Nordost - från NASA till kabeluppvärmare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Nordost - från NASA till kabeluppvärmare?

Inläggav hifikg » 2018-03-09 02:33

Bagaget skrev:Finns trådar på Facebook där de testat massa olika dyra grenuttag och varje byte har inneburit en enorm förbättring, nu senast var det byte tillbaks till Ikeas billiga som gav mest ”musik istället för ljud”.
Jag föreslog att de skulle vänta en månad och sedan växla tillbaka igen så blir det nog ännu bättre...

Ja, ända till Valhalla Mk IV kommer, då måste alla rättrogna byta sina kablar.
Sitter nöjd :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-03-09 10:02

hifikg skrev:
Bagaget skrev:Finns trådar på Facebook där de testat massa olika dyra grenuttag och varje byte har inneburit en enorm förbättring, nu senast var det byte tillbaks till Ikeas billiga som gav mest ”musik istället för ljud”.
Jag föreslog att de skulle vänta en månad och sedan växla tillbaka igen så blir det nog ännu bättre...

Ja, ända till Valhalla Mk IV kommer, då måste alla rättrogna byta sina kablar.

Fast just grendosor är det ju milsvidd skillnad på!
Tänk vilken dålig stämning man kan hamna i innan man ens fått igång stereon för någon kopplat in en orealistiskt billig grendosa där man inte lyckas ansluta slutsteget varken med våld lirkande och mer våld.
Det är en fröjd ibland att koppla i en kabel i ett riktigt fint uttag när man innan slitit både med att koppla i och få ur kablar ur kassa uttag innan.

Klart det upplevs låta illa om man redan innan första tonen blivit fly förbannad på en kass grendosa.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-09 17:40

Frisk skrev:Fast just grendosor är det ju milsvidd skillnad på!

Ja, en amerikansk grendosa är något svårkopplad här hemma! :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2018-03-09 17:56

Klart att deras kablar låter skit, skulle tro lite Nasalt 8)

Diymats

Inläggav Diymats » 2018-03-12 20:13

Appropå grenuttaget svävande på koner och kabelavlastare i ett tidigare inlägg så kan jag inte låta bli att nämna Furutechs kabellyftare NCF Booster. Vet inte om den har kommenterats tidigare. Är tydligen tillverkad av kompositmaterial ( kol + plast ) med tillsats av nanopartiklar av något keramiskt ämne. Tanken är att lyftaren skall omsluta t.ex förstärkarens stickpropp och utsätta den för ett visst mekaniskt tryck. Vid detta tryck skall då uppstå en negativ laddning i lyftarens inneboende nanopartiklar som utjämnar statiskt postivt laddad elektricitet i sladd + stickpropp ? ? Om detta nu avses och i så fall, vilken ljudförbättrande inverkan har det ? Men det vill nog till att stickproppen är av typen cylinderformad för att lyftaren skall fungera. Av vad jag kan se på bild i Hifi music, mars-nr. Avsikten är säkert att den uteslutande skall användas för Furutechs eller liknande stickproppar. Lyftaren skall ju av namnet kommen också se till att stickproppen hålls fast i uttagsbrunnen på ett stadigt, avlastat och vibrationsfritt vis. Allt för en bättre ljudupplevelse enligt tillverkaren. Ja, vad skall man tro om dess förträfflighet ? Alla tror självklart vad dom vill, men för mig är det rent nonsens och bondfångeri så länge ingen kan övertyga mig om annat. Spännande att få höra annans erfarenhet eller åsikt. Den här lilla grunkan kostar över 3000:- vilket inte är att förakta. Men för dom som väljer att betala väldigt stora summor för signal- högtalarkablar och nätkablar så ter sig kanske detta pris som en bagatell.
Hälsningar Mats

Föregående

Återgå till Generellt om hifi