petersteindl skrev:peterh skrev:Kopieringen är en följd av skeva marknadspriser !
Ingen bryr sig om att kopieringsskydda Aftonbladet, det finns ingen ekonomi i att piratkopiera Aftonbladet det är billigare
att köpa originalet.
Se vad artiserna får per låt. 50 öre och såld ex ? ( ge mig ett bättre värde här tack)
Om det nu är så, varför kostar en CD 150 - 200 kronor ? Tillverkningskostnaden ligger på en tia,med 10 låtar
skulle det alltså bli 15 kronor. Om en CD kostade 15 kronor , vem f-n skulle piratkoiera ?
För nerladdad musik ligger kostnaden ännu lägre.
Nej det är den artificiellt höga nivån som gör att kopiering är ett problem.
Alltså, du kan ju prova med att kopiera fotografierna i Aftonbladet och lägga ut på din sajt om du har en. Då får du se huruvida Aftonbladets material är kopieringsskyddat. Sedan undrar jag hur tidningarna skulle klara sig eller ha klarat sig utan presstöd.
Tillverkningskostnaden på en CD! Säg att du trycker upp 10.000 exemplar. Då skulle den totala TK bli 100.000 kr. Hur mycket betalas för professionell layout och skrift och fotografier på en inner sleave? Vad tror du?
Säg att det är Chicago Symphony Orchestra som spelar ett relativt okänt verk. Säg att rehearsal är 2-4 timmar. Det blir 3-5 timmars hyra av konserthus. Du finns inspelningstekniker och materialet skall redigeras och mixas ihop och slutgodkännas. Allt skall rymmas inom 100.000 kr. Sedan skall vi lägga till logistik och marknadsföring.
Av någon outgrundlig anledning hyser jag betänkligheter gällande att tillverkningskostnaden skulle ligga på 10 kr per st. för en CD. Var får du den estimerade kostnaden ifrån? De siffror jag har är från B. Alving samt från Naxos och de indikerar helt andra priser. Skulle tippa att layouten på det printade pappret i CD-omslaget samt tryck kostar i paritet. Du vill köpa CD via butik för 15 kr per styck. Det är så att säga din värdering på skivan. Ok, intressant.
Med vänlig hälsning
Peter
Peter,
Du blandar samman äpplen och päron.
Kostnaden för att massproducera en CD ligger runt en tia. Jag talar om tillverkningen. Skivbolaget får kanske strax över
100 kronor, butiken 150. ( kom gärna med andra exempel)
Det är de 100 - 10 som skivbolaget och artisterna delar på, varav artisterna* får kanske en krona. 89 kronor återstår
i mitt exempel att hyra inspelningsresurser för.
Vad gäller liknelsen med aftonbladet så förvanskade du mitt inlägg, att kopiera Aftonbladet och försöka sälja kopian
är dödfött, likaså att kopiera Aftonbladet och ge kompisen kopian att läsa. Aftonbladet tar nämligen ett pris som
gör det ekonomiskt dödfött att kopiera, bättre att köpa ex egen ex. Att som du gjorde klippa bitar av och
publicera i ett annat format är inte vad jag talar om eller vad som upplevs som problematiskt med piratkopiering.
Vi som minns kommer ihåg Napster. Om skivbolagen haft något i tänka med hade de samarbetet med napster och
uppmuntrat napster att ta betalt för abonnemangen, för varje nedladdning hade man fått en liten andel helt utan
att ha några som helst kostnader. Jag upprepar, skivbolagen hade fått pengar utan att lyfta ett finger, allt sköttes av
konsumenterna själva under admin av napster.
När man dödat napster uppstod i stället en flora av "pirater" . De patetiska försök att sälja DRM-ade filer som i
allra värsta fall konsumemtens dator kontaktade en licensserver för varje låt dog naturligtvis på den öppna
marknaden. Det som återstår i dag är strömmande musik som i någon mån kan sägas vara ersättare.
Ovanpå detta kommer det absurda försöket att utsträcka copyrighten till många år efter skaparens död enbart för att
låta stora bolag ta in pengar på något som "de har rättigheter till". Men det är en annan diskussion.
( artister = musiker + kompositörer)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.