Ogjort skrev:Zappa skrev:Kul! Ja, det var en himmelsvid skillnad mellan Iphone och OM1. I mina lurar lät inspelningen med OM1 bra (klart bättre än min inspelning med Zoom H1n). Vill du berätta mer om anläggningen och rummet, kan vi rentav få se en bild eller två? Blir sugen på att köpa OM1!

Du behöver inte tveka inför inköp av OM1.
Dom är häpnadsväckande "kompetenta" till det priset (oavsett pris egentligen)
Min till vardagsrum förklädda "studio/arbetsplats", gör sig inte riktigt på bild. Särskilt inte efter 3 veckors covid19.
Det anstår liksom inte en 60+:are att bo på det här viset

Men det är å andra sidan belamringen med pryttlar, hyllor, böcker, cd, dvd etc... som hjälper till med en bra lyssningsmiljö (kontrollrum)
Jag spelar via en Denon AVR 2105, Pi60 + 6 st Ino Ambiens 2. Rummet är ca 17 kvadratmeter. (jobblurar är AKG K271 MkII)
Hela frontväggen är dämpad med 15cm ikeamadrasser, heltäckande mattor på golv, tunga gardiner för fönstren, stor jättestoppad soffa etc.
(finns också projektionsduk för surroundmixning till rörlig bild, om man vill)
Alla högtalarplaceringar är med ovärderlig hjälp av Ingvar Ö, laser och miniräknare... Uppmätt och okeyat.
(beroende på grad av röra, om dörrar är stängda eller inte, finns små oönskade resonanser förstås - men relativt lindriga ändå)
Vid stereolyssning/ambiofoni, använder jag hellre Sentec DiAna än Denons egen omvandlare. Som iofs är helt ok.
Vid SACD-surround matas dock Denonen från en Samsung DVD HD 745 eller direkt från mitt ljudinterface vid egenproduktion. (Firestudio Project)
Alla interconnect är antingen toslink eller RG 62.
Sammantaget ändå ett av de bästa "kontrollrum" jag jobbat i. Produktionerna blir väldigt väl flyttbara.
Och att bjuda på surround-bio är makalöst. Hu så bra det låter.