Jag scannade in bilden nedan från mitt ex av Master Handbook of Acoustics Fourth Edition skriven av F. Alton Everest. Sida 356, Chapter 16 Sound Reflections in Enclosed Spaces.
https://www.amazon.com/Master-Handbook-Acoustics-Alton-Everest/dp/0071360972/ref=sr_1_fkmr0_2?keywords=Everest+Pohlman+Master+handbook+of+acoustics&qid=1583516493&sr=8-2-fkmr0

- Simulated lateral reflections in unechoic environment.jpg (295.62 KiB) Visad 863 gånger
För att överhuvudtaget kunna tillgodogöra sig informationen i diagrammet bör en mängd frågeställningar först besvaras. Det handlar om simulering i ekofri miljö. En högtalare för direktljud är rakt framifrån. Reflex kommer från en annan högtalare med given vinkel i förhållande till direktljudets högtalare och denna vinkel är ungefär 60 grader. Har inte läst hela Tooles forskningsrapport men normalt sett undersöks en och endast en reflex där man kan ställa in nivå och tidsfördröjning. Det beskrivs som Effect of Single Reflections. Det är monofonisk signal som används.
Personligen är jag skeptisk till att dra för rigorösa slutsatser som används vid praktiskt bruk. I praktiken har man flera reflexer som kommer i viss tidsordning och varje reflex dessförinnan ändrar spelplanen helt för nästkommande reflex.
Exempel: Har man direktljud vid tiden noll och reflex 1 vid tiden -10 ms och reflex 2 vid -30 ms så ändras förutsättningen totalt för reflex 2 om reflex 1 tas bort. Det finns nytta med tidiga reflexer eftersom de ger stöd till senare reflexer, men i den här typen av undersökning så kan man få för sig att ta bort tidigare reflexer och enbart behålla lite senare. Det gäller att hålla tungan rätt i mun då man drar slutsatser. Dessutom fås maximal kamfiltereffekt med enkom 1 reflex och speciellt ju lika nivån är på reflex och direktljud. Det måste man också beakta vid den här typen av studium.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.