Demonstrera Loudness war

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Frisk

Re: Demonstrera Loudness war

Inläggav Frisk » 2019-11-26 11:20

Tack för all input!
Jag har nu valt ut ett gäng låtar och kommit fram till provningens upplägg. Jag adderade igår egen reply gain baserat på crest och genererade därifrån nya flac, dock blev klockan för mycket för att hinna provlyssna om det blev korrekt. Jag funderar idag på om jag kanske istället borde gått på RMS-värde. Hoppas hinna provlyssna ikväll och se hur det blev och kanske också jämför med RMS. Eller någon kombination, RMS för att alla spåren ska låta lika starka och crest invägt för att olika utgåvor av samma skivor ska bli jämnstarka.

Med rymden i blodet är ett bra exempel jag tänkt på men tror kanske originalutgåvan i sig är "för bra" Jag är mer ute efter att visa hur illa det kan bli än att något som är ok kan bli ännu bättre.

Tyvärr är rummet för litet för att ta in en hel orkester ;)

Ska titta på din nirvana-video innan också Zeeall, såg nu att det fanns nya förstörda utgåvor även av Nirvana, jag som tyckte jag hade material nog... Det vill jag ju också ha med.

Kanske jag delar med mig av testprotokoll och låtval här efter provningen om någon är intresserad att testa själv. Jag tänker att 1-1,5 minut per låt bör vara mer än tillräckligt under provningen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-26 11:38

Det brukar inte bli subjektivt lika starkt när man jämför filer som är uppmätta, oavsett mätalgoritm.

Mitt råd är att du börjar med en grovjustering som görs med någon mätmetod. Sedan finjusterar du med örats hjälp.

Annars är det lätt hänt att den "fulmastrade" varianten låter något starkare vilket subjektivt brukar lura lyssnarna. De tycker nämligen oftast att det som låter starkast "låter bättre", även fast det inte är det. Samma sak tvärtom; den "finmastrade" varianten ska inte heller låta subjektivt starkare, då kan den orättfärdigt favoriseras. Ljudnivån är superviktig vid lyssningsjämförelser! På liknande sätt kan man jämföra två identiska ljudmaterial där det skiljer endast så lite som 0,2 dB i ljudnivå, då brukar den starkare alltid föredras och det kommer en mängd kommentqarer om hur de spelar bättre, bättre trummor, bättre mellanregister, bättre sånginsats, ja i stort sett vad som helst sägs låta "bättre". Man behöver kalibrera med en noggrannhet som är mindre än 0,1 dB.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-26 11:55

Testa hur nivåanpassningen blir om du använder en lodness meter som den här: https://youlean.co/online-loudness-meter/

Den använder den senaste standarden vad gäller loudness-mätning och bör nog komma närmare det våra öron uppfattar vad gäller ljudnivå än det en RMS-mätning gör?

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-11-26 12:14

Tack för goda råd! Just nivåmatchningen tycker jag är svår. Gjorde som sagt något igår, tänkte lyssna på det och försöka justera därifrån. Youlean-appen ska jag också ta med i bedömningen. Det måste ju bli rätt för att ge ett bra och trovärdigt resultat. Som du säger Johan, den starkaste ska ju inte "vinna" på det, oavsett om det är den bättre eller sämre mastern. Sen hoppas jag ha lite hjälp vid matchning när jag valt så extremt olika komprimerade material. Skillnaden borde bli större av det, med 8-12dB skillnad i crest än delar av en dB på upplevd volym, men ska anstränga mig för att komma under dBn i alla fall.

Sen kommer inte provningen i stort gå ut på vad som är bra eller dåligt utan kommer mer behandla skillnaden mellan dynamisk och mindre dynamisk musik samt jämföra Masvis-diagram mellan. Rättare sagt pricka rätt diagram till vad man får lyssna på.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-26 12:46

Vad jag säger ovan är alltså att även EBU R 128 som bygger på ITU-R BS.1770 visar inte subjektivt helt rätt ändå. Det blir hyfsat nära, men ska man få det subjektivt rätt behöver man i alla fall finjustera. Det blir ett närmevärde kan man säga. För broadcastbruk eller för strömning spåelar det inte så stor roll om det skiljer subjektivt en smula, eftersom det är inte så exakt som behövs. Men när man noggrant ska jämföra olika material med varandra så behöver nivåanpassningen vara mycket noggrannare, SUBJEKTIVT alltså. :idea:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-26 12:46

Frisk, Youlean Loudness Meter finns även som plugin till studioprogram, vet inte vad du använder för program för nivåanpassningen men testa om deras plugin fungerar där. Gratis är den också. :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-11-26 13:18

Nivåmatchningen är viktigt men jag kan tänka mig att det inte spelar så stor roll i detta fallet. Det är viktigare att finna exempel som till och med en helt ointresserad person med lätthet hör skillnad på.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-11-26 13:29

En skiva man kan använda är RHCP's Stadium Arcadium där CD versionen är massakrerad av Vlado Meller, mot vinylen som Steve Hoffman och Kevin Grey gravera. Antar att det går att "hitta" en vinylrip av den om man söker.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi