Känslan av dynamik ändras betydligt när konarean på högtalaren går upp.
De högtalare jag hört bäst dynamik från är Linn Keltik och Inos större högtalare.
Har även byggt ett par högtalare med seas 8 tums bas som kändes betydligt mer dynamiska än de jag spelar på annars.
Mina "vanliga" högtalare har en Wavecor 7" på 131 cm2 medan seasbasen CA22RNY har arean 230 cm2.
På samma sätt upplevs mina förra högtalare med dubbla 6,5tummare (2,5-vägs) mer dynamiska än min ensamma Wavecor.
Har även testat att dela mina baslådor med 15tummare högre, och ju högre i frekvens jag delar dom destå mer dynamik blir det i basen. Men det uppstår ju en del andra bekymmer samtidigt förstås.
Då jag gärna vill behålla mina högtalare så har jag istället börjat kika på att bygga ett basstöd som jag kan koppla in parallellt med wavecor-basen (dvs liknande Inos bs60). Insåg att jag ju har lämpliga åttatummare liggandes..
Men det är ju även tydligt att högre ljudvolym ger en upplevelse av mer dynamik. Men ofta blir ju inspelningskavliten en begränsning i det fallet.
Men den version av champagnegaloppen som finns på en av High Fidelity-skivorna är ju makalös dynamisk (visar typ 26 dB i masvis) när man vridit upp volymen lite.
Den inspelning av i bergakungens sal som Öhman brukar dema är ju också helt otrolig i en kompetent anläggning.
edit: jag har inte lyssnat på nån panelhögtalare som har samma upplevda dynamik som konhögtalare. Vad begränsningen där skulle vara vet jag inte. Konarean finns ju där förstås..
edit2: Konarea verkar ju dock bara vara en aspekt. Jag vet att jag reagerade på Ino pr18. Den spelade extremt dynamiskt och "punchigt" trots att det bara är 130 cm2 konarea. Så det är väl mer än bara konarea som spelar in..
edit3: men ang forskningen är är ju den relevant för inspelningen av musiken, inte uppspelningen. Dvs så länge du har ett par högtalare som återger inspelningen så som det är tänkt så borde du kunna spela dynamiken som är inspelad.