Jag lyssnade på SR P1 igår eftermiddag...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Jag lyssnade på SR P1 igår eftermiddag...

Inläggav PeterAkemark » 2006-03-16 14:58

...och fick då höra följande från CeBit i Hannover. Reportern hade nöjet att informera om att "Blue Ray" var nästa stora hit inom bild och ljud. Åtminstone lät han sig så informeras om detta från den lokale svenska agenten för Samsung eller var det Panasonic, ty det är dessa två jättar som slagit sig samman för att presentera det nya formatet. Formatet har en kapacitet om ca 5ggr en vanlig dvd med dubbla lager, således ca 40-50 Gb. Representanten trodde att sent i slutet av 2006, blir väl jul det, så skulle en produkt kunna nå marknaden. Det hela berodde helt på om det skulle finnas några filmtitlar att tillgå samtidigt, minst 50 st nämndes.

I tröstefulla ordalag avslutade reporten med kommentaren "...det kommer att gå att spela dom gamla dvd skivorna i den nya produkten..."

Hur länge har för övrigt dvd skivor funnits att tillgå som medium ?

Jag som precis nåt det mentala stadiet om en dvd med en brännare för dubbla lager och trodde att jag hade nått framkanten! Jag känner bara en hopplöshet och vill bara sätta mig ner och vänta på att få höra att nu kommer utvecklingen att stå still i ca 5-10 år så att alla hinner skaffa sig utrustning och njuta av dessa egenskaper.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-16 15:21

Oj, var det nytt för dig? DVD har väl funnits i snart 15 år, och nytt format har diskuterats i åtminstone 4-5 år.

Om det vore så väl att det kom ett nytt högupplöst bättre format. Problemet är ju att det är två konkurrerande: HD-DVD också. :(

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-16 15:25

Finns även ett till format som används borta i asien, och dom är ju en makt att räkna med numera. Det heter VMD (Versatile Multilayer Disc).

Själv tror jag stort på Blue-ray just nu eftersom det levereras med Playstation 3 i november, och ett sånt måste man ju bara köpa även om man aldrig ägt ett tv-spel :lol:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-03-16 15:32

Är det någon som känner till i vilken kvalitet bilden är tänkt att bli lagrad på blue ray (alt. HD-DVD)?

Blir det HDTV kvalitet? :D

Och hur är det egentligen med ljudet?
Borde det inte finnas möjligheter för att lagra ljudet i högupplöst 5.1 DVD-audio när det finns tillgång till så mycket lagringsutrymme på skivorna?
Eller åtminstone DTS 24/96 på varje kanal (eller vad det nu heter :oops: )?

Någon som har koll?

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-03-16 16:42

Om jag inte missminner mig kom den första konsument DVD spelaren 1996, så 10 år ganska precis.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-03-16 16:49

Almen skrev:Oj, var det nytt för dig? DVD har väl funnits i snart 15 år, och nytt format har diskuterats i åtminstone 4-5 år. :(

Det är mycket som diskuteras. Här var det en marknadslansering på CeBit vilket är bortom all diskution.

Almen skrev:Om det vore så väl att det kom ett nytt högupplöst bättre format. Problemet är ju att det är två konkurrerande: HD-DVD också. :(

Det framgick också ur programet att en av anledningarna till formatet är att just kunna förmedla HD-TV eller skall jag uttrycka det som använda HD-TV´s kapacitet och bildskärmar fullt ut. Det är ju tänkt att OS-Bejing skall skickas via just HD-TV.

Däremot så har tydligen HD-DVD som bland annat stöds av NEC inte lanserats i år vid samma mässa.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-16 17:02

PeterAkemark skrev:Det är mycket som diskuteras. Här var det en marknadslansering på CeBit vilket är bortom all diskution.

Jo, men diskussionen har rörts sig om det korkade i att lansera två liknande konkurrerande format och hur man skall få företagen att enas, inte om det skall göras.

Att DVD skall/bör/kommer att ersättas av ett annat, mer högupplöst format är inte så mycket att diskutera, tycker i alla fall jag.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-03-16 17:22

Visst är det så Almen, jag var bara inte medveten om att det hade diskuterats huruvida det skulle vara det ena eller andra. Nu är det ett faktum att det lanseras ett nytt format och eventuellt också når marknaden redan till jul. Allt till fromma för er som anser att DVD bör/skall/kommer att ersättas av ett nytt format. Och det ser ut som att det blir Blue-Ray via Samsung och Panasonic.

Jag ville bara förmedla informationen och samtidigt ge luft åt mina egna reflektioner i denna teknikkapplöpning som jag tycker det är. Ett positivt resultat kommer kanske att bli att DVD maskiner kommer att bli lite billigare ganska snart, precis som CD blev när DVD maskinerna började säljas.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-16 18:29

PeterAkemark skrev: Ett positivt resultat kommer kanske att bli att DVD maskiner kommer att bli lite billigare ganska snart, precis som CD blev när DVD maskinerna började säljas.

Dom kostar ju i.f.s från 350:- idag, men billigare är ju alltid trevligt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-16 18:49

hifirocker skrev:Är det någon som känner till i vilken kvalitet bilden är tänkt att bli lagrad på blue ray (alt. HD-DVD)?

Blir det HDTV kvalitet? :D

Och hur är det egentligen med ljudet?
Borde det inte finnas möjligheter för att lagra ljudet i högupplöst 5.1 DVD-audio när det finns tillgång till så mycket lagringsutrymme på skivorna?
Eller åtminstone DTS 24/96 på varje kanal (eller vad det nu heter :oops: )?

