Hur stor får en basmodul vara?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Basmoduler: maximal bruttovolym per enhet och rimligt antal?

> 200 liter
8
8%
150-200 liter
7
7%
100-150 liter
10
11%
50-100 liter
20
21%
< 50 liter
8
8%
> 8 moduler
10
11%
8 moduler
5
5%
4 moduler
17
18%
2 moduler
10
11%
1 modul
0
Inga röster
 
Antal röster : 95

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Hur stor får en basmodul vara?

Inläggav Zappa » 2020-10-23 14:20

Jag svarade fyra basmoduler med en bruttovolym på kring 50-100 liter, det ser jag som en lämplig ambitionsnivå till ett normalstort vardagsrum i en lägenhet. Det enklaste sättet för mig att få fyra basar är att komplettera mina pi60 med bs60 vilket jag har funderat på. Men mitt rum är befriat från svåra rumsresonanser och stora ljudtryck är inte aktuellt i dagsläget. I ett dedikerat lyssningsrum och inga grannar inom räckhåll hade jag löpt linan fullt ut och skaffat MÅNGA feta basmoduler, kanske flest på hela Faktiskt. 8)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hur stor får en basmodul vara?

Inläggav Almen » 2020-10-23 15:05

Zappa skrev:Jag svarade fyra basmoduler med en bruttovolym på kring 50-100 liter

Ja, det vore ju lite intressant att se kombinationen av vad folk har svarat också. Man kanske kan förmoda att 4x(50-100) är ganska vanlig, jämte 2x(100-150)?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hur stor får en basmodul vara?

Inläggav Almen » 2020-10-23 15:16

I-or skrev:
JM skrev:nu när slutstegseffekt och PEQ/dsp inte är ett problem ekonomiskt är det inte då enklare med en sluten subbas låda för att erhålla samma prestanda? En sluten låda kan vem som helst bygga utan avancerade simuleringar. Den slutna lådan verkar bli mindre om jag fattat rätt. Det gäller bara att välja rätt subbaselement?
En mindre enklare låda med samma prestanda verkar bättre i min värld. Eller finns det några andra fördelar med basreflex?
Eller tänker jag fel?

JM


Du tänker rätt med tillägget att man även behöver ungefär dubbelt så många element med en sluten lösning och i slutänden blir den totala kavitetsvolymen ungefär densamma oavsett princip för en given maximal total ljudtrycksnivå och likaledes given maximal ineffekt per element. Alltså: om man har en begränsad budget bör man bygga basreflex, annars väljer man lämpligen slutet (och får som bonus bättre infrabas under sådär 10-15 Hz beroende på basreflexlösningen).

Och även förstärkarbudgeten rusar iväg med slutna lådor, så att säga att slutstegseffekt inte är en ekonomisk fråga är kanske lite väl optimistiskt.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur stor får en basmodul vara?

Inläggav Tell » 2020-10-23 16:32

The more the merrier såklart! Men ska jag vara realistisk så behöver jag inget mer än mina piP i mitt nuvarande boende, o i framtida boende så antar jag att jag kommer nöjja mig med kanske fyra lådor på runt 50-100 liter, alternativt fler lådor men mindre volym. Basreflex då då, eftersom jag gillar effektivsering av då både utrymme och effekt.
Iofs har jag varit nyfiken på tappade horn också, men minuset där är att man inte får riktigt lika synliga element, jag menar stora basar kan ju vara jävligt sexiga som nån tidigare skrev :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hur stor får en basmodul vara?

Inläggav Adhoc » 2020-10-23 17:13

I-or skrev:Lite kul att de två bilderna ovan i princip är varandras motsatser, Adhoc har ett hardcoresystem och sprudel har ett system som skulle kunna vara hämtat från ett inredningsmagasin.


Några av själva grundtankarna är lika för Sprudels och mitt rum. 4 basar vid frontväggen för att undertrycka basmoder mot rumsbredden och lagom invinklade fronthögtalare på rätt höjd. Sedan går det isär praktiskt och estetiskt för vad som behövs / kan accepteras. Sprudel behöver ta hänsyn till ett snyggt vardagsrum 9-10 m långt med stora fönster samt öppningar mot kök och hall medan mitt utgångsläge var ett oinrett suterängsgarage med rå betong runtom som dessutom skulle funka som mörklagt och ljudisolerat hemmabiorum.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur stor får en basmodul vara?

Inläggav jonasp » 2020-10-23 21:30

JM skrev:Nu är jag ingen superexpert på högtalarkonstruktion eller fysik men nu när slutstegseffekt och PEQ/dsp inte är ett problem ekonomiskt är det inte då enklare med en sluten subbas låda för att erhålla samma prestanda? En sluten låda kan vem som helst bygga utan avancerade simuleringar. Den slutna lådan verkar bli mindre om jag fattat rätt. Det gäller bara att välja rätt subbaselement?
En mindre enklare låda med samma prestanda verkar bättre i min värld. Eller finns det några andra fördelar med basreflex?
Eller tänker jag fel?

JM


Du tänker väl rätt men man kan ändå komma till slutsatsen att man ska ha en basreflexlåda. Den slutna lådan blir sannolikt mindre med samma element, men ljudtrycksförmågan blir också lägre. Ofta upp till 10 dB lägre. Jag designar med både slutna lådor och basreflexlösningar. Så här går resonemanget:

För en mindre fullregisterhögtalare är sluten låda helt uteslutet. Eftersom högtalaren är mindre gäller det att maximera ljudtrycksförmågan och utsträckningen nedåt i frekvens. Vad som är definitionen av "mindre låda" kan ju variera. För en riktigt liten högtalare (säg <15 liter) kommer både ljudtrycksförmåga och nedre gränsfrekvens att bli en kompromiss. Att då tappa 6-10 dB i ljudtryck är helt enkelt oacceptabelt (för mig - andra konstruktörer kanske gör andra avvägningar).

För en större högtalare (säg 12"-bas och större) i domestiska applikationer blir det mycket friare. Nu är vi inne på så stora element och luftpumpningsförmågor att man kan tillåta sig att göra en dyrare och mer platskrävande installation. Men standardlösningen är för mig fortfarande basreflex. Ja, det är svårare att beräkna, och ja, speciellt med slitsportar är det jobbigare att ta fram prototyper och ställa in allt rätt. Men den ekonomiska verkningsgraden maximeras - man får "mest bas per krona" med den metoden.

Om jag kastar all försiktighet ut genom fönstret så drar jag till med typ 8 st långslagiga 12" (eller större) i slutna lådor. Då kan basåtergivningen optimeras i detalj med avseende på rumsresonanser, i ett tätt rum kan den undre gränsfrekvensen bli fantastiskt låg, och impulssvaret blir snyggt på pappret (men ett väloptimerat basreflexsystem spelar såklart också väldigt artikulerat). Som påpekats i tråden blir ett sådant system dyrt - man måste ha fler element och fler förstärkarkanaler.

Det gäller, som du skriver, att välja rätt element. Det är avsevärt känsligare för basreflex än för sluten låda. Men det är inte alldeles lätt för sluten låda heller, många baselement idag verkar dimensioneras för mycket små slutna lådor, och det blir för mycket kompromiss för min smak.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur stor får en basmodul vara?

Inläggav music4ever » 2020-10-23 23:05

Tror mina 8 st profundus Y har en volym på ca 170 l st. Större kan bli ett problem hur man behöver placera dem.
Men för egen del så vänder jag på frågan till två frågor.
1. Vilken SPL förmåga vill jag ha?
2. Hur kan mitt rum hantera modulerna utan att de tar över.

Det är möjligt att jag kan få in fler moduler utan de tar över rummet för kunna sänka distorsionen mer än idag.

(Gammal bild)
rum123.jpg
rum123.jpg (144.2 KiB) Visad 442 gånger

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster