Bremen-äggen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bremen-äggen

Inläggav paa » 2019-11-30 15:32

Men varför ändras subwoofernivån i den där kopplingen samtidigt som man reglerar centerhögtalarens nivå?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bremen-äggen

Inläggav petersteindl » 2019-11-30 15:45

paa skrev:Men varför ändras subwoofernivån i den där kopplingen samtidigt som man reglerar centerhögtalarens nivå?

Är du säker på att du ställt rätt fråga. Det korrekta svaret på din fråga är att center och sub är parallellkopplade efter källan samt att potentiometern ligger innan källan. :) Därför ändras sub och center lika. Du kan koppla sub på centerutgången och vice versa.

Men du kanske undrar varför de konstruerat och kopplat på sådant knasigt sätt. På det svarar jag, ingen aning. De sparar visserligen in på en op. Eller så är den basen en slags centerbas?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Sarrre
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2014-10-20

Re: Bremen-äggen

Inläggav Sarrre » 2019-12-09 17:41

petersteindl skrev:
Ted_B skrev:I hembio har jag högtalarna på varsin sida om en stor bioduk. Då skymmer de inte duken och duken behöver ej vara akustisk transparent såsom man behöver om man har vanliga högtalare bakom filmduken.

Med vänlig hälsning
Peter


Skulle du vilja utveckla detta Peter? Jag har nämligen fått tag på ett par lätt begagnade ägg som en start på min hemmabio. Tanken är att senare komplettera med 2 ägg till och eventuellt center OM det behövs. Jag har lite problem att få till placeringen av duken nämligen då jag har snedtak där duken ska placeras. Om äggen sitter på frontväggen på varsin sida om duken, kan jag då flytta fram duken en halvmeter utan att det påverkar ljudet? Jag tänker rent logiskt att ljudvågorna från äggens ena diskant som pekar inåt mot duken kommer dämpas av just duken och borde då ha en akustisk transparent duk. Tänker jag rätt då? Blev lite fundersam eftersom du skriver att man inte behöver ha en akustisk transparent duk med dessa högtalare.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 9 gäster