Div störningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Div störningar

Inläggav Baffel » 2020-10-26 09:53

Det är mycket tal om THD och tusendels procent hit och dit om det kan göra någon ljudmässigt skillnad. För egen del så vet i tusan om det spelar så stor roll. Jag har helt andra störningskällor. Något som jag däremot kan höra och irritera mig på. På landet ett kylskåp som låter eftersom det är en öppen planlösning kök- vardagsrummet. Stora fönsterrutor som börjar skallar om jag drar på rejält med subben . Av och till några möss som kryper i väggarna.

Lägenheten i stan buller och brus från trafiken utanför lägenheten . Någon fläkt som surrar . Av och till skrikande ungar från grannlägenheten.

Har inte ni sådana liknande störningskällor?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Div störningar

Inläggav Strmbrg » 2020-10-26 10:30

Jodå!
En inbyggd störning exempelvis:
Ett lätt tinnitus i höger höra och ett än lättare tinnitus i vänster.

Nu är det väl kanske så, att de apparattekniska egenskaperna och bristerna gärna får mycket uppmärksamhet, och diverse andra störningar och problem får rätt liten uppmärksamhet.
Apparater och dessas egenskaper är mer lockande att fokusera på, än mycket annat.
Prylar och teknik är kul helt enkelt!
Helhetsperspektivet är kanske mindre kul...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-26 10:57

Trist med tinnitus . Hoppas forskningen inom det området får något genombrott.

Du slår nog huvudet helt på spiken . Det är ju mycket roligare att modda en digital förstärkare för att vässa ljudet än att försöka få fönsterrutor att inte vibrera. Tyvärr så finns ju den där sk verkligheten som gör sig påmind när man ska lyssna på musik, eller för den delen kolla på någon mullrande actionfilm med subben inkopplad.

Fast det är klart modda som modda. Kylskåp kanske man kan få tystare :)

Sen i mitt fall har jag även ett uruselt lyssningsrum. Stora panoramafönster . Trägolv , med lite mattor på, inte så mycket på väggarna och lite möbler. Har för mig Ingvar Öhman sa att heltäckningsmatta över hela golvet och möblemang som en murig engelsk pub är att föredra

Den värsta störningskällan blev jag av med för några år sedan. Skild numera.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-10-26 13:18

Audiofilen byter till ett ljudlöst kylskåp utan kompressor. Sådana absorptionskylskåp som var standard förr, men som fortfarande går att köpa från exempelvis Dometic. Om det är på landet kanske du kan ha det avstängt stora delar av året och då gör det inte så mycket att det i drift drar mer el än kylskåp med kompressor. En bonus är att absorptionskylskåp har längre livslängd samt att Dometic ofta är utrustade således att de automatiskt går över till gasoldrift vid strömavbrott. De finns även med trestjärniga frysfack.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-26 13:32

En tanke :)

Kan ju alltid stänga av kylskåpet när det är läge för "fin" lyssning. Lite sur mjölk kan man leva med. :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-10-26 13:56

Jag skulle mycket uppskatta en funktion på kyl/frys med dessa förhatliga kompressorer (inklusive diverse moderna funktioner med alla möjliga biljud): ljudlöst läge med automatisk återgång efter en viss tid alternativt vid en viss för hög temperatur. Bra för såväl audiofilen som för den som vill ha en stunds lugn och ro i sitt lilla kök!

Jag har själv stängt av skåp och sedan kommit på litet väl långt senare att det måste kopplas in igen manuellt.

(När jag sätter mobilen i ljudlöst läge gör jag det alltid medelst en app, IntelliRing, med funktionen "silent mode timer".)

Mvh E*

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-26 14:22

https://www.biltema.se/bygg/el/timers/v ... 2000043874

Lär väl dock inte uppskattas av alla i familjen om kylskåpet stäng av på kvällen när det ska spelas musik. Får man bli som Skalman . Istället för mat och sovklocka så blir det en hifiklocka.

Ljudet från kyl/fryskompressorn är irriterande.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-10-26 16:00

Jag tycker det är j***gt störigt när man drar på någon skön hip-hoplåt och grannarna envisas med att bulta takten i väggarna. Vet de inget om hänsyn :?

Lite allvarligare. Min bror är allegisk mot skivknaster. Sen går han på klassisk koncert där folk sitter och hostar, böstar, snorar och skrapar med fötterna...

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-10-26 16:10

Disk o tvättmaskin startas med timer efter läggdags. Jobbigare är det med kaffebryggare, köksfläkt o micro. Ett jävla liv. Nästa ställe ska inte ha öppen planlösning.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-10-26 16:43

ottovonkopp skrev:Disk o tvättmaskin startas med timer efter läggdags.

Varför vill man få sin nattvila störd? Den tid på dygnet då störst potential för nära noll decibel tekniskt buller föreligger. Bättre är väl att starta dessa när man åker till jobbet eller dylikt?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-10-26 16:49

Baffel skrev:Det är mycket tal om THD och tusendels procent hit och dit om det kan göra någon ljudmässigt skillnad. För egen del så vet i tusan om det spelar så stor roll. Jag har helt andra störningskällor. Något som jag däremot kan höra och irritera mig på. På landet ett kylskåp som låter eftersom det är en öppen planlösning kök- vardagsrummet. Stora fönsterrutor som börjar skallar om jag drar på rejält med subben . Av och till några möss som kryper i väggarna.

Dra på mera så hörs inte skallret i fönstren. Tror nog det skallrade i rutorna när jag bodde i hus och tryckte på med AC/DC så i pricnip allt skakde och plomberna skramlade i köften. Hörde dock inget av några skrammlande fönster....

"When in doubt - flat out!" / Colin McRae
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-10-26 16:58

Baffel skrev:https://www.biltema.se/bygg/el/timers/veckotimers/digital-veckotimer-2000043874

Lär väl dock inte uppskattas av alla i familjen om kylskåpet stäng av på kvällen när det ska spelas musik. Får man bli som Skalman . Istället för mat och sovklocka så blir det en hifiklocka.

Ljudet från kyl/fryskompressorn är irriterande.

Nej, alltså jag vill ha ett stort vridreglage på ett tidur, säg 0–180 min, som när det räknat ned till noll renderar tillslag för inkopplad apparat. Eller något ännu bättre, gärna med fjärrkontroll.

Bäst är förstås att helt slippa kompressor, samt att ventilation och dylikt i hemmet också är ljudlöst.

Vindkraftverk placeras långt från land samt möjligen i den kommun med störst andel miljöpartister.

Mvh E*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-26 23:23

Jag har mitt lyssningsrum under jord, så det är ganska väldämpat när det gäller utifrån kommande ljud, men jag har några fönster som ligger i markplan så där kan jag höra om någon passerar utanför utan ljuddämpare. Gatan som är närmast är glest trafikerad på kvällar och nätter. Då är poolen värre, där finns en pump som drar igång emellanåt. Nu har jag dämpat den så mycket att jag sällan stänger av den helt (glömmer jag att dra på den så kan det gå illa). Mitt golv är ett ventilerat Nivellgolv o låter en del, men det styr jag med timer så ventilationen är på när jag inte är närvarande.

Friskluftsfläkten stänger jag också av när lyssningen börjar o då blir det ljuvligt tyst, även om det kan bli lite syrefattigt framåt morgontimmarna. Jag har en del rör gående i lokalen, fjärrvärmen kan börja susa en del när det är minusgrader ute, men då kan jag, tillfälligt, stänga av värmen, det hinner sällan bli så kallt i lägenheterna att någon klagar.

Värre är att när grannen rakt ovanför använder sitt badrum kan det uppstå ljud av spolning och rinnande vatten. Tänkte jag skulle ge honom ett dusch- och toaschema a la Sheldon. Som väl är bebos lägenheten av en ensamstående man, så problemet är utståbart. Fasan vore att ett yngre par med intresse för duschlekar skulle flytta in. Fast jag kan stänga av vattnet också om det skulle knipa. Kan börja med varmvattnet.
Sitter nöjd :)

jansch

Inläggav jansch » 2020-10-27 00:12

E skrev:
ottovonkopp skrev:Disk o tvättmaskin startas med timer efter läggdags.

Varför vill man få sin nattvila störd? Den tid på dygnet då störst potential för nära noll decibel tekniskt buller föreligger. Bättre är väl att starta dessa när man åker till jobbet eller dylikt?

Mvh E*

Nära noll dB? 8O
Bor du på nordpolen i en isolerad iglo?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-10-27 08:14

Nej, men det är ju någon kilometer mellan husen i skogen, och närmaste grusväg fyrahundra meter bort är mycket sparsamt trafikerad nattetid. Jag tror att om man stänger av kyl/frys, cirkulationspumpen samt brummet från elcentralen så kan man/jag nog än så länge inte höra de förhatliga vindkraftverken, ej heller någon bullermatta från de orter som ligger 1,5 mil bort. Då återstår bara de perioder av skogsavverkning som kan förekomma på hörbara avstånd, även nattetid.

Elavbrott är underbart för öronen.

Potentialen för frihet från tekniskt buller är alltså mycket stor. Vattenpumpen går ju bara någon minut. Så ett ljudlöst kylskåp, en tystgående cirkulationspump (även monterad via mjuka kopplingar) samt någon åtgärd för elcentralen vore mycket värt! En värmepump skulle kunna förstöra ganska mycket i denna miljö.

Däremot hörs naturligtvis ljud från sådant som fåglar, väder och vind mycket väl in i ett gammalt trähus. Utomhus, när man kommer ut ur bastun och med någon decimeter nysnö, då hör man egentligen bara sig själv.

Här i lägenheten är det förstås avsevärt mycket sämre.

Mvh E*

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-10-27 09:03

E skrev:Däremot hörs naturligtvis ljud från sådant som fåglar, väder och vind mycket väl in i ett gammalt trähus. Utomhus, när man kommer ut ur bastun och med någon decimeter nysnö, då hör man egentligen bara sig själv.

Mvh E*

Ärligt. Fåglar är ju nästan det värsta oväsendet. Vad är en och annan motorcykel med 'trasig' ljuddämpare mot det.

Enligt folk som jobbat på psyksjukhuset utanför Västervik skulle det vara tyst på natten så inte nattpersonalen stördes. Om måsarna skränade för mycket lades det ut psykmedecin på gräsmattan. Det blev tyst och lungt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-27 14:34

RJohan skrev:
E skrev:Däremot hörs naturligtvis ljud från sådant som fåglar, väder och vind mycket väl in i ett gammalt trähus. Utomhus, när man kommer ut ur bastun och med någon decimeter nysnö, då hör man egentligen bara sig själv.

Mvh E*

Ärligt. Fåglar är ju nästan det värsta oväsendet. Vad är en och annan motorcykel med 'trasig' ljuddämpare mot det.

Enligt folk som jobbat på psyksjukhuset utanför Västervik skulle det vara tyst på natten så inte nattpersonalen stördes. Om måsarna skränade för mycket lades det ut psykmedecin på gräsmattan. Det blev tyst och lungt.

Låter som en myt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-27 15:40

Baffel skrev:Det är mycket tal om THD och tusendels procent hit och dit om det kan göra någon ljudmässigt skillnad. För egen del så vet i tusan om det spelar så stor roll. Jag har helt andra störningskällor. Något som jag däremot kan höra och irritera mig på. På landet ett kylskåp som låter eftersom det är en öppen planlösning kök- vardagsrummet. Stora fönsterrutor som börjar skallar om jag drar på rejält med subben . Av och till några möss som kryper i väggarna.

Lägenheten i stan buller och brus från trafiken utanför lägenheten . Någon fläkt som surrar . Av och till skrikande ungar från grannlägenheten.

Vi är ganska bra på att utestänga någorlunda konstanta ljud, varför inom rimliga gränser bullrande fläktanläggningar, pumpar, kylskåp o.s.v. inte stör lyssningsintrycken så mycket. Vi kan också under goda förutsättningar höra ned till -20 dB relativt en given brusnivå, alltså ned till ca 10 dBA i ett normalt lyssningsrum med en bakgrundsnivå om 30 dBA (ett bra lyssningsrum kan dock vara så tyst som ca 20 dBA).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-10-28 10:10

hifikg skrev:
RJohan skrev:

Mvh E*

Låter som en myt.

Vilket? Att fåglar skränar tidigt på morgonen? Att det funnits ett psyksjukhus när Västervik? Att det jobbat nattpersonal där? Jag hänger inte riktigt med.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-28 12:55

I-or skrev:

Vi är ganska bra på att utestänga någorlunda konstanta ljud, varför inom rimliga gränser bullrande fläktanläggningar, pumpar, kylskåp o.s.v. inte stör lyssningsintrycken så mycket. Vi kan också under goda förutsättningar höra ned till -20 dB relativt en given brusnivå, alltså ned till ca 10 dBA i ett normalt lyssningsrum med en bakgrundsnivå om 30 dBA (ett bra lyssningsrum kan dock vara så tyst som ca 20 dBA).

Mitt lyssningsrum i snitt 24dB . Mätte med en dB mätare app. Ska tanka ned de gratis dB appar som finns och sammanställa värdena . Kan nog ge ett hyfsat genomsnitt. Testar både med paddan och mobilen.

Uppvärmning sker med elelement i stugan. Direktel. Elementen är hur gamla som helst. Början 70-talet. De låter lite. Byter nog ut till nya tysta oljefyllda framöver.

jansch

Inläggav jansch » 2020-10-28 21:27

Baffel skrev:
I-or skrev:

Mitt lyssningsrum i snitt 24dB . Mätte med en dB mätare app. Ska tanka ned de gratis dB appar som finns och sammanställa värdena . Kan nog ge ett hyfsat genomsnitt. Testar både med paddan och mobilen.

Uppvärmning sker med elelement i stugan. Direktel. Elementen är hur gamla som helst. Början 70-talet. De låter lite. Byter nog ut till nya tysta oljefyllda framöver.

24dBA (du menar nog A vägt) är ganska bra generellt, det är nog få i stadsmiljö som har så tyst runtomkring sig......

Återgå till Generellt om hifi