Nya Holographic Audio PRE TWO

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav gopnik » 2018-09-18 10:26

Kristian skrev:Har tolkat det som att en "digital" sänkning av volymen, förutom att minska SNR även medför vad som motsvarar en minskning av bit-djupet, dvs. en försämring av upplösningen. [...]
Är det någon här som kan förklara detta för ett blåbär? (Kanske i så fall lyfta detta ämne till en separat tråd?)

"Upplösning" i den digitala domänen är nästan per definition det samma som SNR. Fler bit ger lägre brusgolv, och färre bit ger mer brus. Det är det enda bitdjupet gör. Det blir alltså inte sämre SNR plus någon annan kvalitetsförsämring, utan det blir helt enkelt bara lite sämre SNR. Hur mycket sämre har inte med insignalen att göra utan hur många bit den digitala volymkontrollen arbetar med.
Insignalens bitdjup styr bara hur mycket digitalt brus som finns på lagringsmediet. Det överskuggas typ alltid helt fullständigt av annat brus. Är det en mikrofon inblandad ens i någon del av inspelningen behöver man inte oroa sig så mycket för digitalt brus sen. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav HolographicAudio™ » 2018-09-18 10:39

genstruktur skrev:
danfra skrev:Aha. Då kan man sluta leta det optimal försteget(som har rimligt pris). Worth waiting for!


Jo tänker lite så jag med.

Först kommer Pre Two utan fjärr.
Sen kommer Pre two med fjärr.

Men HA själv kanske kommer och skriver lite snart!? :)

HA har inte riktigt tid å hänga med i allt som skrivs här på faktiskt, men denna tråd är ju lite extra intressant för oss så här kommer lite svar.
Det stämmer att PRE TWO kommer först (faktum är att det lanserades i lördags på HiFi-mässan i Gtb).
Det stämmer också att "sen" kommer ett försteg med fjärr. Men det är inte säkert att det kommer att heta PRE TWO då detta står för "PREAMPLIFIER TWO channels. Ett nytt fjärrat försteg kanske kommer att ha stöd för fler kanaler och då kan det ju förstås inte heta PRE TWO. 8)
Obs, jag svarar inte på vad "sen" innebär
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Nattlorden » 2018-09-18 10:48

Kommer du att våga integrera ölöppnaren denna gången?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav HolographicAudio™ » 2018-09-18 12:02

Nattlorden skrev:Kommer du att våga integrera ölöppnaren denna gången?

Nope, inte denna gång heller. :lol:
Vi har testat många olika fjärrkontroller och fastnat för en smidig variant som ligger fint i handen, har god känsla och som inte tar upp halva soffbordet.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Kristian » 2018-09-18 14:20

gopnik skrev:
Kristian skrev:Har tolkat det som att en "digital" sänkning av volymen, förutom att minska SNR även medför vad som motsvarar en minskning av bit-djupet, dvs. en försämring av upplösningen. [...]
Är det någon här som kan förklara detta för ett blåbär? (Kanske i så fall lyfta detta ämne till en separat tråd?)

"Upplösning" i den digitala domänen är nästan per definition det samma som SNR. Fler bit ger lägre brusgolv, och färre bit ger mer brus. Det är det enda bitdjupet gör. Det blir alltså inte sämre SNR plus någon annan kvalitetsförsämring, utan det blir helt enkelt bara lite sämre SNR. Hur mycket sämre har inte med insignalen att göra utan hur många bit den digitala volymkontrollen arbetar med.
Insignalens bitdjup styr bara hur mycket digitalt brus som finns på lagringsmediet. Det överskuggas typ alltid helt fullständigt av annat brus. Är det en mikrofon inblandad ens i någon del av inspelningen behöver man inte oroa sig så mycket för digitalt brus sen. :D


Hmmm, Jag tänker mig bitdjupet som amplitudens upplösning och samplingsfrekvensen som upplösningen för frekvens/tid. Är jag ute och cyklar då?

Hur jobbar en "digital" volymkontroll? Subtraherar den x antal dB från värdet i varje sampling?

Jag behöver nog förstå mer om A/D - D/A omvandling först. Vad representerar t.ex. en ensam sampling, t.ex. en 16bit sampling av 44100 st som tillsammans ska resultera i 1 sekunds monoljud?
Motsvarar värdet på samplingen signalens amplitud i det ögonblicket, eller består samplingen av flera värden, t.ex 4 gånger 4 bitar som representerar 4 separata värden?

Används FFT på något sätt i en A/D - D/A omvandling?

Krävs det mer än en sampling för att kunna återskapa ljudhändelsen i det givna ögonblicket som samplingen representerar, i detta fall 1/44100 sekund? Det känns inte så tycker jag. I så fall skulle ju alla i det ögonblicket förekommande frekvenser representeras av den enda samplingen eller hur fungerar det?
Kanske kan någon tipsa om en bra video på youtube som förklarar detta?

Jag sunrrar förmodligen till det rejält!

Snälla Hjälp!

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5073
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav genstruktur » 2018-09-18 17:25

HolographicAudio™ skrev:
genstruktur skrev:
danfra skrev:Aha. Då kan man sluta leta det optimal försteget(som har rimligt pris). Worth waiting for!


Jo tänker lite så jag med.

Först kommer Pre Two utan fjärr.
Sen kommer Pre two med fjärr.

Men HA själv kanske kommer och skriver lite snart!? :)

HA har inte riktigt tid å hänga med i allt som skrivs här på faktiskt, men denna tråd är ju lite extra intressant för oss så här kommer lite svar.
Det stämmer att PRE TWO kommer först (faktum är att det lanserades i lördags på HiFi-mässan i Gtb).
Det stämmer också att "sen" kommer ett försteg med fjärr. Men det är inte säkert att det kommer att heta PRE TWO då detta står för "PREAMPLIFIER TWO channels. Ett nytt fjärrat försteg kanske kommer att ha stöd för fler kanaler och då kan det ju förstås inte heta PRE TWO. 8)
Obs, jag svarar inte på vad "sen" innebär


Jag förstår :).

Ett nytt fjärrat försteg kanske kommer att ha stöd för fler kanaler och då kan det ju förstås inte heta PRE TWO.


Vilken cliffhanger 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav gopnik » 2018-09-19 00:03

Kristian skrev:
gopnik skrev:
Kristian skrev:Är det någon här som kan förklara detta för ett blåbär? (Kanske i så fall lyfta detta ämne till en separat tråd?)

"Upplösning" i den digitala domänen är nästan per definition det samma som SNR. Fler bit ger lägre brusgolv, och färre bit ger mer brus. Det är det enda bitdjupet gör. Det blir alltså inte sämre SNR plus någon annan kvalitetsförsämring, utan det blir helt enkelt bara lite sämre SNR. Hur mycket sämre har inte med insignalen att göra utan hur många bit den digitala volymkontrollen arbetar med.
Insignalens bitdjup styr bara hur mycket digitalt brus som finns på lagringsmediet. Det överskuggas typ alltid helt fullständigt av annat brus. Är det en mikrofon inblandad ens i någon del av inspelningen behöver man inte oroa sig så mycket för digitalt brus sen. :D

Hmmm, Jag tänker mig bitdjupet som amplitudens upplösning och samplingsfrekvensen som upplösningen för frekvens/tid. Är jag ute och cyklar då?

Mja, lite. Om så bara för att upplösning är ett så illa valt ord i sammanhanget. Därför satte jag kaninöron kring det.
Antalet bitar ger störavstånd (SNR) och samplingsfrekvensen ger bandbredd. Jag tycker inte om att kalla varken störavstånd eller bandbredd för "upplösning". Det ger helt fel associationer.
Kristian skrev:Hur jobbar en "digital" volymkontroll? Subtraherar den x antal dB från värdet i varje sampling?

