Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2020-03-17 14:04

Bumpar Faktiskt trevligaste tråd :D

Henrik

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-03-17 14:20

:D

Om vi alla snart blir arbetslösa är chansen (risken) stor att det blir mer fart på tråden.


Under hösten har mycket ledig tid tappats till jakten på imaginära drakar och dylikt, Nu är pixelknarkandet tack och lov tillbaka på en mer hanterbar nivå så utsikterna till uppdateringar har i vilket fall förbättrats avsevärt.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Kurben » 2020-03-17 17:15

Vad gör du av allt som du inte använder? Åker det tillbaka i bingen eller säljer/skänker du det? Kan tänka att det blir trångt hemma med gamla förstärkare och integrerade lofi apparater annars..

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-03-17 17:45

Kurben skrev:Vad gör du av allt som du inte använder? Åker det tillbaka i bingen eller säljer/skänker du det? Kan tänka att det blir trångt hemma med gamla förstärkare och integrerade lofi apparater annars..



Även om min lägenhet är stor så borde jag kanske sälja av lite skrot och skänka lite svårsålda prylar. Realistiskt sett så kommer mycket bli kvar då jag är klart bättre på att hitta (och fixa) saker än vad jag är på att göra mig av med saker. Jag slänger ogärna fungerande elektronik men riktigt usla högtalare går på tippen (efter elementen skruvats ur) så ingen annan riskerar att drabbas.

Jag är (primärt av andra anledningar) på jakt efter ett lämpligt stort hus med (torr) källare och vind att fylla så kommande generationer får något att rota i / svära över efter jag tagit ner skylten om (förhoppningsvis) ett halvt sekel eller så.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-03-28 19:01

Idag tittade jag på ett Sony "Micro-system" som jag räddat.



Vid en snabb överblick konstaterade jag följande (möjligen relaterade) fel.

1. CD-spelaren vill inte mata ut skivan.
2. Skramlar som en sparbössa om jag skakar enheten.



Patienten.

Sony-micro matar ej ut CD låter som en sparbössa.jpg
Sony-micro matar ej ut CD låter som en sparbössa.jpg (530.08 KiB) Visad 8909 gånger





Efter att ha tagit av höljet upptäckte jag att det fanns likheter mellan denna Sony-konstruktion och såna där ryska dockor...

Sony-micro väl kapslat sa bill helt stängt sa bull.jpg
Sony-micro väl kapslat sa bill helt stängt sa bull.jpg (582.74 KiB) Visad 8909 gånger





Att skruva av bakstycket hjälpte föga.

Sony-micro här kom man inte in heller.jpg
Sony-micro här kom man inte in heller.jpg (539.58 KiB) Visad 8909 gånger





Efter att ha lossat fronten och skakat lite trillade det första myntet ur. Det visade sig vara 4 totalt varav två trillande ner på golvet, rullade iväg och försvann.

Sony-micro här kom man in.jpg
Sony-micro här kom man in.jpg (609.95 KiB) Visad 8909 gånger





Efter att ha monterat ihop allt så gick det nu att mata ur CD-skivan, oklart om det var avlägsnandet av mynt eller själva skakandet som löste problemet.

Sony-micro bonus skiva och en del av förmögenheten.jpg
Sony-micro bonus skiva och en del av förmögenheten.jpg (713.29 KiB) Visad 8909 gånger





CD-skivan användes sedan för att testa enhetens funktion vilken fanns tillfredsställande.

Sony-micro spelar.jpg
Sony-micro spelar.jpg (613.59 KiB) Visad 8909 gånger









Efter att ha vilat tråden en tid känns det rätt att starta upp igen med Frank Valdor - King Size 2

Frank Valdor - King Size 2.jpg
Frank Valdor - King Size 2.jpg (730.82 KiB) Visad 8909 gånger




Om man skulle haft möjlighet att leva ett annat liv än ens eget så hade nog Frank Valdors varit ett attraktivt alternativ.

