Moderator: Redaktörer
WhereNextColumbus skrev:Alltså, det används på långa kraftledningar för att motverka överföring av reaktiv effekt. Var nog lite snabb från tanke till tangent-tryck, för det är nog inte praktiskt applicerbart i en sån här situation, även om teorin är densamma. Det är inte ovanligt på långa ledningar att aktiv effekt skickas mot högre spänning. Låter tokigt, men är inte så konstigt om du räknar in ledningarnas induktans och kapacitans plus eventuell kompensering eller utebliven sådan.
hifikg skrev:Vänjer du dig inte ganska snabbt o sen är det "bara" business as usual? Tappar du upplevelsen om du återgår till den enklaste anläggningen med prylarna du har, dvs utan alla add-on prylar?
hifikg skrev:Vänjer du dig inte ganska snabbt o sen är det "bara" business as usual? Tappar du upplevelsen om du återgår till den enklaste anläggningen med prylarna du har, dvs utan alla add-on prylar?
Strmbrg skrev:På ren trots så drämde jag till på en ytterligare nätgrunka häromdagen.
PS Audio Dectet heter den. Den kunde förmodligen lika gärna hetat Hasse eller kanske något torrare och seriösare.
Istället för att resonera om vad som borde funka, vad som bara är nys, huruvida välkonstruerade apparater behöver dessa manicker, då de borde innehålla det de bör innehålla redan från början et cetera, så tänkte jag att va-fan! Jag provar i verkligheten, och får - om inte annat - ett test av min inbillningsförmåga.![]()
"Klassisk musik", eller åtminstone akustiskt framförd musik i omanipulerat skick är det enda som funkar om man vill bedöma baserat på realism-grad.
"Elektrisk musik" har man ju inga verklighetsreferenser till, och därmed ingen möjlighet alls att realism-bedöma.
Nu föredrar jag ju att lyssna på "klassisk musik", så det var ju bara att spisa som vanligt.
Mahlers samtliga symfonier med Chailly på Decca fick bli första provet. https://tidal.com/album/4412057
Djupförnimmelsen har varit mycket god redan i och med inskaffandet av Chord Hugo M Upscaler upsamplern (768kHz 1.000.000 "tappar" som tas emot av Chord Hugo 2 DACen). Men nu hör jag (inbillar mig att jag hör) alla instrument mycket realistiskt presenterade i så motto att "ljuden" närmast har försvunnit och ersatts av instrument. Jätteflummigt formulerat, men det får ni finna er i.
Mindre flummigt: Detaljeringsgraden är såpass hög att det verkar som att hjärnan inte behöver processa nästan alls för att jag skall uppleva det som jag hör som varandes en verklig orkester.
Inbillning?
Jättedistorderad ström i bostaden som snyggats upp?
Jättedåliga apparater som faktiskt behöver den här manicken?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster