ju definitivt inte säga upp mig imorgon och starta eget, snarare så är väl den här tråden ett frö till en tankeprocess om att man kanske inte behöver vara kvar i samma bransch som man började i bara för att det är bekvämt...
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Att jobba med hifi

Inläggav hifikg » 2018-02-20 17:08

Hifi-consult är ganska nyetablerade i Örebro. De kanske behöver kompetens :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Att jobba med hifi

Inläggav Adhoc » 2018-02-20 20:31

Special-Elektronik kan eventuellt var något, inte något typiskt butiksjobb med enbart hifi-prylar i.o.f.s. utan även mer omfattande med bild och styrning av ljud och bild. Verkar vara ett trivsamt ställe i alla fall: https://specialelektronik.se/om-oss/jobba-hos-oss/

Du kan säkert få respons och info från Colamannen (Jacob) på Component.se om du pm:ar och snackar med honom (Trevlig och kunnig person f.ö.). Tråd på component: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry219146
Senast redigerad av Adhoc 2018-02-20 20:34, redigerad totalt 1 gång.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Att jobba med hifi

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-20 20:32

Följ ditt hjärta. Men frågar du mig så är ditt fält mer spännande. Du har möjlighet att forma hur vi kommer leva våra liv i framtiden. All respekt till alla duktiga ingenjörer inom audio, men det påverkar bara en handfull mördar som oss och inte ens vi kan vara överens om att de små små förbättringar som pressas ut i tex dacar och förstärkare ens går att höra med ett tränat öra. Mitt intryck är att din kompetens kommer vara väldigt eftertraktad och att det lite är arbetssäljarens marknad, så du kanske ska testa att byta jobb inom ditt fält och filtrera noga? Annars kör hårt, håll ögonen uppe. Och om du inkluderar företag som vänder sig mot professionella användare så växer nog chansen att hitta något, hifi är väl inte så stor bransch idag? Säljs ju mkt hörlurar iof verkar det som...
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Att jobba med hifi

Inläggav hifikg » 2018-02-20 22:36

WhereNextColumbus skrev:..det påverkar bara en handfull mördar som oss ...


Brrr... hoppas det inte är ett e som fattas... :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Att jobba med hifi

Inläggav distad » 2018-02-20 23:30

hifikg skrev:Hifi-consult är ganska nyetablerade i Örebro. De kanske behöver kompetens :)

Vad jag läst så är det tillsatt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Att jobba med hifi

Inläggav darkg » 2018-02-20 23:38

hifikg skrev:
WhereNextColumbus skrev:..det påverkar bara en handfull mördar som oss ...


Brrr... hoppas det inte är ett e som fattas... :)


Mödrar, säkert ska det stå mödrar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Att jobba med hifi

Inläggav hifikg » 2018-02-20 23:50

FBK skrev:
hifikg skrev:Hifi-consult är ganska nyetablerade i Örebro. De kanske behöver kompetens :)

Vad jag läst så är det tillsatt.


De flesta butiker behöver extrapersonal med ojämna mellanrum, kan vara ett sätt att få in foten. Pendlar inte "Sladd" mellan butikerna t ex? Måste vara opraktiskt i längden.
Sitter nöjd :)

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Att jobba med hifi

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-21 09:44

Haha, nördar skulle det stå såklart.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Att jobba med hifi

Inläggav Harryup » 2018-02-22 02:52

Man kan tro att det är roligt att alltid jobba med sin hobby. Man måste skilja på att just när man jobbar så utöver man inte sin hobby.
I regel tjänar inte folk pengar på sin hobby men i en kommersiell organisation så måste man det. Sista 2 åren jag jobbade med HiFi så spelade jag aldrig en skiva hemma. Tog ett antal år innan det var roligt igen. När det gäller hobbies så älskar många att diskutera det i evigheter men det ger inga pengar.
Intresse för det man jobbar med är det optimala, att dessutom ha det som hobby är inte optimalt som jag ser det i längden.

/Harryup

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Att jobba med hifi

Inläggav Vinylcalle » 2018-02-22 04:05

Med tanke på att du bör ha goda tekniska kunskaper så borde servicetekniker på hifi kunna vara ett område du på sikt kan behärska,
Dom flesta börjar närma sig eller har nått pensionsålder och är man duktig finns det mer att göra än man någonsin hinner med.
Hör av dig om några år så kan jag anställa dig :D

Jag har knappt gjort annat än jobbat med hifi i mitt liv, närmar sig 10 år nu. Aldrig tyckt det varit tråkigt med hifi på fritiden heller. Visst jag går kanske inte hem och börjar koppla in och ur kablar och komponenter och andra tester man hade kunnat ägna sig åt, men jag jobbar gärna med anläggningen när jag har en tanke om en förbättring som ska göras.
Men framförallt spelar jag några skivor nästan alla kvällar i veckan.

Slutar man intressera sig för hifi tror jag man ska söka sig bort ifrån branschen, den kräver entusiasm.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Att jobba med hifi

Inläggav Bill50x » 2018-02-22 09:49

Harryup skrev:Man kan tro att det är roligt att alltid jobba med sin hobby. Man måste skilja på att just när man jobbar så utöver man inte sin hobby.
I regel tjänar inte folk pengar på sin hobby men i en kommersiell organisation så måste man det. Sista 2 åren jag jobbade med HiFi så spelade jag aldrig en skiva hemma. Tog ett antal år innan det var roligt igen. När det gäller hobbies så älskar många att diskutera det i evigheter men det ger inga pengar.
Intresse för det man jobbar med är det optimala, att dessutom ha det som hobby är inte optimalt som jag ser det i längden.

Jag funderade ett tag på att hoppa in i branschen när en kamrat till mig startade butik i Gbg och behövde hjälp. Men det räckte med att råka ut för några snacksaliga entusiaster som mest ville prata och dricka kaffe för att jag skulle inse att jag hade det bra på annonsbyrån :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Att jobba med hifi

Inläggav rajapruk » 2018-02-22 09:52

Jag har jobbat med två intressen/hobbies, och det har förstört det privata intresset för bägge.
IT och dykning.
Men det är nog väldigt individuellt hur man klarar det.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Att jobba med hifi

Inläggav sladdbarn » 2018-02-22 10:19

Praktisera för att få en bra inblick?

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Att jobba med hifi

Inläggav lennartj » 2018-02-22 12:17

1971 började jag glad i hågen på Chalmers sektion för elektroteknik med ambitioner liknande Bongos.
Efter 3 år hade jag insett att det finns på tok för lite pengar att tjäna på att arbeta med hifi, och det hade inte ens varit kul om jag ständigt behövt jaga in inkomster. Jag jämförde även med att vara yrkesmusiker, och insåg att det hade varit lika illa.

Efter kompletterande studier fick jag 1980 anställning på IBM på egna meriter, världens då totalt dominerande IT-företag.
Då var PC'n inte ens uppfunnen, det var stordatorer som gällde. Jag fick uppleva en teknikresa jag inte kunnat drömma om under drygt 30 år hos samma arbetsgivare och 9 olika jobb under den tiden, och blev en smått förmögen industritjänsteman, trots att jag hela tiden undvikit att ta på mig personalansvar.
Att ha hifi'n och musicerandet som hobby har gett mig avkoppling från IT-branschen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Re: Att jobba med hifi

Inläggav Bongo » 2018-02-27 10:30

Ok, så man ska inte jobba med sin hobby för då blir det ingen hobby längre. Det stämmer nog i dom allra flesta fall.
Men däremot så borde man ju kanske jobba med något som intresserar en så pass mycket att man hela tiden vill bli bättre och utvecklas inom området? Jag kanske borde bli arkitekt istället...fast det innebär ju fem år till i skolbänken :-)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Att jobba med hifi

Inläggav Perfector » 2018-02-27 10:50

Bongo skrev:Ok, så man ska inte jobba med sin hobby för då blir det ingen hobby längre. Det stämmer nog i dom allra flesta fall.
Men däremot så borde man ju kanske jobba med något som intresserar en så pass mycket att man hela tiden vill bli bättre och utvecklas inom området? Jag kanske borde bli arkitekt istället...fast det innebär ju fem år till i skolbänken :-)

Ha det som en hobby då.
Bygg lite, först till dig själv.
Sedan till vänner som uppskattar handarbetet och därefter sälja på kommission i nån lokal butik.
AlfaTon började ju så och höll på rätt länge.
Kunskap kommer genom praktisk övning och är väldigt tillfredsställande.
Jag byggde för hand från 1977 till 2002 då jag ledsnade på alla tondöva öron som inte ville lägga pengar på riktigt ljud utan körde med Ministereo och det skräp som följde med
Ha roligt idag, i morgon kan det ha kommit en utredning om saken och då är det försent
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz, smile och 18 gäster