7.4.4 eller 9.4.4 i min mancave

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
talibankocken

7.4.4 eller 9.4.4 i min mancave

Inläggav talibankocken » 2019-12-26 22:33

Står och ska börja göra i ordning mitt biorum från grunden.

Kör idag en 5.1 setup med monitor Audio silver rs.

Dessa ska bytas ut och har stora tankar på Dali Rubicon serien.

Håller på att skissa på rummet som är 3,5x7m och funderar just nu på om det är värt att köra 9.4.4 eller om jag kommer att nöja mig med 7.4.4

Tanken är att ha duken på kortväggen som är 3,5m

Sedan två rader, där den första är två recline fotöljer och rad två är en scen med en 3sits soffa.

Rummet är ju bara 24m2 så det är ju inte speciellt stort, där av tankarna på att 7.4.4 borde ge en tillräckligt bra upplevelse.

Anledningen till att jag inte kollar på dedikerade bio högtalare är att jag fortfarande lyssnar mycket på musik och vill inte köra med två anläggningar. (kan dock bli ett alternativ)

Till att börja med så kommer jag att köra en 7.2 setup och behålla min nuvarande elektronik. Men tänkte förbereda med allt kablage för allt redan från början.

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: 7.4.4 eller 9.4.4 i min mancave

Inläggav philipbtz » 2019-12-26 23:03

Hej! Jag tror så här att lägg du de där extra pengarna som 9.1(4).4 kostar på extra/bättre högtalare/subbar till 7.1(4).4. Alternativt lägg pengarna på rummet. Nu vet jag inte din budget såklart men min poäng är att man kan bygga ett 5.1-system som krossar ett 9.1.4-system. Jag röstar för färre och bättre högtalare. Baslagret gör mest så se till att optimera det hårt först. Börja med svinbra LCR och minst fyra svinbra subbar. Sedan kan man se hur mycket pengar som är kvar.

Jag kör själv 7.1(6).2(6) och jag älskar Atmos, det är riktigt värt att ha, men glöm inte det ovan är nog det bästa tips jag kan ge.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2019-12-26 23:37

Tanken är att köra med följande:
Front R/L = Dali Rubicon 6
Center = Dali Rubicon Vocal
Surround = Dali Rubicon LCR
Subwofer = SVS SB-2000 alternativt xtz 12
17 edge eller diy byggen.

Rummet som sådant har redan bra akustik, så känner ingen oro över att behöva göra några större akustiska ingrepp. Källare med tilläggsisolerade väggar.

Har spelat ett par system audio sa2k master och focal eöwktra 1008be och det lät fantastiskt bra.

Jag kör ju 5.1 och är relativt nöjd idag. Men när man ändå gör om det från grunden så vill jag inte bli "dum snål"

Tror att jag borde bli mer än nöjd med 7.4
4, men vill inte ångra mig när jag väl är klar....

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-26 23:44

Mitt rum har ungefär samma mått, någon dm smalare än ditt och något kortare. Kan bara hålla med föregående talare, satsa först på ett bra rum, sen bra stereo-ljud och sist surround. Personligen ser jag hellre film med bra 2-kanalsljud än sämre multikanal.
Mycket kapacitet kan behövas i baskanalen och den behöver vara bra, speciellt om den ska nyttjas även för musik. Flera högtalare är att föredra per surroundkanal, än mer vid ett smalt rum. Takkanaler kan tänkas bli en högtalare per kanal, speciellt om det är lågt i tak. Atmos är trevligt. Jag har ingen egen erfarenhet men hört att inte främre höjdkanaler tillför mycket, men det skadar förstås inte att förbereda med kablar.

Används det för seriös musikuppspelning skulle jag satsa på ett stereo-försteg med pass trough för multikanal/bio och kanske en billigare atmos-receiver, förstås beroende på budget. Men oavsett budget 2-kanalsförsteg med pass trough, sen billigare eller dyrare multikanals-receiver/processor.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-26 23:50

Har ingen erfarenhet kring tänkta högtalare men såg att Dali Rubicon LCR hade 4 Ohms impedans, det blir kämpigt för de flesta steg att köra 2-3 såna parallellt per kanal, serie kanske går. Jag ställer mig också lite skeptiskt till att samma högtalare skulle fungera bra både som center och som surround, i min värld skiljer de sig ganska radikalt i spridningsegenskaper, men har har som sagt ingen erfarenhet alls av föreslagna högtalare.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2019-12-27 00:20

Frisk skrev:Har ingen erfarenhet kring tänkta högtalare men såg att Dali Rubicon LCR hade 4 Ohms impedans, det blir kämpigt för de flesta steg att köra 2-3 såna parallellt per kanal, serie kanske går. Jag ställer mig också lite skeptiskt till att samma högtalare skulle fungera bra både som center och som surround, i min värld skiljer de sig ganska radikalt i spridningsegenskaper, men har har som sagt ingen erfarenhet alls av föreslagna högtalare.

Jag har lyssnat på Dali Rubicon 6 i stereo med lyngdort stereo förstärkare och det är där som jag blev imponerad av dem och upplevde att de hade det som jag saknade idag.

Jag har inte tänkt att använda LCR högtalaren som center utan en dedikerad center högtalare.

Sen så varför skulle den inte fungera som center? Både MK, jbl och procella kör med samma högtalare runt om i sina större serier...

Jag kör idag med ett nufore avp18 pro förststeg och sedan xtz ap100 som slutsteg.

Blir ju dock lite fundersam på vad ni räknar som bra front högtalare när ett par golvhögtalare för 40 000:- räknas som dåliga tillsammans med 4st subwofers för 10 000kr/st

Jag har räknat med att köpa 7.4 för ca 160 000kr atmos kommer senare så har inte med dem nu.

Hur hade ni spenderat dessa på högtalarna?

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-27 00:40

Jag skrev mitt inlägg samtidigt som ditt, det blev kanske lite konstigt när du postade ditt innan jag postade. För 40k kan du absolut få ok frontar, dock har jag som sagt ingen erfarenhet kring tänkt serie.

Jag tänker att en center används på 2-4m avstånd för att låsa dialogen till centrum av bildvisaren och därför är en ganska punktformig ljudkälla medan surround och bakhögtalare ska ge ett brett ljudfält och en ljudbubbla på kanske ½-1 m avstånd, en väldigt rundtrålande högtalare om inte rummet är väldigt stort, sällan har man lika långt till sidoväggarna som till duk och fronthögtalare. Som jag skrev har jag ingen erfarenhet av aktuella högtalare utan det var bara en observation att det verkade svårt att få till en högtalare som passar bra för så extremt olika användningsområden.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-12-27 01:38

9.x.x är ju inget format som finns "på riktigt". De extra två kanalerna (som väl oftast är front wide) extraheras via prologic-teknik. Jag skulle hellre satsa på fler surround- eller back surround-högtalare om man vill ha ett större eller mer omslutande soundstage. Alternativt fler takmonterade Atmoshögtalare.

Själv kör jag 7.2.4 sedan i somras och är jättenöjd med den extra dimension takhögtalarna ger - även på vanliga 7.1-spår utan Atmos.
Senast redigerad av Kalejdokom 2019-12-27 01:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-12-27 01:39

Om det finns vissa ekonomiska begränsningar så skulle jag inte välja ha ett stereoförstärkare med pass-tru. Rätt meningslöst om du har en vettig receiver som kommer funka bra.
Jag skulle satsa främst på fronterna och basarna. Räkna med 4 st basar. Sen skulle jag satsa på 7.-system, skippa 9.-systemet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-12-27 08:21

Vet inte hur den dedikerade centerhögtalaren ser ut i detta fallet, men generellt sätt bör man undvika alla centerhögtalare som inte har diskant ovanför mellanregistret - sen är det ok att ha basar sidanom. Annars får du en taskig spridning för de som sitter någon annanstans än på centeraxeln.

Finns egentligen ingen anledning att välja en platt center av andra skäl än att man inte har plats med den - vilken normal symmetrisk högtalare som helst fungerar utmärkt som center.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2019-12-27 09:49

Jag tillhör bakåtsträvarna, så jag föreslår 4.2. Och för att förklara (Nattlorden är lite inne på samma linje) så är det alltså två huvudhögtalare (med phantom center, vilket jag finner överlägset - men alla har olika preferenser) och sedan två surroundkanaler som består av flera enskilda högtalare som går parallellt, så att de uppträder som mera diffuserad återgivning av evnt surroundljud. Och så minst två basar för att försöka få bättre återgivning av bas. Helst skulle jag se 4 basar, men det brukar ta lite för mycket utrymme... Och som sagt, riktigt bra gjord akustik innan flera högtalare. Akustik kostar ingenting jämfört med högtalare, och rätt utformat ger inte bara bättre återgivning utan även en skönare miljö att vistas i.
Best Regards
Bamsefar

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-27 09:57

music4ever skrev:Om det finns vissa ekonomiska begränsningar så skulle jag inte välja ha ett stereoförstärkare med pass-tru. Rätt meningslöst om du har en vettig receiver som kommer funka bra.
Jag skulle satsa främst på fronterna och basarna. Räkna med 4 st basar. Sen skulle jag satsa på 7.-system, skippa 9.-systemet.

Fram till i våras var jag av precis samma uppfattning, jag körde en äldre men vid inköp övre segmentet av Yamahas receivers och var helt övertygad om att så länge jag körde externt slutsteg hade receivern väldigt liten betydelse. Sen bytte jag receiver och märkte vilken väldig skillnad det blev varpå jag införskaffade ett försteg och upplevde ytterligare skillnad, då hade jag en Anthem MRX-720 som jag tänkt ha för allt innan. Är det i princip bara film, eller flerkanalsmusik som gäller är en bra flerkanalsmaskin så klart bäst. Men används anläggningen även mycket till musik skulle jag idag välja ett försteg med ht-pt för 7k och en atmos-receiver för 5k före en atmos-receiver för 12k. Nu tog jag bara siffror ur luften utan att tänka på några specifika modeller för pengarna.

I övrigt håller jag med helt i vad som sägs, och tycker 40k på frontar låter som en ganska vettig plan. Men kostnaden berättar ju inte vad man får. Eventuellt skulle jag lägga ännu mer och vänta med center och bakhögtalare.

Körde tidigare 4 högtalare per sidokanal i ett 5.1-system, idag 3 högtalare per sidokanal och 1 per bakkanal, jag kan inte säga jag märkte någon stor förbättring i bytet från 5.1 till 7.1, hellre då bättre frontar eller Atmos. Samtidigt skulle jag inte vilja gå ner under 3 högtalare per sidokanal och kanske gärna gå upp till 4 igen om jag inte hade bakkanalelna i mitt lilla rum. Alltid dessa avvägningar.

Jag tror inte heller du skrivit något om bildvisare, varken storlek eller typ, även det påverkar ju till viss del valet av centerhögtalare.

Edit: nu skrev jag samtidigt som Bamsefar men stämde nog ganska bra med jag menade med mitt inlägg. En 4.4.4 anläggning, stereo med två surround(flera högtalare per kanal! ) 4 (eller fler) basar och 4 takkanaler. Före center och bakhögtalare, nu verkade ju dock budgeten vara hyfsad så kanske inget behöver prioriteras bort. Center är ju dock en smaksak visa föredrar andra föredrar utan. Så länge inte budgeten också ska inrymma en projektor för 140k också då;)

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2019-12-27 16:00

Frisk skrev:
music4ever skrev:Om det finns vissa ekonomiska begränsningar så skulle jag inte välja ha ett stereoförstärkare med pass-tru. Rätt meningslöst om du har en vettig receiver som kommer funka bra.

Fram till i våras var jag av precis samma uppfattning, jag körde en äldre men vid inköp övre segmentet av Yamahas receivers och var helt övertygad om att så länge jag körde externt slutsteg hade receivern väldigt liten betydelse. Sen bytte jag receiver och märkte vilken väldig skillnad det blev varpå jag införskaffade ett försteg och upplevde ytterligare skillnad, då hade jag en Anthem MRX-720 som jag tänkt ha för allt innan. Är det i princip bara film, eller flerkanalsmusik som gäller är en bra flerkanalsmaskin så klart bäst. Men används anläggningen även mycket till musik skulle jag idag välja ett försteg med ht-pt för 7k och en atmos-receiver för 5k före en atmos-receiver för 12k. Nu tog jag bara siffror ur luften utan att tänka på några specifika modeller för pengarna.

I övrigt håller jag med helt i vad som sägs, och tycker 40k på frontar låter som en ganska vettig plan. Men kostnaden berättar ju inte vad man får. Eventuellt skulle jag lägga ännu mer och vänta med center och bakhögtalare.

Körde tidigare 4 högtalare per sidokanal i ett 5.1-system, idag 3 högtalare per sidokanal och 1 per bakkanal, jag kan inte säga jag märkte någon stor förbättring i bytet från 5.1 till 7.1, hellre då bättre frontar eller Atmos. Samtidigt skulle jag inte vilja gå ner under 3 högtalare per sidokanal och kanske gärna gå upp till 4 igen om jag inte hade bakkanalelna i mitt lilla rum. Alltid dessa avvägningar.

Jag tror inte heller du skrivit något om bildvisare, varken storlek eller typ, även det påverkar ju till viss del valet av centerhögtalare.

Edit: nu skrev jag samtidigt som Bamsefar men stämde nog ganska bra med jag menade med mitt inlägg. En 4.4.4 anläggning, stereo med två surround(flera högtalare per kanal! ) 4 (eller fler) basar och 4 takkanaler. Före center och bakhögtalare, nu verkade ju dock budgeten vara hyfsad så kanske inget behöver prioriteras bort. Center är ju dock en smaksak visa föredrar andra föredrar utan. Så länge inte budgeten också ska inrymma en projektor för 140k också då;)

Vet att det är svårt att säga hur mycket ljud man får för pengarna. Jag känner mig dock trygg i vad just Rubicon 6orna kan leverera. Steget upp från dem blir för stort för mig.

Tycker dock att vi är inne på en bra diskussion nu och det är den här typen av "bollande" som jag var ute efter.

Jag är bestämd vid att jag ska ha den dedikerad center högtalare så den vill jag inte frångå.

Att köra med flera högtalare per kanal för att få ett mer omslutande ljud låter helt klart intressant. Speciellt då jag har två rader med sittplatser, vilket då skulle resultera i att jag har 2 eller 3st högtalare per sido kanal.

Kan därför tänka mig att gå ner i pris på Surround högtalarna, men att då gå upp i antal istället.

Jag kör ju idag med MA silver rs FX som bakhögtalare och kör dem som dipol.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-12-27 16:07

Frisk skrev:Fram till i våras var jag av precis samma uppfattning, jag körde en äldre men vid inköp övre segmentet av Yamahas receivers och var helt övertygad om att så länge jag körde externt slutsteg hade receivern väldigt liten betydelse. Sen bytte jag receiver och märkte vilken väldig skillnad det blev varpå jag införskaffade ett försteg och upplevde ytterligare skillnad, då hade jag en Anthem MRX-720 som jag tänkt ha för allt innan. Är det i princip bara film, eller flerkanalsmusik som gäller är en bra flerkanalsmaskin så klart bäst. Men används anläggningen även mycket till musik skulle jag idag välja ett försteg med ht-pt för 7k och en atmos-receiver för 5k före en atmos-receiver för 12k. Nu tog jag bara siffror ur luften utan att tänka på några specifika modeller för pengarna.

Och detta testade du blint?