Ni kan lyssna på hela skivan här.









Bra dansk musik som dock platsar i tråden eftersom skivan både är repig och knastrar. Gasolin' - Supermix.

Gasolin - Supermix.jpg
Gasolin - Supermix.jpg (682.53 KiB) Visad 8909 gånger





Gasolin' Stakkels Jim






Gasolin' - Where do we go now.










Sen kan vi lyssna på lite ungersk folkmusik (subgenre under "Balkan-musik") . Jag känner att en del går förlorat när man inte förstår texten.



Sandu Ciorba - Camau






Sandu Ciorba har även gjort musik som är mer åt balkan-pop-hållet. Är är "Sandu Ciorba - Dalibomba"









Tiny Desk Concert är ett format jag verkligen gillar. Kul att Svenska gruppen Väsen fick göra en spelning för ett par år sen.






Efter att ha tittat på klippet ovan tyckte tuben att jag skulle titta på klippet nedan.








Jag har ju tidigare frågat om nån kan gissa vad det är för högtalare man ofta ser på bilderna (de svarta på bild 7 och 8 ).

Som ledtråd har jag sagt att högtalarmodellen kom på delad första plats i vad jag tror måste varit Faktiskts störta högtalartävling. Eftersom ingen gissat så kan jag tillägga att de är trevägshögtalare från en av världens mest kända tillverkare. Gissa rätt nu så de kan bytas ut mot något roligare!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav darkg » 2020-03-29 03:33

Bland andra The tallest man on earth har också varit på Tiny Desk.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2020-03-29 10:17

Kul med sparbössan i cd-sloten.
Själv har jag diverse lego i en högtalare som jag fick in för byte av baselement (Dom jag fick av RSG.)
Lille sonen i familjen hittade basreflexportarna och tyckte han skulle lägga sitt lego där
Vad finurliga ungar kan vara.
Mycket trevligt att du hittat tillbaks med nya kluringar.
Forumet blir ljusare av positiva trådinnehåll.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
nasse
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2012-05-21
Ort: Stockholm

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nasse » 2020-03-29 11:42

Fast de sista var väl rätt långt från dålig musik?/ Mats

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav mangrove » 2020-03-29 17:00

Det där Sonysystemet låter väl rätt bra kan jag tänka mig? Har haft liknande system som haft väldigt bra prestanda för sin storlek.

Väntar med spänning på din Mitsubishirecension. ;)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Max_Headroom » 2020-03-29 19:05

Video med nyckelharpan var ju grymt bra. Väsen var ganska bra dom också.

Frank Valdor borde spelas på alla HiFi mässor då han har sitt "Dynamic Party Sound". I stereo!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2020-03-29 20:41

Ett härligt inlägg som vanligt, Jonaz81a :!:

Och som vanligt oftast bra musik som breddar både musiksmak och framförallt kulturellt.
Och nej har ingen aningen om vilka högtalare det är....

Henrik

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-04-03 19:30

darkg skrev:Bland andra The tallest man on earth har också varit på Tiny Desk.


Tack för tipset! En bra spelning!




Perfector skrev:Kul med sparbössan i cd-sloten.
Själv har jag diverse lego i en högtalare som jag fick in för byte av baselement (Dom jag fick av RSG.)
Lille sonen i familjen hittade basreflexportarna och tyckte han skulle lägga sitt lego där
Vad finurliga ungar kan vara.
Mycket trevligt att du hittat tillbaks med nya kluringar.
Forumet blir ljusare av positiva trådinnehåll.


Ja barn nöjer sig inte med att stoppa fyrkantiga kossar i fyrkantiga hål, de stoppar gärna klossar var helst de kommer åt.

