Aktivt filter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

arue_fh

Aktivt filter

Inläggav arue_fh » 2006-02-26 03:10

Hej!

Jag sitter i lite tankar inför kommande inköp. Jag har ett par stativhögtalare som jag vill dela aktivt vid 70-80 Hz då jag tänkte skaffa en subwoofer till de lägre frekvenserna.

Har någon tips på ett "bra" aktivt filter som skulle kunna vara lämpligt till ett par stativhögtalare i 7000-kronorsklassen. Gärna billigt om möjligt, även DIY skulle kunna vara ett alternativ.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-26 03:31

behringer har några modeller som borde passa perfekt för runt 1500:- men då behöver du ett slutsteg också förstås

arue_fh

Inläggav arue_fh » 2006-02-26 03:38

Tackar för svar!

Vet du om behringer:s filter försämrar ljudet märkvärt i diskant och mellanregister?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-26 03:40

om du använder pre out så går ju inte signalen igenom subben...eller tänkte du köra högnivå?

annars har ju dom nya recievrarna (multi) inbyggt delningsfilter som fungerar dugligt

arue_fh

Inläggav arue_fh » 2006-02-26 03:48

För stativhögtalarnas del tänkte jag:

DAC --> Försteg --> Aktivt Filter --> Slutsteg --> Högtalare

Om man då använder en Behringer där jag skrivit "Aktivt filter", får man då märkbar försämring i ljudet menade jag?

Kanske ska överväga en receiver, verkar ju en betydligt enklare lösning faktiskt.
Eller skulle det kanske rentav fungera med ett passivt högpassfilter istället? Subben har ju inbyggt lågpassfilter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-26 11:36

Elektroniskt filter "absolut" och som högsta önskemål en sub per kanal...placerade inom tre meter från respektive huvudhögtalare.

Med ett elektroniskt filter behöver du ju minst två slutsteg, ett för huvudhögtalarna och ett för subben/subbarna (om de inte har inbyggda slutsteg). Observera att om du har en äldre (få nya förstärkare har det) "tape-loop" eller så att du kan hämta ut signalen via pre-out och sedan skicka in signalen igen till slutstegen i förstärkaren så besparas du iallafall det slutsteget.

/Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-26 13:37

arue_fh skrev: Subben har ju inbyggt lågpassfilter.

Dessvärre så brukar de inbyggda lågpassfiltren ha för liten branhet i många subbar. Det handlar alltså om en ensam subbas med inbyggt slutsteg?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-02-26 14:30

Man kan ju också tänka sig Behringer´s stativare med komplett aktiv delning + två slutsteg i varje låda. B2031A Pris 4300 spänn sedan kan man ju köpa ett analogt tvåvägs delningfilter också från Behringer SUPER-X PRO CX2310 pris 1100 spänn. Sedan kan man dela upp signalen i två varav den ena går till subwoofern och den andra tillstativarna. Med detta kan man köra från vilket försteg som helst och man behöver då alltså inget extra slutsteg utöver de som finns i stativarna och subwoofern.

arue_fh

Inläggav arue_fh » 2006-02-26 15:54

Just nu är jag endast i tankestadiet och ska så småning om påbörja inköp av bl.a. förstärkare och subwoofer, men tanken var att köpa en aktiv sub och eventuellt komplettera med en till senare.

Använder någon själv ett av Behringers billigare filter och vet hur de fungerar ljudmässigt? Priset på dem kan man ju inte klaga på iaf.

Kaffekoppen, snackar du om integrerade med delbart för och slutsteg eller har jag missförstått?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-02-26 16:43

Jag tror att kaffekoppen menar att man kan köpa subwoofer´s med eller utan slutsteg. Jag för min del föredrar med slutsteg. Om du går in på : http://www.behringer.com/B2030A/index.cfm?lang=ENG
Den här högtalaren kan man köra mellan 50-20KHz och den har två inbyggda slutsteg + elektroniskt delningfiler. Titta sedan på: http://www.behringer.com/CX2310/index.cfm?lang=ENG Det här delningsfiltret är ewtt tvåvägs som du kan ställa på t.ex. 50Hz och du får två signaler ut. Den ena kan du skicka till Behringer´s statvihögtalare och den andra kan duskicka till din tänkta subwoofer med eller utan slutsteg. Jag har själv provat detta och det fungerar utmärkt.

arue_fh

Inläggav arue_fh » 2006-02-27 02:08

Tack för tipsen Nagrania, jag har redan ett par bra stativhögtalare som jag tänkte använda, men jag är lite sugen på filtret.

Dock känner jag mig fortfarande lite osäker på ljudkvaliteten, många förknippar behringer med brus, försämrad dynamik, mm. Jag har själv inte testat så jag borde kanske inte säga något.
Det känns ju lite dumt om man går och skaffar ett försteg för ~5000:- och sedan filtret ändå är flaskhalsen.

Nagrania, när du provade, använde du då den kombinationen du nämner eller passiva högtalare med förstärkeri?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-02-27 10:30

Jag har två analogadelningsfilter från Behringer. Jag kan inte säga att någon av dom brusar med normala högtalare. Nu är det så att jag har haft dom i en rigg med horn som då är mycket känsligare en vanliga högtalare. Det gör att man då kan höra lite brus men det gör man inte med vanliga högtalare. Jag har faktiskt gjort den tidigare nämnda kopplingen hemma hos vår son som just har två Behringer B 2030 som han är väldigt nöjd med.... vad jag vet.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-02-27 11:19

Köp Ino Audio Cr80 delningsfilter tillsammans med pX-2 eller pP-2 :D

Fast just det... Ino basmoduler får man kanske bara köpa om man har
deras huvudhögtalare?
Inga anknytningar

Återgå till Generellt om hifi