Statisk elektricitet i skivspelaren går inte bort?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Moskvich

Statisk elektricitet i skivspelaren går inte bort?

Inläggav Moskvich » 2019-11-30 19:47

Hej,

Har just köpt min första skivspelare och har spelat under några dagar, har funkat fint. En Pioneer PL200X med Shure M75 pickup och ny nål.

Vi hade en massa skivor i stapel på samma datorbord som skivspelaren står på. Vi spelade musik och frugan skulle samtidigt flytta undan högen med skivor från bordet.
Hon drog stapeln mot sig och då låg det en plastficka lös i botten som möjligtvis blev statisk och den kom åt chassit på skivspelaren, då hördes en del sprakande oljud.
Sedan dess så sprakar det en del när man spelar, nu på slutet främst emellan låtarna, det låter som att nålen går över ojämnheter. Skivspelaren är jordad i receivern.

Kan något ha blivit permanent skadat? Sprakandet mellan låtarna verkar in vilja ge sig. Vi har torkat av saker med våt trasa, dragit ur kontakten, plockat av pickupen från tonarmen och det är väl inte riktigt lika känsligt som just efter det hände, men det är klart märkbart en skillnad mot innan. Några tips?

MVH

N

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Re: Statisk elektricitet i skivspelaren går inte bort?

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-11-30 20:21

Det är inte helt omöjligt att skada känsliga komponenter permanent vid statisk urladdning. Kan bli väldigt höga spänningar. Om det är det mest troliga här vet jag inte dock.
Häpp!

Moskvich

Inläggav Moskvich » 2019-11-30 20:37

Jag vet inte hur en skivspelare är uppbyggd internt, men kan man säga t.ex. att det är större chans att pickupen är skadad än något annat?
Musiken låter lika bra och tydlig som innan, bara att detta skrap/fladderljud ligger i bakgrunden hela tiden. låter lite som en spräckt högtalare.

[Uppdatering] Högtalaren blev spräckt :) Var en gammal Technics som legat på vinden hos min mor, sprakandet från urladdningen måste ha varit droppen :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-01 00:42

Moskvich skrev:Jag vet inte hur en skivspelare är uppbyggd internt, men kan man säga t.ex. att det är större chans att pickupen är skadad än något annat?
Musiken låter lika bra och tydlig som innan, bara att detta skrap/fladderljud ligger i bakgrunden hela tiden. låter lite som en spräckt högtalare.

[Uppdatering] Högtalaren blev spräckt :) Var en gammal Technics som legat på vinden hos min mor, sprakandet från urladdningen måste ha varit droppen :)

Det låter mer troligt att högtalaren blivit skadad än att skivspelaren/pickup'en blivit det. Elektrostatiska urladdningar kan var extremt transientrika och bredbandiga och det kan mycket väl ha knäckt tex skumkanterna på baselementen. Det råkade jag ut för när jag råkade dra ur en kontakt till kassettdäcket och det blev brum på hög volym. Det knäckte skumkanterna i mina baselement. Tack och lov funkade Internet 1995 så jag kunde beställa nya skumkanter från NY. På den tiden kom leveransen på några dagar med ett bifogat inbetalningskort!

Låter det lika illa oavsett källa? Om det bara är från skivspelaren och inte cd'n, tuner eller annat, då är det lik förbenat skivspelaren som är problemet. Om alla källor låter lika illa är det troligen högtalaren (eller möjligen stärkaren, testa med andra högtalare om möjligt).

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-12-01 09:19

@Bill50x: Läs raden som börjar med [Uppdatering]. Du har själv citerat den och därmed orsaken till problemet. Det var högtalaren.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Återgå till Generellt om hifi