Intressant polsk test-sida

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Intressant polsk test-sida

Inläggav Tangband » 2019-07-19 20:13

Många tester med mätningar av olika produkter- tex denna högtalare av Kef, reference 1
https://audio.com.pl/testy/stereo/zespo ... eference-1

Samt Linn Ninka med aktiva filter:
https://audio.com.pl/testy/stereo/zespo ... ucts-ninka

Även tre av RELs nyare subwoofers:
https://audio.com.pl/testy/kino-domowe/ ... -t-7i-t-9i

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Intressant polsk test-sida

Inläggav Cortado » 2019-07-20 14:00

Vad drog du för slutsatser av testerna?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant polsk test-sida

Inläggav Tangband » 2019-07-20 14:29

Cortado skrev:Vad drog du för slutsatser av testerna?


De har ju mätt frekvensgången och det är tydligt att den rakheten prioriteras väldigt olika .
Intressant att REL T5i verkar gå djupare i basen än de större syskonen.
Nedan ses Kef reference 1 och längst ned aktiva Linn Ninka.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant polsk test-sida

Inläggav Tangband » 2019-07-20 14:32

Rel T5i

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Intressant polsk test-sida

Inläggav Cortado » 2019-07-20 22:25

Tangband skrev:De har ju mätt frekvensgången och det är tydligt att den rakheten prioriteras väldigt olika .


Mjo. Man kan då undra hur Linns filosofi ser ut om man tänker på det Floyd skrivit om så länge nu. För mig känns det som att Linn till en stor grad är en livsstilsprodukt.

Tangband skrev:Nedan ses Kef reference 1 och längst ned aktiva Linn Ninka.


Trots att Linnhögtalarna är aktiva så ser tonkurvorna ut att ha glömts bort i utvecklingen. Spridningen har man inte tagit hänsyn till överhuvudtaget ser det ut som.

.. vilket påminner mig om denna goding:

Kraniet skrev:Frågade Linn för en massa år sen hur de såg på det här med diffraktion från lådan. Svaret var att diffraktion kan man bortse ifrån för det blir så många reflexer från rummet ändå.. 8O



Tangband skrev:Intressant att REL T5i verkar gå djupare i basen än de större syskonen.


Ser inte ut att stämma vad jag kan se. Då har jag iofs inte google-translatat och läst texten i artikeln.

Tillverkaren själv specar dock:

T5i : -6dB at 32 Hz
T7i : -6dB at 30 Hz
T9i : -6dB at 28 Hz

Sen kan man undra under vilka omständigheter det där stämmer.. mtp rumsbidrag etc.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant polsk test-sida

Inläggav Tangband » 2019-07-20 22:57

Du har rätt, jag läste lite slarvigt angående graferna för REL-subbarna. T7i verkar gå djupast. T9i (bilden ) verkar möjligen gå minst djupt men har säkert andra företräden .
Kanske använder alla tre modellerna samma förstärkare och möjligen samma högpassfilter under 20 Hz ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Intressant polsk test-sida

Inläggav Cortado » 2019-07-20 23:27

Tangband skrev:Du har rätt, jag läste lite slarvigt angående graferna för REL-subbarna. T7i verkar gå djupast. T9i (bilden ) verkar möjligen gå minst djupt men har säkert andra företräden .
Kanske använder alla tre modellerna samma förstärkare och möjligen samma högpassfilter under 20 Hz ?


"Gå minst djup" - gör den det om den kan spela högst av de tre vid sina respektive givna -6dB punkter?

Man borde kanske läsa texten och se hur det gjort mätningen, T9i ser ju ut att ha lägre känslighet än de andra två om man tittar på graferna (och antar att de mätt alla tre likadant och med samma förutsättningar).


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 21 gäster