Plassering av högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ino_fan

Plassering av högtalare

Inläggav ino_fan » 2019-12-03 16:15

Hej,

Jag har lite funderingar runt min høgtalarplassering. Det är ett køk/vardagsrum som har massor av fønster ifrån golv till tak, inkl. ett stort burspråk, så det ær lite knepigt. Grundtanken ær att skjuta ljudet ifrån kortsidan, men sjælva plasseringen ær svår, då æven kortsidan har fønster ifrån golv till tak. Som jag ser det så finns det två alternativ:

1. Plassering har lika avstånd mellan væggarna och man får stød ifrån en gipsvægg. Høgtalarplasseringen ær dock lite "inklæmd" i hørnen och møjligen blir det før brett mellan høgtalarna.
2. Plasseringen har lika avstånd mellan en vægg och burspråket. Men då får man en glasruta bakom høgtalarna (glaset går ifrån golv till tak).

mvh
Pontus
Bilagor
IMG_20191203_145122_1.png
IMG_20191203_145122_1.png (346.15 KiB) Visad 2191 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Re: Plassering av högtalare

Inläggav goat76 » 2019-12-03 16:28

I väntan på de riktiga experterna...

Jag hade funderat på om kanske den vänstra långväggen är mest lämplig som högtalar-vägg, är det en solid hård vägg eller är den mjuk eller har den en massa fönster den också?

Det är lite svårt att tyda vilka de egentliga rumsmåtten är på den skissen. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-03 19:34

Ingen expert jag heller, men... :)
Som goat 76 skriver är det lite svårt att se hur det ser ut på din ritning.
Jag skulle nog välja en högtalarvägg som inte har öppningar. Jag skulle även välja den stabilaste väggen som högtalarvägg.
Enkelgips bakom högtalarna låter verkligen illa, detsamma gäller tretex eller liknande mjuka material.
Man kan sätta dubbelgips för att få det bättre. Eller göra som en god vän gjort - mura en tegelvägg bakom högtalarna.
Betongvägg bakom högtalarna ( kombinerat med akustikskivor på vissa ställen ) är ofta bra för basåtergivningen.

ino_fan

Inläggav ino_fan » 2019-12-04 08:44

Tangband skrev:Ingen expert jag heller, men... :)
Som goat 76 skriver är det lite svårt att se hur det ser ut på din ritning.
Jag skulle nog välja en högtalarvägg som inte har öppningar. Jag skulle även välja den stabilaste väggen som högtalarvägg.
Enkelgips bakom högtalarna låter verkligen illa, detsamma gäller tretex eller liknande mjuka material.
Man kan sätta dubbelgips för att få det bättre. Eller göra som en god vän gjort - mura en tegelvägg bakom högtalarna.
Betongvägg bakom högtalarna ( kombinerat med akustikskivor på vissa ställen ) är ofta bra för basåtergivningen.

goat76 skrev:I väntan på de riktiga experterna...

Jag hade funderat på om kanske den vänstra långväggen är mest lämplig som högtalar-vägg, är det en solid hård vägg eller är den mjuk eller har den en massa fönster den också?

Det är lite svårt att tyda vilka de egentliga rumsmåtten är på den skissen. :)

Ja den ena långvæggen ær enkelgips med massa isolering bakom. Om det spelar någon roll så ær glasvæggarna 3-glas och alla væggar enkelgips med massa isolering bakom. Hær kommer en bild som ær mer digital och enklare att tyda førhoppningsvis.

Interessant att ni båda två ser mot långvæggen. Jag trodde det var en big no-no att spela ifrån långvæggar. Som jag såg det, så ær problemet med långvæggen, kanske inte mest att det ær en långvægg utan att jag då tvingas ha ena høgtalaren i ett hørn och den andra høgtalaren mot en vægg. Detta vill då ge klara nivåskillnader dær hørnhøgtalaren vill spela starkare.
Bilagor
digital.png
digital.png (100.41 KiB) Visad 1987 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-04 09:02

Det där ser ut att vara svårt att få bra. Mycket fönsterpartier och så en trappa som ansluter till ytterligare rum. Lyssningsplats mitt i rummet brukar inte vara gynnsamt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-12-04 10:16

RogerGustavsson skrev:Det där ser ut att vara svårt att få bra. Mycket fönsterpartier och så en trappa som ansluter till ytterligare rum. Lyssningsplats mitt i rummet brukar inte vara gynnsamt.

