Extra arm på skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jonas72

Extra arm på skivspelare

Inläggav jonas72 » 2020-05-12 09:57

Hej.

SKa montera en extra arm på en skivspelare (projekt) och undrar följande. Avståndet ska vara 220mm från skivtalrikens mitt. Om jag nu drar en cirkel på 220mm kan jag placera tonarmen var det blir "snyggast/bäst" bara måttet 220mm hålls. Kanske en dålig förklaring 8O

Mvh
JOnas

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Extra arm på skivspelare

Inläggav Bill50x » 2020-05-12 10:07

Svar ja. Det viktiga är avståndet från tallriksspindel till tonarmslager. Detta för att kunna få rätt nollgenomgångar för pickupen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jonas72

Inläggav jonas72 » 2020-05-12 10:42

Hej

Tack för svaret, blir en extra arm till en Lenco l75 som jag monterar på en separat plint. Sett lite coola bilder på nätet.

Mvh
jonas

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-05-12 12:25

jonas72 skrev:... blir en extra arm till en Lenco l75 som jag monterar på en separat plint. Sett lite coola bilder på nätet.

Se till att det blir en stadig infästning, speciellt i förhållande till tallrikslagret.

/ B

jonas72

Inläggav jonas72 » 2020-05-12 13:13

Hej

Det är det jag lurar på hur jag ska få till, lurar på en tråbox i samma utförande som plinten som jag fyller med cement! har inte tänkt klart i alla led än.

Mvh
Jonas

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-05-12 15:23

jonas72 skrev:Hej

Det är det jag lurar på hur jag ska få till, lurar på en tråbox i samma utförande som plinten som jag fyller med cement! har inte tänkt klart i alla led än.

Behöver inte vara tungt, men stabilt. Har du tex en aluminiumbrygga mellan originalchassit och tonarmsfästet så är du nästan hemma. Nu minns jag inte hur en Lenco ser ut invändigt men det finns säkert någon bra lösning. Har du någon bild hur det ser ut internt?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-05-12 17:03

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-05-12 17:26

Ganska lustigt, när jag började rota i HiFi 68-69 stod Lenco inte speciellt högt i kurs. Mellanhjul och rumble var väl omdömet. Idag är de ganska heta, vad har hänt?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-05-12 17:52

Bill50x skrev:

Ganska lustigt, när jag började rota i HiFi 68-69 stod Lenco inte speciellt högt i kurs. Mellanhjul och rumble var väl omdömet. Idag är de ganska heta, vad har hänt?

/ B

Kidsen har inga guldöron. De lirar ju LP-skivor!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-12 18:55

Bill50x skrev:

/ B

Är lite så med japan-prylar från samma tid. De stod inte heller högt i kurs men nu ska alla ha någon japan-receiver tycks det. Var väl egentligen i slutet av 70-talet som de började bli något att ha?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-05-12 20:42

Alla japanska firmor hade fina linjer fast dom aldrig såldes hos svenska radiohandlare. Så det som kom till Sverige av lite enklare apparater som gick att S-märka.
Semko var ett pain in the ass för alla inblandade företagen både leverantörer och handlare. Men inom HiFi har folk blandat ihop vintage med gammalt och kul, gammal och absolut inte kul och nytt retro.

/Harry Up

jonas72

Inläggav jonas72 » 2020-05-13 16:23

Allt är inte guld som glimmar :D

Köpte den (spelaren) "billigt", köpte en ny plint på ebay (ser coolt ut) och monterar en RB250 arm på fristående plint, ett lago projekt för mig helt enkelt.

Mvh
Jonas.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-05-13 17:10

RogerGustavsson skrev:Är lite så med japan-prylar från samma tid. De stod inte heller högt i kurs men nu ska alla ha någon japan-receiver tycks det. Var väl egentligen i slutet av 70-talet som de började bli något att ha?

Mjae. Såväl Pioneer, Sansui som tex Luxman stod högt i kurs i början på 70-talet. Marantz, som på den tiden var amerikanskt, var också välsett.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-05-13 18:13

Skulle gärna dra bort Pioneer och istället lägga till Accuphase. Däremot Pioneer Exclusive line var kul men enbart tänkt att visa upp i princip.

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2020-05-14 11:58

Just med Lencon är nog grejen att drivningen är så stabil och stark. Mellanhjulsdriften har just den potentiella fördelen mot direkt- och framförallt remdrift. Prova gärna att hålla fast skivtallriken på olika spelare. När man känner på en schysst Lenco så märker man verkligen hur stark den är. Tillsammans med den tunga tallriken och den fina motorn blir det väldigt stabilt map. på hastighet. Rumble är tyvärr ofta baksidan av det myntet.

Bo Hansson byggde ju med remdrift, men hans rem var väsentligt kraftigare än på dom flesta andra spelare, så där vann han stabilitet. Med bla. bra motorval så kunde rumble hållas nere trots den grova remmen.

Vägen till Lencons "förträfflighet" idag verkar vara att man monterar verket i en mycket tung och massiv plint istället för den skramliga originallådan och på så sätt leder bort/dämpar mycket av vibrationerna som leder till rumble.

Jag har själv sparat en gammal L75:a som förhoppningsvis någon gång ska hamna i projektfas...

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-14 14:42

spiii skrev:Just med Lencon är nog grejen att drivningen är så stabil och stark. Mellanhjulsdriften har just den potentiella fördelen mot direkt- och framförallt remdrift. Prova gärna att hålla fast skivtallriken på olika spelare. När man känner på en schysst Lenco så märker man verkligen hur stark den är. Tillsammans med den tunga tallriken och den fina motorn blir det väldigt stabilt map. på hastighet.

Fast det där kan lika gärna gå åt andra hållet - att motorns kuggning överförs till tallriken. Vet om det var det som gjorde att remdrivna spelare ofta vann i blindtest.

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2020-05-15 20:25

Absolut, och då är Lencons motorgång väldigt fin. Rumble i just Lencon kommer nog oftast från själva mellanhjulet och mellanhjulslagret om inte det är i riktigt fint skick. Om mellanhjusaxeln är krökt så gnuggar dessutom gummit mot tallriken... Det finns många saker som kan skramla på Schweizaren.
Tallrikslagret är också en bov i dramat. Lencon vinner nog en hel del på ett bättre lager. Det är inte utan anledning att Lencon dels är populär, dels att den behöver en hel del jobb för att bli bra... Originalarmen är inte direkt fantastisk heller.

Jag misstänker att dom remdriva spelarna vann en hel del på lägre produktionskostnad, förutom rumblenivån. En Lenco var nog betydligt dyrare att tillverka jämfört med tex. en remdriven Thorens.

Sen är det skillnad på Lenco och Lenco. L75- och L78-orna har selekterade motorer som går bättre än tex B55-orna även om dom ser ut att vara likadana. 75/78 har en mycket bättre tallrik än 55:an. Att lägga jobb på en 55:a tycker jag är tveksamt om man inte byter tallrik, lager, arm och fixar med motorn.

Visst, det är en gammal konstruktion och man måste ha i sinnet att tiden många gånger har medgett utveckling.

Bosse Hansons Continuo har också väldigt stabil drift, förmodligen ännu bättre. Det är väldigt mycket enklare att köpa en sådan än att bygga om en gammal dinosaurie, resultatet blir ju även - liksom predikterbart. :lol:

Men allt vi gör här i livet behöver nödvändigtvis inte röra sig längs den kortaste eller slätaste vägen. -Eller ens nå upp till högsta toppen...
För mig är ofta vägen minst lika intressant som målet. Det tror jag inte jag är ensam om.

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Återgå till Generellt om hifi