I-or skrev:Baselementet (som används upp till 500 Hz) verkar inte speciellt udda, men den gigantiska berylliumkalotten för mellanregistret är definitivt annorlunda. Det är i princip ett gigantiskt 3,5" diskantelement, vilket kan ge fördelar just vad gäller distorsion via låg motorstyrka - låg induktans - låga magnetiska hysteresolinjäriteter och frånvaro av spider. Det ser ut ungefär som motsvarande element i NSX1000, vilket syns i bilderna nedan:
mid-1-small.jpg
mid-3-small.jpg
Du skriver NSX-1000 och NSX-10000, men beteckningen var väl utan X, åtminstone på NS-1000? Det verkar som om X står för Centennial Limited Edition på NSX-10000?
Det fanns även Yamaha NS-1000M. Tror SR köpte NS-1000M.

Det verkar även ha funnits NS-1000 Studio, om inte det är en pseudonym för NS-1000M?
NS-1000 hade en mer normal bas. Men NS-2000 hade istället en 13" bas med membran i kolfiber och var definitivt inte att betraktas som gängse basar. Jag hade sådana högtalare i Ljudbutiken 1982 och varje register för sig var bra, men totalen kunde varit bättre.

Jag har faktiskt gett mig på att försöka modifiera delningsfiltrena i både NS-1000 och NS-2000, men jag fick aldrig till det såsom jag ville. Då lade jag ned projekten.
Jag känner två personer som köpte dessa 13" kolfiberbasar som reservdel från Yamaha och den ena bytte ut basen i sina Snell typ A3 och den andra byggde en sluten låda med basen. Båda blev bra.
Här är en bild på NSX-10000. Det är guldfärgat kring mellanregister och diskant.

Sedan hade Yamaha även modellen GF-1/GFD-1

Den modellen har jag aldrig sett irl.
Yamaha hifi som industriavdelning för bättre hifi grundades av Sonab strax efter 1970. Sonab skickade över sina ingenjörer till Japan och hela labb byggdes upp och Classe Wanning hjälpte till och deras tuners är egentligen ett Sonab arv. Det var Yamaha som en gång tillverkade Sonabs skivspelare. Det var tänkt att all Sonabs elektronik skulle tillverkas av Yamaha i Japan medan högtalarna skulle tillverkas i Lövånger. Då var det Statsföretags idéer. Dock blev det inte som tänkt.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.