Vill du hellre ha lyssningsplats tätt mot bakvägg?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-04 10:25

sprudel skrev:
RogerGustavsson skrev:Det där ser ut att vara svårt att få bra. Mycket fönsterpartier och så en trappa som ansluter till ytterligare rum. Lyssningsplats mitt i rummet brukar inte vara gynnsamt.

Jag tror Roger mer menar att soffan är placerad mitt i rummet med ungefär lika långt till framvägg som till bakvägg. Där är basen som allra svagast i hela rummet.

Tycker också det ser ut att vara svårt att få till en bra lyssning i det rummet då det inte finns någon hel vägg med riktigt hårda väggar. Förutom det ett kök med diverse oljud från kyl, frys, kanske ibland en diskmaskin och annat som görs i ett kök. Trappan.

Finns det möjligen andra rum för finlyssning på över- eller undervåning?
Eller byta högtalare till några som inte ska stå så nära vägg?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-04 12:27

goat76 skrev:
sprudel skrev:

Jag tror Roger mer menar att soffan är placerad mitt i rummet med ungefär lika långt till framvägg som till bakvägg. Där är basen som allra svagast i hela rummet.

Det är vad jag menar och det brukar ofta hävdas på faktiskt att detta bör undvikas i de flesta fall. Möjligen kan det vara ett sätt att minska basbetoning om man har det problemet? Jag har lyssningsplats rätt nära bakvägg men det är inget större problem i min setup med dipoler. Med framåtriktade högtalare var det lite annorlunda. Stora glasrutor (typ skyltfönster) kan svänga med rätt rejält men här verkar det var mindre rutor, dock höga.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-12-04 13:59

Aha! Mitt i rummets längdriktning menar du, då är jag med :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

ino_fan

Inläggav ino_fan » 2019-12-04 22:37

Møjligen ær jag otydlig. Soffan ær inte helt mitt i rummet. Snarare 1/3 av rummet då rummet ær ungefær 10 meter långt. Soffan kan justeras lite fram och tillbaka om det ær kænsligt med tanke på utslæckning av bas också. Sæg +-0.5 meter. Så då sitter man antingen på 1/4 av rummets længd eller lite dryg 1/3.

Jag håller också med att detta aldrig kan bli bra, men jag førsøker gøra det så bra det går..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-12-05 08:40

Med tanke på att väggarna är just mjuka så kan det fungera tämligen bra med lyssningsposition nära mitten av rummet.
Rumsresonanserna blir ju inte lika kraftiga tack vare dom mjukare väggarna.
Och en öppning/trappa bakom lyssningsplats behöver inte vara en nackdel, den kan bidra med gynsam diffusering bredbandigt och även motverka resonanser i det hörnet av rummet.
Samma sak gäller dörröppningen på samma vägg, dessa ting i bakre delen av rummet kan vara gynsamma och tillsammans myckel väl göra att rumslängden akustiskt blir förlängd och resonanser i denna ledd vandrar ytterligare ner i frekvens och dessutom sprider ut ljudet lite i tiden.
Därmed inte alls säkert att mitten av rummet kommer att upplevas försvagat i basen! :)

Jag skulle rekommendera ts att testa sig fram och var inte rädd att testa placeringar som är även imitten av rummets längd. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-05 09:10

Öppningar till andra utrymmen brukar vara lite oförutsägbara, kan ge både önskat och oönskat bidrag. Blir väl någon form av Helmholtz-resonans?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-12-05 09:40

Det där ser ut som ett rum där dipoler skulle kunna vara en bra lösning. Är högtaleriet redan inhandlat?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-12-05 10:04

RogerGustavsson skrev:Öppningar till andra utrymmen brukar vara lite oförutsägbara, kan ge både önskat och oönskat bidrag. Blir väl någon form av Helmholtz-resonans?

Ja precis :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Återgå till Generellt om hifi