Typ, ja.
Kristian skrev:Jag behöver nog förstå mer om A/D - D/A omvandling först. Vad representerar t.ex. en ensam sampling, t.ex. en 16bit sampling av 44100 st som tillsammans ska resultera i 1 sekunds monoljud?
Motsvarar värdet på samplingen signalens amplitud i det ögonblicket [...]

Ja, precis. Om signalen är kodad så, men vi kan för enkelhets skull säga att den är det. Och 16 bitar innebär en "upplösning" på mer än sextiofemtusendelars nivå (1/65k). Osäkerheten, alltså avrundningsfelet, upplösningsbristen eller vad man vill kalla det, kommer i slutändan gestalta sig som ett mycket svagt brus i signalen. Eftersom det slumpvis blir än lite för mycket och än lite för lite. Och det är ju vad brus är.
Kristian skrev:Krävs det mer än en sampling för att kunna återskapa ljudhändelsen i det givna ögonblicket som samplingen representerar, i detta fall 1/44100 sekund?

Nej. Ett sampel räcker. Förutsatt att frågan alltså var ungefär densamma som föregående. Sen är det givetvis så att för att få fram en komplex vågform över tid, vilken som helst, måste vi ju ha många samplingar, så att i varje fall tillräckliga delar av våglängderna liksom får plats. Vi måste veta hur stark signalen var innan den blev så stark som den är nu om signalen har förlopp som är längre än samplingstiden. Om vi bara har ett sampel på ... säg -3 dB, så skulle det ju kunna vara en halv svängning med extremt hög frekvens - eller kanske en extremt kort snutt DC. Vilket får vi reda på när vi även har resten av signalen. Och har vi inte det är ju en extremt kort snutt bandbreddsbegränsad DC och en halv svängning med väldigt hög frekvens faktiskt samma sak...
Kristian skrev:I så fall skulle ju alla i det ögonblicket förekommande frekvenser representeras av den enda samplingen eller hur fungerar det?

Precis. Vid varje givet tillfälle finns det bara en enda kombination aktuella frekvenser som kunnat ge vårt sampelvärde. Alla andra tänkbara signaler som skulle kunnat ge samma värde innebär frekvenser över halva samplingsfrekvensen. Så att så länge vi håller oss till regeln att nyttobandbredden mindre är halva samplingsfrekvensen, så blir signalen perfekt återskapad. Fast med lite brus då, på grund av bitdjupet.

Sen finns det oändliga djupdykningar att göra i alla möjliga latjo varianter på omvandling och kodning och filtrering och rotmos och fläsklägg ... men i väldigt stora drag är det nästan såhär. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Vinylcalle » 2018-09-19 02:53

Morello skrev:En sådan av/på-funktion hade även QUAD 33, som jag ägde ett exemplar av för länge sedan. :)


Överhuvudtaget var det inte helt ovanligt på en del äldre förstärkare. Men QUAD 33 är kanske den mest spridda.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Almen » 2018-09-19 07:28

gopnik skrev:
Kristian skrev:
gopnik skrev:"Upplösning" i den digitala domänen är nästan per definition det samma som SNR. Fler bit ger lägre brusgolv, och färre bit ger mer brus. Det är det enda bitdjupet gör. Det blir alltså inte sämre SNR plus någon annan kvalitetsförsämring, utan det blir helt enkelt bara lite sämre SNR. Hur mycket sämre har inte med insignalen att göra utan hur många bit den digitala volymkontrollen arbetar med.
Insignalens bitdjup styr bara hur mycket digitalt brus som finns på lagringsmediet. Det överskuggas typ alltid helt fullständigt av annat brus. Är det en mikrofon inblandad ens i någon del av inspelningen behöver man inte oroa sig så mycket för digitalt brus sen. :D

Hmmm, Jag tänker mig bitdjupet som amplitudens upplösning och samplingsfrekvensen som upplösningen för frekvens/tid. Är jag ute och cyklar då?

Mja, lite. Om så bara för att upplösning är ett så illa valt ord i sammanhanget. Därför satte jag kaninöron kring det.
Antalet bitar ger störavstånd (SNR) och samplingsfrekvensen ger bandbredd. Jag tycker inte om att kalla varken störavstånd eller bandbredd för "upplösning". Det ger helt fel associationer.
---
Så att så länge vi håller oss till regeln att nyttobandbredden [är] mindre [än] halva samplingsfrekvensen, så blir signalen perfekt återskapad. Fast med lite brus då, på grund av bitdjupet.

Ja, man brukar säga att givet bandbreddsbegränsningen och brusgolvet så är upplösningen oändlig. (Och det är ingen fånig semantisk vändning.)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Kristian » 2018-09-19 11:28

Till att börja med vill jag tacka jättemycket för att du tar dig tid att försöka förklara! TACK! :)

Jag tror att jag har förstått det mesta, men det som förbryllar mig är följande....


gopnik skrev:
Kristian skrev:I så fall skulle ju alla i det ögonblicket förekommande frekvenser representeras av den enda samplingen eller hur fungerar det?

Precis. Vid varje givet tillfälle finns det bara en enda kombination aktuella frekvenser som kunnat ge vårt sampelvärde.



Fick dock just en liten AHA-upplevelse som om det stämmer reder ut det hela för mig....... :roll:

De videos jag sett på youtube, som förklarar A/D-omvandling med samplingsfrekvens, bitdjup, Nyqvists teorem, mm. visar alltid samplingen med en bild som visar den analoga ljudsignalen som en vågform i tidsdomänen, med amplituden på Y-axeln och tiden på X-axeln. (Se bild nedan.)

Bild

Det är kanske detta som gör det svårt för mig att förstå hur alla frekvenser kan representeras i varje sampling.......


Om man istället i varje givet ögonblick (läs: varje sampling) tittar på signalen i frekvensdomänen med amplituden på Y-axeln och frekvensen på X-axeln (Se bild nedan.) och översätter denna "information" till ett 16bit sample så kommer det hela i en helt annan dager. :D

Bild

Kan man tänka så? I så fall är nästa steg att förstå översättningen av informationen i bilden ovan till ett 16 bit sample. :wink:

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-09-19 14:58

Nja, jag kanske tolkar dig fel, men ett enda sample har ingen frekvens. Frekvensen ges av hur samplevärdet varierar över tid. Ett sample är helt enket bara amplituden vid en given tidpunkt. Ju snabbare ändringar, dvs högre frekvens, man vill sampla desto fler samples behövs per sekund.

Precis som nämnts ovan så är bara samplingsfrekvensen något som påverkar bandbredden. Högre frekvens på ljudet kräver högre samplingsfrekvens. Allt enligt Nyquistteoremet.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Kristian » 2018-09-19 15:28

AndreasArvidsson skrev:Nja, jag kanske tolkar dig fel, men ett enda sample har ingen frekvens. Frekvensen ges av hur samplevärdet varierar över tid. Ett sample är helt enket bara amplituden vid en given tidpunkt. Ju snabbare ändringar, dvs ju högre frekvens, man vill sampla desto fler samples behövs per sekund.

Precis som nämnts ovan så är bara samplingsfrekvensen något som påverkar bandbredden. Högre frekvens på ljudet kräver högre samplingsfrekvens. Allt enligt Nyquistteoremet.


Jag förstår att ett enda sample inte har någon frekvens, men varje sampling måste ju innehålla information om amplituden hos samtliga vid den tidpunkten förekommande frekvenser.
I varje given tidpunkt kan ju t. ex. 88Hz ha en amplitud på 0,5V samtidigt som 262Hz har en amplitud på 1,8V och 10564Hz har en amplitud på 0,9V.

Att bara sampla summan av alla förekommande frekvenser vid en given tidpunkt kan väl inte räcka för att ur detta sample extrahera vilka frekvenser som som hade vilken amplitud före A/D omvandlingen?

/K
Edit: Försökt att förtydliga sista meningen.
Senast redigerad av Kristian 2018-09-19 16:21, redigerad totalt 1 gång.
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Morello » 2018-09-19 15:34

Vore det itne bättre att starta en egen tråd för allmänt prat om digitalteknik snarare än att kontaminera Lasses tråd?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Kristian » 2018-09-19 15:49

Morello skrev:Vore det itne bättre att starta en egen tråd för allmänt prat om digitalteknik snarare än att kontaminera Lasses tråd?


Det vore det såklart, föreslog detta redan i mitt första inlägg i detta ämne. Skulle dock vilja få med historiken och hoppades att någon admin kunde lösa detta.
Kan försöka lyfta över i en egen tråd när jag sitter framför en dator lite senare idag om ingen annan hinner före.

/K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav gopnik » 2018-09-19 16:47

Kristian skrev:Att bara sampla summan av alla förekommande frekvenser vid en given tidpunkt kan väl inte räcka för att ur detta sample extrahera vilka frekvenser som som hade vilken amplitud före A/D omvandlingen?

Jo. Alla frekvenser summerar till en ny, gemensam, krokigare vågform. Det har ingenting med digitalt eller analogt att göra. Även analoga signaler ser ut så. Det finns vid ett givet tillfälle aldrig mer än en gemensam amplitud, oavsett hur många frekvenser som spelas. Alltså räcker en amplitudangivelse.

Jag snor citatsrättslånar en bild lite snabbt:
download.png
download.png (6.13 KiB) Visad 4878 gånger

De färgade linjerna är varje frekvens för sig, och spelade samtidigt får man den svarta vågformen. Återger man den så återger man alla de ingående frekvenserna.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 2004-04-07
Ort: Vänersborg

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Kristian » 2018-09-19 20:03

Hej!

Har nu skapat en ny tråd för digitalteknikdiskussionen här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=67995

Hoppas att ni vill fortsätta att hjälpa mig där. :)

/ K

Edit: Ändrade länk så att man kom till början på den nya tråden.
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Belker » 2018-09-26 13:33

Den som vill bli av med sin gamla Pre TwentyFive utan fjärr kontaktar Belker. Jag vill ha en till!

Användarvisningsbild
theSaint
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2005-01-28
Ort: Torskabäck

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav theSaint » 2018-10-13 17:26

När blir detta försteg tillgängligt? Hittar ingen information om det på hemsidan.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav DVD-ai » 2019-11-17 11:02

Bump!

Någon som har blivit ägare av detta försteg och kan delge sina upplevelser !? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-11-17 11:12

Jag har :)

Vet inte riktigt vad jag skall säga ang prestandan. Den har samma(eller tom bättre) minimala signalpåverkan som tidigare pre25 fast denna gång med lite skoj funktioner som instickskort, HT-PT, nya rattar, möjlighet att inaktivera led mm.

Upplevelsemässigt så har jag inte haft den så länge, men intrycket är bra. Nya rattarna ligger väldigt bekvämt i handen. Nya formatet(jag har halvbreddsversionen) och finishen på fronten är snyggt. Att kunna stänga av leds utan att behöva öppna eller tejpa apparaten uppskattas starkt. Ställbar gain fungerar bra för mindre anläggningar så man inte riskerar att dra på för mycket. Jag är lite partiskt såklart, men jag tycker den är mycket bra.

Något specifikt du vill veta?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav Nattlorden » 2019-11-17 11:35

För de som upplevt halvformatet som "leksaker" så gör fullbreddsformatet ett mer "seriöst" intyckt. (Not: jag pratar inte från egen upplevelse - jag gillar de små eftersom de får plats där annat inte gör-)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav hifikg » 2019-11-17 12:18

Nattlorden skrev:För de som upplevt halvformatet som "leksaker" så gör fullbreddsformatet ett mer "seriöst" intyckt. (Not: jag pratar inte från egen upplevelse - jag gillar de små eftersom de får plats där annat inte gör-)

Vem bryr sig? När ljuset släcks och rummet fylls av musik, vem tittar på prylarna då? Så länge det inte är vackert glödande rör så klart. Synd bara att steget inte är utrustat med fjärr för volymen åtminstone, eller bara en mute-funktion när någon oförskämd människa ringer mitt i ett lyssningspass. Jag vet, man måste inte svara, men ibland vill man...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-11-17 12:20

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:För de som upplevt halvformatet som "leksaker" så gör fullbreddsformatet ett mer "seriöst" intyckt. (Not: jag pratar inte från egen upplevelse - jag gillar de små eftersom de får plats där annat inte gör-)

Vem bryr sig? När ljuset släcks och rummet fylls av musik, vem tittar på prylarna då? Så länge det inte är vackert glödande rör så klart. Synd bara att steget inte är utrustat med fjärr för volymen åtminstone, eller bara en mute-funktion när någon oförskämd människa ringer mitt i ett lyssningspass. Jag vet, man måste inte svara, men ibland vill man...

Då räcker det med pause på källan ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav hifikg » 2019-11-17 12:22

AndreasArvidsson skrev:
hifikg skrev:
Nattlorden skrev:För de som upplevt halvformatet som "leksaker" så gör fullbreddsformatet ett mer "seriöst" intyckt. (Not: jag pratar inte från egen upplevelse - jag gillar de små eftersom de får plats där annat inte gör-)

Vem bryr sig? När ljuset släcks och rummet fylls av musik, vem tittar på prylarna då? Så länge det inte är vackert glödande rör så klart. Synd bara att steget inte är utrustat med fjärr för volymen åtminstone, eller bara en mute-funktion när någon oförskämd människa ringer mitt i ett lyssningspass. Jag vet, man måste inte svara, men ibland vill man...

Då räcker det med pause på källan ;)


Det e ju sant, men Apple har satt sin Remote ur funktion efter senaste systemuppdateringen, hå hå ja ja, livet är hårt, de skulle bara veta vilka problem vi har här uppe i norr!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav DVD-ai » 2019-11-17 12:23

AndreasArvidsson skrev:Jag har :)

Vet inte riktigt vad jag skall säga ang prestandan. Den har samma(eller tom bättre) minimala signalpåverkan som tidigare pre25 fast denna gång med lite skoj funktioner som instickskort, HT-PT, nya rattar, möjlighet att inaktivera led mm.

Upplevelsemässigt så har jag inte haft den så länge, men intrycket är bra. Nya rattarna ligger väldigt bekvämt i handen. Nya formatet(jag har halvbreddsversionen) och finishen på fronten är snyggt. Att kunna stänga av leds utan att behöva öppna eller tejpa apparaten uppskattas starkt. Ställbar gain fungerar bra för mindre anläggningar så man inte riskerar att dra på för mycket. Jag är lite partiskt såklart, men jag tycker den är mycket bra.

Något specifikt du vill veta?


Ja men bla upplevelsen av att vrida, peta, klämma, känna :) :lol:
Och allt annat relaterbart till försteget som sådant.

Jag har nu fattat att försteget ifråga ej kommer att komma med fjärrkontroll utan det blir då ett annat försteg i framtiden.
Då funderar jag på om jag ska ha ett Pre Two halvbredd och placera den vid soffan så att man enkelt kan nå den, orsaken till att jag gärna skulle ha ett dedikerat försteg är bla skönare volymreglering och ett försteget som är markant bättre än DAC3 ifråga om disst vid lägre utspänningar.
Då kan DAC3 få arbeta vid högre utspänning som signalkälla och försteget kan få hantera volymregleringen bara.
Samtliga signalkällor hos mig är digitala så min DAC3 får agera både DAC och ingångsväljare.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav hifikg » 2019-11-17 12:26

DVD-ai skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag har :)

Vet inte riktigt vad jag skall säga ang prestandan. Den har samma(eller tom bättre) minimala signalpåverkan som tidigare pre25 fast denna gång med lite skoj funktioner som instickskort, HT-PT, nya rattar, möjlighet att inaktivera led mm.

