Fy fasen vad illa det låter...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Fy fasen vad illa det låter...

Inläggav goat76 » 2020-09-11 15:36

FBK skrev:
Formaten för jämförelse är CD mot lagrad musikfil på hårddisk, inget annat bör blandas in.

Inte? Han är ju missnöjd med hur det låter på Tidal, det är ingen hårddisk. Sedan att folk lagrar sin musik på hårddisk för att slippa CD-spelaren är en annan sak.

Men han är ju inte missnöjd med hur det låter på Tidal överlag, han är missnöjd med hur en version av ett specifikt album låter, samma version av detta album låter ju precis lika dåligt på CD.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-11 15:39

Jag tänker tillbaka på den gamla goda tiden man kunder ta med sina egna hörlurar och besöka skivbutiker som fanns här i Stockholm där man kunde plocka på sig några album och sedan gå till en disk där det stod en hel radda CD-spelare. Man satt i skivan och lyssnade om det var musik som man tyckte om och hur den lät, det var tider det! :D Eller hur Morello :wink: Idag gnäller folk om hur det låter på olika streamingtjänster som nästan inte kostar något alls och det finns hur mycket musik som helst, har jag svårt att ta på allvar :roll:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-11 15:42

Strmbrg skrev:...om viss musik på streamingtjänsterna!

Ingen nyhet för flertalet av er misstänker jag. Jag har ju såklart läst beklaganden på diverse fora om hur fina inspelningar komprimeras och överstyrs på exempelvis Spotify och Tidal.
Jag lyssnar ju nästan bara på klassiskt och har uppenbarligen klarat mig från att höra hur eländigt det kan vara med annan musik.
Igår kväll fick jag för mig att lyssna på Herbie Hancock "Round Midnight".

https://tidal.com/track/25688884

Jag har den på CD, förvisso inte spelbar numera eftersom jag saknar spelare. Men jisses, så här minns jag den inte! 
Tjockt, resonant, grumligt...

Det är två saker jag inte begriper:

Varför sabbas musiken? Jag menar, Herbie Hancock är ju knappast musik som behöver komprimeras och "loudnessas" för att överrösta bullriga miljöer och funka på dåliga radioutsändningar.
Varför tycks klassisk musik slippa undan den här sabotageverksamheten när annan smal musik som exempelvis Herbies drabbas?

Det gick ju inte att lyssna på det! Jag blev nojig direkt och fick först för mig att jag hade problem med resonanser och funderade reflexmässigt på att flytta på högtalarna. Jag besinnade mig när jag insåg att jag nog snarare behöver skaffa mig en CD-spelare om jag skall kunna lyssna på lite annat än klassiskt emellanåt.

Vi tolkar visst detta inlägg helt olika då han normalt sett bara lyssnar på klassiskt musik och när han inte gjorde det så var det bara skit.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-11 16:16

Äh! Glöm alltsammans. Jag hade dörren öppen ut till resten av våningsplanet. Uppenbarligen så är det mer energi i de frekvensområden som missgynnas av detta i "popmusik" än i klassisk... 

:oops:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-09-11 20:18

FBK skrev:
Formaten för jämförelse är CD mot lagrad musikfil på hårddisk, inget annat bör blandas in.

Inte? Han är ju missnöjd med hur det låter på Tidal, det är ingen hårddisk. Sedan att folk lagrar sin musik på hårddisk för att slippa CD-spelaren är en annan sak.

Tydligen. Att köpa en CD-spelare är dock en onödig åtgärd. Bättre i så fall att rippa sina skivor och spela dom med samma streamer som man spelar musik från nätet. Skillnaden är stt det oftast då låter något bättre än från t.ex. streamingtjänsterna. Det är förvisso lite stök med rippning och att managera ett eget musikbibliotek på egen NAS. Det tycker jag dock är mödan värt då det dessutom ger möjlighet att spela upp högupplösta format med full kvalitet samt även lagra diverse annan info som t.ex. digitala foton, filmer och dylikt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-09-12 13:35

Jag uppskattar enkelheten och snabbheten med att spela på CD-spelare. Man låter albumen som går mest frekvent för tillfället ligga framme, och när andan faller på så låter det i högtalarna 20 sekunder senare.

Med CD-spelare: öppna luckan (spelaren startar upp utan att trycka först på on-knappen), i med skivan och trycka play. Klart och nu spelar det.

Med nätverksspelaren: trycka på on-knappen, den letar nätverk och ansluter på ca 15 sekunder, öppna iPad med pinkod, öppna streamningappen, appen ska hitta spelaren, klicka på NAS-ikonen, appen ska hitta NAS, klicka "Music", klicka "Artist Index", scrolla ner till rätt bokstav och klicka, scrolla ner till rätt artist och klicka, scrolla till rätt album och klicka, kicka på rätt låt.. och nu spelar det!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-12 14:17

Conan skrev:Jag uppskattar enkelheten och snabbheten med att spela på CD-spelare. Man låter albumen som går mest frekvent för tillfället ligga framme, och när andan faller på så låter det i högtalarna 20 sekunder senare.

Med CD-spelare: öppna luckan (spelaren startar upp utan att trycka först på on-knappen), i med skivan och trycka play. Klart och nu spelar det.

Med nätverksspelaren: trycka på on-knappen, den letar nätverk och ansluter på ca 15 sekunder, öppna iPad med pinkod, öppna streamningappen, appen ska hitta spelaren, klicka på NAS-ikonen, appen ska hitta NAS, klicka "Music", klicka "Artist Index", scrolla ner till rätt bokstav och klicka, scrolla ner till rätt artist och klicka, scrolla till rätt album och klicka, kicka på rätt låt.. och nu spelar det!

Meh! Vad är det där för skräp till nätverksspelare om man får fråga? :D

Jag tog nyss tid hur länge det tog från avstängd nätverksspelare till uppspelning inklusive uppletande av ett förbestämt album. Strax under 10 sekunder tog det så spelades den valda musiken upp.

Din jämförelse kantrar betänkligt, varför ligger den valda CD,n framme bredvid spelaren medans du tvingas leta efter den digitala filen? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-09-12 14:27

För min del ungefär 10 sekunder med avstängd anläggning. Men allt igång ungefär 3 sekunder att byta musik.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-09-12 15:12

Conan skrev:Jag uppskattar enkelheten och snabbheten med att spela på CD-spelare. Man låter albumen som går mest frekvent för tillfället ligga framme, och när andan faller på så låter det i högtalarna 20 sekunder senare.

LOL

Det som kan ta tid med nätvekrsspelare (en väl fungerande sådan) är att NAS:en vaknar från stand-by, vilket tar ca. 5 s (om den nu är i stand-by, vilket kanske är vettigt ur energisparsynvinkel eller i varje fall för att spara mekaniken i hårddiskarna). Utöver det så kan man välja vad man vill spela, bland alla album eller bland de mest spelade, bland nyinköpta album ... varav alla dessa varianter tar några sekunder till. Har man en spellista, vilket jag alltid har så spelar det från off till musik på några sekunder i.o.m. att nätverksspelaren redan buffrat det som skall spelas upp och inte ens behöver vänta på att NAS: en skall vakna. Det går ungefär lika snabbt att komma åt Tidal eller Spotify. Förutom att hela denna hantering är betydligt smidigare att spela CD så slipper man dessutom ha CD skivorna liggandes eller i skåp i anslutning till där man spelar musik. Vilket inte heller är något jag saknar...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-12 16:02

Har ni bråttom grabbar?
Att det kan ta någon minut att få igång alltsammans gör väl ingenting. Men när det emellanåt står och tuggar utan att man vet om det skall komma igång eller om det behövs en omstart kan vara frustrerande.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-12 16:12

hcl skrev:
FBK skrev:

Tydligen. Att köpa en CD-spelare är dock en onödig åtgärd. Bättre i så fall att rippa sina skivor och spela dom med samma streamer som man spelar musik från nätet. Skillnaden är stt det oftast då låter något bättre än från t.ex. streamingtjänsterna. Det är förvisso lite stök med rippning och att managera ett eget musikbibliotek på egen NAS. Det tycker jag dock är mödan värt då det dessutom ger möjlighet att spela upp högupplösta format med full kvalitet samt även lagra diverse annan info som t.ex. digitala foton, filmer och dylikt.

Fysiska Cd av första generation av en artist finns ju lite överallt att få tag på :) , de låter oftast bäst och passar för rippning.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-09-12 19:10

Strmbrg skrev:Har ni bråttom grabbar?
Att det kan ta någon minut att få igång alltsammans gör väl ingenting. Men när det emellanåt står och tuggar utan att man vet om det skall komma igång eller om det behövs en omstart kan vara frustrerande.

