music4ever skrev:Om det finns vissa ekonomiska begränsningar så skulle jag inte välja ha ett stereoförstärkare med pass-tru. Rätt meningslöst om du har en vettig receiver som kommer funka bra.
Jag skulle satsa främst på fronterna och basarna. Räkna med 4 st basar. Sen skulle jag satsa på 7.-system, skippa 9.-systemet.
Fram till i våras var jag av precis samma uppfattning, jag körde en äldre men vid inköp övre segmentet av Yamahas receivers och var helt övertygad om att så länge jag körde externt slutsteg hade receivern väldigt liten betydelse. Sen bytte jag receiver och märkte vilken väldig skillnad det blev varpå jag införskaffade ett försteg och upplevde ytterligare skillnad, då hade jag en Anthem MRX-720 som jag tänkt ha för allt innan. Är det i princip bara film, eller flerkanalsmusik som gäller är en bra flerkanalsmaskin så klart bäst. Men används anläggningen även mycket till musik skulle jag idag välja ett försteg med ht-pt för 7k och en atmos-receiver för 5k före en atmos-receiver för 12k. Nu tog jag bara siffror ur luften utan att tänka på några specifika modeller för pengarna.
I övrigt håller jag med helt i vad som sägs, och tycker 40k på frontar låter som en ganska vettig plan. Men kostnaden berättar ju inte vad man får. Eventuellt skulle jag lägga ännu mer och vänta med center och bakhögtalare.
Körde tidigare 4 högtalare per sidokanal i ett 5.1-system, idag 3 högtalare per sidokanal och 1 per bakkanal, jag kan inte säga jag märkte någon stor förbättring i bytet från 5.1 till 7.1, hellre då bättre frontar eller Atmos. Samtidigt skulle jag inte vilja gå ner under 3 högtalare per sidokanal och kanske gärna gå upp till 4 igen om jag inte hade bakkanalelna i mitt lilla rum. Alltid dessa avvägningar.
Jag tror inte heller du skrivit något om bildvisare, varken storlek eller typ, även det påverkar ju till viss del valet av centerhögtalare.
Edit: nu skrev jag samtidigt som Bamsefar men stämde nog ganska bra med jag menade med mitt inlägg. En 4.4.4 anläggning, stereo med två surround(flera högtalare per kanal! ) 4 (eller fler) basar och 4 takkanaler. Före center och bakhögtalare, nu verkade ju dock budgeten vara hyfsad så kanske inget behöver prioriteras bort. Center är ju dock en smaksak visa föredrar andra föredrar utan. Så länge inte budgeten också ska inrymma en projektor för 140k också då;)