goat76 skrev:Goldfinger skrev:goat76 skrev:Nu vet jag att det inte går att dra några större växlar av videoklipp där de demar högtalare, men om man nu ändå gör det så låter dessa Presonus riktigt mycket sämre än Yamaha-högtalarna, mellanregistret låter riktigt kasst.

Hur man upplever jämförelsen hänger mycket an på vad man lyssnar genom själv också.
Jag tycker inte Yamahan låter helt homogen i registret, macrodetaljer (förmodat i registret runt delningen) tar över på ett sätt som skulle få mig lyssningstrött i längden, detta upplevde jag på varje spår som spelades, jag tycker Presonusen känns följsammare på fonogramskiftena och bättre balanserad.
Jag lyssnade via Sennheiser HD558.
Jag hade nog inte valt någon av de två högtalarna baserat på denna demo. Jag förederar det tydligare mellanregistret i högtalaren från Yamaha men hade inte stått ut i längden med den ljusa klangen. Högtalaren från Presonus tycker jag har det berömda "skynket" över ljudet, vilket nog hade gjort mig uttråkad i längden.
Det är rätt kul med sånna här jämförelser trots att man fattar att det inte är representativt för hur högtalarna verkligen låter.

Det är ju vad det är

. Det hade nog varit bättre om killen som testade hade satt miken 1 meter ifrån en högtalare istället från lyssningsplatsen flera meter ifrån som jag förstått det, för att verkligen höra tydligt vilken högtalare som lät bäst.
Med det sagt, pratade nyss med en studiokille och han sa att de dyrare Adam, Genelec och Barefoot i princip är de mest intressanta alternativen om man pratar ärligt och bra ljud. De billigare alternativen av olika monitorer sa han nästan uteslutande blir lite åt Behringer monitor-hållet, kanske prisvärt men inget kanon-ljud. Budgeten blir för låg för att sätta in bra element i de billigaste som kostar kring 5000:- paret.
Presonus högtalaren ser nästan exakt ut som Genelec s360 och därför blev jag intresserad och hade kanske lite önsketänkande. Men självklart spelar Genelec säkert ljudet i 3-4 divisioner högre kvalitet . De kostar ju även 15 gånger mer.
https://www.genelec.com/s360a