Hej!
Min Sonab 85s avger ett svagt brum. Brummet är väldigt svagt och är oftast under skivans brusnivå så det hörs nästan aldrig under lyssning. Alltså inget stort problem. Men när jag digitaliserar skivor känns det ändå inte helt bra att det finns där och därför gjorde jag häromdan lite undersökningar för att se om det gick att råda bot på.
Skivspelaren är kopplad till ett RIAA-steg via DIN>RCA-adapter (med jordsladd). RIAA-steget är kopplat med en vanlig DC-adapter (inte jordad kontakt) i väggen. Har bara ojordade uttag i lägenheten (förutom i köket). Testade att dra ut alla sladdar i hela lägenheten förutom skivspelaren och RIAA:n. Det gjorde ingen skillnad, testade då i stället att dra en sladd från RIAA:ns jordpunkt till ett element. Då försvann brummet helt.
Men en sladd från RIAA:n till elementet är väl inte något man rekommenderas att ha permanent? (Blir inte det som att blanda jordade uttag med ojordade och är därmed farligt?) Vad skulle kunna tänkas vara en permanent lösning? Skulle det hjälpa att skaffa jordade uttag i stället?
Intresserad av att få ta del av folks expertis på området!