Fråga som har med podcast att göra

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Fråga som har med podcast att göra

Inläggav eljulio » 2020-04-28 11:13

Hej,

Jag jobbar på museum med marknadsföring och utveckling av verksamheten i stort. I dessa tider är det extra viktigt att nå ut till alla intresserade på annat sätt än fysiska möten. Vi har hittills satsat på ökad synlighet via filminspelningar och våra sociala medier. Nu ska vi även dra igång en podcast med 1-3 inspelningar i månaden. Vi kommer att inreda ett rum som är tyst och avskilt samt fixa med akustiken så att den blir ok för ändamålet. Antalet gäster kommer att vara 2-4 personer inklusive programledare. Vi kommer att sitta vid ett runt bord och placera micken i mitten, på ett avstånd som är centrerat i relation till deltagarna. Och då kommer vi till valet av mikrofon som ska kopplas in till datorn. Vilken ska jag välja och varför? Budget: upp till 3 000 kronor, inte mer gärna.

Tacksam för hjälp!!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Fråga som har med podcast att göra

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-28 13:17

Avståndet till mikrofonen bör inte vara för stort, då blir det mycket rumsljud som stör. Det man hör i radio är upptaget på nära håll.

sr studio.jpg
sr studio.jpg (54.79 KiB) Visad 2206 gånger

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-04-28 14:52

Jag tycker du ska höra med dessa trenne inspelningsinsatta (om du gillar hur de gör inspelningen av sina tremannasamtal):
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=66945&hilit=Podcast
Och inte bara om mikrofon(er), utan även om uppställningen av dem.

Vet inte om det är görligt att få till gloriöst stereofoniskt ljud med så pass många deltagare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-28 16:58

Ronnie skrev:Vet inte om det är görligt att få till gloriöst stereofoniskt ljud med så pass många deltagare.

I dessa tider där man ska 1.5-2 m till nästa deltagare, misstänker jag det blir svårt utan flera mikrofoner. Ett rejält dämpat rum kanske hjälper.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2020-04-28 17:03

Som gammal lärare i radiojournalistik kan jag inte annat än att hålla med det första rådet och även det andra men det absolut viktigaste är en bra historia, Och ett schysst urval av gäster. Annars är det ingen som lyssnar. Trots att "podden" finns på nätet. Eller kanske just därför (konkurrens). Jag fick bra resultat med JJLabs kondensatormikrofoner (behöver fantomatning). 795 kr st.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-04-28 19:32

Ronnie skrev:Jag tycker du ska höra med dessa trenne inspelningsinsatta (om du gillar hur de gör inspelningen av sina tremannasamtal):
Och inte bara om mikrofon(er), utan även om uppställningen av dem..

Nja... Just Ino-labs podcast är en smula speciell, av flera skäl.
Så jag rekommenderar INTE vår stereometod i "vardagslag". Ljudet kommer skilja sig för mycket jämfört med andra poddar.
Som sagts ovan är individuell närmikrofonering - med effektiva puffskydd, bättre lösning.

Alla övriga poddar jag själv producerar (förutom ino-lab då alltså) är närmikrofonerade med den väldigt kompetenta och extremt
prisvärda mikrofonen Line Audio CM3 (nu även CM4). T.ex. P2:s Klassiska Podden, som dock har tydlig rumsklang pga inspelningsmiljön.
Även ganska nivåkomprimerat - inte av fri vilja - utan av tvång, för att inte skilja sig för mycket från "mängden".

Kruxet är då att de kräver fantommatning, (+ 48V) och därmed ett separat "ljudkort". Ett krux till blir då att priset stiger påtagligt med
fler ingångar än två. Om man nu tänker sig fler deltagare än 2. Tillkommer då även kostnad för puffskärmar, stativ m.m.

Men... Om du ändå vill kompromissa och köra den metod du beskriver och hålla mycket låg budget, så föreslår jag ZOOM H1n ljudinspelare.
Alltså antingen helt skild från datorn, eller som direkt USB-ansluten mikrofon.
(det senare behövs egentligen bara om man i själva inspelningssituationen snabbt behöver kunna kontrollyssna på vad som sagts, för att gå vidare,
eller plocka upp tråden. Då är USB-datorinspelning en fördel)

Men då är det mycket viktigt att inspelningsrummet är MYCKET väl dämpat för att undvika rumsklang, som folk kommer uppfatta som ovan o konstig.
Samt att deltagarna talar väl, högt och tydligt. Och att de medverkande avståndsplaceras utifrån röststyrka och karaktär.

Om allt detta är uppfyllt kan resultatet bli utmärkt. Särskilt med noggrann efterbearbetning av nivåerna, i samband med redigering.

Spela in allt i PCM (wave) 24/48, och bibehåll det formatet under hela efterbearbetningen. När allt är klart kommer oundvikligen den färdiga
filen ändå att snålkodas vid distribution de "vanliga" poddvägarna. Ofta i så låga bithastigheter som 128 kb/s, eller lägre. Så det gäller att värna
ljudkvaliteten genom hela produktionskedjan. Konvertering till mp3 är det absolut sista steget inför publicering.
Idag lämplig peak-nivå på den färdiga ljudfilen är -3dB FS. Då riskerar man inte "överslängsdistorsion" vid mp3-konverteringen.
"Hostar" ni poddarna själva inom eget IT-system, så kör då hög bitrate på mp3:orna. (320 kb/s)

Kör ni på det här viset blir manick-kostnaden bara ca. 1500:- (+ minneskortskostnad)
Lägg, i så fall MER kosing på att få rummet så bra som möjligt.
Och ni får endast en sån här liten mojäng på bordet:

H1_stativ.jpg
H1_stativ.jpg (45.22 KiB) Visad 2136 gånger

Titta på varandra när ni talar - och inte på H1:an - så minimeras puff-risken.
Har ni tänkt papper o händer o glas eller koppar på bordet, så ställ H1-stativet på en skumgummibit.
Annars kommer det bli "bummel" etc, då H1n är mycket känslig för "mekaniska" störningar.

Om något är otydligt så fråga gärna.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-04-28 20:46

Om man bara är två skulle man kanske kunna snacka in i varsin sida på en "åtta"? Den har väl skaplig riktverkan och förmåga att undertrycka rummets tillkortakommanden även när den placeras en eller ett par halvmeter bort från respektive ljudkälla.

Ogjort skrev:Kruxet är då att de kräver fantommatning, (+ 48V) och därmed ett separat "ljudkort".

Är det bara fantommatningen man saknar går det väl att bygga en liten låda med batterier?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-04-28 20:53

E skrev:Om man bara är två skulle man kanske kunna snacka in i varsin sida på en "åtta"? Den har väl skaplig riktverkan och förmåga att undertrycka rummets tillkortakommanden även när den placeras en eller ett par halvmeter bort från respektive ljudkälla.

Ogjort skrev:Kruxet är då att de kräver fantommatning, (+ 48V) och därmed ett separat "ljudkort".

Är det bara fantommatningen man saknar går det väl att bygga en liten låda med batterier?

Mvh E*

Nja... Du ska ju ha in miksignalerna i datorn också. Och även om det kan kompromissas så är ingångsstegen då oftast tämligen usla.
Men huvudproblemet här, som jag fattar det är att man vill ha många medverkande samtidigt.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-04-28 21:04

Ogjort skrev:
Ronnie skrev:Jag tycker du ska höra med dessa trenne inspelningsinsatta (om du gillar hur de gör inspelningen av sina tremannasamtal):
Och inte bara om mikrofon(er), utan även om uppställningen av dem..

Nja... Just Ino-labs podcast är en smula speciell, av flera skäl.
Så jag rekommenderar INTE vår stereometod i "vardagslag". Ljudet kommer skilja sig för mycket jämfört med andra poddar.
Som sagts ovan är individuell närmikrofonering - med effektiva puffskydd, bättre lösning.

Alla övriga poddar jag själv producerar (förutom ino-lab då alltså) är närmikrofonerade med den väldigt kompetenta och extremt
prisvärda mikrofonen Line Audio CM3 (nu även CM4). T.ex. P2:s Klassiska Podden, som dock har tydlig rumsklang pga inspelningsmiljön.
Även ganska nivåkomprimerat - inte av fri vilja - utan av tvång, för att inte skilja sig för mycket från "mängden".

Kruxet är då att de kräver fantommatning, (+ 48V) och därmed ett separat "ljudkort". Ett krux till blir då att priset stiger påtagligt med
fler ingångar än två. Om man nu tänker sig fler deltagare än 2. Tillkommer då även kostnad för puffskärmar, stativ m.m.

Men... Om du ändå vill kompromissa och köra den metod du beskriver och hålla mycket låg budget, så föreslår jag ZOOM H1n ljudinspelare.
Alltså antingen helt skild från datorn, eller som direkt USB-ansluten mikrofon.
(det senare behövs egentligen bara om man i själva inspelningssituationen snabbt behöver kunna kontrollyssna på vad som sagts, för att gå vidare,
eller plocka upp tråden. Då är USB-datorinspelning en fördel)

Men då är det mycket viktigt att inspelningsrummet är MYCKET väl dämpat för att undvika rumsklang, som folk kommer uppfatta som ovan o konstig.
Samt att deltagarna talar väl, högt och tydligt. Och att de medverkande avståndsplaceras utifrån röststyrka och karaktär.

Om allt detta är uppfyllt kan resultatet bli utmärkt. Särskilt med noggrann efterbearbetning av nivåerna, i samband med redigering.

Spela in allt i PCM (wave) 24/48, och bibehåll det formatet under hela efterbearbetningen. När allt är klart kommer oundvikligen den färdiga
filen ändå att snålkodas vid distribution de "vanliga" poddvägarna. Ofta i så låga bithastigheter som 128 kb/s, eller lägre. Så det gäller att värna
ljudkvaliteten genom hela produktionskedjan. Konvertering till mp3 är det absolut sista steget inför publicering.
Idag lämplig peak-nivå på den färdiga ljudfilen är -3dB FS. Då riskerar man inte "överslängsdistorsion" vid mp3-konverteringen.
"Hostar" ni poddarna själva inom eget IT-system, så kör då hög bitrate på mp3:orna. (320 kb/s)

Kör ni på det här viset blir manick-kostnaden bara ca. 1500:- (+ minneskortskostnad)
Lägg, i så fall MER kosing på att få rummet så bra som möjligt.
Och ni får endast en sån här liten mojäng på bordet:

H1_stativ.jpg

Titta på varandra när ni talar - och inte på H1:an - så minimeras puff-risken.
Har ni tänkt papper o händer o glas eller koppar på bordet, så ställ H1-stativet på en skumgummibit.
Annars kommer det bli "bummel" etc, då H1n är mycket känslig för "mekaniska" störningar.

Om något är otydligt så fråga gärna.

/Anders O.

Tack för ett alldeles fenomenalt informativt inlägg. Just denna typ av hjälp är huvudanledningen att jag tycker om faktiskt.io. ! :)

Vi spelade in redan idag, så åtgärder för nästa avsnitt kommer att göras till nästa. Ljudet blev ok, efter bearbetning i Audition. Det är inte klart ännu. Inspelningen gjordes i museets kostymateljé, i ett litet rum fullt av kläder från 1900-talet. Det var alltså gott om dämpning i rummet, så akustiken var helt ok. Främsta problemet var micken. Men innehållet är suberbt bra om jag får säga det själv och ljudet acceptabelt. Nästa gång ska det vara toppklass. Jag får återkomma om det, och förstås dela vår podd här för lyssning. Men var då snälla mot oss/mig. Jag ska ju gå från nybörjare till proffs på några timmar...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-04-28 21:13

Ogjort skrev:
E skrev:

Nja... Du ska ju ha in miksignalerna i datorn också. Och även om det kan kompromissas så är ingångsstegen då oftast tämligen usla.

Visst, men är mikrofoningången usel så behöver man ju ett separat ljudkort ändå, alldeles oavsett om man behöver +48V eller inte. I synnerhet en dynamisk mikrofon, exempelvis Shure SM7, ställer väl krav på mikrofonförstärkaren om det skall bli bra. Någon fantommatning behöver den däremot inte.

Men det var mest en liten utvikning.

Mvh E*

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-28 21:22

E skrev:
Ogjort skrev:
E skrev:Är det bara fantommatningen man saknar går det väl att bygga en liten låda med batterier?

Visst, men är mikrofoningången usel så behöver man ju ett separat ljudkort ändå, alldeles oavsett om man behöver +48V eller inte. I synnerhet en dynamisk mikrofon, exempelvis Shure SM7, ställer väl krav på mikrofonförstärkaren om det skall bli bra. Någon fantommatning behöver den däremot inte.

Men det var mest en liten utvikning.

Mvh E*

Fast nu pratar du om en dynamisk mikrofon med njure, ingen åtta som du väl först var inne på?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-04-28 22:42

Ja, fantommatningsfrågan respektive frågan om huruvida en åtta kunde passa för två personer (och möjligen två åttor för fyra personer?), var två helt olika spörsmål. :)

Mvh E*

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-28 22:59

E skrev:Ja, fantommatningsfrågan respektive frågan om huruvida en åtta kunde passa för två personer (och möjligen två åttor för fyra personer?), var två helt olika spörsmål. :)

Mvh E*

Aha! :)

En åtta borde väl fungera bra om man sitter två personer per sida av ett vanligt fyrkantigt bord, skulle jag tro.
Jag har en Cascade FatHead bandmikrofon som tar upp ett brett område både framåt och bakåt, dessutom är den inte så känslig heller så den är snäll i upptagningen av rummet. Den kräver dock en hyfsat stark mikrofonförstärkaren.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2020-05-30 06:34

Hej,

Då är vi igång med vår podcast. Tre avsnitt publicerade hittills. Jag lär mig på vägen kan man säga. Hur jag har gjort ska jag skriva lite längre om, men inte nu. Första avsnittet låter... illa. Men bra innehåll. Andra avsnittet låter ok, bra innehåll. Tredje avsnittet tycker jag låter bra! Och som vanligt bra innehåll!! :D

Här kan ni lyssna: https://www.kalmarlansmuseum.se/podcast/

Museimagasinet som vår podcast heter finns även på Spotify om ni vill lyssna där.

Jag kommer även beskriva varför vi satsar på podcast.

Återgå till Generellt om hifi