Vad är egentligen väsentligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-20 07:28

Det finns sammanställningar av blindtester att ta del av, där billig apparatur inte kunde särskiljas från avsevärt kostbarare.
Det får mig att fundera över om särskilt mycket överhuvudtaget spelar någon roll. Förutsatt att testet är seriöst och sammanställningen sanningsenlig etc.
En annan fundering som ligger nära tillhands är -Vad sjutton håller vi på med, om det mesta ändå är samma-lika?
En tredje fundering är om det blir ett självändamål att jaga än bättre mätvärden trots att dessa inte inverkar på ljudet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

MacBruce

Re: Vad är egentligen väsentligt?

Inläggav MacBruce » 2020-10-20 07:54

Jag är ju generande dålig på kemi, men — blir det inte en massa CO2 och annan dålig sk*t, när man sätter futt på pengar mha ormolja? Fast det kanske man kan förbise, då man gör det för Ett Högre Syfte? Va?
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-20 08:07

Bästa tipset för att få till en förändring är ändå att byta fonogram. Gissa om det blev skillnad när jag gick från Bruce Springsteen till Herb Alpert!? Någon gång ska jag testa om jag klarar det blint ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-10-20 09:17

Att må bra måste ändå vara målet. Vi är alla olika, tack och lov, och det gör att vi automagiskt har olika sätt att få oss att må bra.

Om man mår bra av att köpa produkten dddf så why not - feel good and all that. Det

Om man mår bra av att följa vetenskapliga bevis, så okej för mig.

Det ena är inte en motsättning till det andra och vice versa.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-20 09:32

Det där med må bra är nog ytterst väsentligt.
Samtidigt kan man ju då ställa sig den försynta men dock frågan: Finns det möjligen enklare metoder att tillämpa, i syfte att må bra, än att hålla på med hifi-prylar?
Hm, tydligen inte.
:lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-10-20 09:34

hifikg skrev:Bästa tipset för att få till en förändring är ändå att byta fonogram. Gissa om det blev skillnad när jag gick från Bruce Springsteen till Herb Alpert!? Någon gång ska jag testa om jag klarar det blint ;)

:mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-10-20 18:19

Strmbrg skrev:Det där med må bra är nog ytterst väsentligt.
Samtidigt kan man ju då ställa sig den försynta men dock frågan: Finns det möjligen enklare metoder att tillämpa, i syfte att må bra, än att hålla på med hifi-prylar?
Hm, tydligen inte.
:lol:

Det blir, återigen, individuellt.

Jag mår kanon av att cykla skiten ur mig i en timme, trött men otroligt nöjd.
Jag mår kanon av att titta på en film i min egna hemmabio som inte har kulo ledning som högtalarkabel, även no brainer filmer i 1h30m, perfekt avkoppling.
Jag mår kanon av att gå ned i garaget och köra en sväng i min egna Ferrari, det är få saker som ger motsvarande glädje.
Osv.

Sådär kan man, och kanske bör man, lista olika feel good händelser som berikar ens liv i de termer som man själv gillar.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-20 18:26

Bamsefar skrev:Att må bra måste ändå vara målet. Vi är alla olika, tack och lov, och det gör att vi automagiskt har olika sätt att få oss att må bra.

Om man mår bra av att köpa produkten dddf så why not - feel good and all that. Det

Vettigt! :)

Men om man inte mår bra av att andra köper strömförbättrare?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-10-20 18:49

sprudel skrev:Men om man inte mår bra av att andra köper strömförbättrare?

Du menar att du irriterar dig på andra och vad de gör - det blir svårt eftersom alla andra är olika dig själv, och därmed gör på andra sätt än vad du gör. Låt bli att läsa på faktiskt.io således.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-20 19:07

Bamsefar skrev:Att må bra måste ändå vara målet. Vi är alla olika, tack och lov, och det gör att vi automagiskt har olika sätt att få oss att må bra.

Håller helt med om detta!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-20 20:15

Strmbrg skrev:Det finns sammanställningar av blindtester att ta del av, där billig apparatur inte kunde särskiljas från avsevärt kostbarare.
Det får mig att fundera över om särskilt mycket överhuvudtaget spelar någon roll. Förutsatt att testet är seriöst och sammanställningen sanningsenlig etc.
En annan fundering som ligger nära tillhands är -Vad sjutton håller vi på med, om det mesta ändå är samma-lika?
En tredje fundering är om det blir ett självändamål att jaga än bättre mätvärden trots att dessa inte inverkar på ljudet.

För min del är det väsentliga när det gäller ljud att det låter bra.

Av det du skriver ovan vill jag särskilt avråda från att läsa sammanställningar av blindtester eller vilka andra typer av tester som helst. En sammanställning har oftast kokat ned ett resultat till i princip inget av värde. Det går inte att begripa tankarna bakom hur testet har gått till. Typexempel är i mitt tycke Råd & Röns tester där den pryl som fick mest poäng anses "bäst".

Svar på fråga ett)
Men låt säga att vi har ett väldokumenterat blindtest av två apparater där ingen skillnad kunde upptäckas. Då ÄR det inget bevis för att "ingen skillnad" föreligger, endast att testpanelen inte kunde notera någon skillnad vid testtillfället. Någon annan testpanel kanske skulle kunna upptäcka något vid ett annat tillfälle. Men detta har vi ju fasiken diskuterat nu på internetsnackforum under nästan tjugo års tid så det tänker jag inte skriva mer om.

Din andra fråga)
Ja, man kanske köper den som är billigast. Eller så köper man den andra om man gillar utseendet bättre (eller någon annan egenskap). Vad sjutton du köper eller vad sjutton jag köper är för min del egalt. Jag gillar principen "det fria valet".

Din tredje fråga)
För mig är det mestadels "filgodd" att jaga bättre mätmässiga prestanda. Men i vissa fall behöver man faktiskt tänka på att apparater i vanliga fall är seriekopplade med varandra. Förvrängningar (dist, tonkurva, det du kan hypotetiskt kan tänka dig) läggs ihop och kan nå hörbarhet trots allt någon enskild apparat i kedjan i sig själv kanske inte gick att höra skillnad på. Typexempel: Avrullningar hos frekvensgången uppåt eller nedåt i frekvens.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-10-20 21:15

Jo, det skall Max tala om. Det här är det som är väsentligt:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-21 06:44

Johan_Lindroos skrev:
För min del är det väsentliga när det gäller ljud att det låter bra.

Av det du skriver ovan vill jag särskilt avråda från att läsa sammanställningar av blindtester eller vilka andra typer av tester som helst. En sammanställning har oftast kokat ned ett resultat till i princip inget av värde. Det går inte att begripa tankarna bakom hur testet har gått till. Typexempel är i mitt tycke Råd & Röns tester där den pryl som fick mest poäng anses "bäst".

Svar på fråga ett)
Men låt säga att vi har ett väldokumenterat blindtest av två apparater där ingen skillnad kunde upptäckas. Då ÄR det inget bevis för att "ingen skillnad" föreligger, endast att testpanelen inte kunde notera någon skillnad vid testtillfället. Någon annan testpanel kanske skulle kunna upptäcka något vid ett annat tillfälle. Men detta har vi ju fasiken diskuterat nu på internetsnackforum under nästan tjugo års tid så det tänker jag inte skriva mer om.

Din andra fråga)
Ja, man kanske köper den som är billigast. Eller så köper man den andra om man gillar utseendet bättre (eller någon annan egenskap). Vad sjutton du köper eller vad sjutton jag köper är för min del egalt. Jag gillar principen "det fria valet".

Din tredje fråga)
För mig är det mestadels "filgodd" att jaga bättre mätmässiga prestanda. Men i vissa fall behöver man faktiskt tänka på att apparater i vanliga fall är seriekopplade med varandra. Förvrängningar (dist, tonkurva, det du kan hypotetiskt kan tänka dig) läggs ihop och kan nå hörbarhet trots allt någon enskild apparat i kedjan i sig själv kanske inte gick att höra skillnad på. Typexempel: Avrullningar hos frekvensgången uppåt eller nedåt i frekvens.

Så att jag förstår:
Likställer du ”återge (i närheten av) korrekt” med ”låter bra”?

Betraktar du seriösa blindtester som en metod i syfte att: Undvika felköp? Bevisa saker för andra? Syssla med intressanta aktiviteter? Fler av dessa och/eller något annat?

Kan du tänka dig att det finns ytterligare egenskaper att mäta som vi idag inte kommit på att vi skulle kunna mäta? Jag tänker framförallt på om det finns mätningar redan nu som har god koppling till ”upplevd upplösning”.

Bonusfråga:
Vad är din hållning? Är ”science settled, dvs det som står tillbuds är att finslipa det vi redan kan och vet? Eller tänker du dig att vi kan komma till radikalt nya insikter inom ljudåtergivning?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-21 09:42

Strmbrg skrev:Det finns sammanställningar av blindtester att ta del av, där billig apparatur inte kunde särskiljas från avsevärt kostbarare.

Jag är inne på det Bamsefar skriver, det är ett sunt förhållningssätt.

Men för egen del försöka bena ut din fråga. Om jag tex skulle köpa en streaming maskin och det är en djungel där ute så skulle ett test av LTS var en STOR hjälp att få tag i något som inte är dåligt utan bra (kanske även för sitt pris) = stor hjälp att hitta något som funkar bra. Sedan om man vill ha något med en viss färgning ja då blir det ju att leta själv och testa och testa.
Sedan är inte det mesta ändå samma lika, det är ju skillnad på grungor och grunkor, men det kan vara i olika sorters grader och på det området så kan det bli så att man kan hamna i den fällan att man letar i onödan då den grunka man har låter ju egentligen bra, men man kanske skulle önska lite mer värme tex. och då blir det ju ett testande och bytande som kan ta onödigt mycket energi. I sådan fall så tänker jag direkt på akustik, har man inte bra akustik så gör förbättringar där större skillnader än mellan två apparater.
Och det tredje så tror jag att för dem som mätvärden är extra viktiga köper inte något förrän de har hittat det som uppfyller de mätvärdena som de vill ha, dvs de går inte och köper något som inte mäter tillräckligt bra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-21 13:56

FBK skrev:

Jag är inne på det Bamsefar skriver, det är ett sunt förhållningssätt.

Men för egen del försöka bena ut din fråga. Om jag tex skulle köpa en streaming maskin och det är en djungel där ute så skulle ett test av LTS var en STOR hjälp att få tag i något som inte är dåligt utan bra (kanske även för sitt pris) = stor hjälp att hitta något som funkar bra. Sedan om man vill ha något med en viss färgning ja då blir det ju att leta själv och testa och testa.
Sedan är inte det mesta ändå samma lika, det är ju skillnad på grungor och grunkor, men det kan vara i olika sorters grader och på det området så kan det bli så att man kan hamna i den fällan att man letar i onödan då den grunka man har låter ju egentligen bra, men man kanske skulle önska lite mer värme tex. och då blir det ju ett testande och bytande som kan ta onödigt mycket energi. I sådan fall så tänker jag direkt på akustik, har man inte bra akustik så gör förbättringar där större skillnader än mellan två apparater.
Och det tredje så tror jag att för dem som mätvärden är extra viktiga köper inte något förrän de har hittat det som uppfyller de mätvärdena som de vill ha, dvs de går inte och köper något som inte mäter tillräckligt bra.

Det hela är egentligen väldigt okomplicerat om du utgår ifrån perspektivet att förbättringen av den egna ljudanläggningen är till för att tillfredställa just dig och ingen annan, tycker du att apparat A låter bättre än apparat B så är apparat A rätt val för dig. Svårare än så är det faktiskt inte då den egna tillfredställelsen av musiklyssningen inte kan avgöras av andra eller genom att enbart titta på mätningar, den är subjektiv.

Om du var en serieproducerad robot med noggrannt specificerade hörselenheter samt saknade eget tycke och smak vad gäller ljud, då hade du enbart kunnat titta på mätningar eller frågat andra hur bra det låter. :)

Att försöka hitta några genomsnittliga mätvärden som ska passa alla utifrån en större grupp människors genomsnittliga preferenser och lyssning, säger egentligen enbart att ljudet kommer passa ypperligt för den/de personer som råkar befinna sig precis där i mitten av skalan. Men var befinner sig just du på denna skala, det är det som är det viktigaste när det är just du som ska lyssna och förhoppningsvis njuta av musikåtergivningen i ditt lyssningsrum.
Du har väl knappast någon personlig vinning i att utforma ditt ljudsystem efter någon genomsnittlig norm, om du nu inte ska bjuda in 500 personer för lyssning och där det viktigaste målet är att den/de mest genomsnittliga lyssnarna ska njuta mest av DIN ljudanläggning? :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-21 14:29

Men det är inte så lätt när man håller sig till sådant som inte kostar mycket, då är handlarna generösa med hemlån. De är det inte när det gäller billiga saker och där ser jag LTS som en hjälpande hand även om jag inte läser den längre då jag är mest intresserad av tester och inte annat. Och jag utformar inte min anläggning utifrån någon särskild norm utan jag har väl den anläggning på forumet som sticker ut mest ljudmässigt då det inte är mycket skrivande i den jämfört med dem som har Ino riggar. Det är knappt någon som skriver i min medlemstråd då mina grejer är allt annat än sådant som är populärt på forumet. En annan sak är att anledning till att jag hoppade av Östergök var ju att de flesta hade Ino riggar och gillar det soundet och då är det inget roligt att tävla emot dem när 7 av 8 har Ino= de föredrar det ljudet = klar förlust för min del. Men om det uppstår något nytt med mer samkväm och inte tävlande så kan jag tänka mig att delta för många personer är ju trevliga prickar och jag har inte så mycket kompisar så jag tycker det är givande att träffa nya ansikten, och många är av den sorten att de gärna hjälper till när man tex behöver ha några kablar lödda = att de är snälla och trevliga individer och sådan är jag själv även om jag inte kan löda så det uppskattas.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-10-21 19:29

Max säger: Transistorelektronik behöver man inte låna hem. Är databladet OK så är skilnaderna så små att dom är helt försumbara. Se till att effekten räcker om det gäller slusteg bara.

Högtalare är annorlunda på grund av att dom skiljer mycket i utstrålnignsmönster, bland annat. Men just detta är en viktig faktor för om dom skall passa i ditt rum eller inte. Säkert fler än jag som lånat hem högatalare som lät fantastiskt i butiken och skit när man kom hem med dom. För att inte tala dom dyra välrenomerade högtalare som har låtit apa i butiken. Det kanske dom gjorde över allt, men det blir ju extra kul när en hägtalare i samma lyssningsurum som kostar 1/5 rockar röven av den stora fina modellen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-26 07:38

Max_Headroom skrev:Max säger: Transistorelektronik behöver man inte låna hem. Är databladet OK så är skilnaderna så små att dom är helt försumbara. Se till att effekten räcker om det gäller slusteg bara. ..

Det där är intressant. Nu tänker jag inte försöka bevisa något, bara berätta en sak.
Jag brukar mycket sällan ha fler slutsteg tillgängliga samtidigt, men vid ett tillfälle hade jag det. Det ena var ett Rotel RB1590, det andra ett Exposure 3010.
Det var Roteln som var inkopplad i anläggningen, det andra stod på en hylla i förrådet.

Jag fick av någon anledning ett - för mig mycket ovanligt - infall att jämföra. Jämförelsemetoden bestod i att jag placerade det betydligt mindre och lättare slutsteget på det betydligt större varefter jag satte mig ner, lyssnade och spontan-tyckte.

För att uttrycka mig lite ironiskt och mycket Faktiskt-anpassat:
Placebon var mycket påtaglig!
Det ena slutsteget lät stort, klart och öppet, det andra lät ganska inbäddat med en påtagligt liten upplevelse av orkesterlokalen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-26 08:34

Max_Headroom skrev:Max säger: Transistorelektronik behöver man inte låna hem. Är databladet OK så är skilnaderna så små att dom är helt försumbara. Se till att effekten räcker om det gäller slusteg bara.
.

Påstår du detta utefter din erfarenhet av olika slutsteg eller är din utgångspunkt för hur det borde vara? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Generellt om hifi