Absolut, och då är Lencons motorgång väldigt fin. Rumble i just Lencon kommer nog oftast från själva mellanhjulet och mellanhjulslagret om inte det är i riktigt fint skick. Om mellanhjusaxeln är krökt så gnuggar dessutom gummit mot tallriken... Det finns många saker som kan skramla på Schweizaren.
Tallrikslagret är också en bov i dramat. Lencon vinner nog en hel del på ett bättre lager. Det är inte utan anledning att Lencon dels är populär, dels att den behöver en hel del jobb för att bli bra... Originalarmen är inte direkt fantastisk heller.
Jag misstänker att dom remdriva spelarna vann en hel del på lägre produktionskostnad, förutom rumblenivån. En Lenco var nog betydligt dyrare att tillverka jämfört med tex. en remdriven Thorens.
Sen är det skillnad på Lenco och Lenco. L75- och L78-orna har selekterade motorer som går bättre än tex B55-orna även om dom ser ut att vara likadana. 75/78 har en mycket bättre tallrik än 55:an. Att lägga jobb på en 55:a tycker jag är tveksamt om man inte byter tallrik, lager, arm och fixar med motorn.
Visst, det är en gammal konstruktion och man måste ha i sinnet att tiden många gånger har medgett utveckling.
Bosse Hansons Continuo har också väldigt stabil drift, förmodligen ännu bättre. Det är väldigt mycket enklare att köpa en sådan än att bygga om en gammal dinosaurie, resultatet blir ju även - liksom predikterbart.
Men allt vi gör här i livet behöver nödvändigtvis inte röra sig längs den kortaste eller slätaste vägen. -Eller ens nå upp till högsta toppen...
För mig är ofta vägen minst lika intressant som målet. Det tror jag inte jag är ensam om.
/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?