Upplevelsemässigt så har jag inte haft den så länge, men intrycket är bra. Nya rattarna ligger väldigt bekvämt i handen. Nya formatet(jag har halvbreddsversionen) och finishen på fronten är snyggt. Att kunna stänga av leds utan att behöva öppna eller tejpa apparaten uppskattas starkt. Ställbar gain fungerar bra för mindre anläggningar så man inte riskerar att dra på för mycket. Jag är lite partiskt såklart, men jag tycker den är mycket bra.

Något specifikt du vill veta?


Ja men bla upplevelsen av att vrida, peta, klämma, känna :) :lol:
Och allt annat relaterbart till försteget som sådant.

Jag har nu fattat att försteget ifråga ej kommer att komma med fjärrkontroll utan det blir då ett annat försteg i framtiden.
Då funderar jag på om jag ska ha ett Pre Two halvbredd och placera den vid soffan så att man enkelt kan nå den, orsaken till att jag gärna skulle ha ett dedikerat försteg är bla skönare volymreglering och ett försteget som är markant bättre än DAC3 ifråga om disst vid lägre utspänningar.
Då kan DAC3 få arbeta vid högre utspänning som signalkälla och försteget kan få hantera volymregleringen bara.
Samtliga signalkällor hos mig är digitala så min DAC3 får agera både DAC och ingångsväljare.


Så använder jag min DAC-9 också, men fick en uppenbarelse när Frisk var här med sitt försteg, så nu går jag i tankar. Finns det någon anledning att tro att hel- och halvformat låter olika, eller är de identiska för övrigt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav DVD-ai » 2019-11-17 12:27

hifikg skrev:
DVD-ai skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag har :)

Vet inte riktigt vad jag skall säga ang prestandan. Den har samma(eller tom bättre) minimala signalpåverkan som tidigare pre25 fast denna gång med lite skoj funktioner som instickskort, HT-PT, nya rattar, möjlighet att inaktivera led mm.

Upplevelsemässigt så har jag inte haft den så länge, men intrycket är bra. Nya rattarna ligger väldigt bekvämt i handen. Nya formatet(jag har halvbreddsversionen) och finishen på fronten är snyggt. Att kunna stänga av leds utan att behöva öppna eller tejpa apparaten uppskattas starkt. Ställbar gain fungerar bra för mindre anläggningar så man inte riskerar att dra på för mycket. Jag är lite partiskt såklart, men jag tycker den är mycket bra.

Något specifikt du vill veta?


Ja men bla upplevelsen av att vrida, peta, klämma, känna :) :lol:
Och allt annat relaterbart till försteget som sådant.

Jag har nu fattat att försteget ifråga ej kommer att komma med fjärrkontroll utan det blir då ett annat försteg i framtiden.
Då funderar jag på om jag ska ha ett Pre Two halvbredd och placera den vid soffan så att man enkelt kan nå den, orsaken till att jag gärna skulle ha ett dedikerat försteg är bla skönare volymreglering och ett försteget som är markant bättre än DAC3 ifråga om disst vid lägre utspänningar.
Då kan DAC3 få arbeta vid högre utspänning som signalkälla och försteget kan få hantera volymregleringen bara.
Samtliga signalkällor hos mig är digitala så min DAC3 får agera både DAC och ingångsväljare.


Så använder jag min DAC-9 också, men fick en uppenbarelse när Frisk var här med sitt försteg, så nu går jag i tankar. Finns det någon anledning att tro att hel- och halvformat låter olika, eller är de identiska för övrigt?



Spes ser identiska ut :)
Enda som tycks skilja är att halvbredd har plats för 1st kort och fullbredd har plats för 2st kort.
Det finns ju/kommer en PEQ som är mycket intressant för mig och som jag vill stoppa in i min om jag köper en sådan.
Dessutom kommer det ju någon typ av InfraEQ också (sådan har jag i Ino cr80es och behöver ej ha i försteget)

Så jag hoppas att dom är lika i prestanda i övrigt!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-11-17 12:48

DVD-ai skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag har :)

Vet inte riktigt vad jag skall säga ang prestandan. Den har samma(eller tom bättre) minimala signalpåverkan som tidigare pre25 fast denna gång med lite skoj funktioner som instickskort, HT-PT, nya rattar, möjlighet att inaktivera led mm.

Upplevelsemässigt så har jag inte haft den så länge, men intrycket är bra. Nya rattarna ligger väldigt bekvämt i handen. Nya formatet(jag har halvbreddsversionen) och finishen på fronten är snyggt. Att kunna stänga av leds utan att behöva öppna eller tejpa apparaten uppskattas starkt. Ställbar gain fungerar bra för mindre anläggningar så man inte riskerar att dra på för mycket. Jag är lite partiskt såklart, men jag tycker den är mycket bra.

Något specifikt du vill veta?


Ja men bla upplevelsen av att vrida, peta, klämma, känna :) :lol:
Och allt annat relaterbart till försteget som sådant.

Jag har nu fattat att försteget ifråga ej kommer att komma med fjärrkontroll utan det blir då ett annat försteg i framtiden.
Då funderar jag på om jag ska ha ett Pre Two halvbredd och placera den vid soffan så att man enkelt kan nå den, orsaken till att jag gärna skulle ha ett dedikerat försteg är bla skönare volymreglering och ett försteget som är markant bättre än DAC3 ifråga om disst vid lägre utspänningar.
Då kan DAC3 få arbeta vid högre utspänning som signalkälla och försteget kan få hantera volymregleringen bara.
Samtliga signalkällor hos mig är digitala så min DAC3 får agera både DAC och ingångsväljare.


Ok. Nya rattarna ligger väldigt bra i handen. Trevliga pottar. Bra vikt i apparaten pga chassit och frontens tjocklek. Den ser och känns kvalitativ.

Ja fjärr är något som kommer i en framtida modell.

Det låter vettigt tycker jag.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-11-17 12:49

DVD-ai skrev:
hifikg skrev:
DVD-ai skrev:
Ja men bla upplevelsen av att vrida, peta, klämma, känna :) :lol:
Och allt annat relaterbart till försteget som sådant.

Jag har nu fattat att försteget ifråga ej kommer att komma med fjärrkontroll utan det blir då ett annat försteg i framtiden.
Då funderar jag på om jag ska ha ett Pre Two halvbredd och placera den vid soffan så att man enkelt kan nå den, orsaken till att jag gärna skulle ha ett dedikerat försteg är bla skönare volymreglering och ett försteget som är markant bättre än DAC3 ifråga om disst vid lägre utspänningar.
Då kan DAC3 få arbeta vid högre utspänning som signalkälla och försteget kan få hantera volymregleringen bara.
Samtliga signalkällor hos mig är digitala så min DAC3 får agera både DAC och ingångsväljare.


Så använder jag min DAC-9 också, men fick en uppenbarelse när Frisk var här med sitt försteg, så nu går jag i tankar. Finns det någon anledning att tro att hel- och halvformat låter olika, eller är de identiska för övrigt?



Spes ser identiska ut :)
Enda som tycks skilja är att halvbredd har plats för 1st kort och fullbredd har plats för 2st kort.
Det finns ju/kommer en PEQ som är mycket intressant för mig och som jag vill stoppa in i min om jag köper en sådan.
Dessutom kommer det ju någon typ av InfraEQ också (sådan har jag i Ino cr80es och behöver ej ha i försteget)

Så jag hoppas att dom är lika i prestanda i övrigt!


Ingen skillnad i prestanda. Det är ett större chassi och plats för ett extra instickort som skiljer dem åt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav goat76 » 2019-11-17 12:50

Vad är orsaken till att det inte följer med en fjärrkontroll till dessa, kan man styra volymen digitalt med en app?

Personligen ser jag det som en självklarhet att man ska kunna styra volymregleringen från lyssningsplats utan att behöva ha försteget på arm-avstånd, vilket jag tror även många andra förväntar sig av ett försteg.

För transparent information mot kund tycker jag nog även att företaget bör nämna detta med avsaknaden av fjärrkontroll på produktsidan. Bara ett påpekande i all välmening.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster