Behöver lite hjälp, stora ljudsystem för installation.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Behöver lite hjälp, stora ljudsystem för installation.

Inläggav NNord » 2006-02-21 19:27

Hej vänner

Jag eftersöker system man kan installera i stora hus med många rum för åtnjutning av musik och film/tv i flera rum. Alltså ett flerzonssystem.

Finns ju nått system som heter Creston till exempel. Samt nått annat som heter Elan.

Det gäller alltså nån sorts av helhetslösning för väldigt rätt så många rum. Allt skall gå att kontrolleras via en fjärrkontroll med display etc, samt kontroller man sätter på väggen.

Vore smidigt om man även kan styra ljus, samt ett stort antal olika projektordukar, avancerade projektorer etc..

:)
NN

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-21 19:40

Huh, har ingen aning, det låter avancerat. Du kan ju börja med att kontakta en AV-teknik installationsfirma och höra vad dom har att föreslå? Kanske får du några matnyttiga tips och kan jobba vidare därifrån?

Jag har bra erfarenhet av:

http://www.lavteknik.se/

Det är väl bara att slå en signal och höra om dom har koll eller inte?

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-22 12:37

Finns massor.

XANTECH har häftiga grejor. Opus har också bra grejor.

Fast det är som någon sade. Det finns två typer av männsikor som installerar Homeautomation.

1) The rich
2) The geek

Jag tillhör kategori 2. 8) . Jag håller på att bygga ett eget som blir häftigare, flexiblare och billigare än det mesta.

Jag har skrivit lite om uppbyggnad i din MCE tråd.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-22 15:43

Okej, det skall vara för "the rich", lätt att sköta och flådigt.
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-22 23:03

Va finns det för leverantörer av helhetslösningar i sverige?
NN

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-23 00:06

Min syster har ett zonsystem i sitt hus, blir lätt så när maken haft PA-firma.
Systemet består av en växel som styrs via IR-protokollet på kabel. Varje zons display är självstyrande med programmerbar touchscreen där kontroller för alla enheter går att välja helt själv. Det är ett prisvärt system men ett digitalt zonsystem är nog bättre.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-23 00:25

Här är systemet jag håller på att bygga...

Bild

Det är bara en Denon 2805 som saknas. Någon som har en till salu :wink:

/Joachim

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-02-23 08:32

du ska nog ha ett styrsystem a'la Crestron eller AMX då. Är det stort system så kanske du skall anlita t.ex en AV/akustik-konsult som pysslat med sådana installationer och vet allt man ska tänka på när man projekterar dylikt system, det kan man tjäna på i längden. Jag har en kompis som jobbar med sådant så skicka mig ett pm om du är intresserad av proffshjälp :D

www.crestron.com
www.amx.com

för trådlös musikdistribution i hemmamiljö finns även detta
www.sonos.com

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-23 11:51

Margaux, vad skall du styra allt med, eller är det inte centralstyrt? Kommer du ha någon sorts multifjärr till detta?
NN

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-23 12:03

ALLT styrs via netremote clienten som kan köras både via PC som på bilden nedan eller en client på windows mobile (pocket PC)

Bild

Inte en enda fjärrkontroll behövs!!!Dessutom så sker kommunikationen via LAN/WLAN så man kan glömma pekandet...

/Joachim

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-02-23 14:46

http://www.promixis.com/products.php?se ... lobalcache

ovanstående behövs också om du ska koppla på motorstyrda dukar och mörkläggningsgardiner, dessa har relän för styrning av dylika funktioner.

Allt kan programmeras enligt det margaux visar.

"Problemet" med ett sådant system är nog användargränssnittet för en familj med flera användare. Har det möjlighet till integration av individulla kontrollpaneler för varje rum?

Steget till ett dyrare styrsystem (motsv. AMX, crestron) är att i dessa får du kvittens på att apparaten du kommunicerar med har uppfattat styrsignalen. Ett exempel på användbarhet med denna funktion är om du råkar stänga av t ex en proj, då skickar du antagligen en signal att den skall startas igen. Nu är det så att projjar har en viss tid som måste gå innan den kan startas igen så din startsignal kommer för tidigt. Nu tror ett system med enkelriktad kommunikation att projjen är på eftersom startsignal är skickad. Ett system med kvittens får däremot en signal tillbaka från projjen som berättar att den inte startat, vilket ger möjlighet att automatisera detta signalerande till att systemet skall försöka starta projjen igen efter lämlig tid.

Dedikerat styrsystem skilt från PC är dessutom mer pålitligt.

/mats

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-23 15:07

demo9,

visst är Netremot beroende av PC och därigenom instabilare. Inget man styr och kontrollerar kärnkraft med...

Däremot kan man göra samma saker som Creston. Jag har idag individuella bilder för varje zon så att alla i familjen får det på ett enkelt sätt. Vidare finns alla möjliga stöd för "bidirectional" kommunikation. Denon, Lexicon, Sony är exempel som stöds via seriell kommunikation. Dessutom är kommunikation via internet också möjlig, vet tex att Denons modeller snart kommer att stödjas. Vidare finns det fullt stöd för X-10.
Problemet är apparater som bara har IR. Där är Creston lika "dum" som Netremote och måste skicka en IR signal utan verifiering. Vill man kunna välja utrustning bland vanliga modeller så är man hänvisad till IR.

GlobalCache, IR Trans eller UIRT är komponenter som man kan använda för att beama iväg IR lite varstans i huset.

/Joachim

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-23 15:35

Fräsiga grejor.. gratis då eller?
NN

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-23 16:27

NNord skrev:Fräsiga grejor.. gratis då eller?

Prisvärt för the Geek. Kaffepengar för the Rich...

/Joachim

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-02-23 19:04

bra det, då gör de ju samma sak i slutändan, kul prylar.

Priset är nog likvärdigt i slutändan. Köper du ett styrsystem får du tillgång till den programvara du behöver samt alla styrkoder som behövs från deras databas (amx). Dessa saker går dock troligtvis att få reda på relativt enkelt genom lite googlande eller mailande till respektive pryl-leverantör. Vad säger du margaux, hur fick du styrkoderna?

har du några lämpliga väggkontroller?

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-23 20:25

Skall man göra det själv blir antagligen Netremote alternativet billigare. Skall man låta någon annan göra det blir antagligen Creston billigare. Det är inte billigt med programmering och trial and error..:-)

Styrkoder finns att ladda ner från Proximis eller så kan man söka på "Girder" som serverprogramvaran heter.

Det bästa sättet att styra x-10 är via en modul som heter CM11 och som finns i 240 v utörande (seriellt och usb). Powerlink USB skall också vara mycket bra men jag vet inte om den finns i 240V:s utförande.

Kör du själv automatisersat?

PS Mycket av det jag har är IR styrt. Det vara bara att lära datorn den hårda vägen...

/Joachim

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-02-24 09:09

nej jag försöker använda fjärren men jag orkar inte, det är oftast snabbare och lättare att röra sig de 2 m det handlar om. Jag bor dessutom bara i en 2a.

Var på gång att använda mobilen som fjärr till powerBoken som då skulle sköta all musik, bild, film osv men det var ju meningslöst det med, tog längre tid att röra sig bland menyerna för att hitta rätt sak än att bara sträcka ut handen och göra det direkt.

så på den fronten är jag personligen rätt så misslyckad.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-24 16:51

http://www.kaleidescape.com/system/

Kommer med nya audioclienter under början av 2006.
Kommer hantera 24/192 eller mer direkt ifrån hårddisk.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-02-24 17:33

säljs av specialelektronik Karlstad för jättestor prislapp

www.specialelektronik.se (generalagent)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-24 20:18

Harryup skrev:http://www.kaleidescape.com/system/

Kommer med nya audioclienter under början av 2006.
Kommer hantera 24/192 eller mer direkt ifrån hårddisk.

Fördelarna med ett sådant system är ju att det är enkelt och (förhoppningsvis) fungerar.

Nackdelarna är att man är låst. Om du vill titta på TV? Om du vill lyssna på vinyl? Om du vill lyssna på radio? Spela in TV på hårddisk. Titta på foto. Om du vill titta på HDTV? Koppla in iPod? Inte nödvändigtvis självklart och enkelt eller om det går, bra kvalitet.

Jag gillar inte system som distribuerar media via ethernet till zonerna! Jag har tex provat MCE extender men ogillar det. Har Kaleidoscapes "media spelare" som sitter i varje zon intelligenta fjärrkontroller som visar vad du kan lyssna på eller måste du slå på TV? Osv...

Observera att min inställning inte beror på att XBOX360 (som inte ens stödjer vanligt ISO DVD) hänger sig och kräver manuell (knapp) omstart var 30 :eminut om man använder dess mediafunktioner. Detta är så oacceptabelt att jag nästan vill krossa skiten.

Nä system skall ha central distribuering och processning. Sen skall det distribuera en klassisk A/V signal till respektive zon.

/Joachim

Återgå till Generellt om hifi