Nja... Just Ino-labs podcast är en smula speciell, av flera skäl.
Så jag rekommenderar INTE vår stereometod i "vardagslag". Ljudet kommer skilja sig för mycket jämfört med andra poddar.
Som sagts ovan är individuell närmikrofonering - med effektiva puffskydd, bättre lösning.
Alla övriga poddar jag själv producerar
(förutom ino-lab då alltså) är närmikrofonerade med den väldigt kompetenta och extremt
prisvärda mikrofonen Line Audio CM3 (nu även CM4). T.ex. P2:s Klassiska Podden, som dock har tydlig rumsklang pga inspelningsmiljön.
Även ganska nivåkomprimerat - inte av fri vilja - utan av tvång, för att inte skilja sig för mycket från "mängden".
Kruxet är då att de kräver fantommatning,
(+ 48V) och därmed ett separat "ljudkort". Ett krux till blir då att priset stiger påtagligt med
fler ingångar än två. Om man nu tänker sig fler deltagare än 2. Tillkommer då även kostnad för puffskärmar, stativ m.m.
Men... Om du ändå vill kompromissa och köra den metod du beskriver och hålla mycket låg budget, så föreslår jag ZOOM H1n ljudinspelare.
Alltså antingen helt skild från datorn, eller som direkt USB-ansluten mikrofon.
(det senare behövs egentligen bara om man i själva inspelningssituationen snabbt behöver kunna kontrollyssna på vad som sagts, för att gå vidare,
eller plocka upp tråden. Då är USB-datorinspelning en fördel)Men då är det mycket viktigt att inspelningsrummet är MYCKET väl dämpat för att undvika rumsklang, som folk kommer uppfatta som ovan o konstig.
Samt att deltagarna talar väl, högt och tydligt. Och att de medverkande avståndsplaceras utifrån röststyrka och karaktär.
Om allt detta är uppfyllt kan resultatet bli utmärkt. Särskilt med noggrann efterbearbetning av nivåerna, i samband med redigering.
Spela in allt i PCM
(wave) 24/48, och bibehåll det formatet under hela efterbearbetningen. När allt är klart kommer oundvikligen den färdiga
filen ändå att snålkodas vid distribution de "vanliga" poddvägarna. Ofta i så låga bithastigheter som 128 kb/s, eller lägre. Så det gäller att värna
ljudkvaliteten genom hela produktionskedjan. Konvertering till mp3 är det absolut sista steget inför publicering.
Idag lämplig peak-nivå på den färdiga ljudfilen är -3dB FS. Då riskerar man inte "överslängsdistorsion" vid mp3-konverteringen.
"Hostar" ni poddarna själva inom eget IT-system, så kör då hög bitrate på mp3:orna.
(320 kb/s)Kör ni på det här viset blir manick-kostnaden bara ca. 1500:-
(+ minneskortskostnad)Lägg, i så fall MER kosing på att få rummet så bra som möjligt.
Och ni får endast en sån här liten mojäng på bordet:

- H1_stativ.jpg (45.22 KiB) Visad 2136 gånger
Titta på varandra när ni talar - och inte på H1:an - så minimeras puff-risken.
Har ni tänkt papper o händer o glas eller koppar på bordet, så ställ H1-stativet på en skumgummibit.
Annars kommer det bli "bummel" etc, då H1n är mycket känslig för "mekaniska" störningar.
Om något är otydligt så fråga gärna.
/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---