Linn Kolektor, neutralt ljud eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Lennart

Linn Kolektor, neutralt ljud eller?

Inläggav Lennart » 2014-11-16 19:51

Linn Kolektor är ett äldre Linnförsteg och jag undrar om någon har erfarenhet av dess ljudsignatur? Och om det har några andra uppenbara tekniska nackdelar?
/Lennart

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Linn Kolektor, neutralt ljud eller?

Inläggav Martin » 2014-11-16 20:45

Jag har ett och kan inte märka av någon särskild ljudsignatur, men har inte jämfört sida vid sida med något annat. Hörlursuttaget låter riktigt bra också. Det är ett bra försteg tycker jag som fungerar riktigt bra användarmässigt. Drar typ 12W påslaget så det står på jämt kopplat till ett LK85 som ligger i standby tills den får signal.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-16 21:37

Det låter bra men är kanske inget under av finess och renhet. Linn Kairn är bättre men kostar också lite mer som begagnat. Att det finns ett hörlursuttag på Kolektor är en fördel, det finns inte på Kairn. Finns det inte tonkontroller på Kolektor också?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Lennart

Inläggav Lennart » 2014-11-16 21:52

Har Linn Kairn HT-bypass eller Unity Gain?
/Lennart

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-17 00:23

Lennart skrev:Har Linn Kairn HT-bypass eller Unity Gain?
/Lennart

Vet inte vad du menar. Unity Gain, är det när du får samma utsignal som du matar in? I så fall, ja. I läge 80 av de 100 steg volymkontrollen har är förstärkningen 1 (ett).

Vad är HT-bypass?

/ B

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2014-11-17 08:27

Som kuriosa kan jag berätta att ljuddelen i Kolektor inte består av mycket mer än en TDA7439. (http://www.st.com/web/catalog/sense_power/FM125/CL935/SC913/PF75615?s_searchtype=partnumber)
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-17 10:48

gonkius skrev:Som kuriosa kan jag berätta att ljuddelen i Kolektor inte består av mycket mer än en TDA7439. (http://www.st.com/web/catalog/sense_power/FM125/CL935/SC913/PF75615?s_searchtype=partnumber)

Verkar ju betryggande. Fungerar som sagt mycket bra också utan tendenser till klick eller pop vid volymändring eller ingångsändring. kring 40ohms utgångsimpedans, lågt brus och låg distorsion. Kanske inte jättehög klippspänning om man vill driva extrema slutsteg fullt ut. Undrar hur de har löst alla extra ingångar utöver de 4 som finns i kretsen.

Tonkontrollerna är ju i stort sett värdelösa som alltid. Ingen större mening med en parametrisk eq med fast frekvens och q-värde. Diskantkontrollen är ändå ett shelving filter så det kanske kan finnas användning för. Men de går att höja och sänka med separata knappar på fjärren vilket är lite kul. :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-17 11:59

Martin skrev:Diskantkontrollen är ändå ett shelving filter så det kanske kan finnas användning för. Men de går att höja och sänka med separata knappar på fjärren vilket är lite kul. :)

Skitbra faktiskt!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-17 12:06

Martin skrev:Jag har ett och kan inte märka av någon särskild ljudsignatur, men har inte jämfört sida vid sida med något annat. Hörlursuttaget låter riktigt bra också. Det är ett bra försteg tycker jag som fungerar riktigt bra användarmässigt. Drar typ 12W påslaget så det står på jämt kopplat till ett LK85 som ligger i standby tills den får signal.

Hmm, vänta nu, kör du med Linn?
Jag som trodde du byggt något själv . :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2014-11-17 12:19

Martin skrev:Undrar hur de har löst alla extra ingångar utöver de 4 som finns i kretsen.

Minns inte exakt vilken, men det satt en större analog multiplexer innan TDA-kretsen, tror det var en Maxim-krets. Kolektorn jag har hade gått sönder på en av JFET-transistorerna som sitter som bump-skydd på utgångarna. Han som hade den innan hade troligen slarvat med att koppla kablarna i rätt ordning i kombination med ojordade uttag, då kan det bli 115VAC i RCA-donen som knäcker det mesta...
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-17 12:30

Det där låter ju som en riktigt billig apparat - hur mycket kostar den? 1 500? 2 000?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2014-11-17 12:46

Beganad ungefär i de slängarna, ja.
1 till 2 papp.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-17 12:51

Bild
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-17 16:58

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-17 17:21

Det där är nog en typisk Linn-grej att kontrolldelen av elektroniken är så väl separerad från ljuddelen och att den bara kommunicerar (är aktiv) så länge något ska ändras. Inte vet jag om det behövs, men lite speciellt omsorgsfullt tänkt är det. Tycker det märks att de lagt ner mycket tankearbete och energi på konstruktionen. Just att den inte har några dumheter för sig utan bara fungerar sömlöst och kvickt som man vill.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-18 10:33

Det var ganska tomt i lådan, påminner om den Linn tuner jag hade förut. Så här ser en/min Kairn ut inuti (och nej, det är inte jag som tagit fotot...)

Bild

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-18 14:35

Det man direkt lägger märke till är den större strömförsörjningen, skärmplåten till kontrollelektroniken mot fronten och att halva kortet är omonterat t.h.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-11-18 15:16

Martin skrev:halva kortet är omonterat t.h.

Kanske samma låda och kort som används för motsvarande integrerad förstärkare också.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-18 15:23

Almen skrev:
Martin skrev:halva kortet är omonterat t.h.

Kanske samma låda och kort som används för motsvarande integrerad förstärkare också.

I alla fall lådan användes under en tid till nästan samtlig Linn elektronik. Bortsett från den svindyra Klimax-serien, i mitt tycke den snyggaste designen hittills.

/ B

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-07-31 00:09

Lennart skrev:Linn Kolektor är ett äldre Linnförsteg och jag undrar om någon har erfarenhet av dess ljudsignatur? Och om det har några andra uppenbara tekniska nackdelar?
/Lennart

Jag har två stycken och jag älskar dem. I mina öron så låter de naturligt, och det ska inte blandas ihop med neutralt. För de spelar inte så neutralt utan är nog lite färgade åt det varma/mörka.
Och de har de bästa tonkontroller som jag någonsin testat även om jag inte använder dem,de flesta gör diskanten vass och basen grötig men inte på Kolektor. Hade hem ett dyrt Hegel försteg för att göra en jämförelse mot något nytt och det gillade jag inte alls då det lät Hifi och lite ljust i klangen. Men mycket nuförtiden låter åt det hållet, brukas kallas att de är detaljerade. :?
viewtopic.php?f=16&t=13982&start=210
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-31 07:46

FBK skrev:
Lennart skrev:Linn Kolektor är ett äldre Linnförsteg och jag undrar om någon har erfarenhet av dess ljudsignatur? Och om det har några andra uppenbara tekniska nackdelar?
/Lennart

Jag har två stycken och jag älskar dem. I mina öron så låter de naturligt, och det ska inte blandas ihop med neutralt. För de spelar inte så neutralt utan är nog lite färgade åt det varma/mörka.
Och de har de bästa tonkontroller som jag någonsin testat även om jag inte använder dem,de flesta gör diskanten vass och basen grötig men inte på Kolektor. Hade hem ett dyrt Hegel försteg för att göra en jämförelse mot något nytt och det gillade jag inte alls då det lät Hifi och lite ljust i klangen. Men mycket nuförtiden låter åt det hållet, brukas kallas att de är detaljerade. :?
viewtopic.php?f=16&t=13982&start=210

Det sitter en opa 2604 på utgången i kollektor . Det är nog delvis därför den upplevs låta varmt och bra. Naim använder samma krets i sina streamers eller varianter av den och Linn använde denna genomgående i sina cd-spelare från Ikemi till cd12.
Linn bytte senare till lm4562 vilket gjorde att deras streamers lät tydligare och kyligare. Undantaget är sneaky ds som har en opa 4134 på utgången

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-31 10:51

Jag tycker att det är galet att dra slutsatser om att en viss OP-amp (av god kvalité) i sig låter som beskrivet eller på ett viss sätt. Det beror ju på hur man använder den, kringkomponenter osv. Att folk sprider/kopierar sådana idéer betyder inte att de har koppling till verkligheten (vad som de faktist gör med ljudet).

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-07-31 10:57

RogerJoensson skrev:Jag tycker att det är galet att dra slutsatser om att en viss OP-amp (av god kvalité) i sig låter som beskrivet eller på ett viss sätt. Det beror ju på hur man använder den, kringkomponenter osv. Att folk sprider/kopierar sådana idéer betyder inte att de har koppling till verkligheten (vad som de faktist gör med ljudet).

+1
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-31 11:20

RogerJoensson skrev:Jag tycker att det är galet att dra slutsatser om att en viss OP-amp (av god kvalité) i sig låter som beskrivet eller på ett viss sätt. Det beror ju på hur man använder den, kringkomponenter osv. Att folk sprider/kopierar sådana idéer betyder inte att de har koppling till verkligheten (vad som de faktist gör med ljudet).

Nej det har du helt rätt i. Jag har dock experimenterat med opa 2604 och upplevt att den drar åt det varma , åtminstone i den spelare jag bytte i ( Marantz cd 67 se ) . I andra spelare kanske det blev andra resultat ?

Äldre Linnspelare låter lite varmare ( även otydligare ) än de nyare ds- spelarna. Men det kan bero på många saker.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-31 20:44

Lennart skrev:Har Linn Kairn HT-bypass eller Unity Gain?
/Lennart

Vet inte, men det går säkert att se om den funktionen finns i bruksanvisningen som säkert finns på nätet. Men jag behöver hjälp hur jag aktiverar den på min 3:e Linn Kolektor försteg. Har läst bruksanvisningen på nätet men blir inte klokare av det då det inte står hur man aktiverar en ingång till HT-bypass eller Unity Gain.
Förut fanns ju Linn forumet och där fick jag hjälp sist på det Kolektor försteg som jag använder, men nu tänkte jag byta till det som jag köpte då det är mycket nyare.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Återgå till Generellt om hifi