Ear Two - Holographic Audio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort

Ear Two - Holographic Audio

Inläggav Ogjort » 2020-04-24 06:13

En ny manick i hyllan…

Ear Two.jpg
Ear Two.jpg (96.45 KiB) Visad 925 gånger

Första intryck:

Väldigt tyst! Var är bruset?
Och den skyfflar igenom transienter som om alla dammluckor öppnats.
Den kortaste och mest ”transparenta” kedja jag har, om jag kopplar den direkt från mitt ljudinterface.

Största befrielsen arbetsmässigt är optimerad kanalbalans.
Super-potentiometer, verkar det som - får se hur länge den håller stilen?
Plötsligt slipper jag sitta och meka med nivåer höger/vänster. Tack!

Öhman x-feed:
Blir snabbt förtjust och tillvand med läge ”Size”. Hörlurar låter bättre än någonsin.
Jag vill från och med nu alltid lyssna med x-feed läge size.

Produktionsmässigt knepar det dock till sig en smula.
Decennier av ”övning” på lurmixning, gör att jag ständigt kompenserar och mixar ”överbredd”.
Ska jag nu behöva lära mig att lurmixa utifrån hur det faktiskt låter?
Det blir en omställning i skallen som jag måste TÄNKA på. Annars blir det ju helt fel.

Läge ”angle” är inte så kul att lyssna på - men produktionsmässigt korrekt för ”breddmixning”.
Utan ”gammal vana” är det troligen lysande för ”alla” som idag visar brister vid lurmixning.
Men jag själv skulle förmodligen intuitivt mixa alldeles för brett - inskolad som jag är på kompensation.
Det där kommer ta ett tag att vänja sig vid.

Troligen kommer jag fortsätta, ett tag åtminstone, att mixa utan x-feed, men sedan kontrollera att det blir vettigt med angle-knappen intryckt.
(om det är mitt i natten, eller om jag är någonstans där högtalare inte finns)

Några fler som införskaffat och vill dela intryck?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Zappa

Re: Ear Two - Holographic Audio

Inläggav Zappa » 2020-04-24 09:11

Tjusig! Jag har inte EAR TWO, kör istället med en SMSL Audio M3 som jag köpte för kaffepengar. Men jag är smått intresserad av EAR TWO, läste lite om den igår faktiskt. För min del hade det varit trevligt med en inbyggd DAC i form av instickskort på liknande vis som i PRE TWO. Vidare vore väl det fint med en PEQ även i hörlursförstärkaren? Försteg och hörlursförstärkare i en och samma apparat rentav? Det är ju lätt att sitta här och önska funktioner. :) Förstår dock varför HA håller sig borta från digitala produkter, de åldras i regel blixtsnabbt.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Återgå till Generellt om hifi