Ja nu i Coronatider kör vi hårt med skräphögtalare, dassiga förstärkare, sunkiga skivor och annat positivt... :D





nasse skrev:Fast de sista var väl rätt långt från dålig musik?/ Mats


Här blandas det friskt! Vår ungerska vän Sandu Ciorba skulle ju tippa vågskålen lite väl mycket åt det ena hållet om han fick husera här ensam.





mangrove skrev:Det där Sonysystemet låter väl rätt bra kan jag tänka mig? Har haft liknande system som haft väldigt bra prestanda för sin storlek.

Väntar med spänning på din Mitsubishirecension. ;)


Ja jag gillar Sonys små "S-Master" Klass-D system. Både högtalarna och förstärkar-delen ger ett väldigt gott intryck på de varianter jag klämt på (vilket troligtvis är alla).

Mitsubishirecension kommer. Det är några saker som behöver hända först, corona-eländet ska gå över, jag ska köpa ett hus samt en ny kamera, så vilket ögonblick som helst nu.





Max_Headroom skrev:Video med nyckelharpan var ju grymt bra. Väsen var ganska bra dom också.

Frank Valdor borde spelas på alla HiFi mässor då han har sitt "Dynamic Party Sound". I stereo!


Den jag verkligen tycker synd om det är James Last! När Frank Valdor säljer direkt inom nån timme efter det att han hamnat i nån av Stadsmissionens skivbackar så blir James Last alltid kvar långt efter allt annat sålt! :(





nuffe skrev:Ett härligt inlägg som vanligt, Jonaz81a :!:

Och som vanligt oftast bra musik som breddar både musiksmak och framförallt kulturellt.



Nu ska vi inte överdriva! :D



nuffe skrev:
Och nej har ingen aningen om vilka högtalare det är....

Henrik


När det gäller de sökta högtalarna så får man tänka lite på det här med "context".



Jag får väl ge er ett par ledtrådar till när det gäller de svarta 3-vägshögtalarna man kan se på framförallt bild nummer 7 i nästa inlägg.

Det är en 80-tals modell.
Den var/är väldigt vanlig.
Tillverkaren är den tillverkare JWS ville att man skulle blanda ihop deras varumärke med.
Modellen passar troligen bäst till skränig punk och hårdrock.
Storleken på lådorna är jämförbar med högtalarmodellen som nästa post handlar om.

Sedan tidigare vet vi att modellen kom på delad första plats i vad som måste varit Faktiskt största högtalartävling.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-04-03 19:37

Denna fredag står ett par tämligen stora men fjäderlätta Pioneer-högtalare på menyn.




Modellen heter Pioneer CS-997 och är nära besläktad med modellen Pioneer S-J510 som figurerar halvvägs ner på trådens allra första sida.

Pioneer CS-997.jpg
Pioneer CS-997.jpg (767.69 KiB) Visad 8666 gånger






Jag gillar den något mindre släktingen och det är troligen anledningen att jag valde att släpa hem dessa tingestar (troligen från en loppis) trots att någon liten illbatting varit där med fingret.

Pioneer CS-997 bonushål.jpg
Pioneer CS-997 bonushål.jpg (523.1 KiB) Visad 8666 gånger






Idag tittar vi inte närmre på högtalarmodellen eller dess bestyckning utan vi fokuserar helt på hålet. Den skumma ringen som inte är gjort av skum utan av tyg är avriven dikt an mot plast-sargen som inte enkelt går att lossa utan att förstöra skumringen (i tyg) ytterligare. Här behövs lite fantasi och framförallt rätt verktyg!

Pioneer CS-997 rätt verktyg.jpg
Pioneer CS-997 rätt verktyg.jpg (549.6 KiB) Visad 8666 gånger






Resultatet blev klart godkänt. Plåstren är gjorda av riktig gles väv men tanken är att vulklösningen ska skapa en tät hinna och även täta upp mot plastringen.

Pioneer CS-997 lagning framsida.jpg
Pioneer CS-997 lagning framsida.jpg (525.45 KiB) Visad 8666 gånger






Plåstrets lim är starkt så vulklösningen behövs inte av den anledningen, tvärt om löser den upp limmet. Hade jag istället valt att använda vulklösningen på baksidan och kört med enbart plåster på framsidan hade lagningen knappt varit synlig.

