Minneseffekter hos förstärkarkopplingar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersHa

Minneseffekter hos förstärkarkopplingar

Inläggav AndersHa » 2019-12-15 21:47

Hej!

Jag fick för en tid sedan låna en Lavardin IS. En enkel integrerad förstärkare på 2x45W. Utvecklad av den bortgångne Gérard Perrot. Jag blev förbluffad av hur denna skapelse kunde återge röster och instrument på ett väldigt naturligt och verklighetsnära sätt. Verkligen ovanlig bra tycker jag. Det var starten till att börja fundera på vad kan detta bero på. Hur kan denna förstärkare skilja sig så markant från andra transistorbaserade förstärkare? Många menar att den har egenskaper som liknar ett bra rörsteg - utan ett enda rör. Lavardin har patenterat den del av lösningen som minimerar det man kallar minnes-distorsion (US Pat 5.635.874). Vid en lite närmare titt på detta fenomen visar det sig att det handlar om termisk drift/feedback som kan ses som en minneseffekt i transistorsteg. Detta är enligt vissa en av de viktigare förklaringarna till skillnaden i ljud mellan solid state förstärkare och rörförstärkare eftersom rör inte har denna typ av minneseffekt. Tester som gjorda av Gérard Perrot har visat att minneseffekten har större korrelation till upplevd ljudkvalité än THD. Se "Measurement of a Neglected Circuit Characteristic", AES 1996.

Jag gissar att det finns de med goda kunskaper i detta området på forumet. Vore intressant att utveckla och diskutera området. Inte minst mätmetoder för denna typ av egenskap och hur man kan minimera denna typ av effekt utan rör.

http://peufeu.free.fr/audio/memory/

/Anders

Återgå till Generellt om hifi