Hur stora förbättringar kan man inbilla sig, egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Hur stora förbättringar kan man inbilla sig, egentligen?

Inläggav Strmbrg » 2020-10-19 06:54

Nej! Det går rimligtvis inte att svara särskilt exakt på frågan. Och det är inte tanken heller. (Jag väljer att använda "inbillning" och inte "placebo" mest på grund av en ovilja att anpassa mig alltför mycket.)

Om man varje gång man lyssnar, hör den där påtagliga skillnaden mot tidigare - kan det vara inbillning likafullt? Förmodligen. Men hur sannolikt?

Kan man inbilla sig att man hör påtaglig stereo fast det är mono? Inte uteslutet, men hur troligt?
Kan man inbilla sig att det inte är någon förbättring, baserat på att man inte kan tänka sig att en viss teknisk lösning kan ge en förbättring?

Och kom nu inte sättande med det vanliga om blindtest, utan försök att resonera betydligt mer fritt och försök skippa bevisa-attityden.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

JM

Re: Hur stora förbättringar kan man inbilla sig, egentligen?

Inläggav JM » 2020-10-19 07:01

Strmbrg skrev:Nej! Det går rimligtvis inte att svara särskilt exakt på frågan. Och det är inte tanken heller. (Jag väljer att använda "inbillning" och inte "placebo" mest på grund av en ovilja att anpassa mig alltför mycket.)

Om man varje gång man lyssnar, hör den där påtagliga skillnaden mot tidigare - kan det vara inbillning likafullt? Förmodligen. Men hur sannolikt?

Kan man inbilla sig att man hör påtaglig stereo fast det är mono? Inte uteslutet, men hur troligt?
Kan man inbilla sig att det inte är någon förbättring, baserat på att man inte kan tänka sig att en viss teknisk lösning kan ge en förbättring?

Och kom nu inte sättande med det vanliga om blindtest, utan försök att resonera betydligt mer fritt och försök skippa bevisa-attityden.

20 % snitt i större population.
Upp till 100 % i enskilda fallet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-19 07:14

Strmbrg skrev:Nej! Det går rimligtvis inte att svara särskilt exakt på frågan. Och det är inte tanken heller. (Jag väljer att använda "inbillning" och inte "placebo" mest på grund av en ovilja att anpassa mig alltför mycket.)

Jag tycker såhär och kan bara gå till mig själv hur jag upplever det. :)

Förutsatt att jag jämför med hur det lät innan en ”förbättring” implementerats - så tror jag att om det upplevs bli bättre varje gång jag lyssnar så är det en väldigt säker, nästan 100% säker uppgradering om hur återgivningen UPPLEVS av mig själv. Det brukar stämma. Men det kräver jämförelser och sådant är tex vanebildande enkelt med dsp-filter som man styras med en iPad från lyssningsplats. Bättre eller sämre om jag sänker diskantelementets utnivå 0,5 dB? Allt kan styras med ett knapptryck och det tar 0,5 sekunder innan ändringen hörs i anläggningen.

Med det sagt- jag har ibland blivit förvånad över hur mycket en liten förkylning kan påverka upplevelsen till det sämre. Då är det dödfött att ens försöka förbättra eller optimera anläggningen. En säker referens är mätningar med Line audios OM1 ( +-1 dB 20-20000 Hz ) om man ”rattat bort sig”.

Kort sagt - vill jag försöka åstadkomma optimeringar i anläggningen så gör jag det med en kombination av mätningar och mycket lyssning. Endast lyssning duger inte - det blir alltför oexakt. Medan jag med hörseln kan ratta kanske +- 5 dB rätt i frekvensgång så fixar miken +-1 dB .

Kan en så stor skillnad i exakthet höras ? Ja, det kan det. Betydligt fler skivor blir lyssningsbara om högtalarna mäter rakt.

Samma resonemang kan direkt föras över till apparat-byten. Det är inte så meningsfullt att jämföra apparater eller låna hem grejor för jämförelse om man är lite lomhörd för dagen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-19 07:25

Kan tillägga att subjektiv optimering av en anläggning når en ”peak” där man inte kan förbättra längre .
Detta sker med apparater vars olika färgningar ger ett slutresultat som upplevs som ”väldigt bra” och varje byte/ändring upplevs som en försämring.

Har du nått den peaken med någon av dina apparatbyten ?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-19 07:31

Om man bortser från just frekvensmässiga förändringar - vad skulle ni säga då?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-19 07:33

JM skrev:20 % snitt i större population.

JM

Förklara gärna. 20% av vad? Och efter att det är utrett: Vad grundar du de exakta siffrorna på?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-19 08:08

Strmbrg skrev:Om man bortser från just frekvensmässiga förändringar - vad skulle ni säga då?

Frågan är hur orolig man behöver vara?

Låt säga att den uppfattade förbättringen inte är en riktig förbättring, utan endast sitter i huvudet hos lyssnaren men alltid upplevs och kvarstår, ja då är förbättringen lika mycket värd som om den vore riktig. :)

JM

Inläggav JM » 2020-10-19 08:56

Strmbrg skrev:
JM skrev:20 % snitt i större population.

JM

Förklara gärna. 20% av vad? Och efter att det är utrett: Vad grundar du de exakta siffrorna på?

Har du en nyköpt förstärkare och jämför hemma med den gamla kommer ca 20 % att tycka att den är bättre trots att det inte finns någon faktisk skillnad. Detta är ett medelvärde i en större population.
Då alla subjektiva bedömningar görs på ordinalskalan kommer i det enskilda fallet 20 av 100 köpare uppfatta nyköpta förstärkaren som bättre i rangordning. Procenttal 100 % är här egentligen felaktigt men jag använder det för att synliggöra skillnaden. Alla dessa 20 individer kommer alla felaktigt att rangordna nya förstärkaren som bättre i det enskilda fallet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-19 09:50

Du kanske får bestämma dig Strömberg? :)
Du vill inte jämföra i en annan tråd, och nu vill du veta resultatet av jämförelsen. Helt OK att vara lite ambivalent ändå.
För att återgå till din fråga så finns inget givet svar, och hur intressant är det? Svaret alltså.
Är du nöjd och tycker att du får en större ljudupplevelse så varför inte vara tillfreds med det. Dock tror jag att övertygelsen om förändringen tar tid. Långtidslyssning för att eliminera dina egna variationer i lyssningskompetens i så hög grad som möjligt.
Därefter gå tillbaka till den gamla konfigurationen igen, alltså utan den nya nätverksdelen. Då har du en rimlig chans att få en utvärdering.
Är du tveksam om förbättringen så är det antagligen ingen förbättring annat än din vilja att det skulle vara en förbättring.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-19 10:13

Strmbrg skrev:Om man bortser från just frekvensmässiga förändringar - vad skulle ni säga då?

Mu

:P
Senast redigerad av Almen 2020-10-19 10:46, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-10-19 10:17

Har spelat mitt delade system utan basarna inkopplade och trott att de faktiskt var påslagna. Så mitt svar är – rätt stora skillnader. :!:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-19 11:24

shifts skrev:Har spelat mitt delade system utan basarna inkopplade och trott att de faktiskt var påslagna. Så mitt svar är – rätt stora skillnader. :!:

Fast du märkte det till slut :)
Min erfarenhet är att när det är något som mankulerar så anar man att något är fel, det kan låta vettigt ändå, men inte helt rätt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-10-19 14:04

sprudel skrev:Fast du märkte det till slut :)
Min erfarenhet är att när det är något som mankulerar så anar man att något är fel, det kan låta vettigt ändå, men inte helt rätt.

Jodå. Men minns inte nu om jag hörde det eller om jag bara råkade se att vippan på filtret stod galet. Det har hänt mer än en gång ska sägas.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-19 15:08

sprudel skrev:Du kanske får bestämma dig Strömberg? :)
Du vill inte jämföra i en annan tråd, och nu vill du veta resultatet av jämförelsen. Helt OK att vara lite ambivalent ändå.
...

Ja, det kan ju tyckas lite virrigt. Vilket egentligen inte gör mig så mycket.
Men det handlar snarast om att resonera kring det där med inbillning. Inte specifikt om just min grad av inbillning eller mitt förhållningssätt till att jämföra saker.

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-19 16:49

När det nu existerar så mycket kvasivetenskap inom vår hobby. Så kan jag ändå tycka att det är berättigat. Det gör så många mänskor lyckliga (inklusive mig själv) och tillfredsställer behovet av att upptäcka, prova, leka, njuta och köpa snygga apparater och tillbehör. Vad är det för fel egentligen med pseudovetenskap då? Det skadar ju ingen, utan framkallar glädje och njutning. Placeboeffekten är större än man tror. Länge leve Placeboeffekten. :D
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-10-19 17:42

Ja — det här med "placebo" och förväntningar... Drar mig till minnes ett tillfälle, då jag deltidsjobbade som någon slags "automations-konsult" åt ett företag som bl.a var agentur för maskiner för träbearbetning, från Italien [*]. En av dessa maskiner hade fotoceller för att känna av, var ett trästycke började och slutade. Det fanns en potentiometer, med vilken man kunde ställa in förstärkaren så att den kunde känna av även de mörkaste trästycken, men i värsta fall var gränsen hårfin, innan fotocellen i stället registrerade 100Hz-flimrandet från de många lysrören i omgivningen...

En dag, då jag låg hemma med ett ryggskott, så svårt att jag inte kunde ta mig ur sängen för egen maskin, blev jag uppringd av en operatör [**]: "Jag försöker att köra några väldigt mörka trälister. Har ökat förstärkingen på fotocellen. Det blir bättre, men alldeles innan det fungerar riktigt bra, lägger maskinen av...". Brutalt som det var På Den Tiden, kom snart två personer från företaget där jag var anställd, och ryckte upp mig ur sängen — "skit i duschen - bandet står stilla" — och forslade iväg mig dit maskinen stod.

Det visade sig att operatören i stället för att skruva på knoppen för fotocellförstärkaren hade skruvat ut den närliggande säkringshållaren. Men han hade märkt att det "blev bättre" undan för undan, tills maskinen lade av...

[*} Fick i alla fall, vid olika tillfällen, några fina veckor i Italien (Bolzano, Milano och Pesaro), då jag "konsultade" hos våra leverantörer. Vid ett tillfälle träffade jag konstruktörerna av ovannämnda fotocellförstärkare. Det visade sig, att de hade "rakt av" kopierat ett applikationsexempel på en Schmitt-trigger ur RCA:s applikationshandbok — utan att kunna ett ord engelska och utan tillstymmelse till 100Hz-filtrering.

[**] Operatören var en f.ö. en mycket sympatisk person som jag kände privat. Vanligtvis "rationell" också...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Återgå till Generellt om hifi