Någon som har koll?

Bilden blir i 1080p

Ljud:
Linjär PCM (LPCM) - 8 kanaler okomprimerat ljud
Dolby Digital Plus 7.1
Dolby TrueHD - en utveckling av MLP Lossless, lossless kodning av 8 kanaler.
DTS-HD, 8 kanaler.

Sen stödjs såklart det gamla formaten också.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-03-16 19:36

Bilden blir i 1080p

Ljud:
Linjär PCM (LPCM) - 8 kanaler okomprimerat ljud
Dolby Digital Plus 7.1
Dolby TrueHD - en utveckling av MLP Lossless, lossless kodning av 8 kanaler.
DTS-HD, 8 kanaler.

Sen stödjs såklart det gamla formaten också.

Tackar för info!

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 19:51

Både Blue Ray och HD-DVD stödjer samma format. Det är ingen kvalitetsskillnad dem emellan. Båda använder sig av mpeg2 och mpeg4. Vilket det ligger på skivan bestäms av mediabolaget från fall till fall. Mpeg4 är helt klart att föredraga då det digitala artefakterna är lindrigare.

HD-DVD lanseras nästa vecka i USA. Toshiba lanserar en spelare för 500$. När den kommer till Sverige vet jag inte. Blue Ray skulle lanserats med Playstation III men då den är försenad är preliminärt start satt till maj i år.

Det som är intressant är att DVD-A och SACD skrotas helt. Det kommer ett nytt lossless HD-format inom ramen för HD standarden :D

Blue Ray är lite lurigt. Förutom att de kräver HDCP kopieringsskydd så filar man på ytterligare begränsningar för konsumenten (BD+).

Bl.a är det meningen att man skall kunne ge ut gratis skivor och att man sedan genom att koppla upp spelaren mot internet skall kunna få access att titta på skivan mot betalning. En annan lite fulare sak är att om någon lyckas "knäcka" en viss spelare kan Sony bara stänga av alla spelare av denna typ för alla konsumenter. Det kommer inte att vara populärt om det sker.

Nä, HD-DVD känns som det bättre valet även om Blue Ray har fler filmbolag bakom sig i dagsläget. Hoppas att HD-DVD utnyttjar det faktum att spelarna kostar mindre än hälften (Samsung skall introducera en spelare för 1000$ vid lanseringen i maj) och att man kommer ut före Blue Ray.

Till syvene och sist är det ju vad det finns för filmtitlar som kommer att avgöra vilket format som vinner. Här har dock HDDVD som sagt lite uppförsbacke. Att skivan rymmer lite mindre betyder ingenting. Det är (igen) samma filer som ligger på båda formaten och båda formaten är tillräckligt stora att rymma vanliga spelfilmer i 1080p-24fps i både mpeg2 och mpeg4.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-16 22:49

[/url]http://www.soundandvisionmag.com/article.asp?section_id=4&article_id=1324[url]
[/url]
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-17 00:23

Och när kommer man släppa det här med skiva och gå över till att ladda ner mediefiler över internet till sin mediespelare?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 00:32

ekeponken skrev:Och när kommer man släppa det här med skiva och gå över till att ladda ner mediefiler över internet till sin mediespelare?

Inom 3år så är det större än skivor skulle jag tro(räknar man mp3 så är det väl redan större, dock olagligt många gånger)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-17 01:51

ekeponken skrev:Och när kommer man släppa det här med skiva och gå över till att ladda ner mediefiler över internet till sin mediespelare?

Nu pratar vi om upp till 50 Gb data, det tar nog tyvär sin lilla tid :cry:

Ropen skalla 1 Gb fiber till alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-17 02:32

Ingen mer än jag som tröttnat på formatkrigen samt att nya format besudlas med virus? Tex. Besudlas DVD-filmer ibland med runt 30 sekunders text som inte kan förbidirigeras osv. CD-skivor besudlas med kvalitetsdegraderande kopieringsskydd? Är det inte läge att dra i bromsen och satsa på KVALITET och användarvänlighet istället för mumbojumbo och ren junk?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-17 08:31

Man vill vara ensamma om att sälja många skivor till ett relativt högt pris. Inte att få folk att bli verkligt nöjda, bara tillräckligt nöjda.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 08:51

Precis, skivbolag existerar inte för kundernas nytta. Det måste inses.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-17 09:05

The_Man skrev:

Inom 3år så är det större än skivor skulle jag tro(räknar man mp3 så är det väl redan större, dock olagligt många gånger)

Problemet ær DRM. Åtminstone somliga (typ jag) kommer att vara måttligt roade av att betala før nedladdningar som bara går att spela upp med en spelare, på en maskin eller som inte går att gøra wav-filer eller motsvarande før att brænna på skiva.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-03-17 09:49

torbod skrev:Om jag inte missminner mig kom den första konsument DVD spelaren 1996, så 10 år ganska precis.

Vh
Tobbe

Stämmer bra det & Panasonic hade någon modell jag inte minns vad den hette...

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-17 11:18

Morello skrev:Ingen mer än jag som tröttnat på formatkrigen samt att nya format besudlas med virus? Tex. Besudlas DVD-filmer ibland med runt 30 sekunders text som inte kan förbidirigeras osv. CD-skivor besudlas med kvalitetsdegraderande kopieringsskydd? Är det inte läge att dra i bromsen och satsa på KVALITET och användarvänlighet istället för mumbojumbo och ren junk?

Jo man tröttnar. Håller med dig plus att man måste köpa sina favisar igen!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Återgå till Generellt om hifi