Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Oj, var det nytt för dig? DVD har väl funnits i snart 15 år, och nytt format har diskuterats i åtminstone 4-5 år.
Almen skrev:Om det vore så väl att det kom ett nytt högupplöst bättre format. Problemet är ju att det är två konkurrerande: HD-DVD också.
PeterAkemark skrev:Det är mycket som diskuteras. Här var det en marknadslansering på CeBit vilket är bortom all diskution.
PeterAkemark skrev: Ett positivt resultat kommer kanske att bli att DVD maskiner kommer att bli lite billigare ganska snart, precis som CD blev när DVD maskinerna började säljas.
hifirocker skrev:Är det någon som känner till i vilken kvalitet bilden är tänkt att bli lagrad på blue ray (alt. HD-DVD)?
Blir det HDTV kvalitet?
Och hur är det egentligen med ljudet?
Borde det inte finnas möjligheter för att lagra ljudet i högupplöst 5.1 DVD-audio när det finns tillgång till så mycket lagringsutrymme på skivorna?
Eller åtminstone DTS 24/96 på varje kanal (eller vad det nu heter)?
Någon som har koll?
Bilden blir i 1080p
Ljud:
Linjär PCM (LPCM) - 8 kanaler okomprimerat ljud
Dolby Digital Plus 7.1
Dolby TrueHD - en utveckling av MLP Lossless, lossless kodning av 8 kanaler.
DTS-HD, 8 kanaler.
Sen stödjs såklart det gamla formaten också.
ekeponken skrev:Och när kommer man släppa det här med skiva och gå över till att ladda ner mediefiler över internet till sin mediespelare?
ekeponken skrev:Och när kommer man släppa det här med skiva och gå över till att ladda ner mediefiler över internet till sin mediespelare?
The_Man skrev:ekeponken skrev:Och när kommer man släppa det här med skiva och gå över till att ladda ner mediefiler över internet till sin mediespelare?
Inom 3år så är det större än skivor skulle jag tro(räknar man mp3 så är det väl redan större, dock olagligt många gånger)
torbod skrev:Om jag inte missminner mig kom den första konsument DVD spelaren 1996, så 10 år ganska precis.
Vh
Tobbe
Morello skrev:Ingen mer än jag som tröttnat på formatkrigen samt att nya format besudlas med virus? Tex. Besudlas DVD-filmer ibland med runt 30 sekunders text som inte kan förbidirigeras osv. CD-skivor besudlas med kvalitetsdegraderande kopieringsskydd? Är det inte läge att dra i bromsen och satsa på KVALITET och användarvänlighet istället för mumbojumbo och ren junk?
Användare som besöker denna kategori: MacBruce och 39 gäster