paa skrev:Eftersom du nu satt målet: "Bättre än alla svenska biografsalongers", har du varit på Cosmonova? Om inte, rekommenderas ett besök omgående.
Attans, tänkte nog inte på Cosmonova.

Har varit där en handfull gånger mellan gissningsvis 1990 och 2000, dock var jag inte så HiFi-intresserad då och dessutom har jag nog aldrig hört något återgivet där som jag "vet hur det
ska låta". Men vad jag minns så lät det bra och jag har även hört gott om ljudet från andra.
Det fanns nog en anledning till att jag sa "de flesta biografsalongers".
Vilka är de största (ljud)återgivningsproblemen på Cosmonova? Alltså som man kan undvika i ett rum av mindre storlek...
paa skrev:Har du något rum påtänkt?
Hur många kvadrat?
Nej, på bägge frågor. Rummet ska förstås vara optimalt stort för återgivning av fonogram för en så stor skara människor som möjligt utan att ljudkvaliteten försakas eller att det blir för kostsamt. Alltför stor får dock inte publiken bli av ännu en orsak, nämligen att risken då ökar att densamma väsnas för mycket. Tror jag.
paa skrev:Hurdan musik skall du spela?
I princip alla fonogram ska gå att återge, även om jag kan tänka mig att det möjligen kan bli mer av "P2-musik" och mindre av till exempel extrem black metal. Nej, men all musik ska förstås kunna återges. Spelar det någon roll för frågan vad för musik som ska spelas? Jag söker inga musikaliska högtalare, ej heller högtalare med egna musikrecensenter inbyggda...
paa skrev:Hur högt skall du spela?
(Även de allra ljusaste instrumentens allra högsta toner ska gå att återge...
)En relevantare fråga, så vitt jag kan förstå. Svar: Hörselvänligt, men i princip all musik ska gå att återge på en verklig nivå utan hörbar förvrängning - om än inte obehagligt starkt. Jag har varit med om för starkt(/förvrängt?) ljud på bio - det är inte kul alls och förmodligen skadligt för hörseln.
Men ju större lokal och publik, desto starkare måste förstås nivån vid själva högtalarna bli...
Med "normala" grejor som högtalare på 88-92 dB känslighet och 60-120 W förstärkare blir det nog max 10 pers, sen behövs det lite större, dyrare grejor, men troligen behöver det inte bli orimligt dyrt ändå.
Nej, 208:an är ju inte orimligt dyr precis och har betydligt mer effekt än 120 W.
paa skrev:Fråga: Vad låter bäst, ett PA som får gå långt under sin maxkapacitet, eller en hemmaanläggning som får gå långt över sin kapacitet?
En bra fråga. Finns det några PA:n som kan ge till exempel i56s med tillhörande basmodulsystem en match i återgivning? Eller omvänt: Vilken match kan det senare ge ett PA i ljudtryckskapacitet (och riktverkan med mera som kan vara viktigt vid lite större publiker än i vardagsrum).
För hur många människor kan man spela med förslagsvis i56s + pZ-4, utan att göra väsentliga avkall på ljudkvalitet? Det måste ju i alla fall vara en fråga som går att besvara.
paa skrev:Slutligen, för att överhuvudtaget lyckas, oavsett apparaternas kapacitet, så måste akustikbehandlingen komma i första rummet.
I första rummet?! Ja, visst ska foajén (där man även kan ta lite fika, umgås och/eller läsa någon musiktidskrift) också vara akustiskt trevlig, fast på ett annat sätt. Men det är ju i
andra rummet som akustikaliteterna är allra viktigast, alltså i salongen. Jaha! Nu förstår jag hur du menade!
Ska kika på Amits presentation igen, men först ska jag äta frukost.
Mvh E*