Strmbrg skrev:Nej! Det går rimligtvis inte att svara särskilt exakt på frågan. Och det är inte tanken heller. (Jag väljer att använda "inbillning" och inte "placebo" mest på grund av en ovilja att anpassa mig alltför mycket.)
Om man
varje gång man lyssnar, hör den där påtagliga skillnaden mot tidigare - kan det vara inbillning likafullt? Förmodligen. Men hur sannolikt?
Kan man inbilla sig att man hör påtaglig stereo fast det är mono? Inte uteslutet, men hur troligt?
Kan man inbilla sig att det
inte är någon förbättring, baserat på att man inte kan tänka sig att en viss teknisk lösning kan ge en förbättring?
Och kom nu inte sättande med det vanliga om blindtest, utan försök att resonera betydligt mer fritt och försök skippa bevisa-attityden.

Jag tycker såhär och kan bara gå till mig själv hur jag upplever det.
Förutsatt att jag jämför med hur det lät innan en ”förbättring” implementerats - så tror jag att om det upplevs bli bättre varje gång jag lyssnar så är det en väldigt säker, nästan 100% säker uppgradering om hur återgivningen UPPLEVS av mig själv. Det brukar stämma. Men det kräver jämförelser och sådant är tex vanebildande enkelt med dsp-filter som man styras med en iPad från lyssningsplats. Bättre eller sämre om jag sänker diskantelementets utnivå 0,5 dB? Allt kan styras med ett knapptryck och det tar 0,5 sekunder innan ändringen hörs i anläggningen.
Med det sagt- jag har ibland blivit förvånad över hur mycket en liten förkylning kan påverka upplevelsen till det sämre. Då är det dödfött att ens försöka förbättra eller optimera anläggningen. En säker referens är mätningar med Line audios OM1 ( +-1 dB 20-20000 Hz ) om man ”rattat bort sig”.
Kort sagt - vill jag försöka åstadkomma optimeringar i anläggningen så gör jag det med en kombination av mätningar och mycket lyssning. Endast lyssning duger inte - det blir alltför oexakt. Medan jag med hörseln kan ratta kanske +- 5 dB rätt i frekvensgång så fixar miken +-1 dB .
Kan en så stor skillnad i exakthet höras ? Ja, det kan det. Betydligt fler skivor blir lyssningsbara om högtalarna mäter rakt.
Samma resonemang kan direkt föras över till apparat-byten. Det är inte så meningsfullt att jämföra apparater eller låna hem grejor för jämförelse om man är lite lomhörd för dagen.