Ja. Det verkar vara ett allt för vanligt problem med många system. Trist! Det jag använt har gått nära nog avbrottsfritt i 12+ år.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-09-12 20:57

goat76 skrev:

Meh! Vad är det där för skräp till nätverksspelare om man får fråga? :D

Jag tog nyss tid hur länge det tog från avstängd nätverksspelare till uppspelning inklusive uppletande av ett förbestämt album. Strax under 10 sekunder tog det så spelades den valda musiken upp.

Din jämförelse kantrar betänkligt, varför ligger den valda CD,n framme bredvid spelaren medans du tvingas leta efter den digitala filen? :)

Spelaren är en nyinköpt Audiolab 6000N Play. Den har ingen egen display eller andra kontrollknappar utan kan bara skötas från appen DTS Play-Fi som finns på en iPad. Det lite knökiga förfarandet gäller ju bara när spelaren ska igång och börja spela nåt. När det väl rullar på är det såklart smidigare att leta musik och spela medan man sitter och lyssnar.

Spelar jag Spotify så hittas spelaren som en Spotify Connect-enhet från Spotify-appen som normalt spelas från en laptop.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-12 21:05

En klar fördel verkar vara att jag fokuserar på lyssnandet när jag spelar en CD istället för att spela samma sak via en streamer.
Med en dator i knät så frestas jag hela tiden att byta musik eller fippla på nätet.

Andra kanske är betydligt mer disciplinerade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-09-13 09:20

Strmbrg skrev:En klar fördel verkar vara att jag fokuserar på lyssnandet när jag spelar en CD istället för att spela samma sak via en streamer.
Med en dator i knät så frestas jag hela tiden att byta musik eller fippla på nätet.

Möjligt, men det innefattar inte mig, tyvärr. Jag lider av samma svaghet. Vill jag lyssna mer disciplinerat poppar jag i en CD i spelaren och trycker på spelknappen. Jag har tillräckligt många för att inte tröttna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-13 13:43

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:En klar fördel verkar vara att jag fokuserar på lyssnandet när jag spelar en CD istället för att spela samma sak via en streamer.

Möjligt, men det innefattar inte mig, tyvärr. Jag lider av samma svaghet. Vill jag lyssna mer disciplinerat poppar jag i en CD i spelaren och trycker på spelknappen. Jag har tillräckligt många för att inte tröttna.

Jag har löst det med en egen dator för musiken, då kan jag sitta o flippra med en dator i knät (eller varför inte läsa H&M eller MoLT) utan att kunna påverka musiken med mindre än att resa mig upp osv. Fjärrkontrollen till musikdatorn lägger jag utom räckhåll, men den som styr volym vill jag ha nära mig, men helst slippa använda under en pågående lyssning.
Ovanstående "knep" fungerar även vid streaming. Ratta in valt album, tryck på play, sjunk ner i lyssningsfåtöljen (uppskattar om spelandet har en fördröjning på några sekunder vid start) o bara lyssna. Bara när jag har besök byter jag musik så ofta att jag behöver ha fjärren i handen, men inte ens då vill jag gärna "snuttifiera" musiken, dvs spela 30 sekunders utsnitt. De flesta besökare brukar stå ut med det och en del t o m uppskattar det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-13 14:12

Har du tillgång till streaming direkt i musikdatorn eller ? Tänker att när jag kommer på besök så vill jag helst slippa Jazz :? , som verkar vara din favvo :wink: Annars får jag väl ta med mig en välspelande CD-spelare, du vet en sådan där som man stoppar i en skiva i :P :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-13 14:29

Jag hade med mig en egen platta och spelade via USB-sladd till KG's DAC.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-13 19:59

FBK skrev:Har du tillgång till streaming direkt i musikdatorn eller ? Tänker att när jag kommer på besök så vill jag helst slippa Jazz :? , som verkar vara din favvo :wink: Annars får jag väl ta med mig en välspelande CD-spelare, du vet en sådan där som man stoppar i en skiva i :P :wink:

Jag kan snabbt rippa de CD-skivor du vill lyssna på och kniper det så har jag en gammal DVD-spelare ansluten för uppspelning av CD. Min coola CD-fix behöver lite omvårdnad o det kan nog dröja eftersom jag inte känner något jättebehov av den.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi