Generellt: hur bra är hörlursutgångarna i ett försteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
1987

Generellt: hur bra är hörlursutgångarna i ett försteg?

Inläggav 1987 » 2020-08-30 20:50

Har börjat snöa in på hörlurslyssning. Dammade av mina gamla mid-end lurar, kopplade dem till hörlursutgången på min mid-end integrerade förstärkare. Det lät rätt så bra, men jag anar att det finns mer att hämta. Därav rubricerad frågeställning.

Fire away.

Tangband
Semesterfirare

Re: Generellt: hur bra är hörlursutgångarna i ett försteg?

Inläggav Tangband » 2020-08-30 21:01

1987 skrev:Har börjat snöa in på hörlurslyssning. Dammade av mina gamla mid-end lurar, kopplade dem till hörlursutgången på min mid-end integrerade förstärkare. Det lät rätt så bra, men jag anar att det finns mer att hämta. Därav rubricerad frågeställning.

Fire away.

Många integrerade förstärkare har hörlursutgången kopplad med ett motstånd till slutsteget. Resultatet blir brus och hög impedans = dåligt ljud. Det finns även flera lösningar där man ansträngt sig mera.

Annars verkar denna separata hörlursförstärkare intressant:
viewtopic.php?f=9&t=70649

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-08-30 22:58

Min DAC har en hörlursförstärkare som inte ens överträffades av mitt gamla Krellförsteg (EDIT: det hade ingen hörlursförstärkare, ha ha, det var ju därför jag skaffade Earmax), så vitt jag nu kan minnas det eftersom det gick några år emellan innehaven. Till datorn använder jag ibland en rörhäck, fast numera är det blåtand som oftast gäller.
Bilagor
earmax_7580.jpg
earmax_7580.jpg (115.02 KiB) Visad 782 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-31 07:44

Generellt svar på frågan finns inte. Det sitter rejäla förstärkare för lurar i en del och sämre i andra. Har bättre dedikerade hörlursförstärkare i såväl min gamla tuner som mitt försteg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-08-31 12:09

Tangband skrev:
1987 skrev:Har börjat snöa in på hörlurslyssning. Dammade av mina gamla mid-end lurar, kopplade dem till hörlursutgången på min mid-end integrerade förstärkare. Det lät rätt så bra, men jag anar att det finns mer att hämta. Därav rubricerad frågeställning.

Fire away.

Många integrerade förstärkare har hörlursutgången kopplad med ett motstånd till slutsteget. Resultatet blir brus och hög impedans = dåligt ljud. Det finns även flera lösningar där man ansträngt sig mera.

Somliga hörlurar är gjorda för att drivas med hög utimpedans för att få korrekt frekvensgång, så det är inte nödvändigtvis så att det alltid blir bättre med lägre utimpedans. Det kan alltså vara tvärtom.

Det är inte heller säkert att det brusar bara för att lurarna matas via några motstånd från ett slutsteg. Tycker du att det är vanligt med en massa brus från slutsteg? :wink:

Som tips till dig, "1987", så brukar det vanligtvis skilja enormt mycket mer på olika sorters hörlurar än vad de drivs med för utrustning. Det brukar då ge mer utväxling för pengarna om man lägger sina pengar där det gör stor skillnad. Kanske ett par trådlösa bullerdämpande?! De kan oftast anslutas med kabel också om man är vill lyssna hemma och koppla in dem till stereoanläggningen. Då får du även ett ytterligare användningsområde för dem för mobilt bruk.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-08-31 13:17

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:

Fire away.

Somliga hörlurar är gjorda för att drivas med hög utimpedans för att få korrekt frekvensgång, så det är inte nödvändigtvis så att det alltid blir bättre med lägre utimpedans. Det kan alltså vara tvärtom.

Det är inte heller säkert att det brusar bara för att lurarna matas via några motstånd från ett slutsteg. Tycker du att det är vanligt med en massa brus från slutsteg? :wink:

Som tips till dig, "1987", så brukar det vanligtvis skilja enormt mycket mer på olika sorters hörlurar än vad de drivs med för utrustning. Det brukar då ge mer utväxling för pengarna om man lägger sina pengar där det gör stor skillnad. Kanske ett par trådlösa bullerdämpande?! De kan oftast anslutas med kabel också om man är vill lyssna hemma och koppla in dem till stereoanläggningen. Då får du även ett ytterligare användningsområde för dem för mobilt bruk.

Håller nog med Johan här. Det är precis så jag lyssnar med lurar. En av vitsarna med hörlurar är att isolera sig från omvärlden och inte heller störa andra, och då kan jag verkligen rekommendera ett par bra noisecancellation lurar, sådana med trådlös förbindelse.

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2020-08-31 15:31

Jag har börjat glida över till hörlurar mer och mer eftersom det är så skönt att slippa lyssna till akustiska problem med rummet. Nä, har inget dedikerat lyssningsrum parat med obegränsad budget :) Ej heller en fru som tolererar vilka akustiska fix som helst...

För att lägga korten på bordet (ville hålla det 100% generellt och objektivt initialt) Förstärkaren är en Marantz 6006 (som jag för övrigt är helt nöjd med för pengarna) och hörlurarna är AKG K240 som jag fick mer eller mindre gratis. Jag är egentligen rätt så nöjd med hur det låter (subjektivt) det jag ogillar är den hissade och bumliga basen. I de övre registren låter det förträffligt.

Anledningen till att jag anar att det finns mer att hämta är att dessa AKG-lurar får negativ kritik i tester för att ha tunn bas. Därför sätter jag (felaktigt?) min bumliga bas i relation till drivningen.

Jag kommer att uppgradera lurarna framöver men utan att drivningen blir begränsande för dem.

Återgå till Generellt om hifi