God återgivning ger god koncentration

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

God återgivning ger god koncentration

Inläggav Strmbrg » 2020-01-12 22:33

Tror jag att jag kan påstå. Med visst fog, alltså. Ty, påstå kan man ju även med o-fog. :)
Nå, jag kommer väldigt ofta på mig med att börja tänka på annat än på den musik jag sitter och lyssnar på.
Det verkar emellertid som att mitt lyssningsfokus ökar med återgivningskvaliteten.

För att ta ett aktuellt exempel så kopplade jag bort en - förvisso för vissa resonanser välgörande - DSP ur signalkedjan nyligen.
Med signalen rätt in i DACen istället så ökade klarheten, djupet, lokalförnimmelsen (klassisk musik), detaljerna, texturen etcetera.
Liknande har hänt tidigare, vid påtagliga - förvisso subjektiva, men förmodligen även påvisbara - förbättringar av återgivningen.

På något vis har jag på grund av detta samband kommit att "mäta" ljudkvaliteten i termer av engagemang, koncentration och fokus.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: God återgivning ger god koncentration

Inläggav petersteindl » 2020-01-12 22:35

Strmbrg skrev:Tror jag att jag kan påstå. Med visst fog, alltså. Ty, påstå kan man ju även med o-fog. :)
Nå, jag kommer väldigt ofta på mig med att börja tänka på annat än på den musik jag sitter och lyssnar på.
Det verkar emellertid som att mitt lyssningsfokus ökar med återgivningskvaliteten.

För att ta ett aktuellt exempel så kopplade jag bort en - förvisso för vissa resonanser välgörande - DSP ur signalkedjan nyligen.
Med signalen rätt in i DACen istället så ökade klarheten, djupet, lokalförnimmelsen (klassisk musik), detaljerna, texturen etcetera.
Liknande har hänt tidigare, vid påtagliga - förvisso subjektiva, men förmodligen även påvisbara - förbättringar av återgivningen.

På något vis har jag på grund av detta samband kommit att "mäta" ljudkvaliteten i termer av engagemang, koncentration och fokus.

Se där.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-12 22:44

petersteindl skrev:
Se där.

Var? 8O

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2020-01-12 23:27

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:
Se där.

Var? 8O

Liiite åt höger.

:mrgreen: /Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-12 23:46

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:
Se där.

Var? 8O

Du har börjat "mäta" ljudkvaliteten i termer av engagemang, koncentration och fokus. Välkommen i gänget. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2020-01-13 01:27

Verkligen välkommen i gänget! :D
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-01-13 08:03

Strmbrg skrev:Tror jag att jag kan påstå. Med visst fog, alltså. Ty, påstå kan man ju även med o-fog. :)

Se där :) .
Dethär blir en intressant tråd.

Konsten är att ställa upp högtalarna rätt i rummet, och skaffa apparater så att det blir TILLRÄCKLIGT bra. Då står anläggningen inte i vägen för musiken. Jag slutar lyssna till ljuden, och börjar ta till mig musiken istället. Anläggningar som återger musiken så att jag börjar tänka på annat går fet-bort för mig. :P

Dessa anläggningar är tyvärr många :?

Är det inte tillräckligt bra återgivning så duger en Eneby 20 i köket :) . Då kan man laga mat samtidigt.
Den passiva lyssningen är inte tillräckligt bra, men medger andra sysslor.

Jag kallar det du beskriver med ökat lyssningsfokus för AKTIV lyssning- då återgivningen blir så involverande så att det blir omöjligt att göra annat än att bara lyssna på musiken. En bra anläggning med bra inspelningar och musiker gör att det är omöjligt att läsa en bok samtidigt som man lyssnar.
Dessa saker är svåra att mäta fram , jag har inte sett några gås-hus sammanhang i ljudupplevelser som kan beskrivas i siffror. :)

Jag tror mångas intresse för hifi föds första gången man upplever detta.
Senast redigerad av Tangband 2020-01-13 08:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-13 08:15

Tack för välkomnandena!
Dock en allmän aspekt på detta med "gäng":
Nu vill jag - egentligen - undvika att ingå i "gäng", eftersom jag tror att gängbildning kan leda till likriktning.
Om strömmen istället oscillerar, så kan det emellanåt skaka loss något nytt intressant, som gänget kanske har missat.
:D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-01-13 08:30

Strmbrg skrev:Tack för välkomnandena!
Nu vill jag - egentligen - undvika att ingå i "gäng", eftersom jag tror att gängbildning kan leda till likriktning.
Om strömmen istället oscillerar, så kan det emellanåt skaka loss något nytt intressant, som gänget kanske har missat.

Jag tycker din rubrik på den här tråden är högintressant. :)

God återgivning ger god koncentration.

Man kan istället vända på det och skriva:

Dålig återgivning ger dålig koncentration.

Det har samma betydelse, men är kanske tänkvärt ?

Edit: en intressant iakttagelse är att vid aktiv lyssning, så duger de flesta snålkodande ljudformat inte. Tex är Spotify connect med få undantag inte tillräckligt bra för att man ska troll-bindas av musiken en hel skiva. Eller tycker ni annorlunda ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-01-13 11:17

Mina egna erfarenheter med tpa 3116 D2 klass D kort på 20 watt ger den där ”gåshuds” upplevelsen, jämfört med Crown xli1500 klass A/B på 320 watt som presenterar musiken lite mer anonymt, för att ta exempel på apparater som kan göra upplevelsen av musiken annorlunda, färgat eller ej. Jag tror 9 av 10 personer skulle välja tpa 3116D2 vid en blind lyssning, trots att den mäter mindre bra.

Jag hoppas på fler inlägg i den här tråden som är jätteintressant- men faktiskt.io kanske är fel plats för sådana här subjektiva diskussioner ? :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2020-01-13 11:20

En annan sida av samma sak (tror jag) tror jag är mina koncentrationssvårigheter om jag har musik på i bakgrunden, t.ex. radio genom stora anläggningen, och det kommer ett stycke väl spelad musik. Då tappar jag koncentrationen på det jag skulle göra och det är bara att sätta sig i lyssningsfåtöljen och gilla läget.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-01-13 11:31

lennartj skrev:En annan sida av samma sak (tror jag) tror jag är mina koncentrationssvårigheter om jag har musik på i bakgrunden, t.ex. radio genom stora anläggningen, och det kommer ett stycke väl spelad musik. Då tappar jag koncentrationen på det jag skulle göra och det är bara att sätta sig i lyssningsfåtöljen och gilla läget.

Jag känner igen detdär :) .

Rent tekniskt/praktiskt:

Experimenterande med resistanser innan diskantelement är sånt som kan förbättra eller försämra upplevelsen av ljudet/musiken. Det märkte jag under konstruktionen av aktiva HYBRIDDIST.
Experiment med blutack eller andra material under högtalarna kan även det ge små skillnader i upplevelsen av musiken.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-01-13 16:09

Tangband skrev:
Strmbrg skrev:Tack för välkomnandena!

Jag tycker din rubrik på den här tråden är högintressant. :)

God återgivning ger god koncentration.

Man kan istället vända på det och skriva:

Dålig återgivning ger dålig koncentration.

Det har samma betydelse, men är kanske tänkvärt ?

Edit: en intressant iakttagelse är att vid aktiv lyssning, så duger de flesta snålkodande ljudformat inte. Tex är Spotify connect med få undantag inte tillräckligt bra för att man ska troll-bindas av musiken en hel skiva. Eller tycker ni annorlunda ?

Upplever att jag börjar pilla med annat efter en stund med Spotify. Händer inte lika ofta när jag spelar från mitt egna musik-bibliotek.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-01-13 16:51

ottovonkopp skrev:Upplever att jag börjar pilla med annat efter en stund med Spotify. Händer inte lika ofta när jag spelar från mitt egna musik-bibliotek.

Samma hos mig. Men det KAN bero på att Spotify används till musik man inte är beredd på att betala (extra) för medan det egna biblioteket innehåller sådant som man verkligen gillar?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-13 19:08

En orsak till att jag börjar pilla med "annat" kan faktiskt vara att jag lyssnar på Tidal Hifi.
Frestelsen att enkelt "zappa runt" bland en uppsjö av olika inspelningar av ett klassiskt verk kan göra mig rejält ofokuserad.
Valfrihet är inte alltid jättebra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-13 19:19

Med tanke på vad de berättar i podcasten http://ino-lab.com/podcast1/podcast-se om hur lätt det är att lura sig. Hur säker är du (Strmbrg) på det du hör eller tycker dig höra? Ibland är det dagsformen som avgör eller att man just läst sig till något och tycker att förväntningarna infrias.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-13 19:26

RogerGustavsson skrev:Med tanke på vad de berättar i podcasten http://ino-lab.com/podcast1/podcast-se om hur lätt det är att lura sig. Hur säker är du (Strmbrg) på det du hör eller tycker dig höra? Ibland är det dagsformen som avgör eller att man just läst sig till något och tycker att förväntningarna infrias.

Jag kan inte svara på hur säker jag är. Många uttrycker sig ju ungefär "Jag är nittio procent säker på att...". Hur har de räknat ut den procentsiffran, kan man ju fråga sig.
Men jag har åtminstone en upplevelsebaserad idé om att sambandet återgivningskvalitet / koncentration är hyfsat tydligt.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-01-13 20:20

Jag tycker tvärtemot eller kanske exakt likadant som Strmbrg och Tangband. Gissar att vi formulerar det olika.
I Konserhuset slipper man återgivningen och det låter så otillkrånglat att jag kan komma på mig själv med att tänka på annat istället för att koncentrera mig på musiken, samtidigt som jag kan växla till att koncentrera mig på musiken när som helst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-01-13 22:33

När det är mer rätt pockar uppspelningen på uppmärksamhet, det är tom svårt att komma undan.
Helt annan grej än att anstränga sig för att förstå musiken.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-01-14 23:57

Ronnie skrev:Jag tycker tvärtemot eller kanske exakt likadant som Strmbrg och Tangband. Gissar att vi formulerar det olika.
I Konserhuset slipper man återgivningen och det låter så otillkrånglat att jag kan komma på mig själv med att tänka på annat istället för att koncentrera mig på musiken, samtidigt som jag kan växla till att koncentrera mig på musiken när som helst.

Det finns säkert flera anledningar till att man tappar upplevelsefokus och att tankarna driver till andra rum, men bara för att det är live och återgivningen enligt någon definition är ”perfekt” så betyder det ju inte med nödvändighet att vare sig det som framförs eller framförandet i sig säkerställer lyssningsupplevelsefokus. Det finns olika bra musik, olika bra musiker och även bra musiker kan ha dåliga dagar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-01-15 00:35

hcl skrev:
Ronnie skrev:Jag tycker tvärtemot eller kanske exakt likadant som Strmbrg och Tangband. Gissar att vi formulerar det olika.

Det finns säkert flera anledningar till att man tappar upplevelsefokus och att tankarna driver till andra rum, men bara för att det är live och återgivningen enligt någon definition är ”perfekt” så betyder det ju inte med nödvändighet att vare sig det som framförs eller framförandet i sig säkerställer lyssningsupplevelsefokus. Det finns olika bra musik, olika bra musiker och även bra musiker kan ha dåliga dagar.

Så kan det vara förstås. Jag har inte tänkt tanken att skylla på musikerna när jag suttit där och lyssnat på nåt verk en lång stund och börjat tänka på annat.
Min vinkel är att det är svårt att dagdrömma (tappa fokus) om man anfalls av illaklingande ljud, men förstår även vinkeln att man lätt fipplar med fjärrkontrollen (tappar fokus) när uppspelade ljud är besvärande att lyssna på.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-01-15 00:43

Ronnie skrev:
hcl skrev:

Så kan det vara förstås. Jag har inte tänkt tanken att skylla på musikerna när jag suttit där och lyssnat på nåt verk en lång stund och börjat tänka på annat.
Min vinkel är att det är svårt att dagdrömma (tappa fokus) om man anfalls av illaklingande ljud, men förstår även vinkeln att man lätt fipplar med fjärrkontrollen (tappar fokus) när uppspelade ljud är besvärande att lyssna på.

Ja, ingen är väl perfekt, vare sig musiker eller lyssnare(?) även om det finns musiker som uppvisar ett häpnadsväckande litet avstånd till perfektion.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-01-15 00:52

hcl skrev:
Ronnie skrev:
hcl skrev:

Ja, ingen är väl perfekt, vare sig musiker eller lyssnare(?) även om det finns musiker som uppvisar ett häpnadsväckande litet avstånd till perfektion.

Nä. Musiker som lyssnar kanske har det svårast ändå.
Minns när jag lyssnade på pianosonater i nämnda konserthus tillsammans med en pianissa. Jag var mäkta nöjd med upplevelsen, medan hon hörde alla misstag. :lol:
Undrar vem av oss som var mest fokuserad.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-15 08:04

Min utgångspunkt är:
Att ljudet i ens musik-reproducerare (ljudanläggning alltså) är rätt långt ifrån originalet. Det kan låta jävligt bra, men likafullt väldigt fel.

Det vill säga, det låter väldigt annorlunda där hemma, mot hur det skulle ha låtit om man sutte på plats i konsertsalen vid inspelningstillfället.
Det kommer att vara grava skillnader kvar, alldeles oavsett hur apparater och hemmaakustik har utförts.
Att det går att optimera och förfina är en sak, men verkligheten kommer likafullt att avvika rejält från resultatet hemmavid.

För att komma tillrätta med det - eller snarare, för att åtminstone kunna överse med felen (onaturligheterna) i ljud-kopian hemmavid, så krävs rimligtvis alltid en "korrigering" i hjärnan. Hjärnan hjälper till att skapa en illusion av verklighet.

Kanske är det inte svårare att förstå att det bör vara så, än att man översätter det till vad som sker när man läser en bok:
Papper med tecken på, som ordnade på ett visst sätt får läsarens hjärna att processa alltsammans till en föreställning om en snubbe som svettig och andfådd står i regn och blåst uppe på ett hustak och tänker hoppa. Eller vad det nu handlar om.
Är det slarvigt skrivet så blir det jobbigt att processa och skapa sig föreställningen om det hela. Det blir jobbigt att läsa och koncentrationen (som krävs för processandet) minskar.
Man tappar fokus och tecknen i boken "far bara förbi".

---

Man tappar fokus, och ljudvågorna hemma i lyssningsrummet far bara förbi.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-01-15 13:34

Intressanta funderingar Strmbrg. :)

Jag tycker att jag tappar intresset för musiken om:

1.Det är svårt att följa VAD musikerna spelar, tex om basgångarna förstörs av dålig artikulation i högtalarna, förstärkaren eller signalkällan, och/eller beroende på rummet, så är det svårt att ta till sig melodierna som basisten spelar. All snålkodning typ mp3 försämrar detta, enligt min erfarenhet ivartfall :) . I bästa fall kan man höra tydligt vilka toner musikerna spelar utan bummel, resonanser eller distorsion. Något att sträva efter. Olika placering av högtalarna i en stereouppsättning kan utgöra natt och dag vad gäller detta.

2. Även om ovanstående är uppfyllt så bör det enligt min mening även finnas en närvarokänsla i ljudet.
I detta begrepp närvarokänsla ligger alla traditionella utryck som klang, perspektiv och dynamik .
Finns ingen närvarokänsla eller gitarren låter klangligt som en mandolin blir det mindre kul att lyssna, även om basgångarna är supertighta. Frekvensåtergivningen och spridningen måste vara jämn från högtalaren för att klangen ska låta rätt. :P

3. Konsten är att kombinera punkt 1 och 2 utan att behöva offra någon parameter.

Det jag saknar i mitt ljud är en aning upplevd större dynamik. Observera begreppet ” upplevd ”. Jag vill inte heller ta till mig konstlade dynamikhöjare typ spikes mot högtalaren eller bi-wiring för att den upplevelsen ska bli bättre.
Lösningen är dsp-filter utan extra A/D - omvandling samt fler boomer-element , i form av 2,5 vägs konstruktion. Tror jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-16 18:54

Tangband skrev:Intressanta funderingar Strmbrg. :)

Jag tycker att jag tappar intresset för musiken om:

1.Det är svårt att följa VAD musikerna spelar, tex om basgångarna förstörs av dålig artikulation i högtalarna, förstärkaren eller signalkällan, och/eller beroende på rummet, så är det svårt att ta till sig melodierna som basisten spelar. All snålkodning typ mp3 försämrar detta, enligt min erfarenhet ivartfall :) . I bästa fall kan man höra tydligt vilka toner musikerna spelar utan bummel, resonanser eller distorsion. Något att sträva efter. Olika placering av högtalarna i en stereouppsättning kan utgöra natt och dag vad gäller detta.

Nja, om det vore så enkelt. Instrument som inte spelar bas och det är rätt många, kan också vara soloinstrument.

JM

Inläggav JM » 2020-01-17 06:44

Here, we demonstrate that pleasure varies nonlinearly as a function of the listener’s uncertainty when anticipating a musical event, and the surprise it evokes when it deviates from expectations. Taking Western tonal harmony as a model of musical syntax, we used a machine-learning model [ 13
] to mathematically quantify the uncertainty and surprise of 80,000 chords in US Billboard pop songs.

Uncertainty and Surprise Jointly Predict Musical Pleasure and Amygdala, Hippocampus, and Auditory Cortex Activity.
https://www.cell.com/current-biology/pd ... 60-9822(19)31258-8

Strmbrg du är så på rätt väg.
I den neurofysiologiska världen ger den här och liknande fMRI studier intressanta fynd. Initial överraskande och osäkerhetsskapande musik ger njutning och fångar uppmärksamheten. Gåshudsreaktion kan vara den ultimata upplevelsen. Efter den jungfruliga upplevelsen ger ytterligare repetitioner av identisk musik allt mer sjunkande uppmärksamhet/njutning.
Framgångsrika musikkompositörer är direkt/indirekt medvetna om överraskande och osäkerhetsskapande inslags betydelse.

Rytm och bas är ytterligare uppmärksamhetsfångande variabler. Musik utan bas och rytm har svårt att fånga uppmärksamheten. Unik och prominent rytm/bas bidrar till ytterligare uppmärksamhet/njutning. Unik bas och rytm har inte ger mig inte samma sjunkande uppmärksamhet som repetition av mer högfrekvent musik ger. Basen spelar i en egen division.

När mina Quad 989 var nyinköpta gav de mig personligen en oväntad överraskning. Vissa gamla CD-skivor vilka jag lyssnat på till leda överraskade mig med en extrem detaljupplösning där jag oväntat hörde nya instrument och sångröster när subbasarna inte var inkopplade. Quadens låga färgning bidrog till viss del men sannolikt var det lägre maskeringen från icke existerande lågbas i högtalarna vilken gav CD-skivorna ett nytt innehåll.

Testa alternativ god musik reproduktion. Skippa maskerande bas vid vissa aktiva lyssningstillfällen. Kommer nya detaljer fram?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Återgå till Generellt om hifi