12V trigger mono/stereo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mn12

12V trigger mono/stereo

Inläggav mn12 » 2020-04-02 16:48

Jag är osäker på om det här ska ligga här i hifidelen eller övrig media men det är bara att flytta om mods tycker det blev fel.

Jag letar lefter ett litet slutsteg med triggeringång och kikade i manualen till Atoll MA100 där det står "Trigger cable must be a Male to Male STEREO jack plug 3.5mm (1/8”)"

I manualen till WXC-50 som jag idag använder som DAC/försteg så står det "Monaural mini-plug cable" i bilden hur man kopplar in trigger-kabeln.

MA100 manual: https://www.atoll-electronique.com/wp-c ... 100-GB.pdf
WXC-50 manual: https://se.yamaha.com/files/download/ot ... GLV_En.pdf

Så den ena prylen vill ha en mono-kabel och den andra en stero-kabel för triggern.

Jag har två huvudfrågor:

1) Filosofiskt: Varför? Hur kan dom göra så här? En så trivial sak borde ju omöjligt kunna vara ett problem. Finns det ingen tanke på standardisering för dom här triviala sakerna? Att ha egna trigger-kablar kan ju inte vara en sellingpoint?

2) Tekniskt: Hur skulle ni koppla och varför? Bara ta en stereo eller mono-kabel? Löda något? Kan något gå sönder om man gör fel val? Går det ens att svara på utan att titta på dom kontaktdon och grejer dom har internt?
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: 12V trigger mono/stereo

Inläggav darkg » 2020-04-02 16:57

(följer tråden)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-04-02 17:26

mn12 skrev:Jag är osäker på om det här ska ligga här i hifidelen eller övrig media men det är bara att flytta om mods tycker det blev fel.

Jag letar lefter ett litet slutsteg med triggeringång och kikade i manualen till Atoll MA100 där det står "Trigger cable must be a Male to Male STEREO jack plug 3.5mm (1/8”)"

I manualen till WXC-50 som jag idag använder som DAC/försteg så står det "Monaural mini-plug cable" i bilden hur man kopplar in trigger-kabeln.

MA100 manual: https://www.atoll-electronique.com/wp-c ... 100-GB.pdf
WXC-50 manual: https://se.yamaha.com/files/download/ot ... GLV_En.pdf

Så den ena prylen vill ha en mono-kabel och den andra en stero-kabel för triggern.

Jag har två huvudfrågor:

1) Filosofiskt: Varför? Hur kan dom göra så här? En så trivial sak borde ju omöjligt kunna vara ett problem. Finns det ingen tanke på standardisering för dom här triviala sakerna? Att ha egna trigger-kablar kan ju inte vara en sellingpoint?

2) Tekniskt: Hur skulle ni koppla och varför? Bara ta en stereo eller mono-kabel? Löda något? Kan något gå sönder om man gör fel val? Går det ens att svara på utan att titta på dom kontaktdon och grejer dom har internt?

Detär ju bara en kontakt, som i ena fallet ser ut som en rca kontakt.
En rca till rca tycker jag skulle funka bra. Vad är problemet ??

F.ö. kan vilket slutsteg som helst kompletteras med detta , allt som behövs är ett Solid-state relay och en rca kontakt på
utsidan.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-04-02 17:31

Nej, det ska vara en 3,5 mm-kontakt precis som trådskaparen skriver. Så långt verkar det finnas en standard! Jag skulle prova med en stereo till stereo-kabel. Då får du signal i vänster kanal (spetsen på kontakten). Håll tummarna för att det fungerar även i mottagaränden!

Jag skulle för övrigt inte välja slutsteg beroende på om det finns triggeringång eller inte. Om det saknas kan man alltid använda den här lilla trevliga saken: https://www.audiophonics.fr/en/power-su ... 10661.html.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2020-04-02 17:38, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2020-04-02 17:36

Håller med Pekka, en stereokabel har funkat som triggerkabel för mig i tidigare anläggning.

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2020-04-02 18:01

PekkaJohansson skrev:Nej, det ska vara en 3,5 mm-kontakt precis som trådskaparen skriver. Så långt verkar det finnas en standard! Jag skulle prova med en stereo till stereo-kabel. Då får du signal i vänster kanal (spetsen på kontakten). Håll tummarna för att det fungerar även i mottagaränden!

Jag skulle för övrigt inte välja slutsteg beroende på om det finns triggeringång eller inte. Jag använder själv den här lilla trevliga saken: https://www.audiophonics.fr/en/power-su ... 10661.html.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack - jag använder den triggerapparaten själv till nuvarande slutsteg med monokabel och det funkar bra - jag hade inte tanke på att det inte skulle vara mono när jag kopplade in det.

Jag är långt ifrån redo att göra en beställning på ett slutsteg men mitt nuvarande slutsteg (Quad 306) börjar bli läskigt gammalt och oservat och jag har inte kunskap/lust att piffa till det.

Just nu är jag i det tidiga stadiet där jag kikar efter slutsteg som passar fysiskt och har "allt" jag behöver och vill ha.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2020-04-02 18:02

2 röster för en stereokabel i det här fallet. Är det någon risk att man kortsluter något så det går sönder eller är den enda risken att det inte funkar med just den kabeln?

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-04-02 18:08

PekkaJohansson skrev:Nej, det ska vara en 3,5 mm-kontakt precis som trådskaparen skriver. Så långt verkar det finnas en standard! Jag skulle prova med en stereo till stereo-kabel. Då får du signal i vänster kanal (spetsen på kontakten). Håll tummarna för att det fungerar även i mottagaränden!

Jag skulle för övrigt inte välja slutsteg beroende på om det finns triggeringång eller inte. Om det saknas kan man alltid använda den här lilla trevliga saken: https://www.audiophonics.fr/en/power-su ... 10661.html.

Med vänlig hälsning

Pekka

Trevlig sak, synd att det är ett mekansiskt relä.
En SSR bryter och sluter i nollgenomgången så det blir inga smällar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Återgå till Generellt om hifi