Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även streamers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-22 08:01

Mirage skrev:TIDAL verkar nu ha ordnat en "Connect-funktion": https://support.tidal.com/hc/en-us/arti ... AL-Connect

Efter sommaren dök helt plötsligt mina Chromecast upp i Tidals meny för vilken enhet man vill lyssna på. Tidigare var man tvungen att gå vi Google Chrome (webläsaren) om man körde via PC vilket är en dålig trådlös överföring. Har nu kört ett tag via Tidals egna "Cast" eller vad det nu ska kallas till en Chromecast Audio kopplad till min DAC. Tyckte först det möjligen lät lite anemiskt jämfört med USB men det kanske var inbillning? Det låter i varje fall renare än några andra trådlösa överföringar jag har haft via tredjepartsprogram.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-10-22 10:45

Jag kan inte se nån press på forumet angående vilka apparater man ska ha. Ingvar själv säger bara att han vill visa vad som kan uppnås med billig elektronik, iof uppsatt i ett akustikbehandlat rum. Jag själv har helt annan elektronik och huvudhögtalare. Ingen har mobbat mig för detta hittills och jag har varit medlem här länge.
Min 668 som står på en hylla i garderobe tar jag fram ifall det skulle bli krig.

Nu när chromecastprodukterna är Roon Ready; Hur skulle min Chromecast Ultra stå sig som "Roon Player" med Oppo 105 som DAC? Eller bör man satsa på en annan player typ Hallonpaj? 105 ser jag ingen anledning att byta ut. Roon själva påstår ju att plattan eller telefonen agerar endast fjärrkontroll i en sån setup.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-22 10:50

Hur är det med Chromecast Ultra, samplar den om när man kör audio?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-10-22 11:34

Skulle jag också vilja veta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-22 15:25

Apple TV kör väl 48 kHz? Misstänker att även Chromecast "icke-audio" gör likadant. Jag har en tidigare Chromecast i TV:n (max 1080p) och en Chromecast Audio i ljudanläggningen (två skilda rum). Har också en Apple Airport Express i ljudanläggningen och den kör 44.1 kHz. De båda sistnämnda är digitalt ansluta till DAC:en via TOSLINK.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2020-10-27 05:44

Min Chromecast Ultra är ansluten till Oppo 105 via HDMI och til nätverket trådat.
Subjektivt låter mina rippar på servern bättre än Tidal via Chromecasten, men det kan gott vara inbillning.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi