Johan_Lindroos skrev:Jag har hört både 8341 och 8351 i olika sammanhang. Enligt mitt ringa förmenande låter det lite "högtalare" om dessa. Eller ganska påtagligt förresten. Inget jag skulle stå ut att leva med som huvudsystem. Jag tror det är något med frekvensgången. Det låter tratt. Man kan inte spela så starkt för då hör man disten komma smygande när man höjer ljudnivån. De går inte så djupt i basen som jag skulle önska. Åtminstone 8351 är inte så liten så den borde kunna gå lite djupare tycker jag. Men å andra sidan är ju den typiska installationen med en (Ja, EN!) subwoofer med topparna högpassfiltrerade så det gör inte så mycket.
Sedan lyssnade jag alltför kort på 8361 på mässan häromsistens för att egentligen kunna uttala mig, men det lät klart bättre än det mesta annat på mässan i alla fall. Men de var hiskeligt fula. Fast det har ju inte med ljudet att göra dock.
Edit: Som jag brukar göra vill jag även än en gång konstruktivt kritisera Amir. Han borde använda 50 dB som område på diagrammen. Nu ser det mer linjärt ut än vad det egentligen är.
Jag gillar Genelec men en del modeller har kanske en del svagheter. SAM modellerna har jag dock inte hört än.
Kanske de problem du upplever beror på främst 4 saker.
1. Koaxialelement- diskanten moduleras av waveguidemembranet som är mellanregistret. Kan bli snygga kurvor med sinussvep men blir det komplexa signaler så borde modulationen höras ?
2. För små lådor ?
Genelec verkar krympa lådorna maximalt och istället använda eq med basreflexkonstruktion i kombination med ett högpassfilter under avstämningen. Det ger väl mer ljudtryck än slutna LT lådor i samma storlek, men kvaliteten på basåtergivningen blir kanske sämre.
3. De inbyggda slutstegen ? Kanske bra men inte toppklass ?
4. Ingen stereosystemkompensation vid 1,4 kHz. Det gör att det låter ” högtalare”.
Är det en korrekt analys JohanLindroos ?