Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Peter Steindl?

Inläggav juanth » 2019-08-18 15:43

Peter Steindl skrev: Jag tror detta med mono och högtalarlyssning går att ändra på, men inte med ett system som kräver sweetspotlyssning.

Finns det någon Firma/konstruktör som jobbar på ett sådant system?
Du Peter?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-18 16:45

juanth skrev:Peter Steindl skrev: Jag tror detta med mono och högtalarlyssning går att ändra på, men inte med ett system som kräver sweetspotlyssning.

Finns det någon Firma/konstruktör som jobbar på ett sådant system?
Du Peter?


Jag har ett sådant system sedan länge och det kan utvecklas mer och jag vill ha detta i den digitala domänen. Vi har en sådan DAC med dsp men den skall utvecklas mer för att bli med 12-16 kanaler och digitala delningsfilter. Då kan man även tidskorrigera, faskorrigera och rumskorrigera.
Jag har demat detta på Sheraton år 2011 och/eller 2012, om jag minns rätt, och alla i rummet hade samma ljudbild. Mig veterligen finns det ingen annan som har något liknande.

Citaten är från denna tråd februari och mars 2012.
Ragnwald skrev:Passade på att besöka min gamle vän Peter, under vistelsen i storstan. Jag har allt för länge väntat på att få äggen demonstrerade, men nu äntligen blev det av.
Med en kopp turkiskt kraftkaffe i handen, fick jag mig till del en föreläsning i ortoakustikens grunder och nyvinningar. Bla innebörden av rumsbidrag i inspelning och återgivning fick för mig nytt ljus, jag gick från klarhet till klarhet. :)
Undrar om det finns någon i detta land, som studerat den mänskliga hjärnans hörselfunktion både medicinskt, audiologiskt och samtidigt omgivningens akustiska förlopp, så till den grad som Peter har gjort? Imponerande.

Lyssningen började med musik där en man växelsjöng till vänster med en kvinna till höger. Reagerade direkt på hur exakt jag kunde peka ut deras positioner, samtidigt som det inspelade rumsbidraget gav fantastisk äkthet i djup och bredd. När vi släkte ner ljuset, upplevde jag inte Peters rum längre, jag blev förflyttad till den inspelade konsertsalen, väggarna upplöstes. :D
Vi lyssnade på en mängd CD-skivor med varierande musikstilar, jazz, klassiskt, underbara Alfvinginspelningar, etc, etc både med och utan centern. Nu handlade det om akustiska inspelningar som ska återges så illusoriskt som möjligt, med alla inspelningens rumsreflexer, vilket ju är ortoakustikens väsen.
Med bara ett äggpar upplevde jag stereobilden aningens bred, vilket kanske inte var så konstigt iom deras placering på kortväggarna. Förmodligen klarar de sig utmärkt på egen hand, om de placeras på varsin långvägg och 90 graders omflyttning av lyssningsposition.
Men däremot som de nu var placerade och med centern inkopplad, fick stereobilden oklanderligt rätt bredd. Nu är ju inte detta en vanlig center, utan den ska tillsammans med äggen och en nyutvecklad tekniskt avancerad och unik box, fördela ljudet mellan högtalarna, vilket jag upplevde att den klarade helt korrekt. Ortoakustiken har tagit ett jättekliv in i framtiden. :)
En storslagenhet i ljudet, man verkligen inte förväntar sig av så små och diskreta högtalare. En anläggning i tiden, enkel att trolla bort och få osynlig highend i hemmet. Waffaktorn är total.

Peter testade mig genom att ändra 1,5dB i filtret på ett ägg, utan att jag visste om det. Jag hörde det och påtalade att det lät annorlunda, varpå han avslöjade ändringen. Märkligt att så små filterförändringar blir så påtagligt hörbara.
Alltid kul att träffa Peter och diskutera gammalt och nytt.
Tackar för besöket och hoppas det inte ska dröja lika länge innan vi ses igen. :wink:

eljulio skrev:Tack Peter för ett par mycket trevliga timmar i fredags!

I eftermiddags kom jag hem igen till Revsudden, norr om Kalmar med min kära familj som åkte med upp till Stockholm.

På plats hos Peter i Saltsjö-Boo blev det först en introduktion till tänket bakom Bremenhögtalarna vilket var mycket intressant, men helt begripligt först när provlyssningen inleddes.

Provlyssningen skedde främst med två "ägg" plus center, men även med "bara" två ägg och med ännu mer inkopplat...

Två ägg:
Äggen är hemma hos Peter placerade mitt emot varandra. Med två Ägg är återgivningen såsom man kan förvänta sig av två högtalare men bättre. Ljudbilden är stor och väldigt ren. Tänk er ett fönster som har diskmedel på sig, så låter ofta högtalare. Här är fönstret helt transparent, släpper igenom ljuset och synintrycken på andra sidan glaset. Dynamiken är också slående. Med två ägg är det dock tydligt varifån ljudkällorna befinner sig och det finns en tydlig bästa lyssningspunkt, även om den är bred och man är inte sweetspot-beroende, även om det låter bäst där.

Med två ägg plus center:
En remarkabel förändring äger rum till det positiva. Alla goda egenskaper kvarstår. Fönstret är fortsatt helt transparent, men nu kan jag gå runt i rummet, helt utan restriktioner. Ljudbilden är exakt densamma, var jag än befinner mig. Dessutom försvinner väggarna helt, eller snarare, de flyttas längre bort än där de faktiskt är, rummet blir större. En mycket sällsam upplevelse.

Med två ägg, center och två ytterligare två ägg som bakkanaler:
Den här uppställningen är primärt (som jag förstod det) en fördel när liveupptagningar skall återges. Således spelades några livuptagningar och här kom haksläppet. Jag och min vän som följde med mig upplevde precis samma sak. Återgivningen var inte bara transparent, det vi hörde var inget annat än (det kände så) "the sense of live performance". Vad jag påstår är att återgivningen i Peters rum suddade ut rummets egenskaper och att återgivningen speglade (kopierade) det som hände live vid inspelningstillfället. Det här är lite svårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Det skall dock tilläggas att det krävdes denna uppställning för att åstadkomma ovan nämnda beskrivning.

Vad tycker jag som potentiell köpare?
Två ägg. Ja, klart intressant. Jag älskar designen, passar perfekt i mitt hem och återgivningen är i toppklass. Båda delar är viktiga, men återgivningen viktigast förstås.

Två ägg plus center?
Priset ökar förstås, men för att få total frihet (rörelse) är centern en förutsättning. Den skapar en ohörbar förändring som cementerar ljudbilden där den ska vara oavsett lyssningsposition.

Två ägg, center plus bakhögtalare?
Ett måsteköp för de som har rätt förutsättningar och lyssnar mycket på livemusik. En närmast perfekt upplevelse.

Ett frågetecken:
Det är inte möjligt för lyssnaren att exakt veta hur det har låtit live i den aktuella inspelningslokalen, om man inte var där själv. Där finns ett frågetecken. Men känslan var klanderfri.

Släpp äggen fria nu Peter. Handtaget får gärna vara vitt eller orange, bara de kommer ut nu, de är mer än bra nog. Sedan vill jag att centern kommer så snabbt som möjligt. Den tillför en viktig dimension, men jag vore nöjd länge med två nykläckta och pärlemorvita ägg.

Mvh

el julio


Jag hoppas systemet en gång kommer se dagens ljus och finnas tillgängligt på marknaden.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav Nattlorden » 2019-08-18 18:34

Vad stoppar det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-18 20:08

Ekonomi d v s kapital.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Peter Steindl?

Inläggav Morello » 2019-08-18 20:10

Det är väl bara att gå till bankomaten?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Peter Steindl?

Inläggav BosseS » 2019-08-18 21:20

Det går säkert att filosofera över vad lyssning betyder. Jag njuter av vad musiken förmedlar och där är inte HIFI prio 1 men väl 2.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav Nattlorden » 2019-08-19 06:31

petersteindl skrev:Ekonomi d v s kapital.


Dema för Bill Gates?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-08-19 10:21

petersteindl skrev:Jag har ett sådant system sedan länge och det kan utvecklas mer och jag vill ha detta i den digitala domänen. Vi har en sådan DAC med dsp men den skall utvecklas mer för att bli med 12-16 kanaler och digitala delningsfilter. Då kan man även tidskorrigera, faskorrigera och rumskorrigera.
Jag har demat detta på Sheraton år 2011 och/eller 2012, om jag minns rätt, och alla i rummet hade samma ljudbild. Mig veterligen finns det ingen annan som har något liknande.

Jag hoppas systemet en gång kommer se dagens ljus och finnas tillgängligt på marknaden.

Med vänlig hälsning
Peter


Fast på Sheraton fick vi inte veta att det fanns en center, även om många skymtade den. På direkt fråga om den var ansluten svävade du på svaret, eller undvek frågan :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-19 12:10

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Jag har ett sådant system sedan länge och det kan utvecklas mer och jag vill ha detta i den digitala domänen. Vi har en sådan DAC med dsp men den skall utvecklas mer för att bli med 12-16 kanaler och digitala delningsfilter. Då kan man även tidskorrigera, faskorrigera och rumskorrigera.
Jag har demat detta på Sheraton år 2011 och/eller 2012, om jag minns rätt, och alla i rummet hade samma ljudbild. Mig veterligen finns det ingen annan som har något liknande.

Jag hoppas systemet en gång kommer se dagens ljus och finnas tillgängligt på marknaden.

Med vänlig hälsning
Peter


Fast på Sheraton fick vi inte veta att det fanns en center, även om många skymtade den. På direkt fråga om den var ansluten svävade du på svaret, eller undvek frågan :)


Det var inte inkopplat hela tiden. Min intention var att undersöka om någon i publiken kunde höra att det kom ljud från en centerhögtalare. Dessutom var det så att centerhögtalare var tabu hos många. Inte ens i hemmabio var det rumsrent att använda centerhögtalare eftersom man ansåg att en center förstörde ljudet. De kopplade istället 4.1 då det var 5.1.

Då ville jag genom en blindtest ta reda på om någon hörde centerhögtalaren. Det var mellan 600-800 personer under mässdagarna som lyssnade och inte en enda kunde höra att det kom ljud från en centerhögtalare. Med min algoritm fås en helt sömlös integration från vänster till höger med center i mitten. Då skall man också veta att centerhögtalaren jag använde var en första prototyp som togs fram kring år 2009 och den är betydligt sämre än äggen, Bremen 3D8. Ändå ger 3 högtalare L+C+R magnituder bättre stereoåtergivning än att använda 2 högtalare L+R. I båda fallen är det vanliga 2-kanals stereoskivor som spelas d v s input till systemet är vanlig stereo. Output efter Bremen 3D är 3 kanaler, men kan även vara 5 kanaler som extraheras i ett matris-system. Systemet är helt transparent d v s inget läggs till eller dras ifrån oberoende hur insignalen ser ut. Först räknade Naq på detta och fann att det var så. Därefter har även lilltroll räknat och fann samma resultat, nämligen total transparens.

På mässan fick jag ett entydigt svar på min hypotes. För att få svar som är vetenskapligt användbart så var det tvunget att ske i form av blindtest och jag har även kravet att försökspersonerna inte ens skall veta att test pågår.

Vissa gick även fram till centerhögtalaren men hörde inte om den var inkopplad eller ej. Det var endast en enda person som lyckades höra att det kom ljud från centerhögtalaren och han var tvungen att böja sig ner och sätta huvudet 30 cm från diskanterna på centerhögtalaren för att lyckas höra att det kom ljud därifrån trots att centern spelar lika starkt som höger och vänster fronthögtalare. Det visar på en helt sömlös integration.

Jag har även spelat Bremen 3D systemet hos Peter Lyngdorf i Danmark och då var det med Steinway-Lyngdorf egna högtalare och då är det 3 likadana högtalare placerade på samma vägg. Det gav ett bättre resultat då centerhögtalaren är lika som övriga. Där lärde jag mig att stereoeffekten upprätthålls så länge lyssnaren befinner sig mellan höger högtalare och vänster högtalare. Eftersom jag har dessa högtalare på varsin sidovägg hemma och så även på Sheraton så består stereoeffekten helt från höger sidovägg till vänster sidovägg och centerhögtalaren är på främre vägg, d v s stereo bibehålls med sådan högtalarplacering i hela rummet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav Almen » 2019-08-19 12:25

petersteindl skrev:Det var endast en enda person som lyckades höra att det kom ljud från centerhögtalaren

Imponerande! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-19 12:37

Almen skrev:
petersteindl skrev:Det var endast en enda person som lyckades höra att det kom ljud från centerhögtalaren

Imponerande! :)


Exakt, det var enbart du då du böjde dig ner framför centern som var placerad mot vägg bakom svart högtalartygsgardin som täckte hela väggen. Därmed syntes inte var centern fanns så du visste inte på vilken höjd centern var placerad. Jag stod bredvid och tittade på. ”Jag hör ljud” sa du. Jag var faktiskt förundrad över hur nära du var tvungen att gå för att höra ljud från centern. :D

Förresten, jättekul att se dig här i tråden och dina inlägg. Saknar även IÖ och Svante och andra klipska personer.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-08-19 12:52

Jag o min polare misstänkte att den var med i ekvationen, det var därför vi frågade :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-19 19:41

hifikg skrev:Jag o min polare misstänkte att den var med i ekvationen, det var därför vi frågade :)


Fast det är inte säkert att den spelades på just då ni var inne och lyssnade, men . . . det får vi aldrig veta. :D

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-08-19 20:38

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Jag o min polare misstänkte att den var med i ekvationen, det var därför vi frågade :)


Fast det är inte säkert att den spelades på just då ni var inne och lyssnade, men . . . det får vi aldrig veta. :D

Med vänlig hälsning
Peter


Nä, men nu vet vi att den fanns där :)
På mässan efter syntes den tydligare och det var där jag upptäckte den där unga tjejen som sjöng opera som en riktigt Birgit. Just nu minns jag inte hennes namn, men så sitter jag i en husvagn efter en god thaimiddag också, ha ha...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-19 22:52

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Jag o min polare misstänkte att den var med i ekvationen, det var därför vi frågade :)


Fast det är inte säkert att den spelades på just då ni var inne och lyssnade, men . . . det får vi aldrig veta. :D

Med vänlig hälsning
Peter


Nä, men nu vet vi att den fanns där :)
På mässan efter syntes den tydligare och det var där jag upptäckte den där unga tjejen som sjöng opera som en riktigt Birgit. Just nu minns jag inte hennes namn, men så sitter jag i en husvagn efter en god thaimiddag också, ha ha...


Det var år 2013 på World Trade center. Då fanns centerhögtalaren där, men den blev aldrig inkopplad. Äggen placerades istället på samma vägg d v s väggen framför lyssnarna och då ville jag spela på äggen allena. Jag hade fått veta det jag ville på mässorna dessförinnan.
Från Highend mässan 2013.
Highend mässan 2013 World Trade center.jpg
Highend mässan 2013 World Trade center.jpg (433.85 KiB) Visad 12055 gånger



Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Peter Steindl?

Inläggav juanth » 2019-08-19 23:23

Otroligt spännande. Jag hoppas verkligen att någon vill investera i detta Peter.
Mr Lyngdorf nappade inte?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-20 00:06

juanth skrev:Otroligt spännande. Jag hoppas verkligen att någon vill investera i detta Peter.
Mr Lyngdorf nappade inte?


Jo, han nappade och ville köra igång. Texas Instruments skulle göra kretsen och tanken var att kretsen och mjukvaran genom licensavtal skulle inkorporeras i åtskilliga märken som tillverkar produkter där sådant kan ingå. Men jag hade vid den tidpunkten investerare i mitt andra bolag och var bunden i ett aktieägaravtal. Det betyder att jag inte hade fria händer och jag tror Peter L inte var intresserad av affär med investerare i fören. Han ville göra affär med mig. Jag gör gärna affär med Peter Lyngdorf. Det var ganska invecklat gällande avtal på den tiden. Sedan är det en hel del ytterligare spörsmål som jag åtminstone just nu inte bör gå in på.

Idag är läget dock helt annorlunda. Jag äger idag än så länge 100 % av aktierna i båda mina bolag. Hur det blir i framtiden återstår att se. Idag har Peter Lyngdorf ytterligare bolag där många driftiga och kända personer ingår såsom exempelvis Bruno Putzeys.

Jag ger dig svar för att försöka slippa en massa onödiga spekulationer. Det spekuleras alldeles för mycket och det mesta är tyvärr mycket långt från sanning och verklighet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav JM » 2019-08-20 07:32

Vad hindrar dig från från att ta ny kontakt? Är dina konstruktioner låsta av aktieägaravtal i bolag där du inte längre har kontrollen?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-20 09:24

JM skrev:Vad hindrar dig från från att ta ny kontakt? Är dina konstruktioner låsta av aktieägaravtal i bolag där du inte längre har kontrollen?

JM


Eftersom det inte längre finns några andra aktieägare än jag i bolagen så kan det heller inte finnas något aktieägaravtal. Så, nej inga aktieägaravtal finns och därmed inget sådant hinder. Det är fritt fram så att säga. Vi får se hur det framledes blir.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-08-20 10:22

Mycket spännande tycker jag. Äggen förtjänar verkligen en plats i hifi-världen. Pris/prestanda torde vara svårslaget. Tänker på vad OA61 kostar t ex. Äggen kan, såvitt mitt hörselminne är korrekt, ge dem en god match. Dags för rond 3 snart, eller är det fyra?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-21 13:36

hifikg skrev:Mycket spännande tycker jag. Äggen förtjänar verkligen en plats i hifi-världen. Pris/prestanda torde vara svårslaget. Tänker på vad OA61 kostar t ex. Äggen kan, såvitt mitt hörselminne är korrekt, ge dem en god match. Dags för rond 3 snart, eller är det fyra?


Äggen av idag har helt nya högtalarelement som SB-Acoustics tillverkar enligt mina anvisningar. Det är således 1 ny bas och 2 nya diskanter i Bremen 3D8 Mk2 Signature. Högtalarelementen är betydligt mer påkostade än tidigare och tillhör den dyrare elementskaran i SB-Acoustics.

Bremens Midwoofer har aluminiumkon och talspolebobin i titan. Spider och upphängning är betydligt större och bättre gentemot tidigare element och spelar starkare än tidigare och med mer bas och betydligt bättre hållbarhet.

Bremendiskanterna bygger på Satoris magnetsystem med neodymmagneter och får en känslighet på 97,5 dB (2,83 volt RMS, 1 meter). Talspolebobinen är i titan.
• Large surround dome for increased acoustic output
• Dual balanced compression chamber for improved dynamics
• Dual copper caps for absolute minimum voice coil inductance and minimum phase shift
• Two part aluminium faceplate with integrated mechanical decoupling
• Saturation controlled motor system with T-shaped pole piece for lower distortion
• Titanium voice coil bobbin for improved transient and frequency respons
• Non-reflective cast aluminium chamber with optimized damping for improved dynamics
• Flow optimized vented pole piece for optimum coupling to rear chamber
• CCAW voice coil for low moving mass
• Long life silver lead wires
• Low resonance frequency for extended range

Det är dessutom ett helt nyutvecklat delningsfilter. Känsligheten hos diskanterna tas ned med motståndsnät som även linjäriserar impedansen i diskanten. Dessutom kan diskanterna nu anpassas till basen och lätt finjusteras inom högtalarelementens toleransområde om det behövs.

Modellen heter idag Bremen 3D8 Mk2 Signature. Priset är 60.000 kr/par inklusive moms. Kronan är svag och allt köps in i EUR och USD. Då jag tittar på tidigare inköp stod EUR i 8,30 SEK.

Bremen 3D8 Mk2 Signature är en betydligt bättre och mer komplett välljudande högtalare än tidigare 3D8 någonsin varit.

För 12 dagar sedan levererade jag 4 par 3D8 Mk2 Signature till Audiocompaniet i Oslo som redan har sålt alla paren. Det var ur en förserie som tillverkades.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav Almen » 2019-08-21 13:45

petersteindl skrev:Förresten, jättekul att se dig här i tråden och dina inlägg.

Tack! Man engagerar sig olika mycket i olika perioder, så där...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav matssvensson » 2019-08-21 14:01

petersteindl skrev:Bremen 3D8 Mk2 Signature är en betydligt bättre och mer komplett välljudande högtalare än tidigare 3D8 någonsin varit.

För 12 dagar sedan levererade jag 4 par 3D8 Mk2 Signature till Audiocompaniet i Oslo som redan har sålt alla paren. Det var ur en förserie som tillverkades.

Med vänlig hälsning
Peter

Spännande och kul att höra! :D All lycka till.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-21 14:32

Tackar! :D Det behövs lite flyt i projektet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2019-08-21 14:47

petersteindl skrev:
juanth skrev:Otroligt spännande. Jag hoppas verkligen att någon vill investera i detta Peter.
Mr Lyngdorf nappade inte?


Jo, han nappade och ville köra igång. Texas Instruments skulle göra kretsen och tanken var att kretsen och mjukvaran genom licensavtal skulle inkorporeras i åtskilliga märken som tillverkar produkter där sådant kan ingå. Men jag hade vid den tidpunkten investerare i mitt andra bolag och var bunden i ett aktieägaravtal. Det betyder att jag inte hade fria händer och jag tror Peter L inte var intresserad av affär med investerare i fören. Han ville göra affär med mig. Jag gör gärna affär med Peter Lyngdorf. Det var ganska invecklat gällande avtal på den tiden. Sedan är det en hel del ytterligare spörsmål som jag åtminstone just nu inte bör gå in på.

Idag är läget dock helt annorlunda. Jag äger idag än så länge 100 % av aktierna i båda mina bolag. Hur det blir i framtiden återstår att se. Idag har Peter Lyngdorf ytterligare bolag där många driftiga och kända personer ingår såsom exempelvis Bruno Putzeys.

Jag ger dig svar för att försöka slippa en massa onödiga spekulationer. Det spekuleras alldeles för mycket och det mesta är tyvärr mycket långt från sanning och verklighet.

Med vänlig hälsning
Peter

Är det inte Dolby som är den största spelaren på marknaden, när det gäller licensiering av multikanal till AV-receivrar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-21 15:31

Jo, Dolby är störst. De är dessutom ingen hårdvarutillverkare, vilket säkerligen kan vara en fördel då man skall sälja licenser.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-08-21 17:39

Mycket spännande, kommer signaturmodellen finnas för lyssning i någon butik i Sverige framöver?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-21 17:44

Ingen aning. Det beror på mycket. :) Det återstår att se.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Peter Steindl?

Inläggav Laila » 2019-08-21 18:40

Önskar stort lycka till, Peter. Tror dessutom att en "premiummodell" för 60 lakan kan vara
ett lyckat koncept . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Peter Steindl?

Inläggav KarlXII » 2019-08-21 18:45

Hoppas att det lyfter nu. Det är både du och äggen värda!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 21 gäster