Min erfarenhet visar att de absolut bästa, by a long shoot, rummen jag lyssnat i har haft vanlig hemmabioreceiver vid lyssning av musik.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-27 16:16

music4ever skrev:
Frisk skrev:Fram till i våras var jag av precis samma uppfattning, jag körde en äldre men vid inköp övre segmentet av Yamahas receivers och var helt övertygad om att så länge jag körde externt slutsteg hade receivern väldigt liten betydelse. Sen bytte jag receiver och märkte vilken väldig skillnad det blev varpå jag införskaffade ett försteg och upplevde ytterligare skillnad, då hade jag en Anthem MRX-720 som jag tänkt ha för allt innan. Är det i princip bara film, eller flerkanalsmusik som gäller är en bra flerkanalsmaskin så klart bäst. Men används anläggningen även mycket till musik skulle jag idag välja ett försteg med ht-pt för 7k och en atmos-receiver för 5k före en atmos-receiver för 12k. Nu tog jag bara siffror ur luften utan att tänka på några specifika modeller för pengarna.

Och detta testade du blint?

Min erfarenhet visar att de absolut bästa, by a long shoot, rummen jag lyssnat i har haft vanlig hemmabioreceiver vid lyssning av musik.

Yamahan är jag definitivt övertygad om, i övrigt kan jag inte utesluta att det faktiskt är inbillning. Handhavandet är ju dock mycket enklare från 2-kanalaren och större säkerhet att den inte hittar på saker med signalen.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-12-27 17:32

talibankocken skrev:Tanken är att köra med följande:
Front R/L = Dali Rubicon 6
Center = Dali Rubicon Vocal
Surround = Dali Rubicon LCR
Subwofer = SVS SB-2000 alternativt xtz 12
17 edge eller diy byggen.

Rummet som sådant har redan bra akustik, så känner ingen oro över att behöva göra några större akustiska ingrepp. Källare med tilläggsisolerade väggar.

Har spelat ett par system audio sa2k master och focal eöwktra 1008be och det lät fantastiskt bra.

Jag kör ju 5.1 och är relativt nöjd idag. Men när man ändå gör om det från grunden så vill jag inte bli "dum snål"

Tror att jag borde bli mer än nöjd med 7.4
4, men vill inte ångra mig när jag väl är klar....

Detta är en vanlig tanke så att säga. Jag tror du underskattar grovt hur mycket kapacitet du behöver i basregistret - men här har vi alla olika behov. Men du behöver minst två subbar.

Alternativ 1(5.1):

Front R/L = Dali Rubicon 6 - 45k
Center = Om du har möjligheten att köra en AT-duk köp en Rubicon 6 här istället - 19k
Subbar: SVS PB 16 Ultra x 2 - 74k
Surround: Dali Rubicon LCR x 2 - 23k
-----
161k

Alternativ 2(7.1):

Front R/L = Dali Rubicon 6 - 45k
Center = Om du har möjligheten att köra en AT-duk köp en Rubicon 6 här istället - 19k
Subbar: SVS PB 4000 x 2 - 50k (för att sedan utökas till 4)
Surround: Dali Rubicon LCR x 4 - 46k
------
160k

Jag hade börjat någonstans enligt ovan men det är jag det. Jag började bygga mitt nuvarande system 2015 och är klar nu så det tog fyra år vilket jag tyckte var lugnt. Har byggt på lite varje år. Du kan köpa till surroundhögtalare allt eftersom. Om du vill köra 7.1.4 så får direkt får du försöka hitta lite genvägar men jag hade inte genat på subbarna!

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-12-27 17:47

Jag skulle definitivt rekommendera en AT-duk till det rummet då det är relativt smalt och långt, likt mitt, min duk går i princip vägg till vägg och jag upplever den definitivt inte för bred, snarare att den upplevs liten från bakre raden, när jag är van vid främre raden. Men det är förstås en smak och vanesak.

Hittade dessa:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... _87655.htm vet ju dock inte var i landet du finns.

Det fanns även rubicon8, till längre än nypris för rubicon 6 och lcr ute begagnat.

En tanke är också eventuellt ett delat system, då du i princip ändå behöver dela mot bas för att ha kapacitet för film(och som det låter, ändå ska ha subwoofers) kanske du då inte behöver fronthögtalare med kapacitet för den djupaste basen.

Återgå till Generellt om hifi