Vad är bäst ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Vad är bäst ?

Inläggav LeifB » 2020-09-25 10:54

Det säljs mycket Vintage. Stor efterfrågan.
Är gammal elektronik lika bra som ny?
Det kommer ny elektronik men vad skiljer nytt från gammalt?

Användarvisningsbild
distad

Re: Vad är bäst ?

Inläggav distad » 2020-09-25 12:02

Enligt mina öron och de som jag pratat med som gillar Vintage så är det så att det oftast är ett mer naturligt ljud enligt dem och mig. Dagens ljud är mer analytiskt på ett konstigt sätt skulle man kunna beskriva det som. I mina öron så är det mer diskant i många av dagens byggda högtalare och tillverkare kallar det oftast för mer detaljerat ljud. Men det är det ju balansen mellan registren som har förändrats. Skulle vara intressant att ställa upp några högtalare som var populära på 90-talet mot dagens bästsäljare och jämföra.
Ps. Är det ingen som har ett par av tidiga piP och dagens för att beskriva/höra skillnaderna. Det är ju en högtalare som många på forumet har hört. Men sedan tror jag inte att IÖ direkt skulle göra en sådan klar skillnad som jag skrivit ovanför.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-09-25 12:40

LeifB skrev:Det kommer ny elektronik men vad skiljer nytt från gammalt?

Nytt är mycket mer optimerat för låga tillverkningskostnader.
Nytt är även mer optimerat för "lagom" livslängd så att det ska hålla garantitiden, men inte löna sig att laga.
Sedan är nytt mer optimerat för låg strömförbrukning vid användande.
För övrigt är säkert det bästa av det gamla bättre än minst 99% av det nya.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-09-25 12:45

FBK skrev:Enligt mina öron och de som jag pratat med som gillar Vintage så är det så att det oftast är ett mer naturligt ljud enligt dem och mig. Dagens ljud är mer analytiskt på ett konstigt sätt skulle man kunna beskriva det som. I mina öron så är det mer diskant i många av dagens byggda högtalare och tillverkare kallar det oftast för mer detaljerat ljud. Men det är det ju balansen mellan registren som har förändrats. Skulle vara intressant att ställa upp några högtalare som var populära på 90-talet mot dagens bästsäljare och jämföra.
Ps. Är det ingen som har ett par av tidiga piP och dagens för att beskriva/höra skillnaderna. Det är ju en högtalare som många på forumet har hört. Men sedan tror jag inte att IÖ direkt skulle göra en sådan klar skillnad som jag skrivit ovanför.

Jag har hört den första generationen av piP, den med lite mindre baselement än den nya. Gissar att den gamla basen var en 4,5" SEAS. Det var i källaren för mycket länge sedan, och jag blev var inte imponerad av ljudbilden från den gamla, den var för begränsad i höjdled. Nya piP, som jag själv har ett par av, målar upp en mycket bättre ljudbild.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-25 12:55

Om jag hade gissat så skulle jag nog tro något sådant också och att han inte går i den fällan med att bara höja diskantnivån. Tycker det är märkligt att så många andra stora tillverkare gör det.
Ps. dagens piP tål väl mer effekt också ? dvs det går att spela högre med dem.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-09-25 17:24

LeifB skrev:Det säljs mycket Vintage. Stor efterfrågan.

Älskar dina lakoniskt och distanserat ställda frågor LeifB...ibland tror jag du trollar med forumet :)
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-25 17:50

Prozac skrev:

Älskar dina lakoniskt och distanserat ställda frågor LeifB...ibland tror jag du trollar med forumet :)

Nej det var elakt skrivit. Jag har varit borta från hifi cirkusen några år. Vill bara få klarhet i hifi branchen. Har det hänt något på typ 20 år?
Är det bara dyrare nu att få ett bra ljud?
Har tillverkarna slutat att göra hifi för oss?
Har läst hifi & musik ett antal år och nu tittade jag i senaste numret. Verkar som de har svårt att finna nya saker att skriva om. Går det utför med hifi?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-25 18:07

LeifB skrev:
Prozac skrev:

Nej set var elekt skrivit. Jag har varit borta från hifi cirkusen några år. Vill bara få klarhet i hifi branchen. Har det hänt något på typ 20 år?
Har läst hifi & musik ett antal år och nu tittade jag i senaste numret. Verkar som de har svårt att finna nya saker att skriva om. Går det utför med hifi?

På första frågan svarar jag ja om du bara köper nytt. Men det finns ganska gott om russin i kakan om man köper begagnat och vet vad som är bra.
På andra svarar jag att ja det har blivit dyrare att få kvalite på produkterna. Det pratas mer om High End. Och tex på mässor nuförtiden så demas det mer dyrt än billigt jämfört emot förr när man var ny i denna hobby.
På tredje svarar jag att jag har läst Hifi &Musik sedan 1990 så jag har sett utvecklingen gå emot dyrare produkter. Ett tydligt exempel är tex Blu-ray-spelare. Man får betala mycket för att få kvalite och vettigt handhavande på resten av lådan än bara bilden. Min gamla DVD-spelare ifrån Onkyo för 2000kr osar kvalite jämfört det mesta som finns under 10.000kr idag. Plast och åter plast är det som finns. Så enligt mig så går utvecklingen utför med vanlig Hifi och även Hemmabio. Nu kör folk med ljudlimpor som jag delade denna hobby med förr. Ingen bryr sig om ljudet eller upplevelsen utan en bra limpa är okej.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-09-25 18:20

LeifB skrev:
Prozac skrev:

Nej det var elakt skrivit. Jag har varit borta från hifi cirkusen några år. Vill bara få klarhet i hifi branchen. Har det hänt något på typ 20 år?

Det var inte illa menat, trevlig helg :wink:
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-26 14:34

Idag var det en kille här och köpte min hörlursförstärkare och vi pratade Hifi som det brukar bli med folk som kommer och köper saker. Och han var ännu en som tyckte om vintage och grejer fram till 90-talet. Dagens högtalare osv tilltalade inte honom. Det är för ljus klang på för mycket grejer idag enligt honom. Och jag har haft flera personer som köpt grejer av mig som just gillat lite äldre grejer överlag. Han såg mitt gamla Linn försteg och reagerade direkt över det, och jag sade att det gillar jag skarpt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2020-09-26 14:45

Mmm jag lyssnade på nya högtalare.
De lät rätt ljust. Så det är fler som tycker det drar åt det hållet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-09-26 15:21

Jag har spånat in lite på begagnade Accuphase-prylar. De är lika seriöst byggda förr som nu. Nya är så dyra att det inte ens är meningsfullt att spara till dem. De tjugo, trettio år gamla är inom räckvidd.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-09-26 20:05

Det är väl som med bilars elektronik, ju äldre bilar desto bättre elektronik. Helst ska det vara så gammal bil så det knappt finns någon elektronik :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-09-29 15:48

Men jag tycker nog att det finns förhållandevis fler högtalare i fler prisskikt som låter bra nuförtiden än när jag började med HiFi i mitten av -70-talet. Då tyckte jag det var svårt att hitta någon riktigt välljudande högtalare i lägre prisskikten. Nu hittar man en och annan om man letar litet. När jag började gå på HiFi-mässor någon gång -80-90-talet slogs jag ofta av att det lät så illa även av väldigt dyra anläggningar. De senaste gångerna har det faktiskt låtit riktigt bra i flera rum. Det hindrar ju förstås inte att det finns väldigt mycket som låter illa nu också.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-09-29 16:04

JonasB skrev:Det är väl som med bilars elektronik, ju äldre bilar desto bättre elektronik. Helst ska det vara så gammal bil så det knappt finns någon elektronik :wink:

Så är det väl inte, en Ford Anglia med 6V och plus-jord var inte bättre än en Amazon med 12V!
Numera pensionär.

Återgå till Generellt om hifi