HiFi för en större skara - hur stor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Var god se inlägget för frågan!

<= 5
10
53%
6 - 10
0
Inga röster
11 - 20
2
11%
21 - 40
0
Inga röster
41 - 80
7
37%

Antal röster : 19

Användarvisningsbild
E

HiFi för en större skara - hur stor?

Inläggav E » 2006-02-01 20:36

Hej!

Oj, nuskavise om jag kan formulera en fråga... :)

Omröstningsfrågan:
För en hur stor skara lyssnare kan man egentligen återge fonogram med stora anspråk på ursprungstrogenhet (större än de flesta (alla?) svenska biografsalongers), utan att investeringskostnaderna blir orimliga?

Jisses! Jag tror inte någon kommer kunna svara på det där... :(

Kanske finns någon som tycker att man inte kan vara fler än 5-10 lyssnare utan att återgivningskvaliteten börjar bli alltför lidande (oavsett tillgängliga resurser)?

Kanske ska man komplettera med en omröstning när man ändå håller på? Nu så - varsågoda att rösta och dryfta ämnet!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-02 00:31

Bökig fråga, hur många har hållt på med så stora salonger och välljud samtidigt?

Jag tror att man kan få till det bra i stora ansamlingar -det måste jag om jag ska kunna tro på liveframträdanden!

/J
admin

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-02-02 08:52

Har man bara ett par rediga Carlssonhögtalare så lösersig det med platsensedan skall man ju ha tillräckligt med sittplats :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-02 09:58

Några frågor:
Eftersom du nu satt målet: "Bättre än alla svenska biografsalongers", har du varit på Cosmonova? Om inte, rekommenderas ett besök omgående.
Har du något rum påtänkt?
Hur många kvadrat?
Hurdan musik skall du spela?
Hur högt skall du spela?

Med "normala" grejor som högtalare på 88-92 dB känslighet och 60-120 W förstärkare blir det nog max 10 pers, sen behövs det lite större, dyrare grejor, men troligen behöver det inte bli orimligt dyrt ändå.

Fråga: Vad låter bäst, ett PA som får gå långt under sin maxkapacitet, eller en hemmaanläggning som får gå långt över sin kapacitet?

Slutligen, för att överhuvudtaget lyckas, oavsett apparaternas kapacitet, så måste akustikbehandlingen komma i första rummet.

P.S. Amit har ju en skapligt stor lokal, med vad som ser ut som en skaplig anläggning. Är det bra nog ljud där, tro?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9590
D.S.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-02 12:01

paa skrev:P.S. Amit har ju en skapligt stor lokal, med vad som ser ut som en skaplig anläggning. Är det bra nog ljud där, tro?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9590
D.S.

Ja det skulle vara intressnt att utforska välljudet där. :) Synd bara att det finns så lite tid de närmaste veckorna. :(
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-02 13:23

Riktigt perfekt är det ju bara på en plats. Rätt vinkel, lika spridning, lika energi.

Rör inte min sweetspot!
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-02 13:34

Margaux skrev:Riktigt perfekt är det ju bara på en plats.

Liksom i konsertlokalen förstås...

Mvh E*

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-02-02 14:08

E skrev:
Margaux skrev:Riktigt perfekt är det ju bara på en plats.

Liksom i konsertlokalen förstås...

Mvh E*

ja och där skall jämt dedäringa djävla mixerkillarna stå och ratta ljudet :lol:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-02 14:10

paa skrev:Eftersom du nu satt målet: "Bättre än alla svenska biografsalongers", har du varit på Cosmonova? Om inte, rekommenderas ett besök omgående.

Attans, tänkte nog inte på Cosmonova. :o Har varit där en handfull gånger mellan gissningsvis 1990 och 2000, dock var jag inte så HiFi-intresserad då och dessutom har jag nog aldrig hört något återgivet där som jag "vet hur det ska låta". Men vad jag minns så lät det bra och jag har även hört gott om ljudet från andra.

Det fanns nog en anledning till att jag sa "de flesta biografsalongers".

Vilka är de största (ljud)återgivningsproblemen på Cosmonova? Alltså som man kan undvika i ett rum av mindre storlek...

paa skrev:Har du något rum påtänkt?
Hur många kvadrat?

Nej, på bägge frågor. Rummet ska förstås vara optimalt stort för återgivning av fonogram för en så stor skara människor som möjligt utan att ljudkvaliteten försakas eller att det blir för kostsamt. Alltför stor får dock inte publiken bli av ännu en orsak, nämligen att risken då ökar att densamma väsnas för mycket. Tror jag. :oops:

paa skrev:Hurdan musik skall du spela?

I princip alla fonogram ska gå att återge, även om jag kan tänka mig att det möjligen kan bli mer av "P2-musik" och mindre av till exempel extrem black metal. Nej, men all musik ska förstås kunna återges. Spelar det någon roll för frågan vad för musik som ska spelas? Jag söker inga musikaliska högtalare, ej heller högtalare med egna musikrecensenter inbyggda... :P

paa skrev:Hur högt skall du spela?

(Även de allra ljusaste instrumentens allra högsta toner ska gå att återge... :wink: )
En relevantare fråga, så vitt jag kan förstå. Svar: Hörselvänligt, men i princip all musik ska gå att återge på en verklig nivå utan hörbar förvrängning - om än inte obehagligt starkt. Jag har varit med om för starkt(/förvrängt?) ljud på bio - det är inte kul alls och förmodligen skadligt för hörseln. :(

Men ju större lokal och publik, desto starkare måste förstås nivån vid själva högtalarna bli...

Med "normala" grejor som högtalare på 88-92 dB känslighet och 60-120 W förstärkare blir det nog max 10 pers, sen behövs det lite större, dyrare grejor, men troligen behöver det inte bli orimligt dyrt ändå.

Nej, 208:an är ju inte orimligt dyr precis och har betydligt mer effekt än 120 W.

paa skrev:Fråga: Vad låter bäst, ett PA som får gå långt under sin maxkapacitet, eller en hemmaanläggning som får gå långt över sin kapacitet?

En bra fråga. Finns det några PA:n som kan ge till exempel i56s med tillhörande basmodulsystem en match i återgivning? Eller omvänt: Vilken match kan det senare ge ett PA i ljudtryckskapacitet (och riktverkan med mera som kan vara viktigt vid lite större publiker än i vardagsrum).

För hur många människor kan man spela med förslagsvis i56s + pZ-4, utan att göra väsentliga avkall på ljudkvalitet? Det måste ju i alla fall vara en fråga som går att besvara.

paa skrev:Slutligen, för att överhuvudtaget lyckas, oavsett apparaternas kapacitet, så måste akustikbehandlingen komma i första rummet.

I första rummet?! Ja, visst ska foajén (där man även kan ta lite fika, umgås och/eller läsa någon musiktidskrift) också vara akustiskt trevlig, fast på ett annat sätt. Men det är ju i andra rummet som akustikaliteterna är allra viktigast, alltså i salongen. Jaha! Nu förstår jag hur du menade! :wink:

Ska kika på Amits presentation igen, men först ska jag äta frukost. 8O

Mvh E*

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-02 14:17

Intressant spridning i omröstningen, för övrigt. De mest populära svaren är <= 5 och 41 - 80.

Jag glömde visst att lägga till > 80. De som vill rösta sålunda kan ju skriva ett kort inlägg.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-03 00:14

Höll med ljudet vid ett evenemang på medborgarhuset i Stockholm för en massa år sedan.
Två högtalare med en tvåkanalsförstärkare räckte för att få tyst på ca 500 personer.

Hornladdat med dubbel 15" bas, mellanregisterhorn och horndiskant, enkelt uppställt på scenen.

Hade i min vildaste fantasi inte kunnat tro i förväg att min anläggning skulle fylla lokalen så till den grad, att det tom lät riktigt bra.
Fick mycket beröm av många efteråt, det värmde.
Jo jo gamla goa minnen.

Men ifs, det spelades inte klassisk musik vid tillfället. :wink:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-10 22:19

Har Ing. Öhman röstat?

Hur många kan man färdas samtidigt i en "rimlig" akustisk tidsmaskin/teleporter? :)

- - - - -

Amits rum såg förresten jättefint ut, men kanske är det tänkt att vara en sal för levande musik (han är ju konstnär) lite mer än för högklassig återgivning av fonogram? Det såg ju ganska efterklangsrikt ut.

Slartibartfast skrev:Jag tror att man kan få till det bra i stora ansamlingar -det måste jag om jag ska kunna tro på liveframträdanden!

Visst, men lokaler för levande musik är väl en helt annan grej än dito för återgivning av fonogram.

Mvh E*

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-10 23:41

Jag hade ett gäng klasskamrater i Gymnasiet som hade som specialarbete att göra en Audio/Visuell show som dom skulle framföra i Aulan. Med ljud, bild och ljus.

Dom hade helt enkelt tagit en massa rejäla HiFi-högtalare och byggt två torn av, och kopplat ihop med ett gäng av HiFi-förstärkare. Inget PA. Döm om min förvåning att det faktiskt lät riktigt bra!? Och högt var det.

Vad jag minns var det betydligt renare ljud än vad man brukar få från PA, även om det finns riktigt bra sådana nuförtiden. Då, på 70-talet, brukade PA låta ganska "hårt". Kanske inte maxnivån ändå var i nivå med vad ett "normalt" PA kan ge, men det var definitivt tillräckligt högt för en normalstor Aula.

Alltså, ett kluster med fullrange HiFi-högtalare är ingen dum idé om man vill ha rent ljud. Eventuellt med extra basstöd. Men PA blir förstås både mycket enklare och billigare.
(att PA ofta låter Kef behöver inte alltid bero på PA:t i sig, det kan bero på att ljudet är sönder-rattat av klåfingriga mixare)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-15 07:37

Tack för inlägget, xeizo, men att det låter bra i konsertsammanhang behöver väl inte innebära att det fungerar för delikat återgivning?

Ingvar! :!:

För hur många lyssnare kan i56s + basmoduler återge fonogram?

Mvh E*

Återgå till Generellt om hifi