Genelec 8341A-SAM testad i audiosciencereview

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Genelec 8341A-SAM testad i audiosciencereview

Inläggav Tangband » 2020-02-24 15:12

Visar oerhört fina mätvärden.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... p?reviews/

Någon som hört dessa ?

”Speaker Listening Tests
Per intended application, I performed my listening test on my desk/workstation. Speaker is elevated about 6 inches and pointed up a few degrees. Levels were matched to a JBL 305P Mark ii as a reference. Mono clip was played with one speaker at a time active.

The Genelec 8341A quickly showed what it is about with warm and highly balanced response. As much as I liked the JBL 305P Mark ii before, it just could not compete. It sounded much brighter -- an attribute which got worse when I pushed it to higher SPLs to keep up with the Genelec. Of course there is a massive price difference but we don't care about that. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Genelec 8341A-SAM testad i audiosciencereview

Inläggav Nattlorden » 2020-02-24 16:48

Verkar vara (mer än) utmärkta "datorhögtalare" men för låg output för bruk i vardagsrummet. Sätter en ribba för framtida tester definitivt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-02-24 18:34

Jag har hört både 8341 och 8351 i olika sammanhang. Enligt mitt ringa förmenande låter det lite "högtalare" om dessa. Eller ganska påtagligt förresten. Inget jag skulle stå ut att leva med som huvudsystem. Jag tror det är något med frekvensgången. Det låter tratt. Man kan inte spela så starkt för då hör man disten komma smygande när man höjer ljudnivån. De går inte så djupt i basen som jag skulle önska. Åtminstone 8351 är inte så liten så den borde kunna gå lite djupare tycker jag. Men å andra sidan är ju den typiska installationen med en (Ja, EN!) subwoofer med topparna högpassfiltrerade så det gör inte så mycket.

Sedan lyssnade jag alltför kort på 8361 på mässan häromsistens för att egentligen kunna uttala mig, men det lät klart bättre än det mesta annat på mässan i alla fall. Men de var hiskeligt fula. Fast det har ju inte med ljudet att göra dock.

Edit: Som jag brukar göra vill jag även än en gång konstruktivt kritisera Amir. Han borde använda 50 dB som område på diagrammen. Nu ser det mer linjärt ut än vad det egentligen är.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-02-24 19:27

Håller med. Alla gånger jag har hört Genelec så har det låtit ”högtalare”. Besvikelse alla gånger.
Tror de använts fel när jag hört dem. De är väl närfältsmonitorer.
Skulle vara kul att höra den testade modellen. Fin spridning.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-25 16:13

Johan_Lindroos skrev:Jag har hört både 8341 och 8351 i olika sammanhang. Enligt mitt ringa förmenande låter det lite "högtalare" om dessa. Eller ganska påtagligt förresten. Inget jag skulle stå ut att leva med som huvudsystem. Jag tror det är något med frekvensgången. Det låter tratt. Man kan inte spela så starkt för då hör man disten komma smygande när man höjer ljudnivån. De går inte så djupt i basen som jag skulle önska. Åtminstone 8351 är inte så liten så den borde kunna gå lite djupare tycker jag. Men å andra sidan är ju den typiska installationen med en (Ja, EN!) subwoofer med topparna högpassfiltrerade så det gör inte så mycket.

Sedan lyssnade jag alltför kort på 8361 på mässan häromsistens för att egentligen kunna uttala mig, men det lät klart bättre än det mesta annat på mässan i alla fall. Men de var hiskeligt fula. Fast det har ju inte med ljudet att göra dock.

Edit: Som jag brukar göra vill jag även än en gång konstruktivt kritisera Amir. Han borde använda 50 dB som område på diagrammen. Nu ser det mer linjärt ut än vad det egentligen är.

Jag gillar Genelec men en del modeller har kanske en del svagheter. SAM modellerna har jag dock inte hört än.
Kanske de problem du upplever beror på främst 4 saker.

1. Koaxialelement- diskanten moduleras av waveguidemembranet som är mellanregistret. Kan bli snygga kurvor med sinussvep men blir det komplexa signaler så borde modulationen höras ?

2. För små lådor ?
Genelec verkar krympa lådorna maximalt och istället använda eq med basreflexkonstruktion i kombination med ett högpassfilter under avstämningen. Det ger väl mer ljudtryck än slutna LT lådor i samma storlek, men kvaliteten på basåtergivningen blir kanske sämre.

3. De inbyggda slutstegen ? Kanske bra men inte toppklass ?

4. Ingen stereosystemkompensation vid 1,4 kHz. Det gör att det låter ” högtalare”.

Är det en korrekt analys JohanLindroos ?
Senast redigerad av Tangband 2020-02-25 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-25 16:27

rajapruk skrev:Håller med. Alla gånger jag har hört Genelec så har det låtit ”högtalare”. Besvikelse alla gånger.
Tror de använts fel när jag hört dem. De är väl närfältsmonitorer.
Skulle vara kul att höra den testade modellen. Fin spridning.

Är det de mer konventionella Genelec monitorerna du lyssnat på, de med två element ?
Jag har jämfört Jbl 305 med Genelec 8030 C under en halvtimme. 8030C är en bättre högtalare på alla sätt- låter mindre ” högtalare” och låter renare.
Men det skiljer 5 ggr i pris också.

Så prisaspekten måste nog tas med. Jämför jag 8030C med det bästa jag hört så låter istället 8030C ” högtalare”.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-25 16:36

Den testade 8341 modellen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-25 16:41

I genomskärning. Coolt med de ovala basarna :) .

Återgå till Generellt om hifi