Pioneer CS-997 lagning baksida.jpg
Pioneer CS-997 lagning baksida.jpg (436.45 KiB) Visad 8666 gånger






På lite håll tycker jag ändå att det ser "bra nog" ut.

Pioneer CS-997 som ny.jpg
Pioneer CS-997 som ny.jpg (869.15 KiB) Visad 8666 gånger






När ni väl lyckats gissa rätt på den sökta 3-vägs -högtalaren man ser på bilden nedan (nya ledtrådar längst ner i förra inlägget) så ska vi se om Pioneer CS-997 låter bättre eller sämre.





Vi kör en skiva också!

K-TELs kompilationer är personliga favoriter, här är K-TELs "Music Express" (TE 702) från 1975.

K-TELs Music Express TE 702.jpg
K-TELs Music Express TE 702.jpg (730.46 KiB) Visad 8666 gånger






Skivan innehåller i vanlig ordning en massa spännande låtar.

K-TELs Music Express TE 702 songs.jpg
K-TELs Music Express TE 702 songs.jpg (767.96 KiB) Visad 8666 gånger







Chris Spedding gillar inte bara bilar utan även motorcyklar, här är "Motor Biking".







Roy Wood är besviken över sin flickväns plötsligt misstänkt dova stämma över telefonen i "Oh What a Shame".

Senast redigerad av jonaz81a 2020-04-03 19:45, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2020-04-03 19:45

Roy Wood var med och startade ELO med Jeff Lynn.
Efter 2 plattor hoppade han av med motiveringen att 2 snillen i samma grupp är en för mycket, och den som har bäst förstånd kliver åt sidan.
Resten är sas. historia.
Han gjorde en del egna äventyr efter det.
Shasam bla.
Egna i eget namn åxå.
Boulders där han spelar alla instrument själv.
On the road again (med andra musilker)
One man band där han återigen spelade allt själv (därav namnet på plattan)
The defenite album och så the singles från hela hans karriär.
Alla finns i min skivhylla och kan om så skulle önskar förvandlas till Wav-format och packas ihop till en hyfsat stor fil om du skulle vilja lyssna lite.
Det finns skrap på en del, men inte alltför mycket.
Misstänker plastpest som orsak, dvs pressning i för hög temp och kort tid som ger spänningar i vinylen som så småningom spricker och ger finknaster på nästan hela skivan
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Beakungen » 2020-04-04 01:29

Kan det vara ett par jbl tlx 8 du söker som högtalare? de var väll delad 1a med någon Jamo d365 i sämsta högtalare. Dock tror jag att Jamon är betydligt större än de i bild :D

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-04-04 11:00

Perfector skrev:Roy Wood var med och startade ELO med Jeff Lynn.
Efter 2 plattor hoppade han av med motiveringen att 2 snillen i samma grupp är en för mycket, och den som har bäst förstånd kliver åt sidan.
Resten är sas. historia.
Han gjorde en del egna äventyr efter det.
Shasam bla.
Egna i eget namn åxå.
Boulders där han spelar alla instrument själv.
On the road again (med andra musilker)
One man band där han återigen spelade allt själv (därav namnet på plattan)
The defenite album och så the singles från hela hans karriär.
Alla finns i min skivhylla och kan om så skulle önskar förvandlas till Wav-format och packas ihop till en hyfsat stor fil om du skulle vilja lyssna lite.
Det finns skrap på en del, men inte alltför mycket.
Misstänker plastpest som orsak, dvs pressning i för hög temp och kort tid som ger spänningar i vinylen som så småningom spricker och ger finknaster på nästan hela skivan


Tack för erbjudandet!

Jag hojtar till om jag blir sugen! Just nu är "backloggen" när det gäller olyssnade skivor i min ägo stor nog! :D







Beakungen skrev:Kan det vara ett par jbl tlx 8 du söker som högtalare? de var väll delad 1a med någon Jamo d365 i sämsta högtalare. Dock tror jag att Jamon är betydligt större än de i bild :D


Självklart är det så!

Ska bli kul att se hur de står sig mot andra "skräphögtalare" i liknande storlek.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav xeizo » 2020-04-04 11:32

JBL TLX8 låter inte speciellt rent, och lådorna vibrerar som bara den, men dom kan prestera imponerande ljudtryck och schwung i mellanbasen med en kraftig förstärkare. Helt ok partyhögtalare enligt mig! :mrgreen:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-04-09 19:56

xeizo skrev:JBL TLX8 låter inte speciellt rent, och lådorna vibrerar som bara den, men dom kan prestera imponerande ljudtryck och schwung i mellanbasen med en kraftig förstärkare. Helt ok partyhögtalare enligt mig! :mrgreen:


Jag har hört sämre högtalare! :D








Rätt svar när det gällde de sökta högtalarna var alltså JBL TLX8, dessa kom på delad första plats när faktiskt medlemmar röstade om vilken de tycker är den sämsta högtalarmodellen (av alla).

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=28240




Hälften av en JBL TLX8 som kan sägas vara en uppdaterad och gissningsvis kostnadsreducerad JBL j325a.

JBL TLX8 eller i alla fall halva.jpg
JBL TLX8 eller i alla fall halva.jpg (759.61 KiB) Visad 8464 gånger





Vill man se en "infomercial" om JBLs TLX-serie så finns det en på tuben.





Vill man se hur elementen och lådans insida ser ut så är denna länk till hjälp.

https://insidehifi.blogspot.com/2017/03/jbl-tlx-8.html





För att lyssna lite mer seriös...ish valde jag att inte bara lyssna på LP utan även CD.

JBL TLX8 spelar.jpg
JBL TLX8 spelar.jpg (629.48 KiB) Visad 8464 gånger






Vilka CD-skivor? Dessa CD-skivor! Bilden är lite suddig men bör gå att tyda. Jag kompletterade senare med infekterade svampar.

Skivor.jpg
Skivor.jpg (602.34 KiB) Visad 8464 gånger






Jag tycker nog kanske inte riktigt att JBL TLX8 förtjänar platsen som den sämsta högtalaren tillsammans med den enligt mig betydligt sämre Jamo D365. Visst låter högtalaren lite småtråkigt med aningen vass diskant och avsaknad av djupbas men jag har helt klart hört värre... mycket värre.

Utan att ha något att jämföra med är det svårt att kvantifiera en högtalares uselhet, kanske är det ölen som håller kräkningarna på avstånd?

Något att jämföra med har vi just tittat på, de Pioneer CS-997 jag nyligen lagat.






Här kommer ett par kompletterande bilder på Pioneer CS-997 så vi vet vad vi har att göra med.


Så här ser det ut i lådan. Pioneer har kostat på sig ett andra ordningens filter, ytterligare en konding gömmer sig under fluffet.

Pioneer CS-997 inside.jpg
Pioneer CS-997 inside.jpg (526.14 KiB) Visad 8464 gånger






Dessa högtalare väger klart mindre än andra liknande ostagade snikbyggen byggda i 16mm spånplatta. En bild på ~10"-basen förklarar saken.

Pioneer CS-997 Woofer.jpg
Pioneer CS-997 Woofer.jpg (641.3 KiB) Visad 8464 gånger






Min personvåg är plötsligt försvunnen men jag kunde i alla fall väga baselementet.

Pioneer CS-997 Woofer mass.jpg
Pioneer CS-997 Woofer mass.jpg (634.59 KiB) Visad 8464 gånger







För att kunna jämföra CS-997 med TLX8 så kopplade jag helt enkelt in en av varje. Jag testade självklart också att skifta plats.


Här spelas "Bonnie Tyler - Faster Than The Speed Of Night" - En bra skiva.

Bonnie Tyler - Faster Than The Speed Of Night.jpg
Bonnie Tyler - Faster Than The Speed Of Night.jpg (662.71 KiB) Visad 8464 gånger






Här spelas "Modern Talking - Lets Talk About Love" - En mindre bra skiva.

Modern Talking - Lets Talk About Love.jpg
Modern Talking - Lets Talk About Love.jpg (561.19 KiB) Visad 8464 gånger






Jag testade så klart också att spela med enbart Pioneer CS-997 men utan att ha något att jämföra med är utvärderingar svåra, till och med när det gäller sånt man (om man är snäll) kan kalla för "instegs-HiFi". När man panorerar från ena högtalarmodellen till den andra uppenbarar sig en del skillnader.

TLX8 har en bas som faller kraftigt under 50 Hz och låter därför mer kontrollerad i basregistret medans CS-997 inte faller lika brant och låter lite åt det svampigare hållet om man ska vara elak. TLX8 låter vassare i diskanten och har gissningsvis en spik frekvensåtergivningen runt 8-10 KHz medans CS-997 låter mjukare och behagligare trots (eller kanske på grund av) sin kondiskant. Jag upplever ingen större skillnad i mellanregistret och högtalarnas "klang" är förvånansvärt lika. Jag upplevde inte att högtalarna spelade olika starkt så de är uppenbarligen lika lätt/tung-drivna.

Båda modellerna lider av lådor som "lever" när man spelar starkt men båda högtalarna kan spela starkt nog (lyhörd lägenhet) utan att låta uppenbart mycket sämre än på låg volym. Högtalarnas placering i mitt datorrum är inte alls optimal men jag hör ingen större skillnad ståendes i sweetspot med diskanterna i öronhöjd jämfört med sittandes då öronen mer är i höjd med baselementens nedre kant.

Den minst dåliga av dessa två högtalarmodeller är nog ändå JBL TLX8 men skillnaden är inte natt och dag. Jag har inte koll på priser men jag har en känsla av att Pioneer CS-997 kostade betydligt mindre än de redan billiga JBL TLX8. Prinsessan finns nog i en annan låda, som tur är har jag flera så jakten fortsätter.






Vi avslutar med ett Youtube-klipp. Alla vet redan hur Bonnie Tyler låter och jag är på för bra humör för att utsätta er för Modern Talking så istället tar vi ett riktigt riktigt bra live-framträdande. Tyvärr är ljudkvalitén inte den bästa men den bagatellen lyckas inte dölja höjden på framträdandet.


Night of the Proms Antwerpen 1992: "Joe Cocker & Jennifer Warmes - Up where we belong"

Presentation kommer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Max_Headroom » 2020-04-09 21:09

Perfector skrev:Roy Wood var med och startade ELO med Jeff Lynn.
Efter 2 plattor hoppade han av med motiveringen att 2 snillen i samma grupp är en för mycket, och den som har bäst förstånd kliver åt sidan.
Resten är sas. historia.


Han verkar ju ha lyssnat en del på The Beach Boys också...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2020-04-09 21:29

Max_Headroom skrev:
Perfector skrev:Roy Wood var med och startade ELO med Jeff Lynn.
Efter 2 plattor hoppade han av med motiveringen att 2 snillen i samma grupp är en för mycket, och den som har bäst förstånd kliver åt sidan.
Resten är sas. historia.


Han verkar ju ha lyssnat en del på The Beach Boys också...

Eller om det var omvänt ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Bill50x » 2020-04-09 21:50

Perfector skrev:
Max_Headroom skrev:
Perfector skrev:Roy Wood var med och startade ELO med Jeff Lynn.
Efter 2 plattor hoppade han av med motiveringen att 2 snillen i samma grupp är en för mycket, och den som har bäst förstånd kliver åt sidan.
Resten är sas. historia.

Han verkar ju ha lyssnat en del på The Beach Boys också...

Eller om det var omvänt ;-)

Du menar att Beach Boys har lyssnat på/efterapat ELO?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Ted_B » 2020-04-10 00:24

Tlx 8 var mina första högtalare.
Inte tycker jag de var så dåliga.
Jag sommarjobbade hos farsan och köpte min första riktiga stereo för de pengarna.
Jag köpte en riktigt bra Denon-förstärkare, PMA-700V, ett kassettdäck, DRM-24HX, och ett par tlx8 för att spela förinspelade kassettband från MrMusic :)
När jag sedan efter något år fick råd med en cd-spelare så infann sig nirvana och min första spontana reaktion, som verkligen kom ut i ord var "vilket ljud, vilket ljud!".
Den första cd-skivan jag hörde i min egna stereo var Michael Jacksons "Bad".
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-04-10 12:16

Ted_B skrev:Tlx 8 var mina första högtalare.
Inte tycker jag de var så dåliga.
Jag sommarjobbade hos farsan och köpte min första riktiga stereo för de pengarna.
Jag köpte en riktigt bra Denon-förstärkare, PMA-700V, ett kassettdäck, DRM-24HX, och ett par tlx8 för att spela förinspelade kassettband från MrMusic :)
När jag sedan efter något år fick råd med en cd-spelare så infann sig nirvana och min första spontana reaktion, som verkligen kom ut i ord var "vilket ljud, vilket ljud!".
Den första cd-skivan jag hörde i min egna stereo var Michael Jacksons "Bad".


De är i alla fall inte så dåliga som deras rykte här på Faktiskt kan få en att tro.

Jag har haft mina TLX8 inkopplade i ett och ett halvt år, visserligen i lekanläggningen som används klart mindre än systemet kopplat till datorn men också klart mer än min "riktiga" anläggning i vardagsrummet. Proson-skåpen har varit inkopplade parallellt men används mindre, kanske framförallt för att inte irritera den lättstörda (funkar även särskrivet) grannen i lägenheten under. Hade JBL TLX8 varit lika usla som Jamo D365 hade de åkt på tippen för länge sen.









När jag efter jobbet i tisdags stannade till vid en second hand-affär (ja det heter tydligen så på ren svenska) för att titta om det fanns några intressanta skivor eller annat kul så fick jag syn på en lapp där butiken i fråga bad om donationer för att överleva i dessa konstiga tider. Skänka pengar till en butik känns för mig främmande men jag tog en extra titt på elektronikavdelningen för att se om jag kanske kunde hjälpa till genom att minska deras berg av elektronikskrot lite.

Längst ner i en stapel bestående av DVD-spelare från ELLOS, orimligt prissatta 15+ år gamla hemmabio-receivers och liknande bråte hittade jag ett (för mig) spännande gammalt slutsteg. Det lilla slutsteget som är från andra halvan av 70-talet såg ut som det skuffats runt i någons garage under årtionden men priset var rätt så jag slog till.

Än så länge har jag inte testat mitt "fynd" men planen är att helt enkelt ansluta ett par billiga högtalare och en signalkälla och slå på strömmen för att se om den magiska röken läcker ut eller om steget fortfarande håller tätt.





Kanske känner någon Faktiskt-medlem igen modellen eller i alla fall kan gissa vilken tillverkaren är med hjälp av den här bilden på enhetens förvånansvärt rena insida ?

Modellserien bestod av 3 slutsteg och i alla fall de två mindre modellerna fanns i versioner med eller utan VU-mätare. Steget jag köpt är den effekt-svagaste modellen och det är versionen utan VU-mätare.

Ett litet slusteg.jpg
Ett litet slusteg.jpg (707.9 KiB) Visad 8352 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-04-10 23:34

Nu har jag testat slutsteget.



Vänster kanal fungerade, höger var helt död. Eftersom slutsteget har inte gick in i "protect"-läge så kändes det inte som något allvarligt.

Steget surrande en del så jag lät det stå på några timmar så glättringskondensatorerna skulle få chansen att vakna lite .



Nu på kvällen felsökte jag lite. Felsöka för mig brukar mer bestå av att knacka med lämpligt icke strömförande föremål, lossa och återmontera kontakter, spraya deoxit på lämpliga ställen samt slita och dra lite här och var i kablage för att se om det händer något. Mäta i all ära men det är tidskrävande och kräver att man faktiskt sätter sig in i vad man mäter på. Det enda jag mätte var att jag kollade att signalen tog sig igenom ingångspotten och att reläet som kopplar till högtalarutgången inte spökade.

Min "hands on" metod visade sig inte helt överraskande vara lyckosam. Det var glapp i den röda strömförsörjningskabeln som sitter fäst med smältlim på den stora spolen samt ruttna lödningar på det kontaktdonet där kontakten inte är fullt intryckt på bilden.



Slutsteget problem med höger kanal glapp här och var.jpg
Slutsteget problem med höger kanal glapp här och var.jpg (509.59 KiB) Visad 8295 gånger








Jag lödde om lödningarna som var dåliga och den röda strömkabeln som borde bytas ut då den mer eller mindre måste vara av vid 90 graders böjen runt spolen räckte det att jag ruckade lite på... Nu fungerar höger kanal också finfint!

Två av tre lödningar ser fortfarande lite matta ut, jag duttade bara lite snabbt med lödtennet eftersom jag inte ville riskera att det skulle droppa ner i steget.

Slutsteget fixade lödningar.jpg
Slutsteget fixade lödningar.jpg (700.79 KiB) Visad 8295 gånger




Jag noterar att ingen ännu har vågat gissa på vad det är för steg. Tillverkaren är kanske mer känd för sina högtalare?

Friskt gissat, oftast missat?
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Ted_B » 2020-04-11 01:36

Jag tror det är ett AudioPro, vilken modell det är har jag ingen aning om, känner inte alls till dem.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-04-11 17:17

Ted_B skrev:Jag tror det är ett AudioPro, vilken modell det är har jag ingen aning om, känner inte alls till dem.



Nä det är inte Audio Pro. :)

Kanske blir det lättare om man får se utsidan?

Slutsteget har någonting gemensamt med en av de andra maskinerna på bilden.


Det lilla slutsteget.jpg
Det lilla slutsteget.jpg (536.61 KiB) Visad 8242 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav peterh » 2020-04-11 17:24

jonaz81a skrev:
Ted_B skrev:Jag tror det är ett AudioPro, vilken modell det är har jag ingen aning om, känner inte alls till dem.



Nä det är inte Audio Pro. :)

Kanske blir det lättare om man får se utsidan?

Slutsteget har någonting gemensamt med en av de andra maskinerna på bilden.


Det lilla slutsteget.jpg

Slutsteget ser i alla fall välbyggt ut med kylflänsarna ytterst. Väldigt många gömmer sluttrissorna i mitten bakom
diminutiva kylare.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-04-11 17:29

peterh skrev:Slutsteget ser i alla fall välbyggt ut med kylflänsarna ytterst. Väldigt många gömmer sluttrissorna i mitten bakom
diminutiva kylare.


Ja det kan vara ytterligare en ledtråd, företaget byggde på den tiden rejäla prylar. Varumärket är kanske inte lika aktat idag, särskilt inte här på Faktiskt.
Senast redigerad av jonaz81a 2020-04-11 17:31, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav xeizo » 2020-04-11 17:30

Aha, så det är ett Optonica steg?
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-04-11 17:31

xeizo skrev:Aha, så det är ett Optonica steg?


Nej! :D

Företaget / Varumärket är inte Japanskt, steget är ej heller tillverkat i Asien.
Presentation kommer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster