Moderator: Redaktörer
Lennart skrev:Har Linn Kairn HT-bypass eller Unity Gain?
/Lennart
gonkius skrev:Som kuriosa kan jag berätta att ljuddelen i Kolektor inte består av mycket mer än en TDA7439. (http://www.st.com/web/catalog/sense_power/FM125/CL935/SC913/PF75615?s_searchtype=partnumber)
Martin skrev:Diskantkontrollen är ändå ett shelving filter så det kanske kan finnas användning för. Men de går att höja och sänka med separata knappar på fjärren vilket är lite kul.
Martin skrev:Jag har ett och kan inte märka av någon särskild ljudsignatur, men har inte jämfört sida vid sida med något annat. Hörlursuttaget låter riktigt bra också. Det är ett bra försteg tycker jag som fungerar riktigt bra användarmässigt. Drar typ 12W påslaget så det står på jämt kopplat till ett LK85 som ligger i standby tills den får signal.
Martin skrev:Undrar hur de har löst alla extra ingångar utöver de 4 som finns i kretsen.
Det där är nog en typisk Linn-grej att kontrolldelen av elektroniken är så väl separerad från ljuddelen och att den bara kommunicerar (är aktiv) så länge något ska ändras. Inte vet jag om det behövs, men lite speciellt omsorgsfullt tänkt är det. Tycker det märks att de lagt ner mycket tankearbete och energi på konstruktionen. Just att den inte har några dumheter för sig utan bara fungerar sömlöst och kvickt som man vill.RogerJoensson skrev:
Martin skrev:halva kortet är omonterat t.h.
Almen skrev:Martin skrev:halva kortet är omonterat t.h.
Kanske samma låda och kort som används för motsvarande integrerad förstärkare också.
Lennart skrev:Linn Kolektor är ett äldre Linnförsteg och jag undrar om någon har erfarenhet av dess ljudsignatur? Och om det har några andra uppenbara tekniska nackdelar?
/Lennart
FBK skrev:Lennart skrev:Linn Kolektor är ett äldre Linnförsteg och jag undrar om någon har erfarenhet av dess ljudsignatur? Och om det har några andra uppenbara tekniska nackdelar?
/Lennart
Jag har två stycken och jag älskar dem. I mina öron så låter de naturligt, och det ska inte blandas ihop med neutralt. För de spelar inte så neutralt utan är nog lite färgade åt det varma/mörka.
Och de har de bästa tonkontroller som jag någonsin testat även om jag inte använder dem,de flesta gör diskanten vass och basen grötig men inte på Kolektor. Hade hem ett dyrt Hegel försteg för att göra en jämförelse mot något nytt och det gillade jag inte alls då det lät Hifi och lite ljust i klangen. Men mycket nuförtiden låter åt det hållet, brukas kallas att de är detaljerade.
viewtopic.php?f=16&t=13982&start=210
RogerJoensson skrev:Jag tycker att det är galet att dra slutsatser om att en viss OP-amp (av god kvalité) i sig låter som beskrivet eller på ett viss sätt. Det beror ju på hur man använder den, kringkomponenter osv. Att folk sprider/kopierar sådana idéer betyder inte att de har koppling till verkligheten (vad som de faktist gör med ljudet).
RogerJoensson skrev:Jag tycker att det är galet att dra slutsatser om att en viss OP-amp (av god kvalité) i sig låter som beskrivet eller på ett viss sätt. Det beror ju på hur man använder den, kringkomponenter osv. Att folk sprider/kopierar sådana idéer betyder inte att de har koppling till verkligheten (vad som de faktist gör med ljudet).
Lennart skrev:Har Linn Kairn HT-bypass eller Unity Gain?
/Lennart
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster