MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-10 20:48

Ja alltså y-axeln är ju nu 24bitar istället för 16 och iom att skalan är logaritmisk så trycks värdera mot den låga sidan. Du kan klicka och dra för att zooma in och göra skalan till 16bitar.

edit: När jag tänker efter så är det axelvärdet inte speciellt vettigt. Jag har nu satt samma värde på yaxeln oavsett bitdjup. Jag har också flyttat checksumman så den får plats i bilden.

Gällande att det blir staplar så är det precis samma anledning som att frekvensgrafen blir grötig. Det är närliggande xvärden som blir samma pixel i xled, men de har så pass olika värden på yaxeln att det blir olika pixlar i yled. Resultatet då är att för en pixel på xaxeln så är det flera ifyllda/markerade pixlar i yled och det blir staplar. Det är så datan ser ut helt enkelt. Går säkerligen att göra någon behandling för att tvätta upp detta, men jag har inte hittat någon tillfredsställande lösning än. Kom gärna med förslag om ni har.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav goat76 » 2020-08-10 22:44

Det sker något skumt med histogrammet när man analyserar filer i 24 Bit, alla andra grafer verkar bli identiska men just histogrammet får väldigt stora pixlar, och i vissa 24 Bit-filer blir det en tjock "mittpelare" ned till 1 i y-axeln.

Här nedan i första bilden är originalfilen i 24 Bit med de stora pixlarna i histogrammet, och i undre bilden har jag konverterat ner samma fil till 16 Bit. Histogrammet i 16 Bit-filen ser nu mer högupplöst ut och saknar den där "mittpelaren".

masvis-online 08 - Sonata I in B minor Largo.png
masvis-online 08 - Sonata I in B minor Largo.png (452.44 KiB) Visad 3059 gånger

masvis-online 08 - Sonata I in B minor Largo 16 Bit.png
masvis-online 08 - Sonata I in B minor Largo 16 Bit.png (458.88 KiB) Visad 3059 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav goat76 » 2020-08-10 23:00

Upptäckte ett till litet problem som kanske går att lösa, man kan inte göra analys av två olika versioner av samma låt när de har samma filnamn, alltså vid samma tillfälle. Ditt online-program ser redan den första analysen med samma namn och gör då inte en ny analys av den andra versionen med samma namn.
När jag gjorde jämförelsen i mitt förra inlägg var jag tvungen att döpa om den konverterade filen (lade till 16 Bit på slutet i namnet).

För att komma runt problemet kan man visserligen spara den första analysen, sedan ladda om sidan med din online-Masvis och göra en ny analys av en annan master av samma låt med samma namn, men det hade varit smidigare ifall man istället hade kunnat göra flera analyser samtidigt med filer med samma namn.

Hur som helst, tack för att du tar dig tid att göra en online-version av Masvis, den är smidig att använda. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-11 00:19

Ok gällande histogrammet så är det faktiskt så att den fungerar som tänkt. Om vi funderar lite över vad det är grafen faktiskt visar. På x-axeln så har vi alla möjliga amplituder/nivåer och på y-axeln antalet samples som har denna nivå. Om vi då jämför en fil som är på 16bitar dvs 2^16=65536 olika nivåer med en fil på 24 bitar eller 2^24=16777216 olika nivåer så inser vi att 24bitars filen har 256 gånger fler olika nivåer och x-axeln på 24bitars filen representerar alltså 256 gånger fler värden. Givet samma längd och samplingsfrekvens så är det alltså 256 gånger mindre sannolikt att en vissa samplenivå används i 24 bitars och därför så trycks nivåerna ned. Det smala strecket i toppen på 16bitars filen trycks ned och breddas och blir den feta stapeln i botten på 24bitars filen. Detta är förväntat. På samma sätt så gör en högre samplingsfrekvens så att samma nivå uppkommer fler gånger och grafen trycks mot toppen.

Jag funderar på om jag bör normalisera grafen mot 44100/16 så att graferna får samma form.


Gällande filnamnet så visst kan jag tillåta det, men svårt att veta vilken som är vilken isf tänker jag?


edit: Jag har nu normaliserat histogrammet(både samplingsfrekvens och bitdjup) samt tillåter duplicerade filnamn. Testa gärna och återkoppla vad du tycker.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav petersteindl » 2020-08-11 01:25

goat76 skrev:Det sker något skumt med histogrammet när man analyserar filer i 24 Bit, alla andra grafer verkar bli identiska men just histogrammet får väldigt stora pixlar, och i vissa 24 Bit-filer blir det en tjock "mittpelare" ned till 1 i y-axeln.

Här nedan i första bilden är originalfilen i 24 Bit med de stora pixlarna i histogrammet, och i undre bilden har jag konverterat ner samma fil till 16 Bit. Histogrammet i 16 Bit-filen ser nu mer högupplöst ut och saknar den där "mittpelaren".

masvis-online 08 - Sonata I in B minor Largo.png

masvis-online 08 - Sonata I in B minor Largo 16 Bit.png


Nej, den övre är inte första bilden. Något är fel med denna. Den första bilden har en Y-axel som motsvarar 24 bitar d v s 2^24 = 16 777 216.

16 bitar motsvarar 2^16 = 65 536.

Y-skalan blir alltså olika värden på men har samma längd i cm. Det får till följd att den skalan inte kommer användas fullt ut på någon inspelning. . . som jag känner till.

Jag ser att Andreas faktiskt redan svarat. :)

Vad gäller filnamn så kan man ibland få en (N) där N= heltal 1, 2, 3, . . . osv. som tillägg om namnet är lika.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav goat76 » 2020-08-11 06:51

AndreasArvidsson skrev:Ok gällande histogrammet så är det faktiskt så att den fungerar som tänkt. Om vi funderar lite över vad det är grafen faktiskt visar. På x-axeln så har vi alla möjliga amplituder/nivåer och på y-axeln antalet samples som har denna nivå. Om vi då jämför en fil som är på 16bitar dvs 2^16=65536 olika nivåer med en fil på 24 bitar eller 2^24=16777216 olika nivåer så inser vi att 24bitars filen har 256 gånger fler olika nivåer och x-axeln på 24bitars filen representerar alltså 256 gånger fler värden. Givet samma längd och samplingsfrekvens så är det alltså 256 gånger mindre sannolikt att en vissa samplenivå används i 24 bitars och därför så trycks nivåerna ned. Det smala strecket i toppen på 16bitars filen trycks ned och breddas och blir den feta stapeln i botten på 24bitars filen. Detta är förväntat. På samma sätt så gör en högre samplingsfrekvens så att samma nivå uppkommer fler gånger och grafen trycks mot toppen.

Jag funderar på om jag bör normalisera grafen mot 44100/16 så att graferna får samma form.


Gällande filnamnet så visst kan jag tillåta det, men svårt att veta vilken som är vilken isf tänker jag?


edit: Jag har nu normaliserat histogrammet(både samplingsfrekvens och bitdjup) samt tillåter duplicerade filnamn. Testa gärna och återkoppla vad du tycker.


Grundtanken med MasVis är väl jämförelse mellan olika masteringar av samma verk, därför tycker jag det är klokast om visualiseringen i graferna ser så likvärdiga ut som möjligt mellan 16 och 24 Bit.

Om man lätt ska kunna analysera olika utgåvor av samma låt så är det klart smidigast att köra dessa parallellt trots samma filnamn, man får väl som användare hålla reda på vilken som är vilken och döpa dem mer specificerat ifall man sparar ner MasVisen.

Jag återkommer ifall jag hittar något mer, hoppas andra gör det också. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav shifts » 2020-08-11 09:47

RogerJoensson skrev:Fete-tumme upp! Bra jobbat! -Extra smidigt för en Mac-användare. :D


Jaaa, precis så. Har då och då övervägt att skaffa en PC, enbart för att kunna köra MasVis.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav shifts » 2020-08-11 09:57

Testade nu precis på mac med Safari och varken FLAC-filer eller mappar med FLAC-filer går att ladda upp; i dialogen är sådant utgråat. WAV går bra däremot. Gör jag något fel?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-11 09:59

shifts skrev:Testade nu precis på mac med Safari och varken FLAC-filer eller mappar med FLAC-filer går att ladda upp; i dialogen är sådant utgråat. WAV går bra däremot. Gör jag något fel?

Jag har ingen mac själv för att testa, men kan du inte välja olika filtyper i en meny? mime-typen som är satt är audio/* så alla ljudfiler bör accepteras.
Om du inte får det att fungera såt testa att dra och släppa filer var som helst på sidan.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav shifts » 2020-08-11 10:12

AndreasArvidsson skrev:Jag har ingen mac själv för att testa, men kan du inte välja olika filtyper i en meny? mime-typen som är satt är audio/* så alla ljudfiler bör accepteras.
Om du inte får det att fungera såt testa att dra och släppa filer var som helst på sidan.


Drag-och-släpp testade jag inte förut, men det gick alldeles utmärkt.

Däremot vet jag inte det där med att välja olika filtyper i en meny? Spelade in en snutt av vad jag ser och laddade upp här: https://we.tl/t-uHByuVqjsk
2021 maj på Spotify

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-11 10:15

Dra och släpp funkar för FLAC i Safari (MacOS 10.14), men i fönstret för "add files" är filerna "gråa" (inte valbara).
Det funkar i Firefox och chrome.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav dewpo » 2020-08-11 10:18

Verkar fungera toppen :D

MasVIS.png
Skärmdump
MasVIS.png (205.72 KiB) Visad 2976 gånger


masvis-online 01 Spiral.png
Sparad bild
masvis-online 01 Spiral.png (266.71 KiB) Visad 2976 gånger


Ska någon gång försöka lära mig tyda dessa hieroglyfer också :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav shifts » 2020-08-11 10:30

RogerJoensson skrev:Dra och släpp funkar för FLAC i Safari (MacOS 10.14), men i fönstret för "add files" är filerna "gråa" (inte valbara).
Det funkar i Firefox och chrome.


Aha, så det är Safari som är boven. Tack!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-11 19:27

Ni som kör safari kan nu testa att bläddra efter flac och mp3 filer. Verkar som att safari inte accepterar audio/* som alla andra webbläsare så jag har specificerat mp3, flac och wav så att iaf dessa går att välja på safari.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav goat76 » 2020-08-11 19:58

Andreas, jag tycker det fungerar riktigt bra nu, tummen upp! :)

Det enda jag är lite kluven på är det som RogerJoensson tog upp tidigare, kanske är det lite väl detaljerad visualisering i spectrum och histogram. Det gör det svårt att få en riktig hum om energi-fördelningen mellan vänster och höger kanal och hur det i genomsnitt verkligen ser ut.
Men samtidigt tycker jag nog att original-MasVis har lite väl mycket "smoothing" på den punkten så något mellanting kanske är det optimala?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-11 20:52

Jag har inte lyckats lista ut vad det är Svante gjort med datan för att den skall se ut som den gör. Det är inte ett medelvärde eller standard smoothing för då försvinner för mycket detaljer.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-11 20:53

En sak som gör det lite svårläst är att rött skriver över blått. Om det hade skiftat färg (lila?) där det överlappar så hade det kanske blivit tydligare? Ingen stor sak, ville bara nämna det.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-11 21:06

Du menar så som det är på översiktsgrafen där det blir svart där de överlappar? Det kan enkelt ordnas, men jag vet inte hur långt ifrån ursprungliga masvis jag vill gå sas.

Jag vet inte om detta blev så mycket bättre heller:
masvis-online 03 - Ghetto Of My Mind.png
masvis-online 03 - Ghetto Of My Mind.png (257.21 KiB) Visad 2892 gånger

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-11 21:16

Det hjälpte lite, tycker jag, men inte så mycket som jag förväntat mig. En fördel är ändå att det blir mer rättvist kanalerna emellan. Svart var lite brutalt, lila kanske blir lindrigare men kanske hjälper det inte mycket bättre.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-11 21:21

Jag hoppas fortfarande kunna tvätta datat lite så det blir lättare att se. Då blir det inte lika stort problem. Det går inte heller att välja färger fritt utan det är en sk compositeOperation som görs av webbläsaren, man kan göra darken, ligthen, xor osv mellan de olika färgerna.

Släng in ett flerkanalsspår så skall du få se på gröt ;)
masvis-online 09 - Brain Damage.png
masvis-online 09 - Brain Damage.png (396 KiB) Visad 2886 gånger

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Zappa » 2020-08-12 07:36

Funkade fint med min smartphone, bra jobbat. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav shifts » 2020-08-12 11:08

AndreasArvidsson skrev:Ni som kör safari kan nu testa att bläddra efter flac och mp3 filer. Verkar som att safari inte accepterar audio/* som alla andra webbläsare så jag har specificerat mp3, flac och wav så att iaf dessa går att välja på safari.


Bra fixat, nu fungerar det som förväntat!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav matssvensson » 2020-08-12 12:27

Tack för din insats Andreas! Stor tumme upp.

Lite feedback. Jag verkar få problem med analys av stora Flacfiler. När jag testat några på 125-210 mb så fastnar analysen i "circle of evil". Det är 24 bit 88 kHz. Finns det några begränsningar på bitdjup, samplingsfrekvenser eller storlekar, eller har jag bara haft otur med just dessa filer? Jag har testat både Firefox och Edge men det blir samma.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-12 12:34

Det finns inga begränsningar på anatal kanaler, bitdjup eller smaplingsfrekvens, men det tar väldigt lång tid att hantera dessa filer. Att bara dekoda ifrån flac till PCM kan säkert bara det ta 30sekunder innan analysen ens startat.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav matssvensson » 2020-08-12 15:00

AndreasArvidsson skrev:Det finns inga begränsningar på anatal kanaler, bitdjup eller smaplingsfrekvens, men det tar väldigt lång tid att hantera dessa filer. Att bara dekoda ifrån flac till PCM kan säkert bara det ta 30sekunder innan analysen ens startat.

Det verkar stämma. Nu konverterade jag från Flac till Wav och då gick analysen på 10-15 sek. Stora Flac filer tar så lång tid att man tror något gått snett.

Toppeninsats!

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-12 15:55

Ja att dekoda flac i webbläsaren är ingen snabb process tyvärr. Om ni öppnar webbkonsollen(F12 på de flesta webbläsare) så kan ni se hur lång tid var steg tar :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav petersteindl » 2020-08-12 16:18

Jättebra, Andreas. Jag tycker den där är så pass bra att man skulle kunna göra en sticky-tråd med enbart länken till Andreas MasVis-site. Inlägget kan dessutom vara låst för ytterligare inlägg. Då kan man snabbt nå sajten oberoende av var man är och utan att behöva leta efter länken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-12 19:45

Ja är det någon moderator som vill göra det så har jag inga invändningar.

Jag har precis lagt upp en ny version där histogrammet är uppstädat. Hoppas det ser bättre ut.
Bilagor
masvis-online ex.png
masvis-online ex.png (176.58 KiB) Visad 2699 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav goat76 » 2020-08-12 20:11

Jag tycker det blir lite lättare att tolka graferna med de tunnare linjerna i histogrammet, kanske borde du göra så med spektrumet också?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-12 20:13

Ja det är planen, men iom att den är logaritmisk så är det inte lika enkelt. Det är på listan dock.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster