Ligger dock kvar bara tom den 25:e maj, verkar det som.
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jag har observerat att uppställningen med konsthuvudet är i en form av semi-ekofritt rum med golv. Inga väggreflexer. Det är uppbyggt i en konsertlokal. Jag kan tänka mig att det ekofria från väggreflexer är en förutsättning för de binaurala effekter han får fram via konsthuvudet. På så sätt fås möjligtvis större emfas på tidsskillnaden och nivåskillnaden mellan "öronen" i förhållande till ytteröronens bidrag.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Jag har observerat att uppställningen med konsthuvudet är i en form av semi-ekofritt rum med golv. Inga väggreflexer. Det är uppbyggt i en konsertlokal. Jag kan tänka mig att det ekofria från väggreflexer är en förutsättning för de binaurala effekter han får fram via konsthuvudet. På så sätt fås möjligtvis större emfas på tidsskillnaden och nivåskillnaden mellan "öronen" i förhållande till ytteröronens bidrag.
Mvh
Peter
Ogjort skrev:petersteindl skrev:Jag har observerat att uppställningen med konsthuvudet är i en form av semi-ekofritt rum med golv. Inga väggreflexer. Det är uppbyggt i en konsertlokal. Jag kan tänka mig att det ekofria från väggreflexer är en förutsättning för de binaurala effekter han får fram via konsthuvudet. På så sätt fås möjligtvis större emfas på tidsskillnaden och nivåskillnaden mellan "öronen" i förhållande till ytteröronens bidrag.
Mvh
Peter
Kan så vara...
Men jag upplever ofta högre grad av avstånds-, rörelse-, närvaro- och riktningsuppfattning i "påtagliga" rum med reflexer. Dock inte för små.
Men det är en balansgång.
Anders O.
petersteindl skrev:Ogjort skrev:petersteindl skrev:Jag har observerat att uppställningen med konsthuvudet är i en form av semi-ekofritt rum med golv. Inga väggreflexer. Det är uppbyggt i en konsertlokal. Jag kan tänka mig att det ekofria från väggreflexer är en förutsättning för de binaurala effekter han får fram via konsthuvudet. På så sätt fås möjligtvis större emfas på tidsskillnaden och nivåskillnaden mellan "öronen" i förhållande till ytteröronens bidrag.
Mvh
Peter
Kan så vara...
Men jag upplever ofta högre grad av avstånds-, rörelse-, närvaro- och riktningsuppfattning i "påtagliga" rum med reflexer. Dock inte för små.
Men det är en balansgång.
Anders O.
Ja, det är ju självklart, att du gör då du lyssnar på reella ljudkällor! Men inte inspelade ljudkällor via ett konsthuvud! Då är förutsättningarna helt annorlunda. Dock, om just dina öron och ditt huvud vore konsthuvudet så vore det också helt andra förutsättningar än med ett konstgjort allmängiltigt konsthuvud. Det kan åstadkommas genom att stoppa in små myggmikrofoner i sina egna örongångar och spela in. [...]
MacBruce skrev:petersteindl skrev:Ogjort skrev:
Kan så vara...
Men jag upplever ofta högre grad av avstånds-, rörelse-, närvaro- och riktningsuppfattning i "påtagliga" rum med reflexer. Dock inte för små.
Men det är en balansgång.
Anders O.
Ja, det är ju självklart, att du gör då du lyssnar på reella ljudkällor! Men inte inspelade ljudkällor via ett konsthuvud! Då är förutsättningarna helt annorlunda. Dock, om just dina öron och ditt huvud vore konsthuvudet så vore det också helt andra förutsättningar än med ett konstgjort allmängiltigt konsthuvud. Det kan åstadkommas genom att stoppa in små myggmikrofoner i sina egna örongångar och spela in. [...]
Slå mig på käften om jag tänker fel men — då hör man väl sina egna öron två gånger vid uppspelningen av det inspelade?
petersteindl skrev:MacBruce skrev:petersteindl skrev:
Ja, det är ju självklart, att du gör då du lyssnar på reella ljudkällor! Men inte inspelade ljudkällor via ett konsthuvud! Då är förutsättningarna helt annorlunda. Dock, om just dina öron och ditt huvud vore konsthuvudet så vore det också helt andra förutsättningar än med ett konstgjort allmängiltigt konsthuvud. Det kan åstadkommas genom att stoppa in små myggmikrofoner i sina egna örongångar och spela in. [...]
Slå mig på käften om jag tänker fel men — då hör man väl sina egna öron två gånger vid uppspelningen av det inspelade?
Inte om du lyssnar på det inspelade med hörlurar, däremot om man lyssnar via högtalare så blir det i så fall öron och huvud 2 ggr. Fast jag tänker inte slå dig på käften.
Det man har att ta hänsyn till är det som kallas HRTF = Head Related Transfer Function. Där ingår bl.a. ytteröronens filter, huvudets påverkan, och cross correlation mellan öronen som skall finnas med 1 och endast 1 gång, antingen vid inspelning eller vid avspelning. Detta fås vid lyssning med högtalare, men inte med hörlurar. Om inspelningen görs med ett sk. konsthuvud/Kunstkopf ibland kallad Dummkopf eller med mikar i ens egna öron så fås det vid inspelningen och spelar man upp det via högtalare så blir det 2 ggr och då blir det helt fel. Det är alltså en kodning som skall ske 1 och endast 1 gång för att hörseln skall kunna skapa extern ljudbild med externt placerade ljudobjekt.
Mvh
Peter
Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:MacBruce skrev:
Slå mig på käften om jag tänker fel men — då hör man väl sina egna öron två gånger vid uppspelningen av det inspelade?
Inte om du lyssnar på det inspelade med hörlurar, däremot om man lyssnar via högtalare så blir det i så fall öron och huvud 2 ggr. Fast jag tänker inte slå dig på käften.
Det man har att ta hänsyn till är det som kallas HRTF = Head Related Transfer Function. Där ingår bl.a. ytteröronens filter, huvudets påverkan, och cross correlation mellan öronen som skall finnas med 1 och endast 1 gång, antingen vid inspelning eller vid avspelning. Detta fås vid lyssning med högtalare, men inte med hörlurar. Om inspelningen görs med ett sk. konsthuvud/Kunstkopf ibland kallad Dummkopf eller med mikar i ens egna öron så fås det vid inspelningen och spelar man upp det via högtalare så blir det 2 ggr och då blir det helt fel. Det är alltså en kodning som skall ske 1 och endast 1 gång för att hörseln skall kunna skapa extern ljudbild med externt placerade ljudobjekt.
Mvh
Peter
I de stora dragen håller jag med dig. Däremot behöver resonemanget utvecklas lite för hörlurslyssning för att skilja på binaural lyssning eller för ljud som är ämnade för högtalarlyssning.
Kort beskrivet är hörlurar vanligtvis utformade för musik som är producerad för högtalarlyssning. Då lyssnar man alltså på ljud som kommer utanför huvudet. Huvudet och öronmusslorna kommer så att säga med i ekvationen. För att ljud ska låta korrekt med sådant producerat programmaterial behöver hörlurarna ha en frekvensgång som kompenserar för att hörlurskapseln placeras precis utanför öronmusslan (eller i hörselgången för i-örat-lurar). Sådana hörlurar låter fel om de har mätmässigt linjär frekvensgång. Därför brukar många hörlurar ha en frekvensgång som försöker kompensera för detta. Det kallades förr ofta för diffusfältskompensering, nu finns det fler utvecklingar/varianter av detta som t.ex. Harmankoncernen (numera Samsung) har med sin s.k. "Harmankurva" (som dock kräver ett speciellt standardiserat "mätöra". En smått lustig detalj i sammanhanget är att frekvensgången hos de flesta hörlurar ser ut oftast precis hur som helst. Det är därför som det i mitt tycke är så att hörlurar låter oftast helt kasst. Men det finns ett fåtal lurar jag kan tycka att jag står ut med. Det brukar oftast räcka att lyssna på ett par lurar i 2 sekunder oavsett musik så hör man vad som är fel med dem, så kassa tycker jag att många är.
Om man däremot spelar upp ljud som är inspelad med binaural teknik med mikrofoner som är placerade på ett huvud och som dessutom har öronmusslor, så blir det ett ljud med större naturtrohet om hörlurskapslarna ger en rak frekvensgång. Det behöver vara så eftersom mikrofonerna redan har spelat in effekterna av öronmussla, huvud, och axelparti. Sedan kan det blir (oftast) lite fel också eftersom ens eget huvud, öronmussla, etc. är inte likadant utformade som det konsthuvud som använts. Jag tror mig inte veta, men gissar att olika konsthuvuden brukar vara utformade så att de försöker efterlikna så generella huvud/öronegenskaper som möjligt. På detta vis brukar hörlurar med så linjär frekvensgång som möjligt låta med högsta naturtroheten för binaurala inspelningar. Ett bra exempel på en sådan hörlur är Sennheiser HD600. Men de passar därmed inte så bra på musik som är gjorda för vanlig högtalarlyssning. Bra alltså för kanske 0,0001% av allt programmaterial!
Jag tror du håller med om detta, eller hur?
petersteindl skrev:MacBruce skrev:petersteindl skrev:
Ja, det är ju självklart, att du gör då du lyssnar på reella ljudkällor! Men inte inspelade ljudkällor via ett konsthuvud! Då är förutsättningarna helt annorlunda. Dock, om just dina öron och ditt huvud vore konsthuvudet så vore det också helt andra förutsättningar än med ett konstgjort allmängiltigt konsthuvud. Det kan åstadkommas genom att stoppa in små myggmikrofoner i sina egna örongångar och spela in. [...]
Slå mig på käften om jag tänker fel men — då hör man väl sina egna öron två gånger vid uppspelningen av det inspelade?
Inte om du lyssnar på det inspelade med hörlurar, däremot om man lyssnar via högtalare så blir det i så fall öron och huvud 2 ggr. Fast jag tänker inte slå dig på käften.
petersteindl skrev:Det man har att ta hänsyn till är det som kallas HRTF = Head Related Transfer Function. Där ingår bl.a. ytteröronens filter, huvudets påverkan, och cross correlation mellan öronen som skall finnas med 1 och endast 1 gång, antingen vid inspelning eller vid avspelning. Detta fås vid lyssning med högtalare, men inte med hörlurar. Om inspelningen görs med ett sk. konsthuvud/Kunstkopf ibland kallad Dummkopf eller med mikar i ens egna öron så fås det vid inspelningen och spelar man upp det via högtalare så blir det 2 ggr och då blir det helt fel. Det är alltså en kodning som skall ske 1 och endast 1 gång för att hörseln skall kunna skapa extern ljudbild med externt placerade ljudobjekt.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Ogjort skrev:petersteindl skrev:Jag har observerat att uppställningen med konsthuvudet är i en form av semi-ekofritt rum med golv. Inga väggreflexer. Det är uppbyggt i en konsertlokal. Jag kan tänka mig att det ekofria från väggreflexer är en förutsättning för de binaurala effekter han får fram via konsthuvudet. På så sätt fås möjligtvis större emfas på tidsskillnaden och nivåskillnaden mellan "öronen" i förhållande till ytteröronens bidrag.
Mvh
Peter
Kan så vara...
Men jag upplever ofta högre grad av avstånds-, rörelse-, närvaro- och riktningsuppfattning i "påtagliga" rum med reflexer. Dock inte för små.
Men det är en balansgång.
Anders O.
Ja, det är ju självklart, att du gör då du lyssnar på reella ljudkällor! Men inte inspelade ljudkällor via ett konsthuvud! Då är förutsättningarna helt annorlunda. Dock, om just dina öron och ditt huvud vore konsthuvudet så vore det också helt andra förutsättningar än med ett konstgjort allmängiltigt konsthuvud. Det kan åstadkommas genom att stoppa in små myggmikrofoner i sina egna örongångar och spela in.
Dessutom är det så att om man vrider huvudet med hörlurar så förflyttas ljudkällan via inspelning med konsthuvud.
Skulle istället headtracker finnas med i återgivningen på hörlurarna så skulle ljudkällan inte ändra position då man vrider sitt huvud vid avspelning d v s precis som irl med reella ljudkällor som inte förflyttar sig. Det finns flera aspekter på att åstadkomma out-of-head-localization.
Avståndsbedömning till ljudkälla via hörseln är dominant genom kvoten mellan direktljud och reflexer. Det förutsätter ett rum med tidiga reflexer och efterklang. Akustisk förankring likaså. Där ligger frifält i lä.Vad gäller riktningsuppfattning är det dock inte så. Ökas andelen reflexer i förhållande till direktljudet tillräckligt mycket så upplevs ljudkällan betydligt diffusare.
Detta ämne kan man skriva en uppsats om men jag väljer att posta inlägget utan att gå in på djupare spörsmål i ämnet.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:
Inte om du lyssnar på det inspelade med hörlurar, däremot om man lyssnar via högtalare så blir det i så fall öron och huvud 2 ggr. Fast jag tänker inte slå dig på käften.
Det man har att ta hänsyn till är det som kallas HRTF = Head Related Transfer Function. Där ingår bl.a. ytteröronens filter, huvudets påverkan, och cross correlation mellan öronen som skall finnas med 1 och endast 1 gång, antingen vid inspelning eller vid avspelning. Detta fås vid lyssning med högtalare, men inte med hörlurar. Om inspelningen görs med ett sk. konsthuvud/Kunstkopf ibland kallad Dummkopf eller med mikar i ens egna öron så fås det vid inspelningen och spelar man upp det via högtalare så blir det 2 ggr och då blir det helt fel. Det är alltså en kodning som skall ske 1 och endast 1 gång för att hörseln skall kunna skapa extern ljudbild med externt placerade ljudobjekt.
Mvh
Peter
I de stora dragen håller jag med dig. Däremot behöver resonemanget utvecklas lite för hörlurslyssning för att skilja på binaural lyssning eller för ljud som är ämnade för högtalarlyssning.
Kort beskrivet är hörlurar vanligtvis utformade för musik som är producerad för högtalarlyssning. Då lyssnar man alltså på ljud som kommer utanför huvudet. Huvudet och öronmusslorna kommer så att säga med i ekvationen. För att ljud ska låta korrekt med sådant producerat programmaterial behöver hörlurarna ha en frekvensgång som kompenserar för att hörlurskapseln placeras precis utanför öronmusslan (eller i hörselgången för i-örat-lurar). Sådana hörlurar låter fel om de har mätmässigt linjär frekvensgång. Därför brukar många hörlurar ha en frekvensgång som försöker kompensera för detta. Det kallades förr ofta för diffusfältskompensering, nu finns det fler utvecklingar/varianter av detta som t.ex. Harmankoncernen (numera Samsung) har med sin s.k. "Harmankurva" (som dock kräver ett speciellt standardiserat "mätöra". En smått lustig detalj i sammanhanget är att frekvensgången hos de flesta hörlurar ser ut oftast precis hur som helst. Det är därför som det i mitt tycke är så att hörlurar låter oftast helt kasst. Men det finns ett fåtal lurar jag kan tycka att jag står ut med. Det brukar oftast räcka att lyssna på ett par lurar i 2 sekunder oavsett musik så hör man vad som är fel med dem, så kassa tycker jag att många är.
Om man däremot spelar upp ljud som är inspelad med binaural teknik med mikrofoner som är placerade på ett huvud och som dessutom har öronmusslor, så blir det ett ljud med större naturtrohet om hörlurskapslarna ger en rak frekvensgång. Det behöver vara så eftersom mikrofonerna redan har spelat in effekterna av öronmussla, huvud, och axelparti. Sedan kan det blir (oftast) lite fel också eftersom ens eget huvud, öronmussla, etc. är inte likadant utformade som det konsthuvud som använts. Jag tror mig inte veta, men gissar att olika konsthuvuden brukar vara utformade så att de försöker efterlikna så generella huvud/öronegenskaper som möjligt. På detta vis brukar hörlurar med så linjär frekvensgång som möjligt låta med högsta naturtroheten för binaurala inspelningar. Ett bra exempel på en sådan hörlur är Sennheiser HD600. Men de passar därmed inte så bra på musik som är gjorda för vanlig högtalarlyssning. Bra alltså för kanske 0,0001% av allt programmaterial!
Jag tror du håller med om detta, eller hur?
Bra där. Som jag tidigare skrev så krävs det en djupdykning i problemet för att få med det väsentligaste. Konsthuvuden är oftast utformade enligt ett genomsnitt av huvuden och då är det snarast vuxna män. Det enda jag reagerar på är ditt val av just ordet "på". Mikarna är vad jag sett infällda i huvudet d v s innanför ytteröronen. Hur långt in vet jag dock inte. Det är ju några cm till trumhinnan.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster