I händelse av hörselskada.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

I händelse av hörselskada.

Inläggav E » 2006-03-09 19:45

Hej!

Jag kom att tänka på att det borde kunna få ganska svåra följder om det
av någon anledning skulle bli något fel i en apparat när man lyssnar med
stort volympådrag.

Säg att en cd-maskin eller en förstärkare ger ifrån sig något förfärligt ljud,
så starkt att det leder till en hörselskada. Kan det inträffa? Har det
inträffat?

I så fall, kan man vänta sig någon "ekonomisk tröst" från tillverkaren,
förutsatt att det inte är ett handhavandefel?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-03-09 20:25

Jag får flashbacks till min hk 507a som höjde volymen själv :evil: 8O ,nära hörselskador var det,men högtalarna ryker nog före, frågade faktiskt på affären där jag köpt den om dom eller hk skulle ersätta mina högtalare om det skulle gå riktigt illa.Svaret jag fick var ganska vagt om någon ersättning skall betalas ut så måste det komma från HK....Tur man är vig och snabb som en vessla :wink: ,det behövdes när jag kastade mig över ett bord ,gled fram till stereon och drog ned volymen.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-03-10 01:02

E: Man har ju tänkt tanken, inte minst när man läser om vissas basprojekt... :wink: Ett par ino i56s med bryggade nad 208 eller liknande lär ju kunna väsnas lite också om det blir nåt fel....

För mer "normala" anläggningar som min egen så kommer man ju inte upp i så jättehögt ljud, har bara ca 45volt (topp) att tillgå och högtalarna ligger väl på 90db/2.83v vid en meter. (=> ca 110db vid en meter från en högtalare, kan kanske avrundas till max 110db från två högtalare där man lyssnar)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-10 11:10

De flesta hörselskador kommer nog numera från överentusiastisk användning av MP3-spelare med hörlurar!
Lagstiftningen för produktansvar har ju ändrats på senare år. Förut var det, mycket förenklat sett så, att apparaterna var godkännda av statliga kontrollorgan, och blev man skadad så fick man ersättning från staten/samhället.
Nu har man nya produktansvarslagar, och företagen tar själva ansvaret för produkternas säkerhet, och CE-märket skall vara ett bevis för att företaget gjort den riskanalys som krävs, inte att produkten är godkänd av någon myndighet.
(Det olyckliga med CE-märket är att det kan betyda så hemskt olika saker för olika produkter.)
Allt detta innebär i alla fall att det är tillverkaren som är ansvarig och som skall betala för skador. Företag i Europa kan nu stämmas, ungefär på samma sätt som i USA, däremot är dom utdömda ersättningarna och skadestånden på en helt annan och mycket, mycket lägre nivå än i USA.
Till slut så blir det företagens produktansvarsförsäkringar som får betala skadan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-03-10 15:14

HF transienter är väl bland det värsta man kan råka ut för. Mao hinner man inte sträcke sig efter fjärren om olyckan skulle vara framme med en dynamisk hifi-rig.

Har själv tinnitus och (brus/sus och pip) i båda öronen efter en enda hög transient.

Problematiken med som beskrivs i frågeställningen har pusslat min mind också.

/Peter

Återgå till Generellt om hifi