Belker skrev:Apropå mäta och simulera, så har jag märkt att simulationen funkar förvånansvärt bra även över 100 hz, men det gäller att sätta rummets olika absorptionvärden väldigt exakt. Om man itererar magkänsla, mätningar och absorbsionskoefficienter några gånger hamnar man tillräckligt rätt för att kunna simulera med hyfsat korrekt resultat.
Ja det verkar vara ett bra simuleringsprogram. Nu har jag inte ännu brytt mig så mycket om absorptionsvärden men i mina första mätningar (som inte syns här) så kom simuleringen mycket nära mätresultaten som sen användes för dsp.
Jag har inte letat efter någon beskrivning för tänk kring absorptionsvärden men det finns kanske någonstans i REW:s hjälpdel..
En sak jag undrar över är hur programmet ser på ett rum, jag menar, det kan ju variera ordentligt, inte bara med olika ytor och absorptionsvärden/koefficienter utan även volymen i ett rum påverkas av möblemang, jag har tex ett stort skåp i rummet, det tar säkert upp 1500-2000 liter, sedan soffa och andra större möbler. Visst, det går att minska rummets mått i simuleringen men då korresponderar det inte riktigt med specifika våglängder längre. Nåja, kanske inte något större bekymmer, det roliga är ju faktiskt att mäta och lyssna. Det kanske är något slags schablonvärde inbyggt i rumssimuleringen?